Audssey MultEQ-XT - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 124
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sub blir satt veldig lavt så den har jeg justert opp 3-4 allerede, det som fungerer best er å gjør stikk imot det som blir anbefalt, dvs sette frontene til full og route bass både til sub og front, da spiller det noenlunde, men alikevell spilte det bedre med Pioneer sin kallibrering. Når jeg gjør det slikt at jeg router bass begge steder og justere sub opp 3-4 hakk så er det ca like mye bass som det er med pure direct, høres ikke det smule rart ut?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å justere opp nivået (gain) på subbene før kalibrering da?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Når jeg aktiverer den høres det nesten ut som Loudness så den holder jeg meg unna Subbene er minste problem forsåvidt iom at jeg ikke får skikkelig lyd fra frontene!
    Vel, det er jo en loudnessfunksjon, men den er dynamisk, dvs at den er kraftigere jo lavere du spiller / lavere jo høyere du spiller. Basert på de erfaringer jeg har hørt + de kurver jeg har sett på dynamic eq bør den fungere ganske bra. Er den for kraftig kan du jo skru ned subben litt.

Hva gjelder frontene dine så skal du jo ikke ha bass fra de, du skal sette frontene til small og la suben spille bass. Hvorfor vil du ikke ha sub til musikk?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Har du prøvd å justere opp nivået (gain) på subbene før kalibrering da?
    Den sto på fullt, så etter kalibreringa står den i utgangpsunktet med -17 eller noe slikt Men som sagt, problemet med sub er først og fremst delinga og at jeg ikke får delt lavere enn 80hz, men det er onkyo sin feil og ikke Audyssey!

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Vel, det er jo en loudnessfunksjon, men den er dynamisk, dvs at den er kraftigere jo lavere du spiller / lavere jo høyere du spiller. Basert på de erfaringer jeg har hørt + de kurver jeg har sett på dynamic eq bør den fungere ganske bra. Er den for kraftig kan du jo skru ned subben litt.
    Jeg synes Dynamic funksjonen ikke var noe å bruke, som sagt gav det "loudnes lyd" og ikke noe jeg satt pris på lydmessig. Hadde jeg satt pris på slik økning ville jeg ikke investert i AntiMode

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hva gjelder frontene dine så skal du jo ikke ha bass fra de, du skal sette frontene til small og la suben spille bass. Hvorfor vil du ikke ha sub til musikk?
    Er vell sånn ca totalt uenig med deg der... andre kan si hva de vil men jeg synes det spiller klart best når en har store fronter som spiller fullfrekvent og subene kun fyller på helt i bunn. Det er ikke det at jeg ikke vil ha sub på musikk, men da kun som suplement på de aller laveste tonene :twisted:

Men uten å spore for mye av, noen som har tips hva jeg kan endre på? Jeg bare nekter å tro at det er korrekt med resultat som dette.... Og som spurt om lenger oppe, får dere andre også opp frontene som small og spiller det bra uten sub hos dere? Har jo vært endel borti romkorreksjon fra bl.a. Yamaha og Pioneer tidligere og de har alltid satt front til large og gitt adskillig mer trøkk uten sub enn det Audysseyen gir.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis subben tidligere har stått på fullt... og Audyssey nå har dempet den så mye den klarer (du nevner -17dB) så er det vel ikke så rart om du synes det kan være litt bassfattig til å begynne med? Det høres ut som om du kanskje er vant med svært mye for mye bass, med mindre du har veldig effektive høyttalere?

Forøvrig så spiller jeg ALLTID med sub, enten det er musikk eller film eller spill. En sub spiller som regel mye bedre bass enn en fullrange høyttaler gjør, og om man avlaster bassen fra frontene spiller de renere og klarere også.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å tenke på et problem jeg hadde med de gamle Klipsch subbene mine. Før noen som helst kalibrering hadde jeg en heftig peak på ca 30hz. Den gjorde at Audyssey satte sub volum veldig lavt. Det virket hele tiden som det var for lite bass i anlegget. Når det da kom noe lyd i 30hz området, ble det skikkelig gang.

Prøvde derfor å justere subber så mye mye som mulig før Audyssey, og da hjalp det betraktelig.

Mitt tips; sjekk om du har noen heftige peaker. Så kjør Audyssey etter at du har fått dem så små som mulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også en ville mode på ca 32Hz. Den takler Audyssey helt fint. Demper den noe, og kjører opp gain på resten så det matcher.

Nå skal jo Audyssey på noe vis vite hvor mye utstyret takler av gain osv, så det er mulig den finner ut at jeg har headroom til å kjøre opp gain på resten. Jeg aner ikke, men det funker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et par forslag...

Pass på at målingen blir utført korrekt ! Ikke mål utenfor høyttalerenes spredningsområde, eller for nært vegger, gulv, bord og andre gjendstander i rommet.

Etter at du har gjennomført og aktivert romkorreksjonen, så må du begynne å prøve ut forskjellige delefrekvenser og nivåjusteringen til subb'en på reciveren i kombinasjon med EQ modus ( flat, audyssey ) .

Hos meg så har jeg på film valgt å dele alt på 80hz, subnivå +6db av det AudysseyXT fåreslo, og EQ modus Audyssey.

På musikk bruker jeg delefr. 150hz, subnivå +2db av det AudysseyXT fåreslo, og EQ modus flat.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hvis subben tidligere har stått på fullt... og Audyssey nå har dempet den så mye den klarer (du nevner -17dB) så er det vel ikke så rart om du synes det kan være litt bassfattig til å begynne med? Det høres ut som om du kanskje er vant med svært mye for mye bass, med mindre du har veldig effektive høyttalere?

Forøvrig så spiller jeg ALLTID med sub, enten det er musikk eller film eller spill. En sub spiller som regel mye bedre bass enn en fullrange høyttaler gjør, og om man avlaster bassen fra frontene spiller de renere og klarere også.
    Grunnen til at sub står på fullt er ganske enkelt pga antimode sin begrensning med signal inn, får den for høyt nivå inn klipper den. Så jeg har alltid hatt det slikt at sub har stått svært lavt på receiver men høyt på subene. Frekvenskurven hos meg har vært tilnærmet flat tidligere etter jeg fikk Antimode så jeg tror ikke problemet er at jeg er en bassfanatiker!

Frontene (og bakhøyttalerne) har 14" bass av høy kvalitet og lydmessig synes jeg de spiller bedre enn Soundsplinter subene, så jeg er ikke enig i påstand om at subene spiller bedre bass enn fullrange høyttaler, mer ja, men ikke bedre Og problem med å bruke subene ligger også delvis på dette med at subene står bak, kombinasjonen av bass bak og 80 hz deling er ikke gunstig hos meg ihvertfall, da hører en alt for godt at det er subene som spiller og ikke frontene.

Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Kom til å tenke på et problem jeg hadde med de gamle Klipsch subbene mine. Før noen som helst kalibrering hadde jeg en heftig peak på ca 30hz. Den gjorde at Audyssey satte sub volum veldig lavt. Det virket hele tiden som det var for lite bass i anlegget. Når det da kom noe lyd i 30hz området, ble det skikkelig gang.

Prøvde derfor å justere subber så mye mye som mulig før Audyssey, og da hjalp det betraktelig.

Mitt tips; sjekk om du har noen heftige peaker. Så kjør Audyssey etter at du har fått dem så små som mulig.
    Jeg har "Antimode kalibrerte suber" så dette burde ikke være noen årsak, da tror jeg heller at Audyssey sliter med å kalibrere frontene for der har koreksjonen endel arbeid for å rette ut.

Kan det være at Audyssey gjør som Antimode, kun demper peaker og dermed så har den satt bassnivå på frontene rett og slett for lavt bare for å flate ut?

Forøvrig igjen, problem med sub er først og fremst for høy delefrekvens ikke lyden, lydproblem ligger hos meg i bass fra frontene Jeg VIL ha skikkelig lyd fra frontene også uten sub (og det klarer de fint å gi når jeg ikke bruker MultEQ-XT), så kan jo være at Audyssey rett og slett ikke er lagd for bass også fra front og derfor gir slikt resultat?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MultEQ XT har mye dårligere oppløsning i bassen på frontene enn i subkanalen, så det kan være noe der. Når det er sagt pleier jeg alltid å få godt resultat i bassen når jeg kjører frontene fullrange.

En annen ting er Audysseys detekterte nedre grense for høyttalere. Hvis Audyssey detekterer at delefrekvensen skal være 70Hz, så korrigerer den ingenting under det.

Når det gjelder gain så skal Audyssey se på hele 'gain strukturen' som de kaller det, og passe på at nivåene 'henger på greip', så jeg tror ikke det er der problemet ligger heller.

Du sier ingenting om hvordan mikrofonen er montert når du måler.
    Sjekk også rommet for støy. Det kan ligge lavfrekvent støy som forstyrrer målingene? Audyssey er svært følsomt for støy under måling, det har jeg dessverre en del erfaring med.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Audyssey skal kunne detektere frontene som fullrange? Den setter front (og alle andre) konsekvent til 40 hz hos meg så mulig dette kan være grunn til manglende bass fra frontene? For som sagt det er svært liten forskjell om jeg manuelt etterpå setter de til full istedet for 40hz.

Nå skal det sies at jeg i sweetspot alltid har slitt noe med skikkelig bass og dette var også grunenn til jeg ville prøve MultEQ da jeg trodde den skulle være noe av det bedre på markedet for slike problem men kanskje jeg var for optimistisk :-(

Målingene er forøvrig gjort med mik plassert oppå ett micstativ i hodehøyde.

Du nevner bakgrunnsstøy, er det så følsomt at utedelen på varmepumpa kan slå innpå målingene? Den er ikke særlig støyende i rommet men en kan såvidt høre litt during fra den når det ellers er helt stille i rommet, så det kan jo være verdt ett forsøk å slå den av under målinga!?

Får kanskje også prøve å ta en måling på andre benkerad der det normalt er adskillig bedre lyd enn fra sweetspot på første rad. Fryktelig synd Onkyoen ikke har mulighet for lagring av flere målinger for det går jo fort 20 min å gjennomføre bare en måling

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MultEQ-XT kan definitivt definere fronter som fullrange, men bare om de faktisk ER fullrange. I kinosammenheng (som Audyssey er laget for) er fullrange ganske krevende.

Audyssey er ikke magi. Er det ikke bass i sweetspot, så kan ikke audyssey LAGE bass der. Det er jo en av fordelene med å bruke subber. Hvis ikek frontene klare å lage bass i sweetspot, kan du sette subbene et sted som gir bass i sweetspot og la de ta den delen. Det er i alle fall tanken.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontene mine spiller relativt flatt ned til 25hz og har 14" bass så de er absolutt i stand til fullrange (viss ikke vet jeg ikke helt hvilke fronter som er det), men om romkanselleringa er såpass stor at det blir for lite for Audyssey til å definere de til fullranger er en mulighet. Dette bør dog difinitvt ikke være tilfelle på bakerste rad så får prøve det i kveld.

Det å lage bass er jo ikke annet enn å øke bass ved visse frekvenser, så jeg trodde faktisk det var noe av jobben til romkorreksjonen, men mulig denne kun demper peaker og ikke øker evt dipper!? Pioneer har også funksjon for å hindre stående bølger, tok det for gitt at dette også var tilfelle med MultEQ men det er ikke sikkert den gjør det?

Jeg får plenty med bass dersom jeg justerer opp suben så det er ikke noe problem men det blir ikke noe bra lyd når jeg gjør det slikt, bl.a. pga den høye delinga. Hadde jeg hatt deling direkte på suben så kunne jeg satt den manuelt lavere den men iom at jeg bruker ren effektforsterk på subene så har den ingen deling utenom receiver.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å legge ut noen kurver fra sweetspot?
    Eks bare subber, bare fronter, med og uten romkorreksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anbefaler å ta måling med RS.

.
    Nå skal det sies at jeg i sweetspot alltid har slitt noe med skikkelig bass og dette var også grunenn til jeg ville prøve MultEQ da jeg trodde den skulle være noe av det bedre på markedet for slike problem men kanskje jeg var for optimistisk :-(

Målingene er forøvrig gjort med mik plassert oppå ett micstativ i hodehøyde.

Får kanskje også prøve å ta en måling på andre benkerad der det normalt er adskillig bedre lyd enn fra sweetspot på første rad. Fryktelig synd Onkyoen ikke har mulighet for lagring av flere målinger for det går jo fort 20 min å gjennomføre bare en måling

Anbefaler å ta måling med RS slik at du får en oversikt over bildet i ulike frekvenser.
    RS målingene var det som satte meg i gang med å ville flytte sweetspotten og "kinosalen" 90 grader, fordi den gamle sweetspoten hadde så dårlig(ujevn) lyd i alle områder. Kunne eks være 15db forskjell i 50 hrz bare 40 cm fra gammel sweetspot.

Har nå vendt min kinosal 90`til venstre for å få ny sweetspot.( bilde av salen: sofaen viser gammel sweetspot med resten av oppsettet. Vendte hele salen 90´til venstre. X markering av ny sweetspot er den nye pos. lerret er på motsatt vegg av swetspot, selvfølgelig)
    Av ulike grunner (som jeg ikke forstår annet enn at bølgene bare ikke passet det stedet ) var tidligere sweetspot en stort "hull" vedr bassområdet. De råmålingene i nye sweetspot viste en mye jevnere kurve i området 10-100hrz enn den gamle sweetspot + at behovet for gain fra sub var mye mindre.

Etter kalibrering ville onkyoen 876 forsterke subben med +7,5. Det ble rett og slett for mye og halverte den. Hele registeret er også mye jevnere nå i ny sweetspot + at målingene var høyere enn 75db slik at en kalibrering vil enkelt legge dem ned og jevne dem Så på måling med EQ i gammel sweetspot at der hvor kurven var over la den enkelt ned kurven til veldig jevnt 75 db, mens der hvor det duppet(falt) klarte den kun løft på 6-7 db. Det er grenser for hvor mye EQ kan løfte frekvenser, mens det å legge de ned er lettere.

Hadde et par dårlige kompiser med gode ører til lydjustering og tuning en kveld. Magisk! Plutselig satt alt.

Med musikk i direct mode var vi faktisk nede å kjente på om subben var med å trykke bass eller ikke. Det var den heller ikke!!! (har tidligere ikke hatt bass i det hele tatt uten en stor sub med mye gain, så nå sparer jeg også kona for mye romling å bass i resten av huset!!! )

Nå jobber høytalerne og stereooppsettet som om det var et annet anlegg i et helt annet rom. Det var formidabel forandring hvor hele registeret bare åpnet seg og gav kontrollert og god lyd. Et bassområde som gir lyd langt nedover det som forventes av høytalerne,samt med fylde og kontroll. Skal ta en ny kalibrering igjen, men utgangspunktet er jo en annen verden før den gjøres så jeg har stor tro på at jeg har klart å makse lyd i rommet med det anlegget jeg nå har.

Har laget en tegning av rommet slik det var før, samt lagt inn målingene i dataprogrammet som SVS har på sine sider, som også har en korrigering av C-weighting. Synes forskjellene var helt enorme!!! Hadde ikke trodd det skulle bli slik forskjell på å ommøblerere, men det gjorde det. Moralen er å prøve ut rommet på mange måter før lerret blir spent på veggen.

http://avforum.no/forum/attachments/...sweet-word.doc

http://avforum.no/forum/attachments/...etspot-256.bmp

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Hva med å legge ut noen kurver fra sweetspot?
    Eks bare subber, bare fronter, med og uten romkorreksjon.
    Skal se om jeg får tatt noen målinger og legge ut senere

Det er INGEN tvil om at sweetspot hos meg ikke er ideel da det spiller vesentlig bedre på bakerste rad. Dette var også bakgrunn for at jeg kjøpte Onkyoen da jeg trodde MultEQ-XT virkelig kunne gjør store forbedringer i nåværende sweetspot. Men dersom den ikke klarer å utføre "magi" så er det muligens bare å krype til korset og flytte sweetspot til bakerste rad med de ulemper og utfordringer det medfører :sad:

Foresten litt artig (eller skremmende?) og se forskjell på Onkyo sin anbefaling for plassering av målinger og anbefalingene fra Audyssey. Onkyo sier det samme som jeg gjorde først, foreta målingene i potensielle lytteposisjoner og ikke bare rundt sweetspot :?:

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis audyssey skal eks legge på 10db i ett gitt område, ville det ha blitt 10db for høyt de andre plassene.
    Nå legger de vil ikke på 10db, men bare et eksempel.

Hos meg fungerer Audyssey meget bra, men jeg har rimelig bra respons i sweetspot opprinnelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se om jeg får tatt noen målinger og legge ut senere

Foresten litt artig (eller skremmende?) og se forskjell på Onkyo sin anbefaling for plassering av målinger og anbefalingene fra Audyssey. Onkyo sier det samme som jeg gjorde først, foreta målingene i potensielle lytteposisjoner og ikke bare rundt sweetspot :?:

Sjekk målingene etterpå med og uten EQ. Jeg bruker klart Direct på musikk, men EQ på film.

Jeg satt Sub til 75 db i 50 hrz sweetspot før måling.

Anbefaler å sjekke med Hifi- klubben nær deg, om de skal holde kalibreringskurs. Artig, lærerikt og gratis, både til lyd og bilde. Du kan også kjøpe kalibreringsplater i den sammanehengen. Selvsagt bruker de kvelden til å "vise" noen av sine produkter, men de blir brukt i testene så det er vel ikke så rart. Men du får svar på alle spørsmål som handler om dine produkter uten surmuling.
    I KR-S brukte de en "uavhengig" konsulent for kvelden. Dvs at de bruker han mye på kursene, men han driver også selvstendig med å kalibrere for private. Kompis brukte han hjemme et par timer for 1000 kr. Bra forskjell! Men tar du kurset og har en RS, klarer du det meste selv etter å ha vært på kurset.

Jeg mailet både Onkyo og Audyssey, siden det ikke stemte overens med hva de mente var riktig fremgangsmåte. Sendte deres respektive svar til hverandre, de var fortsatt uenige, uten at det ble krig ut av det, men fikk til slutt klart svar fra Audyssey: Bruk deres metode! Det er de som har laget systemet, og vet best hvordan det skal brukes. Det onkyo sier er FEIL på flere områder!
    Finner ikke korrespondansen nå, men den var ganske artig/underlig.:sad:

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er kurver med XTZ RA hjemme hos meg, før og etter romkorreksjkon.

Uten:
    Audssey MultEQ-XT-uten-audyssey-jpg

Med:
    Audssey MultEQ-XT-med-audyssey-jpg

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefilm
    Sjekk målingene etterpå med og uten EQ. Jeg bruker klart Direct på musikk, men EQ på film.

Men tar du kurset og har en RS, klarer du det meste selv etter å ha vært på kurset.
    Iom at jeg har noen problemområder så er det ønskelig for meg å bruke romkorreksjon også på musikk, jeg vil nesten si det slik at det er viktigere på musikk enn film

Hva mener du med RS?

Interesante kurver Denonbuster, kan jo nesten se ut til at den hever også dipper, f.eks. den du har rundt 90 hz! Er dette delefrekvensen din eller er det dip i rommet?

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •