Emotiva XPA-1, Icepower 1000ASP eller Hypex UCD700HG

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Emotiva XPA-1, Icepower 1000ASP eller Hypex UCD700HG

Hei,

Jeg skal kjøpe meg et par nye monoblokker, men er i tvil hvilke jeg skal kjøpe. Jeg har i dag flere Icepower 1000ASP moduler som jeg er ganske fornøyd med. Disse har en nøytral lyd med mye dynamikk og power, men mangler kanskje litt musikalitet i forhold til de aller beste forsterkerne. (Beklager den vage terminologien "musikalitet") I forhold til prisen er imidlertid disse forsterkerne de beste jeg har hørt. Jeg har etter hvert eiet et titals forsterkere. Noen av disse langt mer kostbare enn Icepower modulene.

Det virker som det er svært mange som har gått til anskaffelse av Emotiva forsterkere den siste tiden. Dette kan skyldes at disse forsterkerne er meget gode eller at det har oppstått en massesuggerende effekt på dette forumet.

For dere som har sammenlignet Icepower 1000ASP (som f.eks. Oberon 6.1) med Emotiva XPA-1 hadde det vært fint med deres erfaringer.

Et siste alternativ er å bygge Hypex UCD700HG med HxR monoblokker med egen dedikert transformatorbasert strømforsyning. Det er mange i diverse forum som mener lydkvaliteten til disse er langt bedre enn Icepower modulene. Jeg har dessverre ikke fått testet dette hjemme selv.

Jeg er avhengig av tilbakemelding fra dere da verken Hypex eller Emotiva enkelt kan lånes hjem for å testes.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Embla vs Emotiva

Jeg har i det siste brukt Embla blokker på mine
    fronter(B&W-802)
    Dette er Embla Maenia,disse er oppgitt til 600/1200w
    i 8/4ohm.
    Jeg syns Embla blokkene spiller nøytralt,samtidig
    som dem levere meget detaljer lyd.

På mandag skal jeg låne et par Emotiva Xpa-1 i to uker.
    Kommer til og legge ut inntrykk av hvordan dette låter
    tråden min.

Titt gjerne innom min stuekino tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...pa-1-test.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar jeg ikke helt feil er det Icepower 1000ASP som står i Embla Maenia.

Jeg venter spent på tilbakemelding fra deg angående XPA-1.

Jeg må innrømme at det virker som om Emotiva har enkelte problemer med kvalitetssikring av sine Kina produserte forsterkere. Flere rapporterer om feil og støy. Dette har selvfølgelig lite å si dersom man får tak i et par som fungerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne at jeg skal bruke forsterkeren i en aktiv høytaler over 200 Hz. Dypbassgjengivelsen har derfor lite å si.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at ICE modulene er ekstreme på lave, men ikke like effektive på høyere frekvenser. Du kan se en oversikt over dette på B&O sine sider (se frekvensdiagram).

Men blir veldig interessant å høre hva resultatet fra lyttetesten blir! Forresten, trodde ikke det var ICEpower i emblaen? Hvis det er så, mistenker jeg at Emotivaen trekker det lengste strået!

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Emotiva Xpa-1 test!

Har hatt Xpa-1 blokkene koble opp siden mandag.
    Dette er solide saker,fin finish. Tunge som f....

Men lyden er jeg ikke helt fornøyd med.
    Mellomtonen er ikke like "crispy" og klar som den pleier
    og være.
    Det kan virke på meg som om høytaleren ikke spiller
    like detaljer som den pleier.
    Med Emotiva ble det mere bass i frontene,men jeg syns
    ikke bassen er bedre,tvert om.
    Bassen er mere "brumlete" og ikke så thigt som jeg er vant med.
    Jeg hadde nok for store forhåpninger til Xpa-1.
    Mulig det fungerer/spiller bedre på høytalere som er litt mindre kresne en B&W 802.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er mye av det samme inntrykket jeg har av XPA-2, at det er for mye i bunn og for lite detaljert oppover i frekvens.

Jeg har Hegel H20 hjemme for testing denne helgen. I forhold til Icepower 1000ASP har klangen en noe varmere karakter, men ikke mye. Den er bedre i diskantområdet men mindre detaljert i nedre mellomtone. Den er også litt for "snill" for min smak. Ellers er det en meget god forsterker. Jeg tror ikke jeg kommer til å ende opp med å kjøpe den.

Jeg tror jeg skal bygge meg en trafobasert dual mono Hypex 700HG med HxR for å teste denne opp mot Icepower.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harryharry
    Jeg tror jeg skal bygge meg en trafobasert dual mono Hypex 700HG med HxR for å teste denne opp mot Icepower.
    Da må du i så fall gi en tilbakemelding.
    Jeg tror det er de modulene som brukes i disse blokkene:
    Amsterdam Mastering - construction thread - Page 14 - Gearslutz.com
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres spennende ut.
    Du får gi lyd fra deg hvordan de blir.
    Legg gjerne ut bilder også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering.

Nå har jeg bygget ferdig Hypex forsterkeren (UCD700HG med HxR). Jeg har bygget den opp med dobbel transformator og strømforsyning. I tillegg har jeg lagt til 12V trigger. Kassen er fra HIFI2000.

I forhold til Icepower 1000 ASP har den mye av den samme klangbalansen. Altså en meget nøytral og detaljert lyd. Den er mindre skarp i diskanten og har en mer fyldig bass. Den er også mer detaljert i hele frekvensområdet. Dette er altså en meget god forsterker som gjør veldig lite annet enn å forsterke signalet med minst mulig farging av lyden.

Jeg har lagt ved et bilde av forsterkeren og et bilde av DACen som er koblet direkte til forsterkeren. DACen er en Twistedpear Audio Buffalo 32S. Denne er koblet direkte til PCen via AES/EBU.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant denne sammenligningen med ICE ASP. Er resultatet hva du ønsket eller savner du en forsterker som er mer "musikalsk" (farget?)?

Hva var delekostnadene her?
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex forsterkeren er uten tvil svært analytisk. Det er for eksempel svært mange lydstudioer som bruker denne forsterkeren til sine referansehøytalere.

Jeg liker denne typen lyd. På gode innspillinger låter det fantastisk. Dårlige innspillinger derimot låter som dårlige innspillinger. For noen år siden eide jeg en Electrocompaniet AW250. Denne er varm i klangen og alt låter bra, ikke elendig på dårlige innspillinger og ikke fantastisk på gode. Den var på en måte litt "snill" med lydmaterialet.

Jeg er meget godt fornøyd med min nye forsterker. Jeg synes Hypexen er langt mer "musikalsk" enn icepower. Jeg tror dette skyldes at den ikke er så stressende i diskantområdet. I tillegg har den mer tyngde i bunn.

Delekostnader er ca kr 13000 med kabinett. Prisen er med andre ord sammenlignbar med Icepower 1000ASP moduler. Man må imidlertid være "handy" og det tar ca 1 dag å bygge forsterkeren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •