Bygge ny horn-sub av 2x12", hvilke forsterkere må til?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge ny horn-sub av 2x12", hvilke forsterkere må til?

Hei!

Det er nå snart på tide å bytte ut min trofaste Paradigm PS1000 sub. Jeg trenger mer trøkk helt på bunn for film og eksplosjoner, samtidig som jeg ønsker å beholde likt lydnivå så langt ned som mulig, som et mål.

Jeg har 2stk Cadence Beastmaster 12" med 2x2Ohm spoler hver jeg vurderer å bruke.

Spesifikasjoner på subber finnes HER

Generelle spec:
    ---------------
    1500WRMS
    90db/1W/1M
    2x2Ohm = 1Ohm eller 4Ohm pr sub.
    ---------------

Kabinetter blir mest sannsynlig type Folded Tapped Horn på engelsk. Her er tegning for 6,5" elementer, men må selfølgelig beregne kabinetter for mine elementer. 38Hz folded tapped horn

Må også finne ut hvor lavt jeg bør tune kabinettene med tanke på størrelse etc.

Med tanke på forsterker og liknende, er det nok med en slik pr sub? Hypex DS8.0

Denne skal yte 800W i 4ohm. Er dette nok? hvor mye effekt trenger jeg egentlig?

Finnes det bedre eller rimeligere alternativer?

Bør jeg heller selge subbene og kjøpe andre elementer som er lettere å drive?

Noen med tanker rundt sub prosjektet mitt?

Mvh

EDIT:
    Jeg skal også bytte front høyttalerene mine, vurderer Lowther DX2 i horn kabinetter, men er ikke komt så langt på den fronten enda, men den nye subben må "passe" i det nye systemet.

Edit 2:
    Har prøvd meg på noe jeg ikke kan, regne på horn for en stk Beastmaster ved bruk av Tapped_Horns_v1.1.xls og David J McBean sitt Hornresp program.

Litt horn data:

SPL response:

Max SPL @100W:

Hornresp parameter jeg brukte:

Noen som kan hjelpe meg å tolke litt? Betyr dette at jeg har nok med 100W forsterker for å oppnå max bevegelse på element, slik jeg for eksempel kan bruke 400W sub-forsterker på hver sub for å få rikelig med effekt? For eksempel Hypex DS 4.0?

Mvh

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det første du må gjøre er å få tak i riktige parametre og bruke dem i Hornresp. Der kan jeg love deg at skit inn, skit ut gjelder.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Tja, det første du må gjøre er å få tak i riktige parametre og bruke dem i Hornresp. Der kan jeg love deg at skit inn, skit ut gjelder.
    Takker for svar!

Hmm.. Har du såpass kontroll at du har mulighet å gi litt guidance? Har aldri prøvd meg på slikt..

Har brukt de data jeg har funnet på subbene.. Tror jeg..

mvh

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er dessverre n00b på hornresp, men har det på blokka å lære meg det.

En god tutorial kan være veien å gå for å se hvordan dette er gjort før:

Simple Tapped Horn Tutorial using Hornresp - AVS Forum

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De parameterne du trenger er de 7 rett under streken; Sd, Cms, Mmd, Re, Bl, Rms og Le.

Dette er noen av Thiele/Small parameterne som kan oppgis for hver driver. Dersom du har tilgang på andre parametre, men ikke disse, vil det normalt være mulig å regne ut de faktiske parameterne.

Dersom du må begynne å regne på parametre anbefaler jeg "winisd pro alpha". Den har en ypperlig database og lett forståelig hjelpefunksjon for å legge inn nye drivere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for linker.. Spørs hvor mye effekt jeg trenger.. De flytta seg ikke sånn veldig mye i bilen med 2000W hver i bil(Audison VrX 1.500 @1ohm x2) kan ha hatt noe spenningsfall da. Håper horn øker effektiviteten.. Må se om jeg finner litt brukererfaringer me de her forsterkerene etter hvert.

Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Jeg er dessverre n00b på hornresp, men har det på blokka å lære meg det.

En god tutorial kan være veien å gå for å se hvordan dette er gjort før:

Simple Tapped Horn Tutorial using Hornresp - AVS Forum
    Står på blokka mi også, starta litt lett forskning bare.. Takk for linken, den ser ut til å ligge opp riktig gate, må bare få tid å lese den skikkelig noen ganger.

De parameterne du trenger er de 7 rett under streken; Sd, Cms, Mmd, Re, Bl, Rms og Le.

Dette er noen av Thiele/Small parameterne som kan oppgis for hver driver. Dersom du har tilgang på andre parametre, men ikke disse, vil det normalt være mulig å regne ut de faktiske parameterne.

Dersom du må begynne å regne på parametre anbefaler jeg "winisd pro alpha". Den har en ypperlig database og lett forståelig hjelpefunksjon for å legge inn nye drivere.
    Takk for det, da har jeg litt bedre kontroll. Angående manglende parametre, så fant jeg ut det går å dobbeltklikke på de som mangler, så kan du legge inn parametre så regner Hornresp de ut.

Enkelt? Bare litt - mer - øvelse..

Mvh

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en forsterker med masse kraft, på 37 kg, til en billig penge Har dog ikke så mange fine knotter å skru på...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Her er en forsterker med masse kraft, på 37 kg, til en billig penge Har dog ikke så mange fine knotter å skru på...
    Jøss... Der forsvant iallefall problemet med for lite effekt!

Om jeg velger å bruke kun en 12" kan jeg koble den med en kanal pr spole i 2ohm, med 1800W pr spole..

Prisen på denne var jo meget fin, men har ikke sett mer på avansert informasjon på den. Dessuten har jeg alltid hatt lyst på et lite rack-skap for å sette alle tekniske dippedutter, slik madammen får plass til litt også..

Noen som vet noe om lydkvaliteten på en PA forsterker på en sub? Jeg håper å kjøre frekvens fra bunn til ca 60-70Hz, kommer an på hvor bra kabinetter jeg finner til DX2ene.

Vil den passe inn med lyden fra Lowther DX2, når de kommer i hus?

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Tenkt litt på den her.. Men tok meg en liten runde på den siden etter noe tenking.

Mine bekymringer:

Strømforbruk og 10A sikringer.
    Mye varme og viftekjøling (PA utstyr er ikke alltid så stille har jeg skjønt.)
    Design og WAF. Denne kan umulig passere nåle øyet her hjemme!

Et alternativ? Digital,

Samme produsent.
    Digital, bruker mye mindre strøm uten belastning.
    Kun 1U, mer plasseringsvennlig.
    9,3kg - bra for rimeligere frakt.
    Koster mindre.
    Litt mer effekt.
    Penere design. Har en mulig akseptabel WAF.
    Mye mindre varme og ingen vifte?

Har vi en vinner?

Jeg må også ha et subsonic delefilter, for å forhindre for mye slag på subben ned mot 20Hz.
    Jeg vet ikke hva slikt heter på PA språket, så har ikke funnet den enheten som trengs.

Nevner også at jeg har gått bort fra å bruke 2stk 12" elementer og går for kun ett, dette for å spare plass, dessuten får jeg rikelig bass alikevel.
    Det blir da 2x2Ohm belastning. 2Ohm pr spole på 1stk 12" element.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har kjøpt og bestilt Woofertester 2, slik jeg får helt riktige parametre å jobbe ut fra. Prisen var heller ikke ille..

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av join
    Mine bekymringer:

Strømforbruk og 10A sikringer.
    10A sikringer går greit

Mye varme og viftekjøling (PA utstyr er ikke alltid så stille har jeg skjønt.)
    Denne er intet unntak når det gjelder støy!
    Design og WAF. Denne kan umulig passere nåle øyet her hjemme!
    Enig

Et alternativ? Digital,

Samme produsent.
    Digital, bruker mye mindre strøm uten belastning.
    Kun 1U, mer plasseringsvennlig.
    9,3kg - bra for rimeligere frakt.
    Koster mindre.
    Litt mer effekt.
    Penere design. Har en mulig akseptabel WAF.

Har vi en vinner?

Denne har jeg ingen erfaringer med, men utifra specs ser det bra ut

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo kun på/av knappen som blir brukt :-D

jeg kan skrive under på at den forsterkeren har nok kraft til det meste, jeg bruker den på ett stk 18" soundsplinter element og jeg bunner elementet nesten før belastningsindikatorene gir tegn fra seg. om det skulle være interessant kan jeg legge ut bilder av innmaten.

Noen som vet noe om lydkvaliteten på en PA forsterker på en sub? Jeg
    Lydkvaliteten er vel egentlig ikke noe tema på en sub så lenge den beveger elementet linært og ikke støyer noe jævlig.

Proline 3000 har softstart så det går greit med 10A sikringer, bruker du kun ett element vil jeg tro du bunner elementet før du tar sikringen.

Den er ikke akkurat vakker nei.

Den støyer litt men laaaangt ifra like mye som f.eks en xbox 360 om du har vært borti den..

Frakten fra thomann er så billig at det nesten er for godt til å være sant, betalte i overkant av 200kr når jeg kjøpte min i 2007, noe som ikke er ille for 40 kg fra tyskland til norge!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som denne har 4vifter, så har potensiale for å bråke litt denne også. Vet lite om den har progressiv viftestyring. Har den det, kan dette gå veldig bra med tanke at det ikke blir mye forbruk av effekt og lite varme.

Har noen erfaringer, kom gjerne med dem..

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    jeg kan skrive under på at den forsterkeren har nok kraft til det meste, jeg bruker den på ett stk 18" soundsplinter element og jeg bunner elementet nesten før belastningsindikatorene gir tegn fra seg.

Den har utvilsomt bra med effekt, men har fått den til å klippe noen ganger Når jeg skrur opp er det enten sikringen som tar kvelden eller så klipper forsterkeren. Litt kjedelig når jeg skal se film om midt i en heftig bassekvens sier det "klikk" og hele rommet blir svart Sånn sett er det litt kjipt at forsterkeren trekker så mye strøm...
    Vel og merke var dette på HØYT nivå og lav frekvens!

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har utvilsomt bra med effekt, men har fått den til å klippe noen ganger Når jeg skrur opp er det enten sikringen som tar kvelden eller så klipper forsterkeren. Litt kjedelig når jeg skal se film om midt i en heftig bassekvens sier det "klikk" og hele rommet blir svart Sånn sett er det litt kjipt at forsterkeren trekker så mye strøm...
    Ikke for å kapre tråden men er der re xxx18 du bruker den på? brokoblet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo kun på/av knappen som blir brukt :-D
    Du sier noe.. Ingen behov for å stille fase, etc?

jeg kan skrive under på at den forsterkeren har nok kraft til det meste, jeg bruker den på ett stk 18" soundsplinter element og jeg bunner elementet nesten før belastningsindikatorene gir tegn fra seg. om det skulle være interessant kan jeg legge ut bilder av innmaten.
    Kjenner ikke til det elementet, men hadde problemer med mitt eget i bil, kjørte 2Kw på det uten jeg følte det ble "mye" lydtrykk. (2x2Kw, 2elementer.) Lettere med strøm innendørs.

ALLTID gøy med bilder..

Lydkvaliteten er vel egentlig ikke noe tema på en sub så lenge den beveger elementet linært og ikke støyer noe jævlig.
    Jeg tenkte vel på om det blir presis og nøyaktig bass, korrekt gjengivelse er det vel jeg mener, ikke bare mye rumlebass, da jeg sikter på Lowther fulltone-elementer og kanskje rør monoblokker, så jeg må ha en sub som passer inn.

Proline 3000 har softstart så det går greit med 10A sikringer, bruker du kun ett element vil jeg tro du bunner elementet før du tar sikringen.
    Greit å høre erfaringer, har ikke lyst å legge opp 16A kurs for en slik..

Den støyer litt men laaaangt ifra like mye som f.eks en xbox 360 om du har vært borti den..
    Ikke altfor ille..

Frakten fra thomann er så billig at det nesten er for godt til å være sant, betalte i overkant av 200kr når jeg kjøpte min i 2007, noe som ikke er ille for 40 kg fra tyskland til norge!
    Ikke ille!

Jeg vurderer den digitale THE T.AMP D2800, ca lik effekt, men mye penere og kun 1U høy. Mye lettere også, men kan vel ikke drømme om mindre frakt! Lettere å plassere i en allerede overfylt stereobenk.

Vi får se hva som skjer. Mindre vifter kan ha en høyere frekvens og vere mer plagsomme.

Det er aldri enkelt..

Mvh

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å kapre tråden men er der re xxx18 du bruker den på? brokoblet?

Ja til begge

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette leder meg inn på mitt spørsmål om Subsonic filter. Har dere tips? Jeg ser av Hornresp at jeg vil få Over Excursion, så jeg må ha noe som begrenser de lavere frekvensene, under ca. 25Hz.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder:

Du sier noe.. Ingen behov for å stille fase, etc?
    Jo det er greit å kunne ha muligheten til å stille fase, men det er ikke så vanlig å ha denne muligheten på en PA forsterker, om du skal bruke subben via en reciever så kan du som regel stille fase der, eller ved at du kjøper deg et eksternt delefilter, jeg bruker en Behringer CX2310. den har et subsonic filter på 25 hz (noe jeg synes er litt for høyt)

Jeg tenkte vel på om det blir presis og nøyaktig bass, korrekt gjengivelse er det vel jeg mener, ikke bare mye rumlebass, da jeg sikter på Lowther fulltone-elementer og kanskje rør monoblokker, så jeg må ha en sub som passer inn.
    Dette går mer på kalibreringen i forhold til rommet ditt enn på selve forsterkeren.

Jeg vurderer den digitale THE T.AMP D2800, ca lik effekt, men mye penere og kun 1U høy. Mye lettere også, men kan vel ikke drømme om mindre frakt! Lettere å plassere i en allerede overfylt stereobenk.
    Den er mye penere ja, jeg hadde nok selv gått for den om den hadde vert i sortimentet da jeg handlet, men har den softstart? det er viktig om du skal bruke den på en 10A kurs.

Jeg vet ikke hvor mye frakten ligger på i dag men det kan vel ikke ha endret seg så alt for mye på 2-3 år skulle en tru.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •