Vurderer rørforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer rørforsterker

Heisann, er midt i innkjøpsprossesen av hjemmekino anlegg som sikkert de aller fleste har fått med seg, MEN jeg føler at jeg kansje mer vil ha et 2.1 oppsett fremfor 5.1.

Sitter for øyeblikket med 2.1 oppsett, bestående av to eldre sony-høytalere og en XTZ, og savner ikke noe spesielt bakhøytalerne eller en senter, merker at det brukes mer og mer til musikk, film for meg har på mange måter blitt en 2. prioritet.

Men har lest litt her i forumet om rørforsterkere, og som jeg har forstått skal det være det beste valget til musikk, men hvordan er rør til metall for eksempel?

Har spesielt fått øynene opp for asiatiske rørforsterker som for eksempel Music Angel som har fått veldig god omtale her inne.

Men etter å ha tittet en del merker jeg at disse billige forsterkerne, har for eksempel ikke fjernkontrollere, og mangler subwoofer-utgang. Får mann rimelige rørforsterker med minst 4 rca-innganger, fjernkontroll og subwoofer utgang?

Har sett på Antique Sound Labs sine forsterkere, de har alt dette, men er litt feil prisklasse, de starter på 10 lapper og sliter med å finne erfaringer med disse og Klipsch høytalere(som jeg planlegger å kjøpe)

Har dere noen formeninger ang. rørforsterker og den mer tyngre delen av musikksmaken min, og rørforsterkere som passer mine preferanser?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er det beste til musikk er jo øret som hører, det er nå en gang slik at de fleste bruker transistor. Men Klipsch og rør er jo digg spør du meg.

Du bør vel kanskje ha en pre, enten en receever eller en egen dedikert preforsterker, her finnes det jo også preforsterkere med prosessoringang slik at du kan bruke forsterkeren i et kinooppsett også.

Ellers er det mye info om mange forskjellige modeller her inne se feks rørforsterkertråden eller Music Angel tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men kan Vincent være noe? Med tanke på hybridvarianter? Da er jeg jo selvfølgelig villig til å gå over 10.000, med tanke på at jeg får mye mer kraft da.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roberth
    Ok, men kan Vincent være noe? Med tanke på hybridvarianter? Da er jeg jo selvfølgelig villig til å gå over 10.000, med tanke på at jeg får mye mer kraft da.
    En brukt Audio innvation s 500. 2x25w klasse A. De første hadde pree out. Denne kan du bruke som subutgang. Den har nok av innganger. Riaadel som er i øverste klasse,bra hvis vinylsuget melder.
    Passer meget godt til Klipsch. Disse dukker opp på sentralen og i Sveriger og går for mellom 4 og 7 lapper. Min mening så betaler du kun for riaaen,så bra er den.

Mvh Roar

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rør er tingen !!

Gikk selv fra 5-1 oppsett til ren stereo pga økende musikkinteresse. Har ikke angret et sekund. Dette delvis pga lyden i rørforsterker, og forsåvidt rør CD-spiler :-D

Har ikke prøvd så mye av merker, valgte Ayon ut fra gode kritikker og genialt utseende. Etter å ha fått i hus forsterkeren var jeg solgt, og holder nå på med store Ayon oppgraderinger.
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    En brukt Audio innvation s 500. 2x25w klasse A. De første hadde pree out. Denne kan du bruke som subutgang. Den har nok av innganger. Riaadel som er i øverste klasse,bra hvis vinylsuget melder.
    Passer meget godt til Klipsch. Disse dukker opp på sentralen og i Sveriger og går for mellom 4 og 7 lapper. Min mening så betaler du kun for riaaen,så bra er den.

Mvh Roar
    Å kjøpe brukt er uaktuelt, jeg ønsker et helt nytt produkt, og har ikke noe i mot å importere fra USA for eksempel.

Forresten kan gå greit om det bare er en kildeinngang siden jeg kan koble det meste via tv og DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cayin A-88T er jo en klassiker som har fått mye god omtale.

Ellers kan jeg si at jeg har en Doge 6130R selv, som jeg er veldig fornøyd med. Nå skal jeg ikke påberope meg den største ekspertisen innen rør, men Frode hos Acoustic Tuning, hvor den ble kjøpt en gang i tiden (ikke av meg) mente at jeg ikke ville få bedre forsterker under 20.000 kroner. Den har fjernkontroll med inngangsvelger og volum, 6 innganger og den nye versjonen har visstnok RIAA-inngang og.

Ulempen er at den må handles fra Kina

Doge 6130R

Edit: Doge er det samme som selges som "Lua" i europa, for mye mer penger

Fant en test av den forsterkeren som tilsvarer Doge 6130R (Lua Belcanto)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv byttet ut en 5.1 hjemmekino forsterker til fordel for en Vincent sv-226 med 4stk 12ax7 rør i forforsterker trinnet. Må si at eg har ikke angret et sekund på det byttet. Forskjellen er som natt og dag når det gjelder power og lydkvalitet, denne 2kanals Vincent er så myyyye bedre til musikk i 2 kanaler. Mine høyttalere er fra XTZ med Seas bass/mellomtone og bånddiskant, denne kombinasjonen er virkelig bra i mine ører.
    Min mening er at hybridforsterkerene fra vincent leverer noe av den behagelige (varme) lyden fra rør kombinert med styrken fra en transistorforster. Var helt ukjent med rør og vincent før eg kjøpte denne sv-226, men nå er eg "frelst" på denne hybrid løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøpe brukt er uaktuelt, jeg ønsker et helt nytt produkt, og har ikke noe i mot å importere fra USA for eksempel.

Forresten kan gå greit om det bare er en kildeinngang siden jeg kan koble det meste via tv og DAC.
    Nå har jeg tatt en avgjørelse på min Ayon Spirit II. Den skal selges (legges ut i dag). Denne er "ny" > kun 4mnd = innspilt
    Denne har preout og direct in.

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Nå har jeg tatt en avgjørelse på min Ayon Spirit II. Den skal selges (legges ut i dag). Denne er "ny" > kun 4mnd = innspilt
    Denne har preout og direct in.

I alle dager? Har du ikke nettopp kjøpt forsterkerne da, ble du rett og slett ikke fornøyd med Ayon? Og så Spirit'en, den som forandret hele hifi-interessen min :shock:

Jaja, det som er gull for noen er gråstein for andre..og motsatt da selvsagt
    Della
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av euphoric
    Cayin A-88T er jo en klassiker som har fått mye god omtale.

Ellers kan jeg si at jeg har en Doge 6130R selv, som jeg er veldig fornøyd med. Nå skal jeg ikke påberope meg den største ekspertisen innen rør, men Frode hos Acoustic Tuning, hvor den ble kjøpt en gang i tiden (ikke av meg) mente at jeg ikke ville få bedre forsterker under 20.000 kroner. Den har fjernkontroll med inngangsvelger og volum, 6 innganger og den nye versjonen har visstnok RIAA-inngang og.

Ulempen er at den må handles fra Kina

Doge 6130R

Edit: Doge er det samme som selges som "Lua" i europa, for mye mer penger

Fant en test av den forsterkeren som tilsvarer Doge 6130R (Lua Belcanto)
    Har selv Cayin A 88-T og er meget fornøyd med den,har pre out men ikke sub utgang...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    I alle dager? Har du ikke nettopp kjøpt forsterkerne da, ble du rett og slett ikke fornøyd med Ayon? Og så Spirit'en, den som forandret hele hifi-interessen min :shock:

Jaja, det som er gull for noen er gråstein for andre..og motsatt da selvsagt
    Å nå, så langt fra gråstein den Spirit'en da

Jeg fikk den til å spille bortimot "magisk" i triodemodus i går, når jeg satte inn GE5814 3-mica prerør
    Det var et enormt "rom" og en meget balansert og delaljert mellomtone og diskant. Det at den har en "litt" lys karakter gjorde ikke noe her - for det var så utrolig behagelig lydbilde.

Men den er dessverre - og da mener jeg dessverre, "litt" for forsiktig i midbassen til det jeg "må" ha - så jeg må nok sikte enda "høyere" for å komme i mål
    Har testet med 2 forskjellige høyttalere, og 2 forskjellige CD-spillere + nevnte rørtweaking for å være helt sikker på valget.

Det er både "shit" og "filler'n" - og det blir ikke lett, og garantert dyrt å få noe som har like gode kvaliteter som denne Spirit'en i "toppen" og samtidig leverer det jeg skal ha i "bunnen"

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være en blanding av høytalere og akustikk i stuen min som gjør det da, for lydbildet mitt er alt annet enn lyst. Fakta er det så mye på andre siden at jeg har vurdert å iverksette tiltak for å få "mindre bass" i anlegget.

Har en mistanke om at det også kan være overgangen fra Audiovector til Gemme Audio som gjør at jeg føler det er en smule mye bass..

Blir artig å se hvordan Typhonene gjør det i forhold

Lykke til videre med søken ihvertfall, Erys :-D
    Della

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •