Audssey MultEQ-XT - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 124
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Dagens plan består bl.a. av å flytte sweetspot tilbake til utgangspunkt i fremre rad, kjøre romkorreksjon der uten sub og så legge til sub i etterkant. Ser ut til at det er beste løsning for meg iom at jeg synes det spiller klart best når frontene spiller full freq og jeg ikke finner andre måter å ordne dette på siden Audyssey kosekvent setter de til 40hz så lenge jeg har sub tilkoblet.
    Lurer på hvordan det hadde sett ut hvis du hadde kjørt antimode på subbene og så målt kun sub? Hvis kurvene fortsatt ser ut som berg og dal baner da må vi vel bare konkludere med at du har et usedvanlig vanskelig rom i bassen.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikveld flyttet tilbake sweetspot og prøvd diverse her. Iflg mine lydpreferanser så spiller det bedre i bakre sofa men målingene er vesentlig bedre her frame, fortsatt endel groms med adskillig penere kurver. Er målet å få flatest mulig kurve er det ingen tvil om hva som ser best ut, det er å manuelt sette deling til 80hz slik som ble foreslått lenger oppe

MEN... denne tråden skulle egentlig handle om MultEQ-XT og ikke kun meg og mine problem, og skal jeg for min del dra noen konklusjon av noen dager med mye prøving og feiling:

- MultEQ-XT korrigerer vesentlig mye mindre enn jeg hadde trodd. Kjører jeg korrigering uten sub og etterpå sammenligner kurver med og uten MultEQ-XT er kurvene adskillig mer like enn hva jeg hadde forestillt meg, store dipper/peaker blir ikke rettet noe særlig ned, kurvene blir generelt dratt noe opp/ned men det er nesten like mye variasjon.

- MultEQ-XT klarer på ingen måte å utføre noe magi med vanskelig rom/høyttalere, er ikke utgangspunktet rimelig bra så blir heller ikke resultatet særlig bra.

Jeg synes Antimode gav meg ett vanvittig løft lydmessig, MultEQ-XT gjorde det desverre ikke, og jeg er langt ifra sikker på om jeg kommer til å bruke funksjonen fremover, litt kjipt siden det var grunnen til at jeg byttet receiver men

Kan godt være det var kombinasjonen vanskelig rom og vanskelige høyttalere som gjorde at jeg ble såpass lite fornøyd som jeg ble itillegg til kanskje for høye forventning. For det virker som andre er vesentlig mer fornøyd enn det jeg er så det er kanskje meg/rommet/utstyret det er noe galt med

Til slutt ikveld må jeg bare ta med den stooore positive overraskelse som kom etter jeg hadde gitt meg med korrigering og måling ikveld... Jeg koblet bort frontene mine og koblet til noen knøttsmå Castle Richmond 3i høyttalere som jeg fikk i helga og som jeg ikke har prøvd før, gud hjelpe meg for en lyd de gav ifra seg, helt lamslått jeg! Så om ikke annet så understrekte det det jeg har ment tidligere, det er ufattelig mye enklere å få små høyttalere til å spille bra enn store, for dette var helt rått synes jeg. Skal se på det at jeg bytter ut hundehusa i front med noen skoesker istedet

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Lurer på hvordan det hadde sett ut hvis du hadde kjørt antimode på subbene og så målt kun sub? Hvis kurvene fortsatt ser ut som berg og dal baner da må vi vel bare konkludere med at du har et usedvanlig vanskelig rom i bassen.
    Glemte å svar på dette... tok målinger idag kun med subene, både med og uten Antimode. Uten Antimode var det opp og ned med masse rart, med Antimode så var det en relativt flat kurve fra 15 til 80 hz. Hadde Audysseyen gjort like mye endringer på kurvene som Antimoden gjør så tror jeg det hadde blitt vesentlig mye bedre resultat alt i alt, kanskje jeg må kjøpe to til Antimode og bruke en på hver av frontene også

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo hende de to store frontene og de to store subene dine rett og slett blir litt mye i rommet ditt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også for all del på at Audyssey korrigerer for et større område. En punktmåling vil aldri fortelle hva Audyssey gjør, spesielt i tidsdomene.

Synes også det er rart at Audyssey gjør en såpass dårlig jobb med peakene dine. Har du bilde av målingene du tok nå sist?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det kan jo hende de to store frontene og de to store subene dine rett og slett blir litt mye i rommet ditt.
    Subene har ikke problem å spille bra, ei heller måle relativt bra, er frontene som er den virkelig store utfordringen. Jeg synes de spiller relativt bra når jeg sitter i bakre rad men ikke så bra forran og dette var som sagt utgangspunktet for at jeg ville ha MultEQ-XT.

Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Synes også det er rart at Audyssey gjør en såpass dårlig jobb med peakene dine. Har du bilde av målingene du tok nå sist?
    Vedlagt er tre målinger, den ene er uten Audyssey, den andre er med, dette målt kun med fronter og ikke sub, i mine øyne er det ihvertfall ikke imponerende mye forskjell, det er kanskje for få band å korrigere med? F.eks. mellom 20 og 50 ser det ut som det er en ett bånds PEQ som drar ned kurven med senter rundt 35 hz, og tilsvarende en som drar kurven opp rundt 60 hz.

Og når en ser grafen stiller jeg igjen spørsmål hvilke fronter som blir satt som full når ikke mine gjør det, grafen uten Auyssey viser jo tilnærmet full pupp til 20 hz!

Hva som skjer rundt 90 hz er for meg ett mysterium, jeg tok seperate målinger for venstre og høyre og det samme skjer da så det er ikke utfasing heller, men det forvinner når jeg deler høyt nok og bruker sub.

Den tredje kurven er samme korreksjon men med endret deling til 80 hz og suber tilkoblet, som en ser blir det da straks litt bedre, men igjen så stusser jeg for kurven under 80 hz er adskilig flatere når jeg måler kun suber uten MultEQ-XT.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste kurven der, ser jo veldig bra ut da.
    Høres den bra ut også?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre enn dårlig men ikke noe lyd jeg er fornøyd med selvsagt :twisted: Det er helt greit og en av grunnene til at det kanskje ikke er bedre enn greitnok er plassering av suber bak, tror det hadde blitt ett par hakk bedre med de forran så jeg får bare bygge meg noen mindre kasser og prøve om det fungerer tilfredstillende.

Men sånn generelt så synes jeg desverre det som fortsatt spiller klart best er kun fronter fra bakerste rad, selv om det måler alt annet enn bra

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig den 90hz dippen kommer av en node i rommet, da den forsvinner når subbene kommer inn.

Har du prøvd å flytte frontene dine forover/bakover og tatt nye målinger?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke rart det skjer lite mellom 20 og 50hz, Audyssey korrigerer ikke under 40Hz så lenge delefrekvensen står der. Det du ser er en generell nivåjustering under 50Hz. Du ser at Audyssey jevner ut de to toppene så de har likt nivå i alle fall.

Den siste kurven ser definitivt bedre ut på papiret. Kan du poste waterfall av de tre målingene? Og den siste målingen, kunne du gjort det samme, men med bare subbene i gang, og bare frontene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Mulig den 90hz dippen kommer av en node i rommet, da den forsvinner når subbene kommer inn.

Har du prøvd å flytte frontene dine forover/bakover og tatt nye målinger?
    Du hadde 100% korrekt, flyttet høyt ca 30 cm lenger ut og fikk vedlagt måling på front uten audyssey. Skjedde mye endring litt oppi frekvensene men relativt lite forskjell i bunn. Så langt fra sidevegg som det er nå kan jeg ikke ha de pga lerret, også litt skeptisk med tanke på avstand til bakvegg men det får vi se litt ann. En annen mulighet som åpenbar seg med plassering såpass langt fra vegg er at det muligens kan gå å få plass til sub bak frontene 8) Mulig jeg må vurdere å sette opp en lettvegg i front pga det kosmetiske men og for å få lerret mer i flukt med høyt, nå er det for stor avstand.

Ikke rart det skjer lite mellom 20 og 50hz, Audyssey korrigerer ikke under 40Hz så lenge delefrekvensen står der. Det du ser er en generell nivåjustering under 50Hz. Du ser at Audyssey jevner ut de to toppene så de har likt nivå i alle fall.
    OK det forklarer litt, kan stemme godt det du sier at den kun har dempet nivå under 50 hz.

Den siste kurven ser definitivt bedre ut på papiret. Kan du poste waterfall av de tre målingene? Og den siste målingen, kunne du gjort det samme, men med bare subbene i gang, og bare frontene.
    Den ser klart best ut ja, og kurven er også vesentlig bedre enn den ble med 40hz deling slik audyssey satt den til. Men mulig dette endrer seg endel dersom jeg kjører ny korrigering med frontene så langt fra veggen!

Har aldri tatt ut waterfall da jeg aldri helt har forstått de ops: Er det bare å velge dette i REW?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bare velg waterfall og 'generate waterfall'. Bruk standardinnstillingene. Det er mulig du må velge logarithmic frequency axis oppe i høyre hjørne for å fylle hele grafen.

Men siste grafen ser mye bedre ut. Fått dempet peaken i bunn med 7-8dB og jevnet ut oppover.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den 90hz dippen ble mye bedre nå.

Prøv med ny runde korreksjon, mulig det da blir enda bedre.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du hadde 100% korrekt, flyttet høyt ca 30 cm lenger ut og fikk vedlagt måling på front uten audyssey. Skjedde mye endring litt oppi frekvensene men relativt lite forskjell i bunn.
    Så det du sier er at vedlagte måling er kun fronthøyttalerne uten EQ? I så fall bør du jo ha et særdeles godt utgangspunkt nå, denne kurven ser jo ganske hyggelig ut, og ingen nevneverdige diper. Her burde audyssey kunne gjøre en fornuftig jobb. Litt usikker på hva du skal med subbene med den frekvensresponsen der.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er hva MultEQ XT gjør i mitt rom, og det er ikke rent lite.

Audssey MultEQ-XT-med-og-uten-multeq-xt-jpg

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fatter ikke dette, hvorfor korrigerer den så mye og bra hos deg og så lite hos meg?

Kan det være at MultEQ rett og slett ikke korrigere særlig mye under 80 hz på annet enn sub kanaler? Vedlagt måling er tatt kun på fronter (og korreksjon er kjørt uten sub tilkoblet) og dersom en lurer så er den lilla med korreksjon og rød er pure direct :neutral:

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fatter ikke dette, hvorfor korrigerer den så mye og bra hos deg og så lite hos meg?

Kan det være at MultEQ rett og slett ikke korrigere særlig mye under 80 hz på annet enn sub kanaler? Vedlagt måling er tatt kun på fronter (og korreksjon er kjørt uten sub tilkoblet) og dersom en lurer så er den lilla med korreksjon og rød er pure direct :neutral:
    Flytter du ikke frekvensene nedover for front? Det er nemlig fy fy etter hva jeg har lest - skal kun flyttes oppover på front, senter, surr. og surr.back kanalene. Tror korreksjonen forsvinner når man flytter delegrensen under hva Audessy setter den. Å sette delingen oppover, er dog ikke farlig.

Har du tatt en FW oppdatering av din reciver? Det kan ha skjedd en del der etter produksjon av den reciveren du eier.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Flytter du ikke frekvensene nedover for front? Det er nemlig fy fy etter hva jeg har lest - skal kun flyttes oppover på front, senter, surr. og surr.back kanalene. Tror korreksjonen forsvinner når man flytter delegrensen under hva Audessy setter den. Å sette delingen oppover, er dog ikke farlig.

Har du tatt en FW oppdatering av din reciver? Det kan ha skjedd en del der etter produksjon av den reciveren du eier.
    Nei jeg har ikke rørt delinga, når jeg kjører korreksjon uten sub tilkoblet blir frontene detektert som full og dermed burde de også få full korreksjon. Forøvrig har testene jeg har gjort vist at det ikke er forskjell på kurvene på front om jeg har sub aktivert ved kalibrering eller ikke. Så det at MultEQ-XT ikke korrigerer under satt frekvens stemmer ikke iflg mine målinger! Det korrigerer ihvertfall hos meg identisk om front blir satt av Audyssey til 40hz og full.

Når det gjelder FW har jeg siste versjon Onkyo har lagt ut, dog virker det ikke til at de oppdater så hyppig som fra endel andre produsenter, ser ut til at der kun h komt 2 oppdateringer sålangt iløpet av levetida til xxx7 serien.

Jeg kunne svært gjerne tenkt meg en oppdatering fra de, som både gjorde noe med at lyden ikke forsvant når en gjør endringer i menyen, gav meg lavere deling på sub utgang samt gjerne gjorde noe mer korrigering i bassområe også på annet enn suber.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Her er hva MultEQ XT gjør i mitt rom, og det er ikke rent lite.

Audssey MultEQ-XT-med-og-uten-multeq-xt-jpg
    Uhm, den fjerner en peak? Det er forøvrig helt tydelig relativt kraftig smoothing på den grafen der, så den viser et noe "høflig" bilde av virkeligheten.

Begynner å miste litt troen på audyssey i bassen, har en kollega som har målt og holdt på i helga, og der gjorde antimode langt mer enn hva audyssey klarte.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ooops, ser jeg manglet vedlegget

Som sagt, synes det er rart at det blir justert såpass hos Denonbuster og omtrent ingenting hos meg, får se om jeg blir klokere ikveld, skal kjøre tilsvarende målinger for suben og se om det kan stemme at den foretar seg lite i bunn på fronter men forhåpentligvis desto mer på subene

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •