Forslag til D/A Konverter??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til D/A Konverter??

Noen som har en bra D/A Konverter å anbefale, tenkte å bruke den på min pioneer BPD 51-FD blue ray spiller skal ikke koste over 4000,-

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje et par Xindak trafoer på kablene kan utgjøre en forskjell?
    http://avforum.no/forum/dvd-blu-ray-...sa-god-cd.html
    Ellers:http://avforum.no/forum/av-prosessor...streamere.html

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Morsomt å se at ideen med step-up trafo på linjesignaler begynner å bre seg. Jeg har jo min 10 år gamle ide her:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ound-unit.html

Uten tvil mange muligheter mht trafoer - det finnes gode vintage-typer, men de er alltså etterspurte og høyt priset idag - så det er fint kineserne trår til med gode trafoer - et område de nok behersker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei,dette forstod jeg ingenting av:P men har sett på cambridge sin dac magic

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det var kanskje off-topic, men ideen er å sette et par signal-trafoer på den analoge utgangen istedet for å koble inn en ny ekstern DAC.
    Praktiske greie trafoer som anbefalt finnes her:
    Xindak MC-10

Lyden blir både mer slagkraftig (bassdynamikk) og samtidig litt varmere, men virker også mere rik på detaljer i hele registeret.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behringer ULTRACURVE PRO DEQ2496 har visst også en veldig bra dac.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange er fornøyd med Beresford DACene, disse er også relativt billige.

Abrahamsen DACen kan også være en godt alternativ

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Behringer ULTRACURVE PRO DEQ2496 har visst også en veldig bra dac.
    Har sett litt på denne,syns ikke den hadde så fin finnish:/ men det er sikkert et godt dac

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja det var kanskje off-topic, men ideen er å sette et par signal-trafoer på den analoge utgangen istedet for å koble inn en ny ekstern DAC.
    Praktiske greie trafoer som anbefalt finnes her:
    Xindak MC-10

Lyden blir både mer slagkraftig (bassdynamikk) og samtidig litt varmere, men virker også mere rik på detaljer i hele registeret.

Hørtes for avansert ut for meg,selv om jeg kanskje hadde funnet ut hvordan disse skulle brukes/kobles til:P men tror valget står mellom dac magic til cambridge eller Xindak DAC-5

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trafoerne til kablene har jo fantastisk finish....
    Vitsen med disse trafoer er at Pioneer sine BD spillere har forferdelig lavt utgangssignal, 0,2 volt, og det er ikke bra for lyden, dynamikken lider.
    Se bjornid sitt innlegg om hans BD320 spiller :
    http://avforum.no/forum/hd-hardware-...ml#post1336651
    Trafoerne ser ut som en rca adapter, du bare setter dem i din rca audio utgang bak på din Pioneer BD spiller, og da plugger du i dine rca kabler der går til forsterkeren, thats it....
    Trafoen fås i forskjellige gain versjoner, kontakt audiofoni.no, eller se nettsiden for info. Prisen er 1500,-
    Tester
    http://www.audiofoni.no/images/stori..._side80-83.pdf

Ja, Kjell, gain er oversett så ofte, og det er så utrolig viktigt for god lyd. Der er virkelig ingen vits i å ha et bra anlegg om signalet inn er svakt.....har du sett at du blir nevnt i testen??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Trafoerne til kablene har jo fantastisk finish....
    Vitsen med disse trafoer er at Pioneer sine BD spillere har forferdelig lavt utgangssignal, 0,2 volt, og det er ikke bra for lyden, dynamikken lider.
    Se bjornid sitt innlegg om hans BD320 spiller :
    http://avforum.no/forum/hd-hardware-...ml#post1336651
    Trafoerne ser ut som en rca adapter, du bare setter dem i din rca audio utgang bak på din Pioneer BD spiller, og da plugger du i dine rca kabler der går til forsterkeren, thats it....
    Trafoen fås i forskjellige gain versjoner, kontakt audiofoni.no, eller se nettsiden for info. Prisen er 1500,-

Ja, Kjell, gain er oversett så ofte, og det er så utrolig viktigt for god lyd. Der er virkelig ingen vits i å ha et bra anlegg om signalet inn er svakt.....
    Okei,men jeg bruker fortsatt HDMI-kabelen som signalkide og disse pluggene kobles til ekstra??

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne kanskje begynne med å fortelle oss hvilket utstyr du har.
    Jeg har da noen kommentarer, vet ikke hvilke innstillinger du har på ditt utstyr jo...så du får ta de med en klype salt.
    Må du ha en dac, da må du jo bruke de digitale utgange på din Pioneer spiller,, Toslink eller coax digital ut til dac`en, der er ikke noen dac der har hdmi inn såvidt jeg vet.
    Om du vil teste din Pioneer på musikk, da bruker du de analoge utgange koblet til din forsterkers linje inngang (cd f.eks.), nå bruker du den dac der sitter i Pioneer`en når du spiller musikk. Der er en god sjangse for at dac`en der sitter i din Pioneer er bedre enn den i din receiver på musikk..., har du testet dette?
    En dac er kun til stereo, du kan ikke få flerkanals dac`er, da må du ha en annen prosessor for surround.
    Transformerne er anbefalt fordi Pioneer sine analoge utgange på BD spillere bare har 0,2 volt spenning, det er veldig veldig lavt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tester
    http://www.audiofoni.no/images/stori..._side80-83.pdf

Ja, Kjell, gain er oversett så ofte, og det er så utrolig viktigt for god lyd. Der er virkelig ingen vits i å ha et bra anlegg om signalet inn er svakt.....har du sett at du blir nevnt i testen??

Så det nå - hyggelig å være nevnt der i testen.

Gain er noe av det viktigste for å få med dynamikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne kanskje begynne med å fortelle oss hvilket utstyr du har.
    Jeg har da noen kommentarer, vet ikke hvilke innstillinger du har på ditt utstyr jo...så du får ta de med en klype salt.
    Må du ha en dac, da må du jo bruke de digitale utgange på din Pioneer spiller,, Toslink eller coax digital ut til dac`en, der er ikke noen dac der har hdmi inn såvidt jeg vet.
    Om du vil teste din Pioneer på musikk, da bruker du de analoge utgange koblet til din forsterkers linje inngang (cd f.eks.), nå bruker du den dac der sitter i Pioneer`en når du spiller musikk. Der er en god sjangse for at dac`en der sitter i din Pioneer er bedre enn den i din receiver på musikk..., har du testet dette?
    En dac er kun til stereo, du kan ikke få flerkanals dac`er, da må du ha en annen prosessor for surround.
    Transformerne er anbefalt fordi Pioneer sine analoge utgange på BD spillere bare har 0,2 volt spenning, det er veldig veldig lavt.
    Jeg har foreløpig Klipsch RF 63, yamaha RX V3900, Pioneer BPD 51FD okei,så dacet brukes bare til stero når du spiller musikk, jeg er ikke helt inni dette, men skjønner mer og mer etterhvert

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med trafoer var litt interessant, må jeg si Men disse vil jo aldri forbedre det digitale signalet noe slik som en DAC gjør....
    Og gjør DAC'en noe med gain? Kan det tenkes at man kan få utbytte av DAC med trafo på utgangen?

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomas900
    Hørtes for avansert ut for meg,selv om jeg kanskje hadde funnet ut hvordan disse skulle brukes/kobles til:P men tror valget står mellom dac magic til cambridge eller Xindak DAC-5
    Da er valget enkelt...DAC-5 spiller ringer rundt DacMagic.Jeg har selv vært med på en test hvor vi testet disse 2 opp mot hverandre + at vi sammenlignet med de interne dac'ene i henholdsvis Yamaha DSP-Z7 og Sony S-550.
    For å gjøre en lang historie kort så låt DAC-5 kort og godt flere divisjoner bedre enn alle de andre,riktignok med ett Siemens & Halske NOS-rør montert.Det er å anbefale å bytte ut det originale røret med ett godt NOS rør som matcher resten av oppsettet.Her er det MYE å hente på lydkvalitet.

DacMagic derimot klarte faktisk kunststykket å nedgradere lyden fra både S-550 og Z7.Det er den desidert dårligste dac'en jeg noensinne har hørt iallfall.Det sier litt om lydkvaliteten i denne boksen når den blir slått av de interne dac'ene i både en surroundreciever og en BluRay spiller til 3k.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Da er valget enkelt...DAC-5 spiller ringer rundt DacMagic.Jeg har selv vært med på en test hvor vi testet disse 2 opp mot hverandre + at vi sammenlignet med de interne dac'ene i henholdsvis Yamaha DSP-Z7 og Sony S-550.
    For å gjøre en lang historie kort så låt DAC-5 kort og godt flere divisjoner bedre enn alle de andre,riktignok med ett Siemens & Halske NOS-rør montert.Det er å anbefale å bytte ut det originale røret med ett godt NOS rør som matcher resten av oppsettet.Her er det MYE å hente på lydkvalitet.

DacMagic derimot klarte faktisk kunststykket å nedgradere lyden fra både S-550 og Z7.Det er den desidert dårligste dac'en jeg noensinne har hørt iallfall.Det sier litt om lydkvaliteten i denne boksen når den blir slått av de interne dac'ene i både en surroundreciever og en BluRay spiller til 3k.
    såpass:O trodde mesten dac magic skulle vær bra siden den fikk best i test osv for en stund siden:/ men dac-5 er altså et godt alternativ men har du noen formeninger om disse mc-trafoene, (xindak MC 10)??

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må FØRST sammenlikne den lyd du har nå med de analoge utgange, som jeg sagde.
    Der er liten vits i å kjøpe noe når du ikke vet hvilken lyd din Pioneer presterer fra de analoge utgange.
    Når du har sammenlknet vet du om din dac i din Yamaha ikke er så god på stereo som den dac i Pioneer´en, eller omvendt.

Når man har meget lavt utgangssignal fra de analoge utgange, som Pioneer sine BD spillere har, da er trafoer en enkel, og mye billigere vei for å forbedre lyden. Kjøper du en dac er det jo ikke sikkert du liker den dac heller, så vær forsiktig...
    Det blir litt samme effekt som når man bruker ITunes digitalt ut til en dac, hever du preamp nivået fra ITunes bare litegran får du mye mer dynamisk og bedre lyd fra ditt stereo anlegg.

Ikke stol på tests i det hele tatt, Panasonic vinder, nesten, alltid når det kommer til TV, og jeg kan ikke mindes å ha sett en dårlig test av noe utstyr i Hjemmekino bladene.....desuten skal utstyret passe din smak, og ditt utstyr.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OddB
    Dette med trafoer var litt interessant, må jeg si Men disse vil jo aldri forbedre det digitale signalet noe slik som en DAC gjør....
    Og gjør DAC'en noe med gain? Kan det tenkes at man kan få utbytte av DAC med trafo på utgangen?
    Fra en dac får du vanligvis 2 volt ut så din preamp må kunne tåle større indgangsspenninger om du vil bruke trafoer der, men trafoene fås i tre varianter tror jeg, så du kan høre med Audiofoni om de har prøvd de på utgangen av en dac.
    Har du et problem med lite gain i systemet kan du jo prøve de...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket anlegg har du?