Audssey MultEQ-XT - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 124
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    X-over på 80hz.
    Den siste kurven lyver litt, da det er litt fasejusteringer med i bildet der.
    Kan ikke helt forstå vorfor ikke receiveren kan sette fasen "rett"?
    Men nå som den er juster manuelt ble det bra.

Som man ser er responsen fra 80hz og ned, innenfor +/-2 db

RS= Radioshack.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey vil ikke legge til spesielt mye, det er det ingen seriøse romkorreksjonssystemer som gjør. Dette fordi det krever for mye av utstyret ditt, rett og slett. En dip kan være 10dB eller mer, og når man tenker at en økning på 3dB krever dobbelt så mye effekt vil man fort slippe opp for headroom.

Her er forøvrig en gjennomsnittskurve av de 8 målepunktene jeg har brukt i mitt rom.

Dette er punktmåling fra sweetspot, med Audyssey aktivert.

Og en siste med mastervolum på -27, og med og uten Dynamic EQ aktivert. Ikke rart det blir mye bass, kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Iom at jeg har noen problemområder så er det ønskelig for meg å bruke romkorreksjon også på musikk, jeg vil nesten si det slik at det er viktigere på musikk enn film

Hva mener du med RS?
    Kalibrering tar utgangspunkt i Stereobildet, for så å bygge videre til surround. Sitter ikke stereo, mister du mye på resten. Hifi-K kurset går gjennom den delen, som faktisk er ganske overraskende og fasinerende. Et eksempel er å klare å skape 3D og surround lydbilde av stereo. Treffer du riktig, kan det virke som om du har aktive bakhøytalere med bruk av stereo. Tror du kan kjøpe den kalibreringsplata utenom på HIFI-K, og det er verdt å prøve den. Spes den som har lyd av ei Pil som blir skutt mot deg. Når lydbildet er riktig, hører du at pila treffer veggen, BAK deg! + en del andre effekter og ulik musikkarter som hjelper deg å fintune.
    Kan virke som om jeg er fanatisk Hifiklubben fan, men er ikke det, det er bare at kurset er billig og greit for å få mer kunnskap om kalibrering( har ikke et eneste HIFI Klubb produkt! Jo forresten 1: RS´en)

RS er RadioShack, DB måler. Analog eller Digital
    http://www.audiophilia.com/hardware/spl.gif
    Link til en guide med bruk av RS og data:
    http://avforum.no/forum/guider-audio...eq-wizard.html

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Att: atledreier

Kult å se kurver for hva Audessey gjør.

Dynamic eq skal jo korrigere for øret, så det stemmer jo at grafen ligner dette: Frequency and Loudness Response of Ear

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Det blir bare litt mye for min smak.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Baldrick]Iom at jeg har noen problemområder så er det ønskelig for meg å bruke romkorreksjon også på musikk, jeg vil nesten si det slik at det er viktigere på musikk enn film
    QUOTE]

Hvordan er mulighetene dine for å justere manuelt? Jeg har måttet etterjustere manuelt etter måling for å få den lyden jeg ønsker.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å lage bass er jo ikke annet enn å øke bass ved visse frekvenser, så jeg trodde faktisk det var noe av jobben til romkorreksjonen, men mulig denne kun demper peaker og ikke øker evt dipper!? Pioneer har også funksjon for å hindre stående bølger, tok det for gitt at dette også var tilfelle med MultEQ men det er ikke sikkert den gjør det?
    Hverken Audyssey eller Pioneer øker diper i bassområdet, de bare senker peaker.

Har du kansellering av bass i lytteposisjon har du et veldig dårlig utgangspunkt, og eneste fornuftige løsning er å spille med sub og flytte subbene til et sted de ikke kanselleres ut.

Har du en 14" i hver fronthøyttaler og audyssey setter delefrekvens til 40hz(?) så bør du jo ha bra med bass i frontene, og suben vil kun hjelpe til helt i bånn akkurat slik du vil?

Vi får nok ikke endelig svar på hva som er problemet her før du kobler opp en dbmåler og REW og måler rommet i lytteposisjon både med pure direct / ingen eq, samt med audyssey aktivert.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det like før hele Onkyoen ryker ut vinduet Har gjort det jeg kan av endringer i rommet, dvs "flyttet sweetspot" en rad bak der hvor det normalt fungerer bra lydmessig. Utgangspunktet der er rimelig ba lydmessig, med pure direct spiller det ganske slik jeg vil bare med frontene og starter med friskt mot på ny kalibrering der... og hva skjer? Joda, akkurat det samme, alle høyttalerne blir satt med 40hz deling og når jeg prøver å spille med audyssey så er det omtrent like platt som det var ved forrige plassering. Uten suber er det omtrent null bass og selv med subene aktivert er det fortsatt mindre trøkk enn det er i pure direct med kun frontene. Og lydmessig foretrekker jeg uten tvil bassen i pure direct framfor audyssey med suber, men hører en oppover i frekvensene er det klart å foretrekke med audyssey men bassen fungerer ikke :-x

Kan noen med Onkyo bekrefte at de har fått frontene detektert som fullrange? Jeg kan bare ikke fatte hvorfor mine ikke blir det dersom det ikke er pga begrensning i Onkyoen.

Hadde Soundgarden tatt Onkyoen i retur hadde de fått den imorgen men de sier de ikke gir retur siden de måtte ta den inn spesielt :-x

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du har en peak som du har blitt vant med og glad i, som Audyssey jevner ut?

Ta noen målinger og se hva som skjer, du.

Har du prøvd å ha mikrofonen på noe annet enn mikrofonstativet? Lite sannsynlig, men det KAN jo være en resonans eller et eller annet som lurer audyssey til å kvele bassen din.

Jeg har fått Audyssey til å sette frontene mine som Large. Med Dali Euphonia og rett plassering. Det var ikek en posisjon de spilte bra i, men de spilte MYE!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde kun Audiolense tilgjengelig i farten og kurvene der er ikke de enkleste å lese med bl.a. en dB skala som går fra -260dB og en frekvenskurve som går fra 1hz selv om målingen kun skjedde fra 20, men her er nå ihvertfall 3 målinger, 2 målt med Audyssey aktiv (med og uten sub) og en pure direct uten sub

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det var rart at alle hadde den samme formen, egentlig. Men man ser jo klart at Audyssey med sub måler klart best. Det betyr ikke at det er det som LÅTER best, for all del. Alle tre har jo veldig mye bass, på samme plass.

Kunne du tatt en måling på hver av stedene du måler med Audyssey, altså hvert av målepunktene.

Hva ble delefrekvens og trim i prosessoren med de målingene du har postet?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få tatt måling med noe annet enn Audiolense, synes det var vanskelig å lese de grafene og jeg er helt enig i det du sier at det er rart kurvene er såpass like for lydmessig er de ekstremt forskjellige.

Det er klart mest trøkk (og i mine ører best bass) med pure direct og kun fronter, men Audyssey med sub fungerer også greit nok lydmessig så lenge jeg ikke øker volum på sub noe særlig. Øker jeg sub noe særlig mer enn 3-4 hakk utifra målingene blir det ikke noe bra da en fort hører at lyden kommer fra sub som står bak og ikke fra høyttalerne forran. Med Audyssey og uten sub så er det nesten mer trøkk i en Tivoli radio

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er delefrekvensen Audyssey setter? Den øverste grafen gir en del mer i bunn, men fyller også på en del opp mot 100Hz. Har du 'double bass' på, elelr hva det nå heter hos Onkyo? På Denon heter det sub mode, og den skal stå til LFE, ikke LFE+main. Jeg kjenner ikke Onkyo sin menyoppbygging, men kan finne det ut i manualen. Hva er modellbetegnelsen på Onkyo'en din?

Jeg er overrasket over hvor fort det ruller av hos deg, forøvrig. To RL-p18 skal IKKE rulle av over 20Hz som det gjør hos deg. Hvis du i tillegg har lokaliseringsproblemer så er det kanskje noe med oppsett eller konstruksjon av subbene som er problemet. Er subbene i lukkede kabinett? Har sett målinger av RL-p18 i små lukked kabinett som har ganske 'spesiell' frekvensgang, som muligens sammenfaller med en hump i frontene... Skal regne på kassene dine når jeg kommer hjem.

Kunen du gitt os en rå-måling av bare subbene, uten antimode og Audyssey. Koble gjerne antimoden helt ut av systemet. Og så, hvis du gidder, kunne du tatt en Audyssey-runde uten Antimode, bare for å se hva som skjer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente du rulle av over eller under 20 hz? Målingene er gjort med sweep fra 20-200 hz så verdier under 20 hz aner jeg ikke hvor kommer fra. Soundsplinter subene står i 2x220liters trykkammer og det er kjørt Antimode korreksjon før Audyssey målingene. Hvordan en skal tolke db skalaen til Audiolense aner jeg ikke, men tror ikke en kan stole i det hele tatt på talla som står ute til venstre iom at skal går til -260 db

Når jeg har gjort manuelle målinger tidligere med radioshack og sinustoner har det vært innenfor 2-3db fra 16 til 80 hz og subene har alltid spillt bra de når de har hatt 50 hz deling. Audyssey setter 40 hz deling til frontene og subene til 80 hz, har manuelt satt frontene til full i etterkant men som sagt uten at det påvirker lyden nevneverdig.

Har prøvd både med og uten double bass, noe usikker om den sto på eller av ved målingen, peakene ved 30 og 60 hz er forøvrig frekvensene hvor det oppstår stående bølger i rommet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du REW? Der står du fritt til å vise og måle som du vil. Gratis og enkelt program.

Jeg mente at subbene ser ut som de ruller av over 20Hz.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig dårlig oppløsning på de grafene så vanskelig å lese dette ja. Er ikke samme skala på alle tre heller. Hva er forskjell på rød og grønn strek?

Ved første øyekast ser det jo ikke ut som det er store forskjeller.

Du har tydeligvis uavhengig delefrekvens på høyttalere og sub. 80hz er vel delefrekvensen for LFE-kanalen, mens 40hz betyr at subbene tar over frontsignaler som er under 40hz. Den teoretiske grunnen til at Onkyoen setter dette er at den basert på audysseymålingene mener at høyttalerne dine har begynt å rulle av før 40hz.

Uansett skal ikke all bass forsvinne hvis dette skjer, da det er så lavt du jo vil ha full pupp ved 40hz (fra frontene), og -12dB ved 20hz - men der skal uansett subbene ha tatt over.

Jeg synes også det høres litt rart ut at du klarer å lokalisere subben (når du spiller musikk vel å merke) med denne konfigurasjonen, da subben ikke skal spille noe spesielt mye over 40hz.

Hadde vært flott om du klarte å foreta noen litt mer lesbare målinger
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rød/grønn strek er høyre og venstre høyttaler! Skal se om jeg får tatt måling med REW ikveld, styrte med det og radioshack for en stund siden uten at jeg kom helt imål og har ikke prøvd etter, men en kan kanskje enklere ta måling med REW og ECM8000 som jeg nå har tilkoblet?

Såvidt jeg forstår er deling på sub 80 hz uansett musikk eller film, mao er det ikke bare på LFE det er 80 hz deling. Når jeg øker nivå på subutgang når jeg spiller musikk så høres det og ut som det er lyd langt over 40 hz.

Når en ser på kurven med kun fronter, er det ikke rart at front blir satt til 40hz? Er derfor jeg lurer på om det er Onkyoen som gjør noe hokus pokus der og konsekvent setter front til 40hz, også bakhøyttalerne mine har samme 14" bass som bak og igjen, jeg kan ikke forstå hva som blir fullfrekvent dersom de ikke er det

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg synes også det høres litt rart ut at du klarer å lokalisere subben (når du spiller musikk vel å merke) med denne konfigurasjonen, da subben ikke skal spille noe spesielt mye over 40hz.
    Sikker på at dette stemmer at sub ikke skal spille over 40hz når den har 80hz deling (selv om frontene blir satt til 40 hz)? Høres ikke slik ut på lyden ihvertfall... men dette kan også enkelt sjekkes med måling

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rød/grønn strek er høyre og venstre høyttaler! Skal se om jeg får tatt måling med REW ikveld, styrte med det og radioshack for en stund siden uten at jeg kom helt imål og har ikke prøvd etter, men en kan kanskje enklere ta måling med REW og ECM8000 som jeg nå har tilkoblet?

Såvidt jeg forstår er deling på sub 80 hz uansett musikk eller film, mao er det ikke bare på LFE det er 80 hz deling. Når jeg øker nivå på subutgang når jeg spiller musikk så høres det og ut som det er lyd langt over 40 hz.

Når en ser på kurven med kun fronter, er det ikke rart at front blir satt til 40hz? Er derfor jeg lurer på om det er Onkyoen som gjør noe hokus pokus der og konsekvent setter front til 40hz, også bakhøyttalerne mine har samme 14" bass som bak og igjen, jeg kan ikke forstå hva som blir fullfrekvent dersom de ikke er det

Sikker på at dette stemmer at sub ikke skal spille over 40hz når den har 80hz deling (selv om frontene blir satt til 40 hz)? Høres ikke slik ut på lyden ihvertfall... men dette kan også enkelt sjekkes med måling
    Skal ikke være noen prinsipiell forskjell i REW å måle med Radioshack kontra en mic.

Du vil jo ha lyd over 40hz fra subben selvom det er delefilter ved 40hz, spørs jo hvor skarpt filteret er.

Synes det høres snodig ut at det er forskjellig cutoff på høyttalere kontra sub på musikk, da vil jo høyttalere og sub spille "oppå hverandre" fra 40-80hz, det ønsker du neppe. Men dette kan du jo måle ved å kjøre bare suben og så justere delefrekvesnen på fronthøyttalerne mellom 40 og 80hz og se om outputen fra subben endrer seg.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er STOR forskjell på crossover og LPF!

LPF (Low Pass Filter) setter du på LFE, og forteller hvos høyt subben skal dele på LFE kanalen. Denne skal alltid stå på 120Hz, at det finnes et valg på dette er et av universets uløste mysterier.

Crossover er hvor prosessoren kutter satelittene og subben tar over. Dette kan være forskjellig, selv om du har bare en fysisk subwooferkanal. Dette setter du vanligvis bare på frontene, subben følger med, de har alltid samme delefrekvens. Merk at denne frekvensen kan være forskjellig for de forskjellige kanalene. F.eks senteren kan dele på 100Hz, frontene på 80Hz og bakhøyttalerne på 40Hz. (eksempel)

Et eksempel for å klarifisere:

Du setter på en film som har et 5.1 lydspor, og du har 5 høyttalere og sub.

LFE kanalen på filmen har informasjon opp til 120Hz. Denne informasjonen skal KUN spilles av subben. HPF for LFE skal derfor settes til 120Hz. ALLTID! Frontene har INGENTING med dette å gjøre.

Satelittkanalene i filmen er fullrange.
    Du har satt frontene dine til deling på 40hz, senteren til 80 og bak til 60.
    Da vil fronthøyttalerne dine spille L/R kanalene ned til 40Hz, resten går til subben.
    Senterhøyttaleren vil spille ned til 80Hz, resten går til subben
    Bakhøyttalerne vil spille ned til 60Hz, resten går til subben.

Setter du noen av satelitthøyttalerne som 'Large' er det samme som å si at du IKKE skal sende noe fra de kanalene til subben. Står alle som Large vil subben KUN spille LFE-kanalen.

I tokanal er det ikke noen LFE-kanal. LPF-innstillingen blir da irrelevant. Crossover står på 40Hz og prosessoren vil dermed sende informasjon under 40hz til subben, resten til frontene. Det er viktig å huske på at dette er veldig slake filter. I de fleste tilfeller 6dB/oktav eller 12dB/oktav. Det vil si at selv om du deler på 40hz vil subben bare være dempet 6dB eller 12db ved 80Hz.
    Min Denon AVR-4308 har mulighet for egne innstillinger for sub og deling ved tokanals-bruk.

Audyssey detekterer høyttalerne dine som small(40) siden de ikke går ned til 20Hz. Dette ser du tydelig på grafene dine også, de ruller av på ca 30Hz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    LPF (Low Pass Filter) setter du på LFE, og forteller hvos høyt subben skal dele på LFE kanalen. Denne skal alltid stå på 120Hz, at det finnes et valg på dette er et av universets uløste mysterier.
    Er klar over at LFE teoretisk spiller opp til 120 hz men er det ikke litt rart at THX standard er 80 hz? Jeg er uansett ikke enig at det alltid skal stå til 120 hz, hos meg som sagt fungerer det ikke spes bra med så høy deling iom at jeg har subene bak. Det som tidligere har fungert best hos meg er å route LFE også til front og ha de som large og dele sub på 50 hz uavhengig av om det er LFE eller vanlig musikk. Om dette i teorien er feil er mulig, men det er det som har spillt best hos meg ihvertfall

Skal prøve litt mer senere ikveld men jeg har delvis gitt opp og derfor lagt ut Onkyoen for salg. Sikkert meg/mine preferanser det er noe galt med men sålenge jeg ikke får ett resultat som jeg liker så er det bedre å bytte til en mer fleksibel receiver. Pioneeren er f.eks. mer fleksibel, men skal samtidig være en vesentlig dårligere forsterker men det hjelper lite det når jeg synes det spiller bedre med den

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •