Audssey MultEQ-XT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 124
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audssey MultEQ-XT

Hvor bra (eller dårlig) er MultEQ-XT sammenlignet med de andre romkorreksjon løsningene til f.eks. Yamaha og Pioneer? Hvor mange bånd kan den korrigere?

Det blir sagt at bassdelen har omtrent samme funksjonalitet som SVS AS-EQ1, hva er likt og hva mangler? Kan en f.eks. lage target curver?

Er der noen fornuftig prisede surround forforsterkere eller receiver som har dette eller er rimligste løsning en Onkoy 1007?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen :cry:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har flere bånd (ingen vet hvor mange) enn både Pioneer og Yamaha. Det er ikke en parametrisk/grafisk EQ på samme måte som pioneer og yamaha, så spørsmålet er ikke nødvendigvis 100% relevant.

Den er nok bedre, spesielt har den høyere oppløsning(flere bånd) i bassområdet. Du kan ikke stille target curves / house curves, men kjøper du en receiver med Dynamic EQ så vil denne øke bassnivået dynamisk på lavere nivåer og gi en slags housecurveaktig effekt.

Er du opptatt av å justere selv så har alle Pioneer som har "Standing Wave Control" en 3-bånds Parametrisk EQ for subwoofer og 3-bånds Parametrisk EQ for main-kanalene hvor du fritt kan sette 3 forskjellige bånd hvor du kan stille både Q (bredde på båndet), frekvens og hvor mye som skal dempes. Dette kan potensielt brukes til å lage en target/house curve. Eneste begrensningen her som potensielt kan bli et issue er at laveste frekvens som kan settes på et bånd er 63hz. Den vil påvirke frekvenser som er lavere (avhengig av hva Q settes til), men 63 er laveste frekvenssenter.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min Onkyo med MultEQ-XT idag og sliter en smule med resultatet, lurte derfor på om andre med samme korreksjon (4310, 4810 e.l.) kan skrive noe hva de synes!

Hovedproblem hos meg er at den fjerner ALT for mye bass slik at det i praksis er umulig å spille uten suber

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første kalibrering på min Onkyo 3007 var ikke helt strait, men med motsatt fortegn i forhold til deg. Den la på en massiv bass såpass at det ble ganske overdrevet, men jeg kjørte et par runder til senere, litt annen plassering av mic og da ble det mer som forventet.

Hvor mange målepunkter kjører du og hvordan plasserte du dem i forhold til sitteplasser? (Tegning?)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretok 4 målinger i begge sofaene... Men iom at jeg er egoist så tror jeg kanskje det ville vært bedre å kun gjort småling i sweetspot? Mulig jeg tar feil men trodde flere målinger nødvendigvis ville gjør resultatet enda dårligere i sweetspot? Men iom Onkyo krever minimum 4 målinger, så må jeg vell isåfall la mic være helt i ro på alle målingene?!

Slik ser rommet ut og hvor målingene ble foretatt:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk alle 8 målingene, og spre dem litt rundt sweetspot. I guiden jeg linket til er det anbefalt et mønster som har fungert veldig bra hos meg. Mønsteret er anbefalt av Chris, sjefsdesigner hos Audyssey.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 målinger holder ikke når jeg kalibrerer subbene med SVS AS-EQ1 i hvertfall. Har kjørt på med 15 forskjellige målepunter de siste gangene får at resultatet skulle bli bra. Noe det også ble.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at det er kommentert at Audyssey (og andre korreksjonssytemer) har noe problemer når målepunktene kommer for nær en vegg, så jeg ville i første omgang skippet rad nr 2 siden faller nær vegg og subwoofer. Deretter ville jeg brukt minst 6 punkter på 1. rad sofa hvor jeg begynner og slutter med sweetspot.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker alle 8 målepunktene.

Slik som dette. Det fungerer veldig bra hos meg. Mye bedre med alle målingene enn med bare én.

Audssey MultEQ-XT-77c234ef45dd25fd0048bcfdc8cee098-jpg

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg aner ett håp iom at jeg har mistolket dette med posisjoner, jeg trodde en skulle bruke reelle lytteposisjoner

Sikkert denne guiden du sikter til Atle? Den sier ihvertfall at en bør begynne i senter, så to stk 60 cm til hver side, deretter 60 cm forran de tre først og til slutt avslutte med to stk 30 cm til hver side av senter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg linket til guiden som har blitt utviklet på avs-forum i samarbeid med Chris hos Audyssey. Det er en smørbrødliste som tar deg gjennom hele oppsettet som har med Audyssey å gjøre, hva man bør gjøre og hva man bør unngå osv. Jeg har også hatt litt med denne guiden å gjøre, og fulgt tråden siden starten. Det står MYE lurt der som er blitt funnet ut og forsket på over lang tid. Anbefales å lese denne!

Jeg bruker forøvrig samem mønster som DenonBuster, som er samme som anbefales i guiden. Det blir alltid god lyd hos meg med dette mønsteret.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg bruker alle 8 målepunktene.

Slik som dette. Det fungerer veldig bra hos meg. Mye bedre med alle målingene enn med bare én.

Audssey MultEQ-XT-77c234ef45dd25fd0048bcfdc8cee098-jpg
    Denne målemetoden fungerer meget bra. Det er slik det er forklart i guiden til Audyssey pro settet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, har nå kjørt igjennom ny kalibrering med 8 (forhåpentligvis) korrekte målepunkt, men det gjorde ikke de helt store utslagene. Ble for all del endel bedre men sliter fortsatt veldig med at det blir alt for lite bass. Det spiller sånn noenlunde når subene er tilkoblet men ikke mer heller, noen tips??

Er det slik hos dere andre også at frontene automatisk blir satt med høypassfilter? Jeg har alltid likt best å ha frontene som large/full frekvent men her setter Audyssey de alltid med deling, og selv om jeg manuelt overstyrer dette etterpå så er det svært lite lyd å hente fra frontene under 50 hz med Audyssey aktivert

Mulig jeg burde prøve å kjøre kalibrering uten subene aktivert for å se om det da blir mer lyd til frontene? Men føler jo det og blir feil...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Hmmm, har nå kjørt igjennom ny kalibrering med 8 (forhåpentligvis) korrekte målepunkt, men det gjorde ikke de helt store utslagene. Ble for all del endel bedre men sliter fortsatt veldig med at det blir alt for lite bass. Det spiller sånn noenlunde når subene er tilkoblet men ikke mer heller, noen tips??

Er det slik hos dere andre også at frontene automatisk blir satt med høypassfilter? Jeg har alltid likt best å ha frontene som large/full frekvent men her setter Audyssey de alltid med deling, og selv om jeg manuelt overstyrer dette etterpå så er det svært lite lyd å hente fra frontene under 50 hz med Audyssey aktivert

Mulig jeg burde prøve å kjøre kalibrering uten subene aktivert for å se om det da blir mer lyd til frontene? Men føler jo det og blir feil...
    Har du aktivert Dynamic EQ? Er subbene korrekt plassert?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde også at mye av bassen forsvant da jeg tok i bruk Audyssey MultEQ XT. I begynnelsen synes jeg virkelig at det manglet bass, men etter å ha lyttet en stund på forskjellig typer musikk synes jeg egentlig at lydbildet nå ble "riktig" balansert og at det var mine preferanser som var ubalanserte.

Hva slags musikk du normalt lytter til vil nok påvirke din opplevelse av lydkorreksjonen. Hører en på electronica eller rock kan det nok bli litt "tynt" i de lave frekvensene. Men er det klassisk, rolig akustisk eller andre typer musikk blir lyden utrolig bra balansert og nyansert.

Selv justerer jeg subben til å levere litt ekstra når jeg spiller progressive eller annen musikk med mye trøkk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Har du aktivert Dynamic EQ? Er subbene korrekt plassert?
    Når jeg aktiverer den høres det nesten ut som Loudness så den holder jeg meg unna Subbene er minste problem forsåvidt iom at jeg ikke får skikkelig lyd fra frontene!

Sitat Opprinnelig postet av baya
    Jeg opplevde også at mye av bassen forsvant da jeg tok i bruk Audyssey MultEQ XT. I begynnelsen synes jeg virkelig at det manglet bass, men etter å ha lyttet en stund på forskjellig typer musikk synes jeg egentlig at lydbildet nå ble "riktig" balansert og at det var mine preferanser som var ubalanserte.

Hva slags musikk du normalt lytter til vil nok påvirke din opplevelse av lydkorreksjonen. Hører en på electronica eller rock kan det nok bli litt "tynt" i de lave frekvensene. Men er det klassisk, rolig akustisk eller andre typer musikk blir lyden utrolig bra balansert og nyansert.

Selv justerer jeg subben til å levere litt ekstra når jeg spiller progressive eller annen musikk med mye trøkk.
    Som referanse pleier jeg nesten alltid å spille noen Kari Bremnes sanger jeg kjenner godt, og omtrent alt av gobassen der er borte med MultEQ-XT aktivert, begynner å bli en smule frustrert her. Har prøvd endel andre plater også og det samme går igjen, noe spiller bedre enn annet men alt i alt er dette ikke ett lydbilde jeg kan leve med, det spillte rett og slett mye bedre i de nedre frekvensene med Pioneer LX50en jeg etter planen skulle bytte ut.

I utgangspunktet vil jeg kunne spille kun med frontene, men selv med subene er aktivert blir det egentlig ikke bra iom at jeg ikke får delt lavere enn 80 hz, arg :evil:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baya
    Ja, dette er et meget godt poeng å ha i bakhode! Det kan være lurte å lytte litt på instillingen et par dager og prøve forskjellig musikk/materialle. Hvis man tester med bare en artist og justerer mye så er det fort for å se seg blind på sine egene preferanser hvor plutselig alt annet låter dårlig.

Men hvis differansen er så stor som han antyder så kan det selvføgelig være noe feil.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken innstilling får du på subbene i receiveren etter å kalibrert da? Det er jo ganske vanlig å justere seg opp en 3-4 knepp etter kalibreringen på subbene i receiver.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •