Forskjell på gamle og nyere forsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på gamle og nyere forsterkere

Nå sitter jeg hjemme hos ho mor og hører på et litt gammelt sett. En Sony CRP-312 og en 31 (!) år gammel forsterker, Sony STR-212L. Høytalerene er av nyere sort, Jamo C401. Ikke noe high-end, men som vanlig hos Jamo virker det som utrolig mye for pengene, spesielt på lavere volum da de har en varm og fin lyd som fyller en relativt liten stue helt veldig fint, selv uten noe optimal plassering eller stativ.

Da lurer jeg på hva er egentlig i nyere forsterkere kontra eldre? Selv når PS3'en kjører mp3filer via phono inn på forsterkeren høres dette veldig bra ut.
    Hva har man egentlig gjort og høres nyere egentlig bedre ut? Hjemme har jeg Onkyo A-5VL og Vienna Haydn, og der er jeg mer komfortabel med å skru volumet opp enn her, men på et greit volum så er ikke dette SÅ langt unna som man skulle tro. Hører jeg på Dire Strait med et live opptak av Brother In Arms her, så må jeg si at publikum i bakgrunnen kommer med litt bedre på mitt eget sett, men klangen på gitaren er ikke langt unna, detaljen i stemmen til diverse vokalister kan kanskje være litt lengre unna her.

Da, hva er egentlig gjort på forsterkerfronten da en relativt billig forsterker som ble kjøpt for 30 år siden høres nesten like greit ut på rimelige forsterkere som en knall budsjettforsterker som har fått god kritikk idag? Eller er det noe i ordtaket at alt var bedre før?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kunne lage gode forsterkere før i tiden også - ingen tvil om det. Rent teknisk har det ikke skjedd noe revolusjonerende - bortsett at vi har fått fra klasse-D i tillegg til de tradisjonelle rør- og transistorkonstruksjonene.

Den store forskjellen er prisen. Min første integrerte forsterker som jeg kjøpte rundt 1970 kostet nesten 2.000 kroner den gangen. Omregnet til dagens priser, tilsvarer det en butikkpris på rundt 15.000 kroner i dag. Jeg har hørt moderne integrerte forsterkere i nyprisklasse 5-10.000 som spiller minst på høyde med - og kanskje bedre enn - min gamle sliter. God lyd har altså blitt billigere. Om utstyret er like holdbart i dag, det vil tiden vise - det er mulig at dagens produsenter har kuttet noen hjørner her.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd har jo lenge vært mer eller mindre perfekt, det er som sagt bare en utvikling når det kommer til pris. Det er derimot utvikling innen surround-prosessering (dolby digital, dts etc.) så snakker vi surround vil en nyere receiver ligge foran.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo enkelte (Kjell B f.eks) på forumet her som mener at de gamle transistorforsterkerne til og med var bedre enn de nye. Så de funker sikkert. Dårligere signal/støy forhold antageligvis, men det behøver jo ikke bety så mye.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •