Forsterker tips til Klipsch RF-52

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 65
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker tips til Klipsch RF-52

Funderer på å bytte ut forsterkeren min til en bedre match mot mine HT`er.

Ser helst for meg en ikke for stor integrert sak da jeg vil ha den i hifi skapet mitt. Budsjett er rundt 10k. Bonus om den har DAC å evt sub utgang. Vil ikke ha rør da dette krever litt for mye stell og blir for varmt til å stå i skapet.

Ønsker noe som ikke er like kvast i toppen som min HK å som holder seg stabil selv om den presses til max. Sitter nå på 80W, så noe ifra der og opp til 150 w ? Kunne tenke meg å få mest mulig kontroll av høyttalerne da jeg helst vil kjøre 2.0 oppsett å dette brukes hovedsaklig til film.

Kom med tips og innspill !
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har ikke testet noen av disse selv, men skader vel ikke å informere om de. Har selv gjort endel research om dette temaet, men lommeboken veier ikke nok enda.
    Det jeg fant ut var at diverse rørforsterkere vil være det mest aktuelle for meg, men disse forsterkerne skulle også matche Klipsch godt.
    Sikkert noen her inne som har noe å si om dem.

JoLida JD 1501 : Hifi-Stasjonen - Hifi produkter
    Abrahamsen v2 : Elkjøp - Abrahamsen forsterker
    Xindak XA6950 : Xindak XA6950

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen v2 og Xindak XA6950 er to kandidater jeg likte. Eneste er om abrahamsen bli litt for svak ? En slik xindak så jeg på brukten til ok pris, men den blir i største laget, må stå under skapet isåfall. Takker for tipsene.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz er god match musikkmessig, med en soft og behagelig lyd.
    MARANTZ PM-8003

Hegel... litt usikker da jeg ikke har hørt eller sett noen omtalle av disse kombinert.
    Hegel H70: Hegel H70 stereoforsterker | Soundgarden

VINCENT SV-226 MKII kansje...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med Tonart i Trondheim, han nevnte rotel når han ramset opp noen få produsenter som matchet klipsch godt. Rotel er vel også hakket mer ram på effekten enn marantzen, men da går du i så fall litt glipp av den fine mellomtonen og diskanten :P

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel går greit, men kan bli noe masete diskant når en spiller høyt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masete diskant når jeg spiller høyt har jeg mer enn nok av å vil ikke ha mer for å si det slik, hehe.

Til nå funker oppsetett helt knall til film. Det skjærer i ørene når kulene suser forbi å det trøkker no så jævlig at jeg ikke savner suben fra forrige oppsett. Men ønsker litt mindre fokus på det lyse å ikke minst litt finere musikklyd, såsant det går an med Klipsch da. Vurder å finne en forsteker som matcher bra nå med nok power å gjerne en som matcher bra med andre HT`er om jeg velger å bytte igjen til fordel for mer musikalske egenskaper. Oppgraderinsmonsteret kommer jo som kjent alltid tilbake før eller siden...

Har surfet litt i det siste å funnet et par kandidater.

Disser blir vel sett på som varme i lyden etter tips og lesing..
    Abrahamsen V2
    MARANTZ PM-8003

Disse er jeg mer usikre på...
    Hegel H70
    LYNGDORF SDAI 2175

Fellesnevneren for oppnevnte forsterkere er rimelig små kabinetter med vekt fra 10-15 kilo, noe som vil passe perfekt inn i hifi skapet mitt.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har god erfaring med gamle EC og siden Abrahamsen er samme ulla, og muligens litt strammere enn før, så vil jeg tro at det er god "skuring"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen V2 er vel muligens en av de bedre matchene her. Men vil de 70 wattene være nok for å ha god kontroll på RF-52 ?

Er også veldig nysjerrig på Helge og Lyngdorf, disse skal vistnok være veldig nøytrale begge to, mulig dette blir kjedelig i lengden ? Lyngdorfen er digital å varter opp med 200w, men har hørt at digitale forsterkere ikke matcher spesielt bra til Klipsch ? Men samtidig hadde det vært kjekt med så mye krefter til rådighet i en såpass liten forsterker. Hegelen varter opp med egen DAC, perfekt å koble PS3`en inn på.

Litt skeptisk til at mange av de bedre forsterkerene ikke har tonekontroll, noe jeg bør bekymre meg for ?

Må få komt meg ut på en lytterunde også.

Kom med mer innspill og tips !!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det tid til en liten runde for å se litt nærmere på noen av kandiatene.

Først ut var Helge og EC hoss soundgarden. Absolutt flotte produkter begge to. Falt vel mest for electrocompaniet her, spesielt Prelude PI-2, litt over budsjettet, men aboslutt elegant og laidback finish, og fin størrelse. Det ble desverre ikke noe lytt da Soundgarden sandnes har ufattelig dårlig service som vanlig, å jeg ikke gadd stresse med det. Han som hjalp meg virket ikke til å ha peiling heller. Knep meg litt i armen på vei ut døra at jeg aldri skal kjøpe noe produkter her hvertfall. Håpet mitt er at Resonans i Stavanger fortsatt har EC avdeling så jeg kan få lyttet nærmere på PI-2 der.

Videre gikk turen til Elkjøp for å titte på Abrahamsen. Den falt desverre lankt igjennom på finish og kvalitets følelse satt opp mot EC. Desverre ingen hjelp å få så jeg tuslet litt småskuffet ut. Gidder ikke bla opp 10k for så slarkete kvalitet. Så da er Abrahamsen strøket av listen.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom jeg har forstått det så var de første forsterkerne til Abrahamsen med en smule slark på kontrollene. Og mulig at dette er en gammel modell siden det nesten ikke er forskjell på den nye og den gamle.
    V2 blir også regna som mere kraftfull enn det de 70 wattene skulle tilsi. Endel sammenlikner denne egenskapen med Doxa's effektforsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv med oppgraderinger så faller Abrahamsen igjennom på et par punkter.

Har fått sett og hørt på litt diverse både igår og idag. Sitter igjen med en Marantz PM8003 som den beste kandidaten. Selgeren på Resonans i stavanger mente dette var den beste matchen prismessig og klangmessig. Desverre ingen demomodell i lokalene, men jeg forstod det slik at selger hadde testet den på nettop RF-52 meg gode resultater. Har en liten mistanke på at jeg bare kliner til med denne å blir ferdig me det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rykker litt tilbake til start her...

Etter litt tips og lesing har jeg komt fram til at jeg bør få inn en DAC i systemet for å løfte lyden. PS3 som DAC er ikke optimalt har jeg fått høre.

Alternativene blir da :
    Integrert stereo forsterker og ekstern DAC
    Integrert stereo forsterker m/DAC
    Surroundreciver

Skeptisk til integrert stereo forsterkere uten tonekontroll, føler dette krever mer jobbing med høyttalerne med tanke på bass, vil helst ha de der de står nå.

En surroundforsterker har uendelig med justeringer å mye dill på kjøpet, men er alltid skeptisk til effekten på disse, å skal ikke ha noe effekt trinn utenom.

Full surround vet jeg ikke om jeg orker, tror det blir estetisk for "fult" på de få kvadratene jeg har idag, men et 2.1 / 2.2 system kunne fristet.

Systemet blir hovedsaklig brukt til film men ønsker også god lyd i stereo, å ikke minst lik kontroll på bassen ved høye lydtrykk som jeg har nå..

Valgets kvaler blir vel her om jeg skal ha stereo eller surroundforsterker. Hvilke justeringsmuligheter bør jeg kunne ha å hvor effektmessig bør jeg legge meg. Vil en surroundreciver til 10 lapper spille like bra som en stereoforsterker til 6-8 lapper ? Kan det være veldig nyttig å ha justeringsmulighetene / romkorreksjonen til surroundreciveren ? Eller drar jeg mer nytte av stereoforsterkeren sin bedre effekt ?

Sett litt på disse:
    XTZ Class A100 D3
    Hegel H70
    Denon AVR-2310 / 3310

?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å heller satse på noe som er kjent for å matche Klipsch?

Sitter som nevt tidlige på lite erfaring selv. Har kun hørt Hk, Marantz og Nad på Klipsch, men jeg har lest i flere titalls timer om nettopp dette.

Jeg fortsetter å slenge ut forslag som flere har anbefalt:

Marantz stereo: TonArt • Marantz PM-8003

Marantz 7.1: TonArt • Marantz SR-6004

Vincent hybrid: TonArt • Vincent SV-226mkII

Xindak Hybrid: Xindak XA6200

Xindak integrert: Xindak XA6950

Copland skal også være veldig god match, en av de bedre faktisk. Men disse vet jeg ikke hva ligger på i pris.
    Tror forresten jeg heller hadde satset på stereo forsterker + ekstern Dac isteden for en surround reciever hvis surround ht er helt uaktuelt.

Emotiva og parasound er også verdt å se nærmere på.

Det er dog verdt å nevne at det var en Marantz surround reciever jeg hørte på klipsch rf-52 og dette låt meget bra.
    Den kostet litt over 15 lapper, men ikke umulig at en til 10 vil låte like bra.

Tror du kan ende opp med noen av de samme problemene som din hk leverer hvis du ikke velger noe som spiller varmt nok og er litt avrundet i toppen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    magb : Takk for et kraftig rævspark i riktig retning !

Det har blitt mye tenking og lesing de siste dagene gitt.

Da går vi helt og fult for riktig matching. Det er jo trossalt Klipschene som gir meg det store smilet om munnen når det snurres film eller spilles opp til dans.

Det var mange kjekke kandidater på listen du kom med magb.

Angående rørhybrider så hadde jeg nettop det på en hodetelefon rigg, falt veldig for lyden, men å måtte bestille rør å ikke minst varmen det utvikler er jeg litt skeptisk til i det lange løpet. Ser liksom for meg at tuben slokner midt i en film :/

AV receiveren SR-6004 så veldig kjekk / praktisk ut.

Må tenke litt mer på stereo vs receiver spørsmålet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke særlig erfaring med rør selv så vil ikke uttale meg om det. Men slik jeg forstår det så er det kun i pre-ampen det sitter rør i de hybridene. Selve effekten kommer fra transistorer.

Men for all del, det finnes mange rene transistorer som også matcher Klipsch godt.

Hvis du ikke har gjort det allerede så kan du søke og eventuellt spørre om råd i klipsch tråden på hifisentralen. Mange der som har god peiling på hva som matcher og omvendt.
    Klipsch Venner

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    magb :
    Angående rørhybrider så hadde jeg nettop det på en hodetelefon rigg, falt veldig for lyden, men å måtte bestille rør å ikke minst varmen det utvikler er jeg litt skeptisk til i det lange løpet. Ser liksom for meg at tuben slokner midt i en film :/
    Rørhybrider, har som regel kun et par smårør i preampen. De utvikler ikke veldig mye varme i forhold til transistor effekt-delen.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt noen recievere både til meg selv og kjentfolk etterhvert og har funnet at Stereofil i oslo er en veldig bra butikk å handle ifra, de har Onkyo, Marantz, Pioneer og Yamaha så man har gode muligheter til å teste høytalere med forsterkere fra flere merker.
    Yamaha er vel det reciever merket som låter best på Klipsch såvidt jeg har hørt, ville vel kanskje sett meg omkrin for en lettere brukt 1900 eller kanskje 3900. Om man skal kjøpe noe nytt på surround delen er jo 2065 fra samme produsent en god modell, dersom man skal gå for stereo er det flere muligheter om man tester pre og effekt deler på forsterker siden.
    En hel rekke preamper som har sub utganger og man har da muligheten til å teste litt forskjellige kombinasjoner om man vil det.
    Jeg ville alikevel annbefalt å teste en reciever grunnet de gode integrerings mulighetene man har med dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Marantz er en enda bedre match en Yamaha. Noen mener Yamaha låter behagelig, men også litt kjedelig.
    Dette kan du jo teste ut hos feks Stereofil. De skal ha rf-52 inne.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •