Optimering av Music Angel KT88

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 91
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optimering av Music Angel KT88

Da starter vi en ny tråd om Music Angel KT88 (MA KT88 ).
    Denne tråden er kun for dere som eier en MA KT88 eller som ønsker å anskaffe en til hovedanlegget og kanskje trenger noen råd før kjøp såvel som etter at den er i hus.

Denne tråden er ment som en tråd for helt nye og uerfarne rør-venner såvel som for de som har hatt MA lenge og har interessante ting å fortelle.

Siden Music Angel-forsterkeren er såpass billig blir den ikke levert med de dyre NOS-rørene den egentlig er konstruert til. Og begge hoved-versjoner av Music Angel benytter et sett av de mest aktuelle små-rør som noen gang ble produsert. Disse små-rørene finnes derfor i svært mange lyd-versjoner som NOS-rør.

Forutsetningen for å poste her er at man har en MA stående fast/kontinuerlig i hoved-anlegget og vil bruke tid på å finne de rette rørene og andre forbedringer slik at resultatet blir mest mulig optimalt. Nettopp tiden er en viktig faktor - dette kan ta måneder å finne frem til.

Tanken er at man i denne tråden beskriver versjoner av MA som fungerer optimalt i eget anlegg og beskriver lytte-inntrykk og selve anlegget (høyttalere, etc.) - mens man i smårørs-tråden diskuterer forskjellige typer små-rør mer spesifikt for seg. Eventuelle feil og problemer tas også opp her av de som eier den aktuelle MA.

Om andre typer rørforsterkere skulle bli nevnt av bruker-gruppen i denne tråden, så er det ikke rom for diskusjon av de her. Dette er ikke en tråd for generell forum-diskusjon av MA og heller ikke for gruppe-test av andre rør-forsterkere.

De andre MA-trådene (hoved-trådene):
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...orsterker.html
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...-800-kt88.html

Flere linker med info om MA her:
    http://avforum.no/forum/guider-audio...tml#post882488

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en MA av eldre type. Spiller fortiden med høytalere fra Klipsch (RF-3). Bruker DacMagic og SqueesBox som kilde.
    Rør som brukes til dette oppsettet er GE 5814A og Siemens E81CC "ECC801S" 3-mica. Har også spilt litt med RCA Cleartop (12AU7), men synes de to første spiller best til denne høytaleren.
    Jeg setter stor pris på god mellomtone, og tror jeg har fått det aller beste ut av hva disse høytalerenne greier å gjenngi. Med andre ord meget godt fornøyd, og anlegget brukes mye.

Dette er forøvrig et anlegg man kan kjøpe seg for 10-12000 kr, og det er fantastisk å tenke på hvor bra lyd man kan få uten å ruinere seg

Et lite spørsmål til slutt: Hva tilfører Droslene av lyd? Noen som har prøvd med og uten med samme ht og rørkomboer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mitt MA oppsett

Jeg kjøpte en MA i august 09 og en i november 09. Dette var min første erfaring med rørforsterkere, og jeg er svært fornøyd med begge! Selv om den jeg fikk i november låter litt tynnere enn den jeg fikk i august. Den siste jeg fikk blir brukt av min far.

Jeg kjører med GE 5814A triple mica 1956 og phillips ECC85 rør nå. Har også prøvd RFT ECC85, men synes ikke dette spilte like bra. De RFT rørene jeg fikk var også mikrofoniske. RFT ble mer klinisk i lyden.

Mitt oppsett består nå av IPL acoustics S5TL transmisjonslinje(DIY, 3 veis, 10" bass) høyttalere, Sony X7ESD cd spiller(gammel og god ), DIY signal og høyttalerkabler. IPL høyttalerne er nye(har kun spilt de noen timer), så her gjenstår det en del tuning før jeg er i mål.

Tidligere har jeg brukt MA på Dynabel Exact(stativhøyttaler med 84db sensitivitet). MA fungerte meget bra på disse høyttalerne. Stemmer og akustiske instrumenter ble fremstilt på en måte jeg sjelden har hørt.

Har også hørt MA på et par Dali Suite 3.5 høyttalere. Dette spiller meget dynamisk og godt, men ikke helt på nivå med dynabel exact når det gjelder detaljer og åpenhet.

Generelt er jeg meget fornøyd med music angel KT88. Med nye smårør spiller den knall bra, og kan etter min mening sammenlignes med langt dyrere forsterkere. Og med små oppgraderinger håper jeg den vil bli enda noen hakk bedre. Jeg skal i julen skifte signal og høyttalerkabler innvendig, rørsoklene og volumpotmeter. Håper dette skal hjelpe noe. Etterhvert blir nok også bytting av div andre komponenter(lytter, drosler etc.). Om noen har innspill eller tanker til hva som kan være lurt, del dem gjerne

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine inntrykk av MA kt88 har jeg fått ved lån av en kompis.
    Jeg har hatt i to NOS varianter av smårør i den(Telefunken/Mullard),og hos meg har den gitt mye musikkglede over flere varianter av høyttalere,..Quad,Goodman,Tandberg,Klipsch,Rega.

Har et par andre KT88 baserte forsterkere selv:Michaelson&Austin tva-1 og Aronov LS 960. MAén er i godt selskap her...:-D

Har også en MA 845 forsterker som hadde fortjent større oppmerksomhet. Skremmende god i mellomtonen

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Go lyd :)

Flott, ny tråd som blir mer oversiktelig og ryddig, med masse hjelp til eiere av MA !

MA er en knall forsterker enten man bare skal løfte den ut av esken og inn i stereo eller er glad i DIY og vil modde litt

Selv fikk jeg kjøpt en ny i norge av en som hadde tatt inn noen ekstra...
    fant også da MA-tråden etterhvert.... som var til stor hjelp!
    Etter mange timer/uker testing av MA mot et par langt dyrere rørforsterkere ble jeg mer og mer frelst av lydformidlingen!

Rørbytte er egentlig alt som er påkrevet for og få meget god/optimal lyd, men ikke et must! Kjører selv på Siemens E81CC triple-mica double getter support (195x)
    og GE 5814 trip.mica mener disse er 1958.... dette synes jeg er en utrolig god rør kombo! men på den nye typen MA er det Ecc82 og Ecc85 har også en slik, i den sitter det vel telefunken og rca cleartop nå, også flott kombo!, den kan lett modifiseres tilbake til ECC81/82 for de som ønsker dette (bla.meg )

de 2 eldste Ma forsterkerene har fått nytt hus og er brokoblet, med hjelp av Kjell og Svein B. ble dette en stor suksess etterhvert! og har masse power, nå kjører jeg de på JBL array 800, og de krever jo sitt
    spiller fantastisk musikalsk/dynamisk med nydelig mellomtone/topp!

MA har ikke sluttet og imponere, på tungdrevne høytalere ønsker man jo selvsagt bare mere watt noe brokobling løser, viss ohm kurven på høytalerene ikke er for slemme

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 900sl

Et lite spørsmål til slutt: Hva tilfører Droslene av lyd? Noen som har prøvd med og uten med samme ht og rørkomboer?

Ja MA er noe spesielt. Den klarer å forene mellomtonen fra en 300B-type forsterker (single-ended) med kreftene til en stor push-pull forsterker.

Den er i utgangspunktet tunet til rimelige litt lyse høyttalere, men kan tilpasses hva det skal være med de riktige små-rørene.

Droslene gir mere åpenhet i mellomtonen, også oppover - det blir mer bredde i gjengivelsen. Og mer "triode-klang" på en måte. Jeg anbefaler ellers å kjøre MA som pentode (bryteren bak i stilling opp).

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min MA kjøpte eg vel ca rett før jul i 2007 eller var det 2008, ivertfall kjempe fornøyd med den. Eg vil mer trykk i bassen, (høttalerne er på 91db) så kanskje eg skal kjøpe en til å brokoble, eller rett å slett få meg en transistor til bassene i høyttalerne.
    Fekk låne en stund to monoblokker Elctrocompaniet (AW-Pro1) og da trøkket høyttalerne som om da var 10" elementer, virkelig imponerende dei høyttalerne, MEN MA spiller finere/bedre en EC, men sier ikke EC spiller dårlig. Opplever bedre dynamikk med MA og en mer ekte lyd (som lyden er før den går inn i mikrofonen) og på akustisk og jazz er den enorm god, men veldi bra ellers og.
    Eg ville ikke byttet den bort selv om eg hadde fått f.eks dei monoblokkene gratis. 8)

Anlegget mitt er:

CD spiller: Music Hall CD25.2
    Forforsterker (fjernkontroll :-D med muligheter for annet) : Rotel RC 1082
    MA, med GE ECC82 5814A og Telefunken ECC85(ikke diamond, men kommer senere) smårør.
    Høyttalere: Triangle Altea EX
    Kabler: Chord

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde EC før jeg gikk over til rør, og må si meg enig der.
    Rocka muligens litt bedre med EC men mellomtone/diskantområdet var så usedvanlig mye bedre, så

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gitt mine totalsynspunkter om MA i flere tråder tidligere, men kan kort bare oppsummere med at den lydmessig er meget god, og jeg liker i utgangspunktet karakteristikken - som igjen kan "optimaliseres" med rør-tuning. Mulig jeg var "heldig" med små-rørene som fulgte med, eller at de faktisk ikke var så gal match til mine øvrige komponenter. Men.... jeg synes egentlig det ikke lyden var så værst med de medfølgende rørene.

Dette til opplysning for dere som kanskje måtte tro at den må rørtweakes for å låte bra. Det er ikke sikkert at det er nødvendig.

Kan MA'n "enkelt" tweakes til å bruke 6L6GT-rør?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som nevnt i denne tråden er det bare anledning å poste her for de som idag anvender en Music Angel i hoved-anlegget sitt. Og årsaken er nettopp disse påstandene som kommer når man har tatt en MA over i eget anlegg uten å bruke kanskje flere måneder på å finne de rette rørene, og eventuelt jobbe litt på høyttaler-siden også.

Denne tråden er KUN for MA-eiere som bruker MA i hoved-anlegget.

Øvrige diskusjoner tas i den gamle MA-tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    :

Denne tråden er KUN for MA-eiere som bruker MA i hoved-anlegget.

Da må du slutte å skrive her. Det står at du bruker MA i ditt "System nr 2" - altså IKKE hovedanlegget

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ha-ha, det ser ut til at jeg må tilbake og omformulere litt i det første innlegget. Men jeg er jo overlæreren i MA-skolen, så jeg tar meg den frihet hele tiden å prøve alternativer. Og for å være ærlig: Jeg kjører nå MA i første versjon (den gamle MA'en) som signal processor i hovedanlegget. Med Telefunken-rør fungerer det praktfullt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja det ser dessverre ut til at denne tråden ikke blir respektert slik forutsetningen var. Det må være lite som skjer i andres rør-tråder, når MA-trådene til de grader blir kuppet av andre.

Det er en gang slik med et interaktivt medie at det er brukere som lager mediet. AVforum som medie prøver å holde en god teknisk og hyggelig tone. Vi har sett innen for enkelte temaer at det har vært større motsetninger og diskusjoner rundt tema enn i andre typer kategorier.

Innen dette evnet har det vært særlig store motsetninger og det må nok sies at det er en håndfull brukere som ut preger seg med veldig sterke holdninger, synspunkter og meninger.

Vi i AVforum kan ikke moderere til enhver tid etter hva enkelte brukere skulle mene og synes. Her er det brukerens synspunkter og meninger som skal komme til uttrykk.

Når det er sakt er det god folkeskikk og følge intensjonen som tråd starter har rundt tråden!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for det - så får vi prøve videre.

Denne tråden er KUN for seriøse MA-eiere som vil optimere MA i hovedanlegget sitt - til bruk over lang tid.

Edit: Det ble litt editering her og der og så ble det bra her.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optimering?
    Gjelder det kun rør og innvendige komponenter?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF

Når det er sakt er det god folkeskikk og følge intensjonen som tråd starter har rundt tråden!!
    Ja - enig - og skjønner overhodet ikke hva med mitt innlegg (nå editert, men allikevel...) som ikke var iht intensjonen:-?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hadde EC før jeg gikk over til rør, og må si meg enig der.
    Rocka muligens litt bedre med EC men mellomtone/diskantområdet var så usedvanlig mye bedre, så
    Ja, MA syns eg spiller med mer tre-dimisjonalt lydbilde og det eg kaller mer "ekte" alså at du liksom sitter der som dei spiller og ikke heime i stua..
    Mellomtonen og diskanten er suveren--noe som kan sjekkes ut med sigmund groven når han går opp i dei høye tonene.. ikke noe som minner om skrikende diskant, og eg har horndiskant av en eller annen type på mine Triangle.
    Den spiller rett å slett MEGET bra syns eg.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Ja - enig - og skjønner overhodet ikke hva med mitt innlegg som ikke var iht intensjonen:-?

Du skriver på en måte som ivertfall eg tolker hen at den ikke er så god og at du egentlig trykker den ned i skiten.. din skrivemåte er sånn. Og det tolkes sånn. :-D
    Så kanskje skrive litt annerledes?
    God Jul videre.. :-D
    No ska eg ned på MC klubben på party så håper eg vi slipper sånt hakking på hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har en MA stående i hovedanlegget i stua, brukes til musikk og film.
    Har flere av de tidligere anbefalte rør-komboene liggende, men er ikke flink til å bytte om da jeg synes alt låter bra :-D
    For tiden har jeg følgende kilder tilgjengelig: HK HD990, MHZS66F samt en Denon og Samsung sak. MHZS synes jeg gjør seg best av de kilder jeg har forsøkt.
    T+A Criterion og REL T1 formidler lyden videre.

Uansett hva så er jeg glad i lyden hjemme.

Spørsmål:
    Har noen hørt MA (eller rør) på A.Gallo 3.1?
    Har en samboer som gjerne skulle hatt slike i stua 8)

-stein

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •