Duger gammelt utstyr? Denon surroundrceivere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Duger gammelt utstyr? Denon surroundrceivere

Hadde håpet å få litt hjelp av dere som kan mye om fagfeltet hjemmekino og receivere...

Jeg har akkurat fått lov til å bruke et rom i kjelleren til av-rom (av kona, ikke foreldre, jeg har blitt stor). Hadde tenkt å sette opp en "hjemmekino" (setter det i hermetegn da dette prosjektet neppe kan kvalifisere til hjemmekino her inne på forumet ;-))

Fra før har jeg Dali 104 fronthøyttalere (fra konfen i 1990), en Dali senter (blue-et-eller-annet) fra ca 2001, og rosinen i pølsa, en Denon AVR-1601 (tidlig nittitall). TRenger nye bakhøyttalere. Tenkte å bruke det jeg har, for å få til et rimelig opplegg. Har i tillegg en PS3, en X360 og en Optoma HD20 (Helt ny, hurra!).

Ser nå at HFK selger AVR-1910 for 3500,- og lurer egentlig på hva fordelen vil være med å oppgradere receiver? Jeg ser jo at det er kjekt med HDMI, så jeg kan kople alt til receiveren, og bare ha en kabel til projektoren, men jeg kan vel strengt attt få til alt med den gamle receiveren, HDMI fra ps3 til projektor, optisk ut fra ps3 til receiver, og det samme med x360 bare med komponent og stereo-kabel.

Vil lyd/bilde bli bedre med avr-1910? Da kan jeg vel også kjøre bilde fra alle kilder inni receiveren?

Noen som kan gi meg noen synspunkter (helst argumenter for å handle 1910 ;-)

Ken

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du kommer til å få et tilkoblingsproblem etterhvert, da 1601 bare har 2 digitale innganger(?). Evt hvis du skal ha Blue Ray, så må du da skaffe deg en som kan gi lyden ut 5 kanals analogt for å få glede av lyden. Ville gått for en reciever med HDMI og støtte for de nyeste lydformatene like godt først som sist. Mye fint å få brukt også da!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVR1910 til 3500kr kan vel ikke være annet enn et kupp for pengene. Med denne får du avansert romkorreksjon som vil gi deg mye bedre lyd til film (og sannsynligvis musikk) enn den receiveren du har i dag. Den har også Dynamic EQ som vil gi deg bedre bassgjengivelse på lavere volum.
    --
    Thorbjørn

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Hybris sier her er Denon Avr 1910 et veldig bra kjøp.
    Det har skjedd endel siden Denon forstekeren din var i salg.
    Til den prisen trenger du vel egentlig ikke noen flere argument
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv en Denon AVC3800 oppe i stua med bluray på analog 5.1 og supplert med effektforsterker til front. Gjør jobben helt greit. Men selvfølgelig, har du muligheten å oppgradere litt så er jo det bedre.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 1910 vil muligens bli litt veik ift høyttalerne dine. De er 4 ohm både 104'ene og senteren. Jeg har disse høyttalerne selv pluss et bar Dali Blue 2002 bakhøyttalere. Da jeg byttet receiver før jul ble jeg anbefalt å gå for en Denon 3310, eller til nød en 2310 + en effektforsterker. Jeg valgte da en 2310 og er vel egentlig fornøyd med det. Savner i grunnen ikke noe trøkk til den bruken jeg har.

Min anbefaling til deg er å gå for en 2310, kjøpe et par bakhøyttalere som matcher de andre (kanskje Dali Concept gjør susen?) og at du i tillegg prosjekterer inn et par "front height"-høyttalere i samme klasse. Om det skulle vise seg å bli for lite trøkk da kan du supplere med en effektforsterker til fronthøyttalerne senere.

Da bør du ha en hjemmekino som i alle fall holder til husbruk, og gjerne også litt til.

Stiller meg muligens lagelig til for hogg her, men min oppfatning er at en del mennesker (kanskje ikke på dette forumet, men generelt) har en tendens til å overvurdere behov for effekt til hjemmekinoanleggene sine. Det er etter min mening begrenset hvor mange watt det er plass til på snaue 20 kvadratmeter...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk

Takk for nyttige tips, veldig hyggelig at folk gidder å komme med konstruktive innspill.

Ser vel nå at jeg kommer til å oppgradere, og var rett ved å bestille 1910 når frbjerke kom innom.

Må ta en liten vurdering på om jeg skal legge inn de ekstra kronene i en 2310, det blir jo faktisk dobbelt så mye nå. Artig å få info fra folk som har Dali 104 også, det gjør at tipset teller en del. (Disse høyttalerne er vel den eldste "tingen" jeg har som fortsatt er i bruk, må vel kunne si at kjøpet var godt for nærmere 20 år siden).

Ken

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vurderer og gå opp i pris er det jo med en gang et par forsterker
    fra feks Yamaha og Onkyo som vil være et bedre kjøp en Denon 2310 igjen.

Ser også det blir nevnt dette med effekt lenger opp her.
    Det er jo ikke bare det å spille høyt som spiller inn når det
    kommer til effekt.
    En viktig del er jo at man med mere effekt/watt får bedre kontroll
    over høytaleren ved alle lydnivå.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å si at en 1910 blir for veik for Dali 104 blir litt søkt. Når 1909 som er forgjengeren til 1910 driver Concept 6 uten problemer. Så blir det ikke store problemene med Dali 104 heller. De er relativt lettdrevne.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte i sin tid Dali 104 & blue center på Denon 1802. Den hadde ikke noen problemer med å drive 104 så jeg tror ikke at Avr 1910 blir for liten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CrZyWiz
    Det å si at en 1910 blir for veik for Dali 104 blir litt søkt. Når 1909 som er forgjengeren til 1910 driver Concept 6 uten problemer. Så blir det ikke store problemene med Dali 104 heller. De er relativt lettdrevne.
    Nå er 104'ene laget med en nominell imp på 4 ohm, mens Conceptene så vidt jeg vet har 8 ohm. Til daglig bruk har ikke dette stor betydning, men forsterkeren kan muligens bli litt stresset om man skal dra på litt. Det går jo en del mer strøm på 4 ohm enn på 8, og strømforsyningen skal klare å levere nok strøm over lengre tid. JEG tror at en 1910 blir i svakeste laget til dette. men det er jo bare MIN vurdering

Når alt dette er sagt; jeg beveger meg heelt i utkanten av kompetanseområdet mitt nå, så derfor er jeg ydmyk overfor andres ekspertise. Dog legger jeg glatt til at hos meg var det å gå fra en husmormodell JVC RX-V5032 til en Denon 2310 en kraftig forbedring. Jeg vurderte en sub i forbindelse med oppgraderingen, men fant at det nye oppsettet leverte jevnt og godt lydtrykk i hele frekvensspekteret også på lave volumer.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer, de er 8ohm. Men serien før Concept(Blue) var 4ohm, og de var ikke noe tyngre å drive men Concept. Jeg brukte som tidligere 1909 på Concept 6 og før det Blue 5005. Null problem, og forsterkeren ble verken varm eller stresset.

Skal også nevnes at største forskjellen mellom 1910 og 2310 er ikke kreftene, men elektronikken innvendig. En 1910 vil klare den jobben helt fint.

Til trådstarter: Jeg gikk faktisk selv fra 1601 til 1909 i 08. Og forskjellen var himmelvid. Så jeg ville absolutt kostet på meg en ny forsterker, spesielt nå som 1910 er såpass billig som den er.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stand corrected :-) Levde i den villfarelsen at en 2310 hadde betydelig større muskler enn 1910, og ga min anbefaling på den bakgrunn kombinert med egen (meget hyggelige) erfaring med 2310 på de samme høyttalerne. En prisforskjell 3.500,- skal man ikke kimse av. De kronene kan man f.eks. bruke til "front height"-høyttalere, evt til bakhøyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips! Da har jeg konkludert med at jeg prøver meg på 1910, så ser vi hvordan det blir. Er bestilt men ikke på lager hos HifiKlubben (Ikke levering før 30. januar, pluss minus 20 dager !!?. Arrgh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •