Hvorfor har man ikke effektrinn til surround og senter høyttalerne? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så hvorfor er da center høyttalerne så puslete? Er de vel så viktig om ikke viktigere enn frontene hadde vel det beste vært å ha en fronthøyttaler hengene over eller under lerretet framfor en liten center høyttaler?

Det jeg kvier meg litt for når det kommer til et effektrinn er at jeg ikke får brukt frontinngangene på receiveren :P Tenkte å koble romperisterne på dem, men da har jeg ikke muligheten til å regulere volumet til romperisterne separat :S Er det noe fornuftig disse kan brukes til hvis man har et effekttrinn?

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phantom blir ikke helt det samme, spesielt om man ikke sitter midt i "sweet spot". Kjenner flere som har kjørt dette også lagt til senter og fått seg en aha-opplevelse.

Er stor fan av 3-kanals effekttrinn (f.eks. XPA-3), så får du god effekt på fronter og center. Så kan reciver drive bak/surround/presence - hvor det ikke skjer like mye hele tiden. Etterhvert kan man utvide ved kjøpe en større 2-kanaler og bruke 3-kanalern bak og på center. (Som Eksu)

PS: Sjekk min center Plecto, den er ikke pinglete...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: Sjekk min center Plecto, den er ikke pinglete...
    Hvis du hadde valgt èn høyttaler du skulle høre monomusikk med, hadde du valgt en center eller front høyttaler? Hvis du hadde valgt en front, er du ikke da enig i at det hadde vært bedre å heller brukt en tredje front som center? Jeg tenker her da kun på lyd, ikke utseende eller hvor praktisk det er :P

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt greit det dere sier her: Roffe, Scrooge og hifi plummer, og med THX standard så deler man jo altid med 80hz. Men dere snakker om dedikerte kinoer, og min anbefaling var å bruke mere penger på en effekt til fronter en til senter. I et normalt oppsett som brukes til både kino og musikk vil senteren være mindre en frontene. (om dere ikke tror det, så kikk litt på alle de kinone som ligger her inne.)

Veldig mange deler heller ikke på 80 på frontene, og kjører kunn lfe til sub. Da blir frontene spillende hele registeret og trenger nødvendigvis mere strøm en til senteren som mange deler da ved 80hz.

Ja da, jeg vet at i følge eksperter så stemmer ikke dette, men det er det mange som gjør (igjen sjekk de forskjellige oppsettene her, og se hvor mange som har like stor senter som fronter).

Selv gjør jeg det på denne måten (jeg ønsker mere trøkk nede en subben kan gi, og bruker derfor fronter til å hjelpe til). Får sikkert ikke like bra kinolyd som et dedikert kino, men jeg får garantert mye bedre lyd på musikk når jeg spiller det. Altså det er et kombi anlegg, som 90% av de anleggene som folk har her inne.

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Hvis du hadde valgt èn høyttaler du skulle høre monomusikk med, hadde du valgt en center eller front høyttaler? Hvis du hadde valgt en front, er du ikke da enig i at det hadde vært bedre å heller brukt en tredje front som center? Jeg tenker her da kun på lyd, ikke utseende eller hvor praktisk det er :P
    Hvis du kan plassere en fronthøyttaler stående under lerret/skjerm, ikke noe problem. Men, hvis den plasseres liggende får du diskanten på høyre eller venstre side av høyttaleren og ikke i midten, slik som på en senterhøyttaler. Da vil du få litt rart lydbilde tror jeg

Noen produsenter lager jo sentere som er mer eller mindere "sentrerte" utgaver av frontene deres. Evt kan du jo se på THX-settet til Klipsch, der der man plasserer 3 identiske høyttalere bak/under lerretet (tror Phatbull har slikt oppsett).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Bedre kan det vel ikke sies? ;-)
    Åjoda. Jeg har akkurat lagt til et tillegg i mitt første innlegg. Det stilles faktisk strenge krav til ytelsen for fronthøyttalerne DERSOM MAN IKKE HAR DEDIKERT SUBWOOFER.

Dette tenkte jeg ikke på i utgangspunktet, og siden de fleste bassmanagement-løsninger setter venstre og høyre fronthøyttaler låst til Large når man ikke har en subwoofer, så vil faktisk kravene til effekttrinn og headroom for venstre og høyre fronthøyttaler overstige kravene til senteren dersom disse kravene er oppfylt:

1. Man ikke har dedikert subwoofer.
    2. Senter er satt til Small og/eller LFE-kanalen sendes til frontene.

Det er jo generelt slik at det kreves litt ekstra av høyttalere som er satt til Large, sammenlignet med de som er satt til Small.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Så hvorfor er da center høyttalerne så puslete? Er de vel så viktig om ikke viktigere enn frontene hadde vel det beste vært å ha en fronthøyttaler hengene over eller under lerretet framfor en liten center høyttaler?
    Man lager senterhøyttalerne små av plasseringshensyn. I en stuekino er ofte plasseringsmulighetene for senterhøyttaleren begrensede. I slike oppsett settes gjerne senterhøyttaleren til "Small", mens frontene settes til "Large" i surroundprosessorens bassmanagement. Dersom man har en skikkelig dimensjonert subwooferløsning er det imidlertid bedre å gå for "Small" også på venstre og høyre fronthøyttaler, og det er da kravene til senterhøyttaleren langt overgår kravene til venstre og høyre fronthøyttaler.

Men det er slett ikke alle produsenter som lager små senterhøyttalere. Veldig mange lager f.eks. stereofronthøyttalere og senterhøyttaler med samme elementer, men da med dobbelt antall bassenelementer i senterhøyttaleren.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Helt greit det dere sier her: Roffe, Scrooge og hifi plummer, og med THX standard så deler man jo altid med 80hz. Men dere snakker om dedikerte kinoer, og min anbefaling var å bruke mere penger på en effekt til fronter en til senter. I et normalt oppsett som brukes til både kino og musikk vil senteren være mindre en frontene. (om dere ikke tror det, så kikk litt på alle de kinone som ligger her inne.)
    Ja, om man skal bruke oppsettet for musikk i ren stereo, så må venstre og høyre fronthøyttaler være dimensjonert for dette.
    Men det er jo en helt annen sak. Da er jo ikke senterhøyttaleren i bruk i det hele tatt.

Om man snakker dedikert oppsett for surroundlyd, så er faktisk ikke kravene til venstre og høyre fronthøyttaler spesielt store når det gjelder å produsere kraftig lydtrykk. Da er det senteren som må håndtere det meste.

Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Selv gjør jeg det på denne måten (jeg ønsker mere trøkk nede en subben kan gi, og bruker derfor fronter til å hjelpe til). Får sikkert ikke like bra kinolyd som et dedikert kino, men jeg får garantert mye bedre lyd på musikk når jeg spiller det. Altså det er et kombi anlegg, som 90% av de anleggene som folk har her inne.
    Ja, har man en underdimensjonert subwoofer, så må man kanskje sette venstre og høyre fronthøyttaler til "Large". Men da bør også senterhøyttaleren settes til "Large", og i så fall bør den være skikkelig dimensjonert. Igjen gjelder da regelen om at den må håndtere mer enn venstre og høyre fronthøyttaler.
    Jeg har hele tiden sagt at for dem som skal bruke oppsettet til musikk i stereo, så gjelder det egne krav for fronthøyttalerne.
    Det er på filmsurround at kravene til senteren er heftigere enn for venstre og høyre front.
    Det gjelder for øvrig også andre krav for musikk i surround, så lenge vi snakker lyd uten bilde. Men senterens oppgave på film er å produsere lydtrykket for alt som skjer innenfor bildeflaten. Det er da lydtrykkskravene til denne overgår alle de andre høyttalerne.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Noen produsenter lager jo sentere som er mer eller mindere "sentrerte" utgaver av frontene deres. Evt kan du jo se på THX-settet til Klipsch, der der man plasserer 3 identiske høyttalere bak/under lerretet (tror Phatbull har slikt oppsett).
    Ja, et slikt oppsett ligner jo veldig på det man bruker i profesjonelle kinoer. Der er det gjerne 3 nesten eller helt identiske høyttalere i front, men da mener jeg også at lyden styres på en litt annen måte, med mer av senterkanalen fordelt til de tre fronthøyttalerne sammenlignet med et surroundoppsett for hjemmekino. Det har å gjøre med at for proffoppsettet er alle fronthøyttalerne plassert innenfor lerretsflaten.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel s det slik at poffesjonelle kinoer så er vel i så og si 100% av tilfellene de 3 (5 i SDDS) helt like, har enda til gode og sett en kino med høytaler dedikert til center. Finnes det ???

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kan vel s det slik at poffesjonelle kinoer så er vel i så og si 100% av tilfellene de 3 (5 i SDDS) helt like, har enda til gode og sett en kino med høytaler dedikert til center. Finnes det ???
    Det vanlige er vel en frontrekke med like høyttalere bak lerretet, ja.

Men de siste 15 årene har det skjedd en rivende utvikling i lydoppsettet i profesjonelle kinoer. Husker tidlig på 90-tallet da de første THX-kinoene kom til Norge. Det var en enorm heving av lydkvaliteten. Før dette var det vanligste 1 diger høyttaler bak lerretet om jeg husker rett. Altså ingen "venstre og høyre fronthøyttaler".

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •