Hvor mye bedre lyd får jeg ved å bytte ut Pioneer VSX-915 i en receiver til ca 5000?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye bedre lyd får jeg ved å bytte ut Pioneer VSX-915 i en receiver til ca 5000?

Vil jeg merke forskjell? Jeg synes ikke jeg får veldig bra lyd når jeg drar på. Heller synes jeg ikke at bassen er så god som alle skrøyder av at den er (XTZ 12"). Jeg kjenner en med Cerwin V med mye mer trøkk og Yamaha forsterker. Spørsmålet er derfor om jeg tjener noe på å bytte ut forsterkeren. Jeg har ellers surroundanlegg med Dali Consept 6

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er begrenset hvor mye trykk du får med 2x5". Litt mer får du sikkert med en kraftigere forsterker, men om det er verd prisen er vel ikke så sikkert.

Har du kalibrert sub'en din, eller bare pakka den ut og satt den på gulvet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente seff concept 6

Nei jeg har ikke kalibrert suben noe særlig. Må vel ha utstyr til det?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat samme receiver, VSX915. Jeg synes nok også at det ble litt tamt, den mangler kraftreserver og det ble grøtete når man drar på litt. Jeg var plaget av at den gikk i Protect til stadighet. Da jeg fikk koblet til en sub og fikk avlastet den fra 80 Hz og nedover ble det mye bedre, men allikevel manglet den en del ved høyt volum. Nå har jeg både sub og effektforterker og savner ingenting på lydtrykket.

Du sier du har en XTZ 12" sub, men hvis du har hatt litt uflaks med justeringen mot resten av anlegget så kan det hende at du sliter med utfasing mellom frontene og suben og at dette spiser opp energien i bassen. Da vil det låte tamt uansett hvilken forsterker du kobler på. Det utstyret du trenger for kalibrering er en lydtrykksmåler, det får du til en grei pris på Lsound.

Men å sammenligne ditt anlegg med et anlegg bestående av CV og Yamaha blir feil, fordi CV-høyttalerne vil ha en helt annen energi og spillestil. Husk at de fleste receivere under 5000,- vil nok mangle litt krefter for å levere skikkelig punch. Men når det er sagt så tror jeg nok at VSX915 er i den svake enden av skalaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takk for godt svar.

Hvor mye må jeg ut med for en effektforsterker da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket modus har du satt subben til? Lukket, plugget 1 hull eller åpen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok lite vits i med en ny receiver til 5k, når krefter er det du trenger.
    Sett suben i et hjørne, hvis den ikke allerede står i et, og forsikre deg om at fasen er korrekt, som nevnt lenger opp her.
    Ser det er en Denon 4306 på torget her nå til 7k. Den er ikke HD, men veldig god.
    Gode 2-kanals effektforst. får du fra rundt 4k og opp.
    Sjekk Emotiva sine, kanskje du bestiller deg en helt ny en

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ikke plugger i. innstillinger er av (vippebrytere), og 50% (hjulbrytere, lyd osv). Den står 50cm fra bakveggen og 15cm fra sideveggen. Andre forslag mottas med takk

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser i manualen til din Xtz sub vil du finne ut at for å få mest mulig trykk skal den høyre fasepluggen stå i.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 3 ting jeg mener er undervurdert:
    1. krefter, forsterkerens evne til å levere nok strøm
    2. kalibrering, dvs. plassering og kontroll på fase og nivå, samspillet mellom fronter og sub
    3. kontroll på akustikken, dvs. refleksjoner og gjenklangen i rommet

I dette tilfellet ville jeg begynt med å kalibrere suben skikkelig, det finnes flere tråder om dette emnet her inne. Innstillinger som fungerer med en sub i ett rom kan bli feil i et annet. Når du får til dette kan du skaffe en effektforsterker. Skal du ha trøkk i høyttalerne dine vil det ikke hjelpe nevneverdig med en nyere receiver. Kontroll på akustikken (med enkle tiltak) har ikke mye effekt i bassen og hjelper ikke mye i dette tilfellet antagelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se på suben din om du kan snu på fasene det er som regel en knapp som du kan bytte mellom 0-180gr står fasene feil så jobber basselementene mot verandre og bassen blir da meget dårlig.hvis subben står sammen med front høytalerene så passer det som regel med at den står i 0 gr.men prøv begge.

du for forsterker til 5-6000kr med bra effekt og det er harman kardon avr260
    her er lite utdrag fra testen fra siste baldet til hjemmkino:
    "Femti watt du liksom! Ikke la deg lure av spesifikasjonene på hjemmekinoreceivere. Denne «lille» saken spiller ringer rundt de andre på film, og gir som en ekstra bonus mye gøy også på musikk. Underholdende! - Hjemmekino"

les hele testen her:
    http://www.soundgarden.no/fileupload/HK-AVR260.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs på hvor god reciever du klarer og skaffe for 5000kr8)

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Spørs på hvor god reciever du klarer og skaffe for 5000kr8)
    har bare en ting å si: Harman Kardon..:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    har bare en ting å si: Harman Kardon..:-)
    Når jeg "studerte" reciever-grunnfag i fjor, var det HK250 jeg ville ha. Den så jo helt superflott ut + at den vissnok var blandt de beste. Men husker også det ble raportert inn mange bugs, derfor ble det Yamaha.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Når jeg "studerte" reciever-grunnfag i fjor, var det HK250 jeg ville ha. Den så jo helt superflott ut + at den vissnok var blandt de beste. Men husker også det ble raportert inn mange bugs, derfor ble det Yamaha.
    Og alle leverandører kommer med nye produkter, som blir bedre, til tross for at vi snakker om masseprodusert hjemmeelektronikk som inneholder mye datakraft som potensiellt kan fucke up....og min nye HK AVR 460 er bedre enn min 16 mnd "gamle" HK AVR 255...
    Så jeg sier fremdeles Harman Kardon og du sier Yamaha...andre sverger til Onkyo-Pioneer-Denon osv...
    Vi har alle våre greier på gang...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åpner tråden igjen. Har lest meg litt opp og sett at jeg får mest for pengnene pr dags dato (i min prisklasse) å kjøpe Pioneer VSX-922 til 2800 kr på Komplett. Hørtes billig ut. Alternativet må bli en Yamaha eller Onkyo f.eks 616.

Ser for meg 922 er en bra oppgradering ift min 915. I tillegg vil jeg ha mulighet for multosone, for å sende lyden til andre rom.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo rasende billig for så mange tekniske finurligheter i én boks. Den er jo mer moderne og har flere funksjoner, men har den noe mer krefter og bedre lyd enn VSX-915?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du andre rom der skal ha lyd og hvor ofte har du bruk for det?
    Du bestemmer selv men er ganske overbevist om at 922 ikke vil være noen større oppgradering i lengden, selvom den er billig. Du får kanskje flere brytere på fjernkontrollen, som allerede likner toppen av et pinnsvin, flere features men ikke preout som du trenger om du senere vil ha effektforsterker.
    Om du er til "trøkk" og synes CV er bra, da har du jo valgt helt feil anlegg. CV lager jo gode boombokser, men subwoofere lager de jo ikke. Spørsmålet er hva du vil ha?
    Angående din subwoofer, det er lett å bare pakke ut, plasere på gulvet og justere brytere til 50% og spille i vei, men en subwoofer er veldig kritisk på plasering i rommet, hvilken vei den er snudd f.eks., og finjustering av kontroller. Det er en ganske stor jobb å få den til å spille optimalt, men samtidig lærer du mye om respons og akustikk under prosessen så det er verdt det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Målet er ikke å få "trøkk" ala cv, men jeg syntes bare det var så stor forskjell i lyd kontra min XTZ. Men den må nok kalibreres ja. Men grunnen til at jeg ser på ny er for jeg holder på å bygge hus og skal lage hjemmekino. Da kommer jeg til å montere takhøyttalere på bad og kjøkken. Trenger bare bakgrunnslyd ikke noe HIFI. Og tenkte en forsterker med flere soner hadde vært greit sammen med sonos. Da blir alle kablene trukket til rommet bak lerret hvor all lyd distribusjon kommer til å være.

Men har forstått at Pre out er ganske essensielt, samtidig som nevnte forsterker ikke kommer til å bli en god oppgradering, bortsett fra nettverkstilgang og andre nye finesser.

Hva med Onkyo eller HK med preout til rundt 4-5000 kr?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •