Ohm innstilling Yamaha RX-V765

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ohm innstilling Yamaha RX-V765

Hei.

Jeg har en Yamaha RX-V765 og et par Dynavoice Challenger M-65 høyttalere.

I advanced menyen på RX-V765 er det et valg der man kan stille inn 8 ohm min. eller 6 ohm min. Hva skal jeg velge?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er diskutert mange ganger, det er samme hva du setter den på egentlig.
    Hva står der i manualen da? At du skal sette den til samme verdi som dine høyttalere, altså setter du den der det er nermest.....
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...e-6-8-ohm.html

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Dette er diskutert mange ganger, det er samme hva du setter den på egentlig.
    Hva står der i manualen da? At du skal sette den til samme verdi som dine høyttalere, altså setter du den der det er nermest.....
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...e-6-8-ohm.html
    I manualen står det at vis høyttalerene er 4 ohm skal jeg stille den på 6 ohm, altså stille den nærmest det høyttalerene er. Men hvor mange ohm er egentli Dynavoice M65? Det står at den er 4/8 ohm.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk litt først da. Konklusjonen er at denne innstillingen nesten alltid skal stå på 8 ohm, i alle fall for alle "vanlige dødlige" høyttalere. 4 ohm innstillingen begrenser utgangseffekten og det er som regel ikke nødvendig. Prøv med 8 ohm først, og hvis du evt. får problemer med overopphetning osv. så kan du evt. prøve 4 ohm.

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    Søk litt først da. Konklusjonen er at denne innstillingen nesten alltid skal stå på 8 ohm, i alle fall for alle "vanlige dødlige" høyttalere. 4 ohm innstillingen begrenser utgangseffekten og det er som regel ikke nødvendig. Prøv med 8 ohm først, og hvis du evt. får problemer med overopphetning osv. så kan du evt. prøve 4 ohm.
    Forsterkern kutter på +3db når jeg hadde den på 8 ohm. Men den kutter kanskje tidligere hvis jeg setter den på 6 ohm?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv en 765 på Dali Concept 6 (8 ohm) og må si at hvis eg hadde hatt den på +3, så hadde det vært jæ*#%€ høyt.. Vil tro at den sikkert spiller bra nok til normalt->høyere volum ved å stå på 8 ohm..

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men skjønner ikke helt va jeg skal sette den på når det står at høyttalerene mine er 8/4 ohm

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med 8 ohm. Hvis det funker greit, så lar du den stå der. Hvis ikke forsøker du evt. 4 ohm ( i den rekkefølgen).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er samme hva du setter den på......

Desuten, jeg kjender ikke volumskalaen på disse surrerundt receivere, men på en vanlig forsterker, når du nermer deg kl. 12.00 på volumen, da klipper forsterkeren som regel. Noen ganger før det faktisk.
    Du hører det ikke dog, men er du uheldig kan diskanten ryke....
    Når du virkelig hører klipping, da er det ganske mye forvrenging der sendes inn i høyttaleren, og da er det seriøst.....
    Derfor, watt og belastning betyr ingen verdens ting egentlig, det fungerer veldig bra med en 100 watt forsterker på en 30 watt høyttaler og du hører tydeligt når høyttaleren har nådd sin grense.
    Bruker du en 30 watt forsterker på en 100 watt høyttaler hører du ikke forsterkeren klipper, og da lurer du på hvorfor diskantene har gått.....
    Generelt bruker en forsterker opp til 10 x effekten til musikkens spisser, transienter, så om du spiller med ca. 5 watt vedvarende effekt må der være 50 watt til rådighet til musikkens spisser, derfor, desto større forsterker du har desto mindre sjangse for å brenne noe av, altså unngå klipping.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •