Effektforsterker/Integrert forsterker ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker/Integrert forsterker ?

Skal være så ærlig og si at jeg er noe "grønn" når det gjelder å forstå ord og uttrykk innenfor hifi. Jeg håper derfor noen her inne kan, i et enkelt forståelig språk, forklare meg forskjellen på effekt- og integrert forsterker? Hva kan jeg oppnå med å gå til anskaffelse av dette når jeg i dag har en surround-reciever av typen Pioneer sclx 81? Tenker da spesiellt på lydbildet for musikk. Liker detaljert lyd, fin klar diskant og bassen må også være tilpasset. Takker for alle svar.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under lokket på en integrert forsterker finne du både en forforsterker og – hvis vi snakker stereo - to effekttrinn, ett til hver høyttaler. Til forforsterkeren kobler du alle kildene dine – vanligvis begrenset til analoge kilder. Til effekttrinnet kobler du høyttalerne.

Når du har koblet opp kildene dine, kan du velge kilde ved hjelp av forforsterkeren. Videre gir forforsterkerdelen av den integrerte forsterkeren mulighet til å regulere lydnivået. På enkelte forsterkere har man også balanse- og tonekontroller – men dette var nok vanligere før i tiden. I de gode, gamle dager hadde praktisk talt enhver integrert forsterker en eller flere innganger for tilkobling av platespiller. Dette er mindre vanlig nå. Derimot er det etterhvert kommet en del integrerte forsterkere med innebygd DAC på markedet som du kan mate med digitale signaler.

Når forforsterkeren har gjort sitt, sendes signalet til effekttrinnet. Effekttrinnet gjør ikke noe annet enn å forsterke et forholdsvis svakt signal såpass mye at signalet blir til lyd i høyttalerne – hvilket krever ganske betydelig mer effekt enn det en forforsterker leverer. På enkelte effekttrinn har man mulighet til å justere hvor stor forsterkningen skal være – men vanligvis er dette en fast faktor som er gitt av hvordan effekttrinnet er konstruert.

Forforsterkere og effekttrinn kan også kjøpes separat. Da er det gjerne snakk om litt kraftigere saker – som det av hensyn til bl.a. plass og varmeutvikling, kan være hensiktsmessig å splitte opp i flere separate enheter.

Det finnes også integrerte forsterkere med flere enn to kanaler. De brukes i hjemmekinoanlegg - og kalles da surroundforsterkere - evt. surroundreceivere hvis de har innebygget radio. Men prinsippet er det samme. En forforsterkerdel her også - og et passende antall innebygde effekttrinn. Også i hjemmekinoen er det mulig å kjøpe forforsterker og effekttrinnene separat. Da kaller man riktignok ikke forforsterkeren for forforsterker lenger - men surroundprosessor.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortversjonen: En integrert forsterker har volumkontroll og mulighet for å koble til f.eks. radio, CD-spiller etc og høyttalere. En effektforsterker må kobles til en enhet som har volumkontroll og dette andre siden disse bare er effekt for å koble til høyttalerne. Du kan koble en effektforsterker mellom receiveren din og høyttalerne dine for å få mer og kanskje bedre lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Under lokket på en integrert forsterker finne du både en forforsterker og – hvis vi snakker stereo - to effekttrinn, ett til hver høyttaler. Til forforsterkeren kobler du alle kildene dine – vanligvis begrenset til analoge kilder. Til effekttrinnet kobler du høyttalerne.

Når du har koblet opp kildene dine, kan du velge kilde ved hjelp av forforsterkeren. Videre gir forforsterkerdelen av den integrerte forsterkeren mulighet til å regulere lydnivået. På enkelte forsterkere har man også balanse- og tonekontroller – men dette var nok vanligere før i tiden. I de gode, gamle dager hadde praktisk talt enhver integrert forsterker en eller flere innganger for tilkobling av platespiller. Dette er mindre vanlig nå. Derimot er det etterhvert kommet en del integrerte forsterkere med innebygd DAC på markedet som du kan mate med digitale signaler.

Når forforsterkeren har gjort sitt, sendes signalet til effekttrinnet. Effekttrinnet gjør ikke noe annet enn å forsterke et forholdsvis svakt signal såpass mye at signalet blir til lyd i høyttalerne – hvilket krever ganske betydelig mer effekt enn det en forforsterker leverer. På enkelte effekttrinn har man mulighet til å justere hvor stor forsterkningen skal være – men vanligvis er dette en fast faktor som er gitt av hvordan effekttrinnet er konstruert.

Forforsterkere og effekttrinn kan også kjøpes separat. Da er det gjerne snakk om litt kraftigere saker – som det av hensyn til bl.a. plass og varmeutvikling, kan være hensiktsmessig å splitte opp i flere separate enheter.

Det finnes også integrerte forsterkere med flere enn to kanaler. De brukes i hjemmekinoanlegg - og kalles da surroundforsterkere - evt. surroundreceivere hvis de har innebygget radio. Men prinsippet er det samme. En forforsterkerdel her også - og et passende antall innebygde effekttrinn. Også i hjemmekinoen er det mulig å kjøpe forforsterker og effekttrinnene separat. Da kaller man riktignok ikke forforsterkeren for forforsterker lenger - men surroundprosessor.
    Takker for utfyllende svar. Lærerikt. Jeg konkluderer da med at jeg har en ok allround forsterker som kan brukes til det meste fra musikk til film og selv finne ut om jeg er fornøyd med musikkbildet og kraften. Høytalerne vil jo spille en vesentlig rolle i dette bildet og det jobber jeg litt med nå. Har et par Mirage OM7 i front men savner litt i toppen. Trodde disse skulle prioritere de lyse tonene ettersom jeg har hørt OM8 tidligere. Føler det er vesentlig forskjell på disse to. Noen som kjenner disse høytalerne godt og har sammenlignet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Kortversjonen: En integrert forsterker har volumkontroll og mulighet for å koble til f.eks. radio, CD-spiller etc og høyttalere. En effektforsterker må kobles til en enhet som har volumkontroll og dette andre siden disse bare er effekt for å koble til høyttalerne. Du kan koble en effektforsterker mellom receiveren din og høyttalerne dine for å få mer og kanskje bedre lyd.
    Kan den integrerte forsterkeren brukes som forforsterker også?
    La oss si at jeg har en integrert forsterker, men etterhvert syns at den er noe begrenset. Jeg lurer altså på om jeg enten må kjøpe en bedre integrert forsterker, gå til anskaffelse av forforsterker og effektforsterker eller om jeg simpelthen kan kjøpe en effektforsterker og la den gamle integrerte fungere som en forforsterker og på den måten utvide totalen i anlegget mitt?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, hvis du har pre out på den integrerte forsterkern så kan koble ut effektdelen i den integrerte sånn at du kjører de separat. Integrert=forforsterker også kjøper du en separat effektforsterker.
    Kan kobles opp via rca kabler mellom integrert til effekt
    Håper dette var forståelig heh

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    Jepp, hvis du har pre out på den integrerte forsterkern så kan koble ut effektdelen i den integrerte sånn at du kjører de separat. Integrert=forforsterker også kjøper du en separat effektforsterker.
    Kan kobles opp via rca kabler mellom integrert til effekt
    Håper dette var forståelig heh

Tror det gjorde susen ja. Jeg hadde spesielt XTZ Class A100 D3 i tankene da jeg spurte. Den har pre-out, ser det ut til fra bildene. Ikke at jeg tror jeg umiddelbart kommer til å ha behov for det når den skal drive et par XTZ 99.26, men da vet jeg ihvertfall. Skal starte min hifi-karriere fra skratch og begynner der, men kommer nok til å utvide til gulvstående når jeg har funnet ut hva slags presang jeg kan gi madamen som får henne til å tilgi innkjøpet. -heh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •