Audssey MultEQ-XT - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 124
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Uhm, den fjerner en peak? Det er forøvrig helt tydelig relativt kraftig smoothing på den grafen der, så den viser et noe "høflig" bilde av virkeligheten.

Begynner å miste litt troen på audyssey i bassen, har en kollega som har målt og holdt på i helga, og der gjorde antimode langt mer enn hva audyssey klarte.
    Smootihingen her er 6 punkter pr oktav, så det er ikke så veldig galt.
    Selv når jeg bruker "raw" i hele frekvens registeret, er det rimelig likt.

Har du testet Audyssey selv? Siden du mister troen mener jeg?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forsket endel ikveld og, blir litt klokere og litt dummere

Først en sammenligning på sub mellom MultEQ-XT (lilla), Antimode (blå) og uten korreksjon (grønn). Både Audyssey og Antimode gjør en meget bra jobb på subkorreksjon, men Antimode demper signalet sjokkerende mye!!! Men om en har bruk for å bruke begge deler.... tror ikke det!

Generelt hva som skjer med måling under 25 hz vet jeg ikke for det er ingen system i målingene, virker som det er en bug i enten Onkyoen eller REW for en hører tydlig at sub slår inn for sent når måling blir foretatt

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok noen målinger for å se hvor mye plassering av sofa hadde å si, og det er vell ingen overdrivelse å si at det å flytte sofa 30 cm fram hadde ganske mye å si! Begge målinger er foretatt i pure direct kun med fronter

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha flyttet sofa 30 cm ble det plutselig ganske enkelt å få pene kurver fortuen noen festlige dipper som jeg ikke har begynt å forske på Gul kurve med suber, 80 hz deling og Audyssey, grønn kurve tilsvarende uten Audyssey.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hva er kveldens konklusjoner?
    - MultEQ-XT korrigerer kjempebra på subutgang
    - MultEQ-XT korrigerer minimalt under 80 hz på annet enn subutgang og er derfor relativt dårlig egnet til oppsett uten sub eller med større høyttalere
    - MultEQ-XT klarer å gjør ett bra utgangspunkt bedre, men ikke ett dårlig utgangspunkt bra
    - Selv små endringer på plassering av høyttalere og lytteposisjon kan gjør mye større endring på lyden enn det Audyssey klarer å ordne opp i.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Både Audyssey og Antimode gjør en meget bra jobb på subkorreksjon, men Antimode demper signalet sjokkerende mye!!! Men om en har bruk for å bruke begge deler.... tror ikke det!
    Hjemme hos meg har denne komboen gjort underverker i det nederste registret - men det er hos meg. Anti-mode gjør jo en måling som er langt mer presis og med flere justeringspunkter enn min Onkyo 875. Kan ha noe med at jeg deler frontene på 80 hz også?

Du begynner å få det til hjemme hos deg med Onkyo'n? Bra å høre! Du har jo holdt på litt nå..... Litt rart at frontene dine deles av Audessy på 40 hz og mine B&W 683 foreslås som large..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg begynner å få det til med Onkyoen? Tja.... kurven begynner kanskje å bli grei men det er ikke dermed sagt at jeg er fornøyd med lyden :twisted:

Nei skal sannt sies så har jeg ikke fått spillt så mye etter jeg foretok kalibrering og målinger ikveld så hvordan det låter får vi komme tilbake til i neste kapittel

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Smootihingen her er 6 punkter pr oktav, så det er ikke så veldig galt.
    Selv når jeg bruker "raw" i hele frekvens registeret, er det rimelig likt.

Har du testet Audyssey selv? Siden du mister troen mener jeg?
    Nei men har bekjente med audyssey og har studert baldricks erfaringer her. Så det er relativt tydelig at den er hvertfall ikke BEDRE enn antimode, sannsynligvis dårligere. Når man ser resultatene opp mot audysseys egne uttalelser om systemet er jeg foreløpig ikke nevneverdig imponert. Det må være samsvar mellom reklamen og resultatet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke liker for min del er total mangel på fleksibilitet, ytelsesmessig er nok ikke Audyssey noe dårligere enn Antimode, ser en på grafen overfor er resultat ganske likt. Men når en bruker den innebygde funksjonen i receivere (og ikke eksterne bokser alla SVS E1) så blir en for min del for fastlåst.

Nå har jeg idag bestilt nye suber som jeg skal plassere forran, mulig det gjør at den innebygde MultEQ-XT kommer mer til sin rett enn det så langt har gjort hos meg.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Det jeg ikke liker for min del er total mangel på fleksibilitet, ytelsesmessig er nok ikke Audyssey noe dårligere enn Antimode, ser en på grafen overfor er resultat ganske likt. Men når en bruker den innebygde funksjonen i receivere (og ikke eksterne bokser alla SVS E1) så blir en for min del for fastlåst.

Nå har jeg idag bestilt nye suber som jeg skal plassere forran, mulig det gjør at den innebygde MultEQ-XT kommer mer til sin rett enn det så langt har gjort hos meg.
    Tja, ref de du postet her så er da den blå kurven bedre. Men men, jeg skal ikke kverulere (så mye)

--
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør den blå bedre enn den rosa? Jeg er absolutt ikke noen ekspert på tolking av kurver men for meg ser den rosa vell så bra ut...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det spørs jo helt hva du vil oppnå, men på meg ser den da klart ut som den grafen som totalt sett er nærmest mulig referansen på 75dB. Hvis du smoother alle tre til 1/3 eller 1/6 vil det være lettere å se.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke justert mot noe bestemt nivå på de målingene, så det at den ene er nærmest 75db er ren tilfeldighet

Poenget mitt når jeg sier de er relativt like er at dersom jeg hadde justert de til tilsvarende nivå (som en ser av kurvene, demper Antimode nivå ganske så betydelig) så ville også kurvene vært ganske like

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Plassering av mic?

Vanligvis så er det ganske vanskelig å få plassert mikrofonen på en god måte rundt om i stuen. Setter dere mikrofonen opp på/nedi møblene, på puter, på bord osv, eller på et kamerastativ? Eventuelt har det noe for seg å gå til anskaffelse av et billig kamerastativ/tripod?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ikke noe stativ til mikrofonen av den enkle grunn at jeg ikke gidder kjøpe det. Jeg gjør som du sier, nemlig å bruke bord,stoler, etc for å få mikrofonen i ørehøyde. Kan ikke skjønne at det skal ha noe å si. Er mikrofonen i ørehøyde så er den det. Har vel ikke noe å si om det er et stativ eller en stol som står under?

Jeg er iallefall fornøyd med resultatet her

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker kamera stativ. Det er helt klart at det er best at micen står i vannrett stilling og at du får samme høyde i alle måle posisjoner.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart en fordel å bruke en form for stativ.
    Puter, stoler, bord etc. er ikke så gunstig, da man fort kan få refleksjoner i flaten som mic´n er plassert på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser nytten av et kamerastativ, jeg vil nok gå til innkjøp av et. Nå har jeg ikke tenkt dra denne tråden over til et stativ-tråd, men det er jo litt relevant. Så kort, har dere noen tips på billig stativ? Ser dem finnes fra 300kr og opp over....

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justerbar "bom" er fint. Da kan man plassere mic´n på bommen, og flytte den enkelt til de forskjellige possisjonene mic´n skal plasseres i.

Microfon-stativ er fint.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Justerbar "bom" er fint. Da kan man plassere mic´n på bommen, og flytte den enkelt til de forskjellige possisjonene mic´n skal plasseres i.

Microfon-stativ er fint.
    Ja, det høres ikke så dumt ut, men dem er vel svin-dyre?

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •