TV på projectoren? (NEWBIE!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV på projectoren? (NEWBIE!)

Okay, folkens, jeg er såpass newbie at jeg ikke aner om jeg er i rett forum engang. Men jeg er generelt flink på tekniske ting. Anyway - jeg har en Epson EMP-TW700 projector, et stereo-anlegg som er veldig bra men ikke surround, og et rom hvor det kan bli kronglete å få inn en TV i tillegg til projector og "skjermen" (som bare er en hvit vegg). Jeg har levd uten TV i mange år, og så veldig lite på det før, men ønsker meg å kunne se på TV av og til. Jeg betaler Get digital kabel-TV over husleia.

Spørsmålet er hvilke muligheter jeg har til å få sett TV på projectoren, og få lyden ut gjennom stereoen. Projectoren har inngangene HDMI - S-Video - D-Scart - Component. Det følger med en overgang fra vanlig Scart til D-Scart.

Så vidt jeg vet, er én mulighet å bestille digital-TV-abo hos Get. Med den billigste pakken får jeg en dekoder boks som (sannsynligvis) har minst én utgang som projectoren skjønner. Det vil koste meg ca 1700 i året, og prisen kan (og vil sikkert) gå opp etter hvert.

Det jeg lurte på, er om det finnes en boks som kan ta analoge kabel-TV-signaler, og gjøre om til signaler som projectoren skjønner? Som HDMI? Er det dette som kalles "receiver"? Eller må en "receiver" ha digitale signaler? Hvor mye må jeg ut med, hvis dette finnes? Jeg trenger ikke surround lyd. Dette kan vel bli billigere i lengden, eller hva sier dere? Ikke bli sinna hvis jeg er i feil forum...

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet :-D
    Kan du si noe mer om utstyret du har; hvilken forsterker er det snakk om? Har du en digital boks fra Get som du får TV-signalene ut av? I så fall; hvilke utganger har denne boksen?
    Vil anta det beste du kan få til her er å kjøre bildet direkte fra Get-boksen til projektoren og lyden evt. til forsterkeren fra Get-boksen. Det er avhengig av hvilke utganger Get-boksen har.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for raskt svar. Jeg gjorde det tydeligvis ikke klart at jeg dessverre IKKE har digital kabel-TV, bare vanlig analog. Jeg har m.a.o. ingen digital dekoder, bare standard analoge TV-signaler inn i stua.

Men jeg kan bestille digital kabel-TV, og da får jeg med en dekoder som heter Get Box. Denne boksen har SCART men ikke HDMI. I tillegg egen stereo lydutgang. Det vil koste meg ca 1700 kr. i året. Dette er én av løsningene jeg vurderer. Skal jeg ha digital kabel-TV med HDMI-utgang må jeg ut med mye mer.

Den andre løsningen jeg vurderer er om det er mulig å kjøpe seg en boks som tar vanlige analoge kabel-TV-signaler (en slags tuner/receiver eller hva det kalles), og gjør det om til HDMI/S-Video/SCART/Component, som deretter kan kobles rett i projectoren. Finnes dette?

Du spurte om hva slags forsterker. Det er en helt standard stereo-forsterker, en NAD C 320BCE. Den kan bare ta to kanaler (stereo).

EDIT: Peongterte at Get-boksen også har stereo lyd ut.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du betaler for Get via husleien skal du IKKE tegne nytt abonnement hos Get for å få deg Get boks. Du bare bestiller denne som tillegg, og må da signere for at du er ansvarlig for boksen. Du betaler 79,- per mdr for en vanlig Get boks da, tror jeg det er...ring å hør om prisene, eller søk på get sine sider.
    Nå har du Get kabel tv via uttaket i veggen, får du deg en Get Boks, uansett om det er den minste modell vil du oppleve en dramatisk forbedring i bildekvalitet.....
    Men, se her : Veiledninger - Get
    Du må opp i en HDI boks for at du får HDMI, da kobler du denne til projektor og da kan du justere oppløsning i get boksen slik det passer projektoren bedst. Jeg anbefaler HD-PVR selvom du ikke har HD kanaler, det er en fin boks, med opptaksmulighet der fungerer knall...
    Lyden på alle Get bokser kan du ta ut analogt i stereo, eller benytte den digitale utgang, men da må du ha en dac i tillegg om din forsterker ikke har det i seg....

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det enkleste:
    Bilde: HDMI rett inn i projektoren
    Lyd: analogt ut fra Get boksen og inn på en inngang på din stereoforsterker
    Og dette koster jo heller ikke all verden! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk... Jeg har nå bestilt basis abo på Get Digital-TV. Nå oppdaget jeg at de har en ny tjeneste som heter Get filmleie, som du ikke får med den billigste boksen som jeg har bestilt. Det ender opp med at jeg kjøper en del DVD-filmer i måneden, jeg leier nesten aldri for jeg gidder jo ikke å levere tilbake filmene....!! Kanskje jeg faktisk kunne spare penger ved å be om et abonnement som gir tilgang til Get filmleie? Er det noen som har prøvd tjenesten? Er den god, godt utvalg etc....??

Skal jeg be om et abo som inkluderer Get filmleie må jeg gjøre det litt kjapt, for oppgradering av boksen etter at jeg har fått den koster 499 kr ekstra.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ville jeg gjort det:

(tipper du har projektor i taket og allerede har 1 stk HDMI kabel gående ned ifra den..)

Kjøpt en receiver som har HDMI inn og ut.
    Koblet HDMI kabelen i utgangen på receiveren (den som allerede går til projektoren)
    Koblet alle andre ting inn på HDMI inngangene på receiveren. Så benytter du bare receiver fjernkontrollen når du skal bytte signalkilde. Og ting blir generelt mye lettere.
    Lyd går i de allerfleste tilfellene via HDMI. Så du slipper unna med bare 1 kabel mellom komponentene (om du da ikke har mange komponenter som fører analog lyd o.l)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folkens!! Jeg har funnet "løsningen"...

Jeg fisket frem min eldgamle VHS-spiller som hadde stått stuet bort i en krok i ørten år. Jeg koblet spilleren til mitt analoge TV-uttak, og fra SCART inn i projektoren... funka som pokkern... TV-bildet er litt støyete, men langt bedre enn jeg hadde håpet på!

Jeg får ikke noe lyd, fordi videospilleren ikke har stereo lydutgang. Mon tro om man kan få en SCART-kabel som går fra SCART han, og splittes til to phono-plugger og én SCART han...??? Siden lyden også går gjennom SCART, kunne kanskje det vært mulig.

I så fall trenger jeg jo ikke det Digital-TV abonnementet - strengt tatt. Men bildet vil nok bli langt bedre, så jeg lar bestillingen stå, enn så lenge. Men, bør jeg begynne å betale TV-lisens nå?!?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble litt off-topic, men se her:
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...-filmleie.html

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balthazar
    Mon tro om man kan få en SCART-kabel som går fra SCART han, og splittes til to phono-plugger og én SCART han...??? Siden lyden også går gjennom SCART, kunne kanskje det vært mulig.
    Ja, dette finnes, akkurat slik du beskriver det :-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er den overgangen du beskriver:

Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videospilleren har vel analog lyd ut? Du kan bruke den....
    Elelrs, Get sin billigste boks har ikke hdmi, bare scart...da må du huske å sette get boksen til scart RGB i menyen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasktisk har den ikke analog lyd ut... bare via SCART. Det er en ganske dårlig videospiller. Viste seg også at jeg ikke får D-SCART til å virke, det er bare composite-video som virker. Løsningen ble denne Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag samt en koaxial kabel for composite video. Jeg prøvde å få S-Video til å virke, men det blir svart/hvitt. Jeg avbestilte digital-tv fra Get. Jeg er sikker på at det ville gitt mye bedre bilde, men jeg ser så lite på TV, at jeg lar være for denne gang. Ser også ut til at Get filmleie ikke er noe for meg (se annen tråd). Det største tapet mitt blir BBC news.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •