Rotel RB-1572; pipelyd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rotel RB-1572; pipelyd.

Jeg kjøpte for en tid siden en Rotel RB-1572 effektforsterker, for å få litt mer kontroll og 'futt' på mine JBL TL260, og generelt bedre lyd.

Når jeg slår på effektforsterkeren (og selv om jeg kun slår på den), er det en høyfrekvent, stabil pipelyd fra begge høyttalerne. Jeg kan tenke meg rundt 10.000 Hz.

Jeg har hørt denne pipelyden før, så den har nok vært der hele tiden, men jeg trodde først den kom fra et annet sted (kan høres litt ut som når en vanlig lyspære er i ferd med å ryke, og den 'synger'). Vanskelig å lokalisere siden det er så høyfrekvent, men jeg gikk rundt i stua og fant til slutt ut at det kom fra høyttalerne.

Men lyden blir borte når effektforsterkeren har stått på en time eller to. Da er det bare en svak susing i diskanten.

Er denne pipelyden noe å bry seg om? Jeg tenker som så at disse høyttalerne jo har ganske høy følsomhet, så slike ting kommer lettere igjennom på dem enn på andre høyttalere, der man kanskje ikke ville merket det?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde IKKE godtatt en sånn lyd fra en sterker til 10laken. Jeg har RMB-1575 og jeg hører ikke noe fra den. 1572 har nok bedre oppbygging enn 1575 så den skal ikke gi fra seg pip. Men muligheten er jo tilstede for at forsterkeren bare forsterker et pip den får inn. Piper det med signalkabel koblet fra også?

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lever den tilbake, slik skal det ikke være, jeg har den samme forsterkeren og den er musestille.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for tips. Det viser seg at når jeg slår på effektforsterkeren med kun høyttalere og strøm koblet til, er ikke pipelyden der. Det er en svak susing fra diskanten dersom jeg legger øret helt inntil, men det er vel å anse som normalt(?).

Når jeg kobler til signalkablene og slår på, kommer pipelyden, men den blir borte etter noe tid. Den kommer selv om receiveren som jeg for tiden bruker som forforsterker ikke er påslått, og er der også når den er påslått.

Kablene jeg bruker er Supra EFF-I på litt under en halvmeter.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    OK, takk for tips. Det viser seg at når jeg slår på effektforsterkeren med kun høyttalere og strøm koblet til, er ikke pipelyden der. Det er en svak susing fra diskanten dersom jeg legger øret helt inntil, men det er vel å anse som normalt(?).

Når jeg kobler til signalkablene og slår på, kommer pipelyden, men den blir borte etter noe tid. Den kommer selv om receiveren som jeg for tiden bruker som forforsterker ikke er påslått, og er der også når den er påslått.

Kablene jeg bruker er Supra EFF-I på litt under en halvmeter.
    Kan være en missmatch et sted... men siden lyden forsvinner etter litt.. så er det litt muffins. Dette er vel uansett ICEPOWER... skal ikke måtte skru av dem altså . Løsning: La den stå på .

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg kunne oppdatere tråden med løsningen på problemet.

Etter å ha feilsøkt etter eliminasjonsmetoden, kom jeg egentlig bare like langt, men en siste mulighet jeg da så for meg var å koble forsterkeren til strømnettet med en ujordet kabel. Jeg har nå teipet over jordpinnene på stikkontakten med elektrikerteip, og etter dette er pipelyden borte.

Så det var altså et jordsløyfe-problem av noe slag. Dette pleier vel å resultere i brum og ikke høyfrekvent piping, men det ser ihvertfall ut til at dette har gjort susen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •