Alternativer til Music Angel XD-800 KT 88 Rørforsterkere - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 24 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 470
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Er det noen som har- har hørt på- og/eller testet Leben CS 600?

Leben CS-600 er det dual mono?
    ser ut som det er en stor drossel i serie i strømforsyningen, men bare en enkelt slik til begge kanalene. Det gir isåfall dårlig kanalseparasjon.
    Eller?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    ser ut som det er en stor drossel i serie i strømforsyningen, men bare en enkelt slik til begge kanalene. Det gir isåfall dårlig kanalseparasjon.
    Eller?
    Når det gjelder kanalseprasjon så sier det ikke så mye om selve lyden. Sjekk kanalseprasjonen til en litt eldre platespiller og du vil se at det ikke er allverden. Likevel tyr analogtilhengere forståelig nok til vinyl pga. lyden
    Trur heller ikke at noen ville hørt forskjellen i en AB test av forsterkere med eller uten separate strømforsyninger. Å trekke ut enkelt faktorer i en konstruksjon blir feil spør du meg. Det som jeg trur på, er at synergi effekten av mange riktige sammensatte løsninger vil gi bedre lyd. Altså helheten blir større en enkelt tiltakene i konstruksjonen.
    En bør tenke helhet i stedenfor å ty til argumentet: "min er større er din" osv..

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dual Mono er vel gjennomført i mange effekt forsterker konstruksjoner for å redusere kobbling og påvirkningen mellom de to mono forsterkerene. Det går vel imiddlertid ann å lage en konstruksjon med en såpass god felles strømforsyning at eventuell påvirkning blir minimal eller ikke eksisterende.

Av og til kan det for eksempel være bedre med en stor felles forsyning enn to separate svakere , så jeg mener også som pseudomono at det blir feil å ta dual mono som en kvalitets kriterium bare fordi de skiller de to kanalene på en effektiv måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har endelig jeg funnet, og landet på mitt "alternativ" til Music Angel. Setter "alternativ" i anførsel, da vi snakker litt annen prisklasse her, selvom det jo har vært nevnt av enkelte at MA spiller bedre enn "alt" < 50K. Hvilket den i mine ører, i mitt oppsett og i min stue, ikke gjør.

Nå har egentlig aldri MA´n heller hatt noen fast plass i oppsettet mitt - fordi jeg på tross av å ha hatt 2007-versjonen og har 2010-versjonen og rør-tweaket begge i flere kombinasjoner, uten å ha kommet helt "i mål" lydmessig. I mine øyne er heller ikke MA noen direkte estetisk "lekkerbisken" og uten ombygging ville den aldri fått noen fast plass i stua. Men - det er nå smak og behag, og de som synes den er grei nok, eller fin for den saks skyld må jo få lov til å mene det.

Min AudioSpace har derfor hele tiden hatt den faste plassen. Nå må den vike plass for nyervervingen, som til slutt har blitt en Leben CS600.

Skal "återkomme" med litt mer info, og karakteristikker om denne om litt.
    Gratulerer CS 600 er en lekkerbisken.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller?
    Nei det er ikke en dual mono konstruksjon. Hvor vidt Lebens konstruksjon i din og evt andres mening er en dårlig konstruksjon, så er det totalt uvesentlig for meg, så lenge den til de grader leverer!
    Selvom den langt fra er innspilt ennå - og nok vil "videreforedle" karakteristikken, så må jeg allerede nå, etter å ha satt inn et sett med Winged C KT88-rør "ta meg i å flire" når den ene CD´n etter den andre fyller rommet med vel-lyd! Leben leverer "alt" jeg har vært på søken etter når det gjelder "riktig" vintage rør-lyd. Klart at 32W har sine begrensinger i å levere "slam-bass" på tungdrevne ht, men den holder ovveraskende grei kontroll i bunnen. Foreløpig er den også "litt" smal i lydbildet, men dybden er der, og øvre mellomtone er "litt" sløret. Dette går seg nok til.

Jeg har tiltro til at konstruktøren (Tako Hyodo) som frem til 1979 jobbet som ingeniør i Luxman - og står bak deres rør-forsterkere fra den tiden, har tilstrekkelig peil på hva han driver med når det gjelder å konstruere en strømforsyningskrets som gir en kvalitativt god nok separasjon av signalene. Evt. "forståsegpåere" som har "hørt" eller "snappet opp" fra andre om hva som er riktig og god eller dårlig konstruksjon, får nå gjerne mene det de mener.
    Men, du har en stor evne til å mene mye, som ikke er basert på dine egne erfaringer - og i meget sjelden grad basert på lytting, testing og sammenlikning i din egen stue.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har tiltro til at konstruktøren (Tako Hyodo) som frem til 1979 jobbet som ingeniør i Luxman - og står bak deres rør-forsterkere fra den tiden, har tilstrekkelig peil på hva han driver med når det gjelder å konstruere en strømforsyningskrets som gir en kvalitativt god nok separasjon av signalene.
    :-D

Gratulere med en nydlig forsterker. Luxman gutta kunne sine saker. Har selv den siste 38 fra Luxman og er kjempefornøyd den. Leben har nok den samme lydsignaturen som Luxman og den er bare nydlig.

Mvh Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roar1

Gratulere med en nydlig forsterker. Luxman gutta kunne sine saker. Har selv den siste 38 fra Luxman og er kjempefornøyd den. Leben har nok den samme lydsignaturen som Luxman og den er bare nydlig.

Mvh Roar
    Takker.
    Faktisk så var dine(?) innlegg om din SQ38´s karakteristikker en av årsakene til at jeg ble "penset" inn på et spor som endte opp i Leben!

Ja, trolig er lydsignaturen i samme retning, selvom de konstruksjonsmessig skiller en del. Leben er f.eks. point-to-point wired, der Luxman benytter en del print såvidt meg bekjent. Det benyttes også dbl.trioder som pre-rør i Leben. Men.. det er mange veier til Rom :-) og Luxman SQ38 er også "a nice piece of work" :-)
    Uten å ha hørt 38´n selv så indikerer de omtaler og karakteristikker som denne får at det er i samme retning - og begge har basis i samme lydfilosofi.

Jeg har så vidt testet forsterkeren med Golden Dragon EL34 (det er vel EL34 i 38´n?), da Leben er konstruert for å raskt og enkelt kunne bytte til forskjellige type effektrør, via vendebrytere som regulerer katodemotstand og rørspenning - og auto.bias. Man kan da nær sagt benytte "alle" rør som passer i soklene (f.eks.5881, 6L6, EL34, 6550, KT77, KT66, KT88, 350B).
    Reslutatet av EL34, kontra KT88 var den noe mer avslepne "romantiske" EL34 karakteristikken i mellomtonen, men da litt for "ullen" i bunnen til mine ht. Jeg vil anta at EL34 i Leben vil kunne være en bedre match mot andre ht. enn mine.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Gratulerer CS 600 er en lekkerbisken.
    Takker her og.
    Selvom jeg måtte ha meg et par 8-tallsrunder i stua før jeg endelig bestemte meg for å beholde den (dvs. ville jeg prioritere kostnaden) - så var jeg vel kanskje allerede "solgt" fra første tone:-?

Men, sett på en annen måte ... om jeg nå jeg drikker 2 øl mindre hver fredag i +/- 10 år, så...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker her og.
    Selvom jeg måtte ha meg et par 8-tallsrunder i stua før jeg endelig bestemte meg for å beholde den (dvs. ville jeg prioritere kostnaden) - så var jeg vel kanskje allerede "solgt" fra første tone:-?

Men, sett på en annen måte ... om jeg nå jeg drikker 2 øl mindre hver fredag i +/- 10 år, så...
    koster den?
    Er jo ikke så mye finere en MAen..
    Men viktigste er, hvordan spiller den? Gjerne langt utfyllende svar..hugs langt :-D
    Hvordan driver den vandlige høyttalere, tenker da på 88-90db og 4 ohm

Kunne tenkt meg å hørt en dyrere god rørforsterker.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    koster den?
    Men viktigste er, hvordan spiller den? Gjerne langt utfyllende svar..hugs langt :-D

Det bør du jammen meg gjøre. Du uttaler deg jo i hytt og pine om de så kanskje du kan få en aha opplevelse etter å ha hørt en. Omtale klasikkere som Leben, McIntosch osv som dere MA gutta gjør uten å ha hørt den høres bare enormt imbesilt ut.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Det bør du jammen meg gjøre. Du uttaler deg jo i hytt og pine om de så kanskje du kan få en aha opplevelse etter å ha hørt en. Omtale klasikkere som Leben, McIntosch osv som dere MA gutta gjør uten å ha hørt den høres bare enormt imbesilt ut.
    Eg har kun sakt noe om ting eg har hørt, ellers bare spørsmål.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har kun sakt noe om ting eg har hørt, ellers bare spørsmål.
    Jeg har inntrykk at du er motstander av at folk uttaler seg om produkt de ikke har, men det gjelder kanskje bare MA, og da spesielt 2010-modellen.

bumski

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bumski
    Jeg har inntrykk at du er motstander av at folk uttaler seg om produkt de ikke har, men det gjelder kanskje bare MA, og da spesielt 2010-modellen.

bumski
    Ja!

Nei meiner en bør ha hørt den først for å slenge drit om den. Kun det.
    Noen som gjer da nemlig. Og det er tåpelig syns eg.
    Er ikke verdens beste forsterker, men sikkert muligens verdens beste til en billig peng, kanskje.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    koster den?

Listeprisen i Norge er vel 37,5 men det får jo være opp til en hver interessent å be importøren om et konkret tilbud!

Jeg kan ikke uttale meg om hvordan den driver andre ht enn mine egne (HF275 Helios) med følsomhet på 87,5 db. Disse er forholdsvis linjære 8 ohm gjennom hele frekvensområdet. Her har den, tross sin beskjedne effekt god kontroll nedover.
    I motsetning til mange rørforsterkere med egne terminaler for 4/8 ohm, så er det her en vendebryter for 4,6,8 og 16 ohm.

Lytteinntrykk og karakteristikk så langt, og foreløpig kort (vil gi den mer innspilling før jeg mener altfor mye) er at den har en generelt mørk tonal balanse. For å ta det i grove trekk:
    Bassen går dypt med en tung, men samtidig "tørr" karakter. Dvs. den skiller bra mellom det som på innspillingene skal være dyp "buldrebass" og stram, tight bass. Mellomtonen er "autoritær" med ordentlig "kropp" og diskanten er "myk" og pent avrullet. Førsteinntrykket av diskant og øvre mellomtone var at her måtte det vel "mangle" noe, men ved kobling tilbake til den andre forsterkeren for referanselytting, så, nei - det gjør ikke det. den er oppløst og detaljert hele veien oppover. Det er heller det at den har en helhetlig balanse som gir et veldig "rolig" lydbilde (i mine ører - lyden henger sammen hele veien). Den kan umiddelbart kanskje gi inntrykk av å virke litt "laid-back", men så er den så absolutt ikke det allikevel. Rett og slett engasjerende. Nå er dette basert på oppsett med KT88-rør. Bruk av andre effektrør gir andre karakteristikker, selvom grunnsignaturen er der uansett.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Listeprisen i Norge er vel 37,5 men det får jo være opp til en hver interessent å be importøren om et konkret tilbud!

Jeg kan ikke uttale meg om hvordan den driver andre ht enn mine egne (HF275 Helios) med følsomhet på 87,5 db. Disse er forholdsvis linjære 8 ohm gjennom hele frekvensområdet. Her har den, tross sin beskjedne effekt god kontroll nedover.
    I motsetning til mange rørforsterkere med egne terminaler for 4/8 ohm, så er det her en vendebryter for 4,6,8 og 16 ohm.

Lytteinntrykk og karakteristikk så langt, og foreløpig kort (vil gi den mer innspilling før jeg mener altfor mye) er at den har en generelt mørk tonal balanse. For å ta det i grove trekk:
    Bassen går dypt med en tung, men samtidig "tørr" karakter. Dvs. den skiller bra mellom det som på innspillingene skal være dyp "buldrebass" og stram, tight bass. Mellomtonen er "autoritær" med ordentlig "kropp" og diskanten er "myk" og pent avrullet. Førsteinntrykket av diskant og øvre mellomtone var at her måtte det vel "mangle" noe, men ved kobling tilbake til den andre forsterkeren for referanselytting, så, nei - det gjør ikke det. den er oppløst og detaljert hele veien oppover. Det er heller det at den har en helhetlig balanse som gir et veldig "rolig" lydbilde (i mine ører - lyden henger sammen hele veien). Den kan umiddelbart kanskje gi inntrykk av å virke litt "laid-back", men så er den så absolutt ikke det allikevel. Rett og slett engasjerende. Nå er dette basert på oppsett med KT88-rør. Bruk av andre effektrør gir andre karakteristikker, selvom grunnsignaturen er der uansett.
    Litt sånn som Vienna Mozart?
    Då er da vel bra :-D
    Hørtes ikke gale ut dette.. Men den spiller med "snert" og trøkk når den skal og sant? f.eks vis på innspillingen er mikrofonen ved gitaren, og så tar en fingertuppen og tar fingeren mot gitarstrengen og drar i strengen og i det fingeren "glipper" blir det en dynamisk tone... tok du den? Alså klarer den å få frem dette med nok dynamikk?

Må sei igjen, eg blander bokmål og nynorsk + skrivefeil, Men så regel er det min pc, Acer som hopper frem og tilbake når eg skriver.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se om jeg får tid til å koble den til Mozart når jeg allikevel skal til butikken for å prøve den på DC8T - så skal jeg i såfall kunne gi noe tilbakemelding på om det er en potensiell match.

Tror jeg skjønner hva du mener - og til det så er svaret ja. Når jeg sitter og kjører igjennom en del låter, så fremstår nå musikken på en litt annen måte enn jeg er "vant" til - og det var her jeg først hadde et inntrykk av at noe "manglet". men, det er en del detaljer, nyanser osv som egentlig kommer klarere frem - bare på en annen måte enn jeg er "vant til". Den skiller også noe bedre mellom ulike instrumenter, vokal koring osv. Alt får på en måte sin definerte, klart adskilte "plass" i lydbildet.
    Eller, kanskje jeg heller skal bruke "musikkbildet" - for Leben spiller ikke "lyder" men "musikk" - om noen skjønner forskjellen.

Ofte under testing og spilling på ulikt utstyr, så blir man fort sittende å høre på, og etter lyder og detaljer, og man "glemmer" musikken. I mitt tilfelle så er antakeligvis det et resultat av at lydbildet (musikkbildet) ikke oppfattes som vel-lydende. Man blir sittende å "lytte" og "lete" etter det som er bra, samtidig med at man hele tiden "plages" over alt som ikke er "på plass". Det er ikke tilfelle nå.
    Vet ikke helt om noen skjønte det, og kanskje har det på samme måte?

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare utseendet gjør at man får lyst på denne Leben. Nydelig design med litt retro over seg!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se om jeg får tid til å koble den til Mozart når jeg allikevel skal til butikken for å prøve den på DC8T - så skal jeg i såfall kunne gi noe tilbakemelding på om det er en potensiell match.

Tror jeg skjønner hva du mener - og til det så er svaret ja. Når jeg sitter og kjører igjennom en del låter, så fremstår nå musikken på en litt annen måte enn jeg er "vant" til - og det var her jeg først hadde et inntrykk av at noe "manglet". men, det er en del detaljer, nyanser osv som egentlig kommer klarere frem - bare på en annen måte enn jeg er "vant til". Den skiller også noe bedre mellom ulike instrumenter, vokal koring osv. Alt får på en måte sin definerte, klart adskilte "plass" i lydbildet.
    Eller, kanskje jeg heller skal bruke "musikkbildet" - for Leben spiller ikke "lyder" men "musikk" - om noen skjønner forskjellen.

Ofte under testing og spilling på ulikt utstyr, så blir man fort sittende å høre på, og etter lyder og detaljer, og man "glemmer" musikken. I mitt tilfelle så er antakeligvis det et resultat av at lydbildet (musikkbildet) ikke oppfattes som vel-lydende. Man blir sittende å "lytte" og "lete" etter det som er bra, samtidig med at man hele tiden "plages" over alt som ikke er "på plass". Det er ikke tilfelle nå.
    Vet ikke helt om noen skjønte det, og kanskje har det på samme måte?
    Joda skjønte dette. :-D
    Virker lovende det du skriver for en bra forsterker. Men må bli på sikt vis eg skal kjøpe noe slikt.. fruen klikker snart vis eg hadde luftet dette no.. hehehe..vert litt nytt i sommer.
    Så får klare meg med MAen (som eg aldrig vil selge) og Hegelen en stund :-)
    Men grattis masse med ny forsterker!!! :-D
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda skjønte dette. :-D
    Virker lovende det du skriver for en bra forsterker. Men må bli på sikt vis eg skal kjøpe noe slikt.. fruen klikker snart vis eg hadde luftet dette no.. hehehe..vert litt nytt i sommer.
    Så får klare meg med MAen (som eg aldrig vil selge) og Hegelen en stund :-)
    Men grattis masse med ny forsterker!!! :-D
    Utfra det du skriver "rundtomkring" i ulike forum-tråder om den karakteristikken du ønsker, så tror jeg neppe Leben CS600 er i din "gate". Såvidt jeg skjønner så vil du ha "rør" bunn og topp med "transistor" bass. Leben CS600 er så definitivt "rør-lyd" hele veien.
    Som Leben selv uttaler, så var noe av grunntanken/filosofien å konstruere en forsterker med "lydsignatur" i retning av SET-forsterkere, men med høyere effekt for "a wider range of loudspeakers".
    Hvorvidt de har lykkes med det, har jeg hørt for lite SET-oppsett til å kunne mene alt for mye om. Men.. som tidligere nevnt... Leben CS600 har den "rør-lyden" jeg har preferanse mot.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tja

Utfra det du skriver "rundtomkring" i ulike forum-tråder om den karakteristikken du ønsker, så tror jeg neppe Leben CS600 er i din "gate". Såvidt jeg skjønner så vil du ha "rør" bunn og topp med "transistor" bass. Leben CS600 er så definitivt "rør-lyd" hele veien.
    Som Leben selv uttaler, så var noe av grunntanken/filosofien å konstruere en forsterker med "lydsignatur" i retning av SET-forsterkere, men med høyere effekt for "a wider range of loudspeakers".
    Hvorvidt de har lykkes med det, har jeg hørt for lite SET-oppsett til å kunne mene alt for mye om. Men.. som tidligere nevnt... Leben CS600 har den "rør-lyden" jeg har preferanse mot.
    Okai..ja vil ha det.. vil ha bassen som den er i virkeligheten liksom og ikke løsere/rundere/rumlende/rotete/grøtete eller hva en kaller det..

Nå er eg vel ikke helt vekke på MAen, da eg fant noen smårør som var enda bedre en kombien med GE og Telefunken. Nå er bassen fast og fin og går dypt, seff ikke samme kraften som Hegelen eg har men kjem seg..
    Vil nok prøve Kjell's kombi med å bruke MAen som pre og kjøre en weber for å gje den litt følelse for en høyttaler og så få lyden inn på en transistor, og vis eg lykkes er eg vel kommet der eg vil.
    Men vis eg sku kjøpt meg til dette, kor mye trur du eg måtte opp i da? og hva merker?
    Høyttalere:

Side 23 av 24 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •