[LØST]Trenger hjelp/tips/råd TX-SR507

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question [LØST]Trenger hjelp/tips/råd TX-SR507

Hei godt folk og god jul!

Jeg har nylig gått til inn kjøp av en Onkyo TX-SR507. Var i hovedsak ute etter en rimelig og god forsterker med bilde og lyd inn via HDMI. Og akkurat det fungerer bra på Onkyo`n, men jeg må si at jeg er skuffet over lyden. Og da er det ikke i hovedsak lydkvaliteten, men selve lydnivået som denne saken klarer å prestere. Den klarer altså ikke å spille noe mer en litt uten under middels høyt iforhold til min gamle forsterker, Pioneer VSX-409.

For å forsøke å forklare problemet litt nærmere: Som sagt så er jeg ikke fornøyd med det lydnivået Onkyo`n leverer, og ved å bruke Audyssey ble lydnivået bare enda litt lavere, men det ble mye høyere i bak høytalerne. Så nå er det slik at med 5.1 lyd er det en konstant høy suse lyd fra dem, slik som man får når at man har full pupp på forsterkeren uten lyd inn, veldig irriterende. Og 5.1 lyd får jeg kun ut ved TV-logi og og ett par moduser til, får det altså ikke på f.eks Theater-Dimensional modusen.

Jeg er ikke ute etter de helt store musikk opplevelsene med denne forsterkerne og det hadde jeg ikke forventet heller. Men hadde forventet å få en vesentlig bedre lyd oppleves ved film, og det har jeg altså ikke, den gamle Pioneer`n med kun analoge innganger ga meg en mye bedre lyd opplevelse ved film.

Men etter alt det jeg har lest om denne forsterkeren rundt om på nettet av tester og på forumer. Så får jeg en flau smak av det er jeg som gjør noe feil med innstillingene på forsterkeren slik at den ikke yter til sitt fulle potensiale.

Så vist at det er noen av dere som klarer å tyde ut av mine vage forklaringer om hva som kan være problemet, så tas alle tips og råd imot med stor takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink hehe^^

Har samme forsterker men har ikke noe noe broblemer med lyden.. bruker et Jamo sett S606 med en svs Pb12-Nsd og d funke som bere F!! d vibrerer sund vegge og lyden e høy og klar fikk naboan på døra i går å sa at eg måtte komme å legge ungen demmes :S hadde film kveld med noen kompiser... men d e sant at den ikke har den høyeste lyden.. bruker ha den på 60-80prosent volum trur eg hadde den på 80pro i går

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder dette alle kilder? Ved analog, optisk/coax og HDMI inn? Evt. også radio?

Vet ikke hva prøvd av ting, er alt koblet riktig bak og er høytalerne korrekt innstilt mtp størrelse, kryssfrekvens og motstand?

Ut i fra hva du skrive høres det nesten ut som noe er defekt med den, men det jeg reagerer på er at Audussey forværrer saken, derfor undrer jeg på om noen kan være feilkoblet eller -innstilt.

Sett iallefall høytalerne til å krysses på 80hz istedet for full range under Speaker config som jeg antar Audusseyen har satt opp. Er høytalerne dine 4 eller 8 ohm? Sjekk dette mot hva som er innstilt på Speaker settings.

Dobbelsjekk alle tilkoblinger bak en gang til.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker dere begge for svar på problemstillingen...

Men jeg valgte å bytte ut SR507`n med SR607 pga at den jobber med høyere motstand(6-16ohm) og jamo høyttalere er på 8ohm, itillegg fikk jeg muligheten til å biampe front høyttalerne.
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Gjelder dette alle kilder? Ved analog, optisk/coax og HDMI inn? Evt. også radio?
    Ja det gjaldt alle kilder, men hadde kun koblet tuner og ps3 over HDMI, var egentlig verst på lyden som kom fra ps3.

Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Vet ikke hva prøvd av ting, er alt koblet riktig bak og er høytalerne korrekt innstilt mtp størrelse, kryssfrekvens og motstand?
    Ut i fra hva du skrive høres det nesten ut som noe er defekt med den, men det jeg reagerer på er at Audussey forværrer saken, derfor undrer jeg på om noen kan være feilkoblet eller -innstilt.
    Sett iallefall høytalerne til å krysses på 80hz istedet for full range under Speaker config som jeg antar Audusseyen har satt opp. Er høytalerne dine 4 eller 8 ohm? Sjekk dette mot hva som er innstilt på Speaker settings.
    Jeg skulle nok ha forsøkt noe av dette, hadde sikkert kunne hjulpet, det er flaut å si det, men jeg oppdaget ikke setup funksjonen før at jeg fikk SR607`n i hus igår. ops:

Galnes, kan jeg spørre om du hadde kunnet gi meg noen pekepinner på hvordan jeg kan få satt opp høyttaleren mer korrekt på SR607`n?(som forøvrig klarer å drive Jamoene til nye høyder på bare standard innstillingene.)
    Det jeg lurer på er om jeg skal sette alle høyttalerne på 80hz, og siden jeg har mulighet for stille inn frekvensen bak på suben mellom 70-150hz, hva vil være den mest riktige innstillingen på den?
    Er det noen andre innstillinger en selve frekvens jeg bør tenke på?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80hz er der høytalerne anbefales å slutte og subben starte. I og med at du har gulvstående og resten ikke ser for smått ut, kan du nok fint følge den oppskriften.

Du kan bi-ampe frontene dersom de støtter dette og dersom du har 4 endestykker på hver side av høytalerkablene, det følger sikker med en like god oppskrift på dette som det gjorde med meg. Da får høytalerne litt riktigere signal og noe mer kraft kan utnyttes. Hvis ikke er ikke dette noen krise heller

Det aller viktigste, utenom at alt kobles riktig og at korrekt motstand er satt opp, er å kjøre romkorreksjonen, og korriger på speaker setup om den velger lavere frekvens enn 80hz på høytalerne.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk så mye for gode pekepinner Galnes, de ga virkelig gode utslag i innstillingen av oppsettet.

Tror jeg fant ut hvorfor jeg har hatt en så sterk susing i bakhøyttalerene, 3 av 6 elementer viste seg å være defekte pga brente spoletråder på en mellomtone og 2 basser. Så når jeg kjørte romkorreksjonen så prøvde nok sikkert SR507`n å kompansere for dette med å skru opp lydnivået på bakhøyttalerene..

Så da hadde jeg sikkert ikke noe feil på SR507`n i utgangspunktet, men jeg blir nok ikke å angre så mye på at jeg byttet til SR607 uansett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •