Audssey MultEQ-XT - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 124
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Er klar over at LFE teoretisk spiller opp til 120 hz men er det ikke litt rart at THX standard er 80 hz? Jeg er uansett ikke enig at det alltid skal stå til 120 hz, hos meg som sagt fungerer det ikke spes bra med så høy deling iom at jeg har subene bak. Det som tidligere har fungert best hos meg er å route LFE også til front og ha de som large og dele sub på 50 hz uavhengig av om det er LFE eller vanlig musikk. Om dette i teorien er feil er mulig, men det er det som har spillt best hos meg ihvertfall

Skal prøve litt mer senere ikveld men jeg har delvis gitt opp og derfor lagt ut Onkyoen for salg. Sikkert meg/mine preferanser det er noe galt med men sålenge jeg ikke får ett resultat som jeg liker så er det bedre å bytte til en mer fleksibel receiver. Pioneeren er f.eks. mer fleksibel, men skal samtidig være en vesentlig dårligere forsterker men det hjelper lite det når jeg synes det spiller bedre med den
    Det er egentlig et godt spørsmål hvorfor standarden er 80hz når det teoretisk kan være info opp til 120hz. Men filteret er vel 12dB, som vil si at det bare er 6dB demping ved 120hz når crossover er 80hz da.

Hvis du sliter med at du kan lokalisere lyden fra suben så kan det være at det er beste løsning med large og LFE slik du beskriver. Du har jo relativt potente fronthøyttalere også. Du har ingen alternative plasseringsmuligheter for subbene?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Prøv denne guiden. Benytt stativ til målemik. Rydd rent rommet for alle løse deler som blomsterpotter, filmcovere osv. Prøv med en ny kalibrering som i følge guiden. Prøv å sett frontene til 80 hz og sub til 80hz. Test deg litt frem med å regulere gain for sub i Onkyo's oppsett.

Jeg ville ikke gitt opp så fort - test litt mer. Hjemme har jeg brukt noen timer på dette - fra det misserable til strålende har resultatet vært. Handler litt om å legge forholdene til rette for systemet slik jeg har erfart det.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter i spenning på REW-målinger fra 15-200hz i lytteposisjon med og uten audyssey fra Mr.Baldrick.

Mannen har fronter store som hus og to subber, og sliter med bass. Kanskje han bare er døv?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet nesten ikke om jeg tør å legge ut kurvene som REW lagde for her var det mye rart Null respons under 20 hz, noen SINNSYKE dipper osv osv Hadde en kombinert kurven for front uten Audyssey og Audyssey med sub kunne det vært noenlunde men dette såg jo bare ille ut

Er her og nå igang med nytt eksperiment, kjøre kallibrering uten sub og kun i en og samme posisjon Og om ikke annet så har jeg for første gang fått frontene opp med full band etter kallibrering, men hvordan det lyder/måler har jeg ikke fått testet enda :lol: Oppfølging følger om litt

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Mannen har fronter store som hus og to subber, og sliter med bass. Kanskje han bare er døv?
    Dersom frontene er store som hus, hva er da subene Problemet er ikke å få nok bass, det er å få bra bass

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en måling der du sitter og så danner du en ring rundt den målingen med 30 cm mellom hver måling. Står beskrevet i det dokumentet som er linket til. Oversatt det til norsk med Google translate og det ble faktisk veldig lesbart.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Og dynamic EQ er avslått nå ikke sant?

Har du forsøkt å snu fasen på subbene 180 grader? Eventuelt på en og en av gangen? Hadde vært interessant å se de fire målingene.

Audyssey med Sub (begge 0 grader fase)
    Audyssey med Sub (en sub 180 grader fase)
    Audyssey med Sub (den andre subben 180 grader fase)
    Audyssey med Sub (begge subbene 180 grader fase)

Skjønner ikke helt hvorfor ikke Audyssey retter ut kurvene mer enn den gjør. Den peaken ved 30-35hz burde jo være en smal sak å dempe ned, det samme med den ved 60.

Det er jo også litt interessant at fronter uten audyssey og sub gir mest bass (men også styggest peak)

Skal man velge mellom pest og kolera her så ser vel kurven med audyssey men uten subber minst ujevn ut.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å gi deg litt å strekke deg etter med tanke på integrasjon og berg og dal bane:

Her er venstre høyttaler (grønn), høyre høyttaler(blå) og sub(rød) hos meg.

Spiller de sammen får du den gule kurven. Hadde jeg ikke bevisst lagt inn house curve her hadde den vært så godt som snorrett fra 25-100hz. (min stakkars lille sub vil ikke være med så veldig mye lenger ned i oktavene)

Dette er et antall dager tweaking og gnukking med Antimode 8033C + manuell justering av Pioneer sin Standing Wave. Crossover er 100hz (jeg har subben plassert på linje med frontene, så lokalisering av bassen er ikke et problem).
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig konklusjon etter å ha prøvd eksperimentet mitt.... hiv alle bruksanvisninger og gjør det en har mest tro på selv! Nå har jeg vell gjort omtrent alt galt (kun fronter tilkoblet og kun ett målepunkt) og dette er første gang det høres rimelig bra ut med Audyssey! Men... når jeg ser på målingene så ser jeg hvorfor også for de er relativt like som uten Audyssey.

MEN!!! dere sier at Audyssey kun demper peaker og ikke hever dipper, kan dere forklare kurvene? For meg ser det vitterlig ut til at den hever nivå en god del steder!?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEN!!! dere sier at Audyssey kun demper peaker og ikke hever dipper, kan dere forklare kurvene? For meg ser det vitterlig ut til at den hever nivå en god del steder!?
    Ser vel heller ut som om den har hevet nivået generelt. antagelig dempet peaker litt og så justert opp nivået for å at "master" nivå skal bli likt. Iom at peakene er dempet blir forskjellen mellom peaker og diper mindre - og dipene relativt sett også mindre. Audysseys veier er forøvrig uransakelige, så det kan godt hende den øker peaker der den tror peakene ikke kommer av room modes men av høyttalernes respons eller noe, men i så fall gjør den nok kun dette i veldig begrenset grad.

Den ene skarpe dipen som har blitt mye mindre skulle jeg tippe er lek med fase og ikke EQing av nivå.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo en fryktelig bred dip fra 60 til nesten 100 hz da, lurer på hva det kommer av - den er nok ganske hørbar. Det umiddelbare forslaget for å løse opp i det ville jo være høy deling (80-100hz) slik at subbene som står et annet sted og ikke får samme dipen kunne fylle opp dette hullet. Spørsmålet er vel om det lar seg gjøre i din setting da.

har du forsøkt å måle i litt forskjellige lytteposisjoner? som jeg forstår det så har du endel seter?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en generelt hever eller kun hever enkelte steder er vell to sider av samme sak? viss ikke kunne en bare generelt hevet til max og så dempet alle peaker

Men jeg er jo uansett en smule overrasket over at den ikke justerer mer, ikke minst peakene hvor jeg har stående bølger burde den klart å ordne adskillig bedre med synes jeg.

Får ta en runde med kalibrering fra den gamle sweetspoten, vil tro jeg får penere kurve der og dersom jeg gjør det på samme måte som isted, dvs kun fronter så kanskje det spiller greit? Eller kanskje det var måling fra kun ett sted som gjorde utslag?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo en fryktelig bred dip fra 60 til nesten 100 hz da, lurer på hva det kommer av - den er nok ganske hørbar. Det umiddelbare forslaget for å løse opp i det ville jo være høy deling (80-100hz) slik at subbene som står et annet sted og ikke får samme dipen kunne fylle opp dette hullet. Spørsmålet er vel om det lar seg gjøre i din setting da.
    Så lenge jeg har de frontene og de subene er jeg rimelig fastlåst på plassering desverre men jeg er helt enig i at den mellom 60 og 100 er meget rar, kan selvsagt ha med plassering av frontene å gjør at de står litt for nær både side og frontvegg.

Høy deling vil vi ikke ha Skal sannt sies så er det mye viktigere for meg å ha en lyd jeg liker enn hva som måler best, og sånn umiddelbart så hørtes det ganske bra ut nå isted, men dette er da uten suber og jeg har ikke tenkt å glemme de, men jeg skulle ha funnet en måte å lure Audyssey til å korrigere frontene likt både med og uten sub tilkoblet...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en generelt hever eller kun hever enkelte steder er vell to sider av samme sak? viss ikke kunne en bare generelt hevet til max og så dempet alle peaker

Men jeg er jo uansett en smule overrasket over at den ikke justerer mer, ikke minst peakene hvor jeg har stående bølger burde den klart å ordne adskillig bedre med synes jeg.

Får ta en runde med kalibrering fra den gamle sweetspoten, vil tro jeg får penere kurve der og dersom jeg gjør det på samme måte som isted, dvs kun fronter så kanskje det spiller greit? Eller kanskje det var måling fra kun ett sted som gjorde utslag?
    Ja, jeg synes også det var litt rart at han ikke fikk rettet det ut mer, hvis han ikke mente du manglet så mye i dipen at du fortjente litt bass forøvrig da, for å få en illusjon av litt bass, ikke godt å si. Men den dipen din ved 80hz er jo på 10dB eller noe (litt vanskelig å se), så den vil jo ikke prøve å øke den.

Jeg mener jo fortsatt at du må få en sub til å spille opp til 80hz så den kan løse opp i dette. Det burde gi mye jevnere kurve, og den får mye mer spillerom å jobbe med. Har du testet audyssey med 80hz crossover?

har du bedre plasseringsmuligheter for sub hvis du kaster ut den ene subben og kjører med bare en?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekker du grønn kurve (audyssey med sub) på den første REW-målingen du postet så ser du at subbene har fylt ut dippen din ved 80hz.

Kurvemessig ser vel egentlig den best ut. Bare synd den ikke klarer å ta den peaken i bånn der. Evt om man demper subbene litt kanskje?

Du hadde ikke Antimode du? Den kunne kanskje løst biffen.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet nesten ikke om jeg tør å legge ut kurvene som REW lagde for her var det mye rart Null respons under 20 hz, noen SINNSYKE dipper osv osv Hadde en kombinert kurven for front uten Audyssey og Audyssey med sub kunne det vært noenlunde men dette såg jo bare ille ut
    Skjønner ikke hvor du har fra at du har null respons under 20hz, kurvene går jo mer eller mindre flatt (75dB) til 15hz. Ser bare ut som om de stuper pga den sinnsyke peaken du har der.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekker du grønn kurve (audyssey med sub) på den første REW-målingen du postet så ser du at subbene har fylt ut dippen din ved 80hz.

Kurvemessig ser vel egentlig den best ut. Bare synd den ikke klarer å ta den peaken i bånn der. Evt om man demper subbene litt kanskje?

Du hadde ikke Antimode du? Den kunne kanskje løst biffen.
    Den retter ut den med 80 hz men samtidig lager den en ved 50 hz! Er derfor jeg sier at dersom Audyssey hadde satt frontene mine til store og

Før jeg begynte målingene kjørte jeg kalibrering med Antimode, er nok derfor det er så snor rette kurver Men... tok nå nettopp kveldens siste måling og da med Antimode i bypass og det gav enda en ny type kurve først og fremst med en kraftig økning rundt 20 hz og en uforklaring dip rundt 35 hz, og av alle ting ble også den stående bølgen rundt 30 hz dempet mye, forstår bare mindre og mindre jeg Var enklere i gamledager da jeg bare trykekt på play og var blid og fornøyd med lyden

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antimode har en 'lift 35Hz' funksjon.... Kan den stå på?

Og et lite tips: I REW har du en meny som heter Graph. Der kan du lagre grafen som .jpg direkte. Da ser den finere ut, og du slipper unna litt arbeid.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lift funksjonen har ikke stått på, normalt har jeg brukt lift fra 15-25 men ikke under målingne. 30hz peaken (stående bølger grunnet romdimensjon) kommer også når jeg kun bruker frontene så det var rart at den plutselig var borte, kan nesten ikke forstå noe annet enn at sub/front må spille i motfase der for å plutselig få slik kanselering!? Mulig Antimode endrer fase eller noe når den står i bypass?

Takk for tips vedr lagring til JPG, litt enklere og bedre det enn printscreen som jeg har brukt her

Dagens plan består bl.a. av å flytte sweetspot tilbake til utgangspunkt i fremre rad, kjøre romkorreksjon der uten sub og så legge til sub i etterkant. Ser ut til at det er beste løsning for meg iom at jeg synes det spiller klart best når frontene spiller full freq og jeg ikke finner andre måter å ordne dette på siden Audyssey kosekvent setter de til 40hz så lenge jeg har sub tilkoblet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Antimode har en 'lift 35Hz' funksjon.... Kan den stå på?

Og et lite tips: I REW har du en meny som heter Graph. Der kan du lagre grafen som .jpg direkte. Da ser den finere ut, og du slipper unna litt arbeid.
    Eller man kan bare trykke på den blå disketten i nedre venstre hjørne av grafen
    --
    Thorbjørn

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •