Bruke Lyngdorf SDAi 2175 som "monoblokk"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke Lyngdorf SDAi 2175 som "monoblokk"

Hei.

Situasjonen er som følger:

Sitter med en SDAI2175 som effekttrinn som driver B&W CM7, og er egentlig godt fornøyd med dette oppsettet.
    Men som alltid med økende hifi-interesse så vil mye ha mer, så nå har jeg begynt å vurdere å anskaffe ett effektrinn til og kjøre disse som monoblokker til hver CM7.

Lar Lyngdorf seg brokoble?
    Og hvilken måte er mest lønnsom med tanke på splitting av signalet inn til disse.

Signalkilden er en Denon DRA700EDAB, som har Zone2/Zone3 utganger, men det ville være upraktisk å benytte begge disse, ettersom de har separat volumstyring...som i praksis ville være forskjellig til hver høytaler.
    Må sinalet splittes i en Y-kobling etter Denon for så ut til hver av SDAI2175, eller kan man benytte de balanserte ut/inngangene på Lyngdorfene seg imellom?
    Det er ett rent stereo-oppsett, der man har fordelene med att Denon har DAB-radio innebygget, egen utgang til aktiv sub for filmbruk m.m.

Kloke hoder vil nok spørre seg hvorfor ikke ett nytt og kraftigere effektrinn? Men med tanke på økonomi, plass og ett fravær på varme i en trang stereobenk så er en SDAI 2175 til ett gunstigere alternativ.

Og for å matche Lyngdorf sine prestasjoner med CM7 så ville ett kraftigere effektrinn koste skjorta.

(Emotiva er ikke ett aktuelt alternativ)

Håper på svar.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har ikke oppgitt noe effekt i mono så det er vel lite trolig at den kan brokobles. Det finnes sikkert flere, men jeg vet om bare NAD som har integrert som lar seg brokoble.

Du kan jo se om du får tak i brukte Rotel RB-1901 (mono) eller RB-1092 (stereo) eventuelt Midgard Oberon 6.1 (mono). Med 600watt per kanal så er disse endel kraftigere enn Lyngdorfen du bruker nå. Og alle 3 er klasse D så de utvikler lite varme. Plassmessig så er nok 1092 gunstigst. De ligger på rundt 12.000kr for 2 kanaler.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bi-amper CM7 med å benytte en av utgangen på diskant/mellomtone og den andre på bass siden. Du har 2 innganger bak på høyttaleren. Benytter en spiltt på rca kablen slik at Høyre/venstre inngangskanalene på SDA2175 for samme signal pr forsterker.

Sikkelig klønete forklart mens jeg inntar ett fortreffelig julemåltid i form av Taco Håper du fikk noe ut av det.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp spist taco jeg også, men jeg mener bestemt at det er brokobling han spør om og ikke bi-amping.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Har nettopp spist taco jeg også, men jeg mener bestemt at det er brokobling han spør om og ikke bi-amping.
    Og jeg er sikker på at den ikke er brokoblingsbar. Da er alternativet slik jeg skisserte. For spørsmålet er vel egentlig hvordan benytter man en SDA2175 pr høyttalere?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt to stk. Lyngdorf SDA2175 - og den er IKKE brokoblingsbar. Har man to av disse, kan man naturligvis kjøre biamping - men altså ikke brokobling.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom trådstarter har en SDAI2175 så kan vel den settes som slave og kobles slik Msport skisserer.

Dessuten er vel bi-amp å foretrekke fremfor brokobling da sistnevnte gjerne omtales å gi lavere lydkvalitet (generelt).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar!

Har med disse mer eller mindre utfyllende svarene fått greie på noe av det jeg lurte på.

Ett spørsmål blir som følger: hvor mye er det å hente på å biampe disse slik att jeg får en stk SDAI per CM7?
    Så att en av dere hadde hatt ett slikt oppsett, hvordan låter det kontra 1 stk Lyngdorf?

Håper på svar..

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gangen jeg hadde mine to Lyngdorf SDA2175, var det for å drive fronter med den ene Lyngdorf'en og surroundhøyttalerne med den andre. Bare for å teste, koblet jeg opp mine små ProAc'er - den gangen et par Response 1SC - i et midlertidig biampingoppsett.

Forsterkeren min har ikke doble balanserte utganger - og jeg hadde heller ikke noe balansert Y-ledd - så testen ble kjørt ubalansert på fronthøyttalerne. På såpass små høyttalere som ProAc 1SC, syntes jeg ikke at ubalansert biamping ga noe spesielt. Kanskje helt marginalt - if you twist my arm - men ikke verdt pengene. Vel så bra lyd - i mine ører - å kjøre balansert med ett ensomt effekttrinn.

På et par større høyttalere som B&W CM7 ser jeg likevel ikke bort fra at biamping KAN ha noe for seg. Men det er forholdsvis dyr moro - et ekstra effekttrinn pluss kabler i alle ender er ikke akkurat gratis. Det er mulig at man kan oppnå vel så mye ved å gå løs på signalkilder, DAC evt. også forforsterker og slikt.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter flere kloke svar herfra, så tror jeg att jeg legger dette litt på is for en stund.

Som sagt så er ikke dette akkorat gratis, så da mistenker jeg att det blir en oppgradering av både forsterker og effektrinn på sikt istedet.

Ett spm til angående biamping.
    I praksis så vil man vel ikke få en forsterker per høytaler, man må vel "krysskoble" disse to effektrinnene slik att man får "left" på både diskant/bass på venstre høytaler og "right" på den høyre på tilsvarende måte?

Ved å benytte en stk forsterker på en høytaler så ville man jo ende opp med blandet Left/right på en høytaler, feks att bass er Right og diskant/mellomtone er left?
    Noe som ville fremstå som meget rart i forhold til hvordan man oppfatter lyden fra høytalerne?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan selvfølgelig bruke den ene forsterkeren på den ene høyttaleren og en annen forsterker på den andre høyttaleren. Du må bare koble venstre-signalet på både høyre og venstre innganger på den ene forstrkeren og høyre-signalet på både høyre og venstre innganger på den andre forsterkeren.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ekisn
    Etter flere kloke svar herfra, så tror jeg att jeg legger dette litt på is for en stund.

Som sagt så er ikke dette akkorat gratis, så da mistenker jeg att det blir en oppgradering av både forsterker og effektrinn på sikt istedet.

Ett spm til angående biamping.
    I praksis så vil man vel ikke få en forsterker per høytaler, man må vel "krysskoble" disse to effektrinnene slik att man får "left" på både diskant/bass på venstre høytaler og "right" på den høyre på tilsvarende måte?

Ved å benytte en stk forsterker på en høytaler så ville man jo ende opp med blandet Left/right på en høytaler, feks att bass er Right og diskant/mellomtone er left?
    Noe som ville fremstå som meget rart i forhold til hvordan man oppfatter lyden fra høytalerne?
    Biamping kan gjøres på to måter - horisontal biamping og vertikal biamping. Hvis jeg ikke roter for mye nå, er horisontal biamping at det ene effekttrinnet kobles til basselementene og det andre effekttrinnet til mellomtone/diskant - altså at L+R utgangene på det ene effekttrinnet kobles til h.h.v. L og R bass og L+R utgangene på det andre effekttrinnet kobles til h.h.v. L og R mellomtone/diskant. Vertikal biamping blir da at det ene effekttrinnet kobles til den ene høyttaleren og det andre effekttrinnet kobles til den andre høyttaleren - altså at L+R på det ene effekttrinnet kobles til h.h.v. bass og diskant på den ene høyttaleren, og at L+R på det andre effekttrinnet kobles til h.h.v. bass og diskant på den andre høyttaleren.

M.h.t. kabling blir det hipp som happ uansett biampingmetode. Utsignalet fra forforsterkeren må uansett splittes, og dobbelt sett med signalkabler og høyttalerkabler slipper man heller ikke unna. Jeg har blitt fortalt at horisontal biamping er å foretrekke. Det er større sannsynlighet for at venstre og høyre kanal i ett og samme effekttrinn er nøyaktig like, enn at to forskjellige effekttrinn - selv om de er samme type - er nøyaktig like. I hvert fall hvis de har forskjellig alder eller er produsert til forskjellige tider.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for utfyllende svar Ulf-B, det var vel i disse baner jeg tenkte med tanke på å benytte to forskjellige effekttrinn-horisontal biamping altså.

Men ettersom det ikke skulle være all verden å hente på å kjøpe ett effektrinn til så lar jeg det ligge for en stund, og vurderer heller å bytte både forsterker og effekttrinn på sikt.

Takker for alle svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.....

Hei igjen.

Ettersom jeg tok tak i dette her etter det var gått litt tid og en fikk tenkt litt på saken så kan jeg like gjerne komme med tilbakemeldinger på hvilken vei jeg gikk.

Kort sagt så gikk jeg til innkjøp av en SDAI 2175 som partner til min eksisterende SDA 2175.
    (beklager, men jeg skrev feil i det opprinnelige spm. med tanke på type forsterker-hadde SDA 2175 fra før..)

Og jeg må bare si att det var en enorm forskjell på dette oppsettet, fra å gå fra Denon/SDA 2175 og til SDAI/SDA,bi-ampet og balansert utførelse på mine CM7.

Dette tiltaket vekket til live disse høytalerne, en god del mer trykk/bass og fylde i lyden-hvilket var en lettelse og ett pluss ettersom jeg oppfattet den forrige løsningen som noget "tam" i lyden.

Men den tiden er historie nå...

Samtidig så har de fortsatt beholdt den klare og nydelige lyden som Lyngdorf leverer over en helt totalt "død" bakgrunn-syns det er blitt helt rått.

En annen ting, det var genialt med muligheten til å justere opp volumet på de forskjellige inngangene på SDAI.

Må bare si jeg er storfornøyd!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •