Kjøpe forsterker, men beholde høyttalere fra alt-i-ett anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe forsterker, men beholde høyttalere fra alt-i-ett anlegg

Jeg har et sony hjemmekino anlegg, som rett og slett ikke holder lenger. Jeg har gått over til BD og WDTV live. Og jeg har også lyst til å få ut 5.1 lyd fra dreamboxen. Til alt dette trenger jeg digitale innganger, noe dette anlegget ikke har. Det eneste som er tilgjengelig er en 2 kanals line in. Jeg har derfor lyst til å kjøpe en receiver, men beholde høyttalerne for å kjøpe nye senere. Det jeg ser som problemet, er at alle receiverne jeg har sett på har en RCA lignende subwoofer ut. På sony subwooferen min har jeg de klassiske 2 tynne ledningene som settes inn i klypene.

Spørsmål nr 1:
    Er det mulig å få tak i denne typen ledninger til suben? Og vil det funke?

Spørsmål nr 2:
    Hva er den "mest for pengene" receiveren jeg kan få kjøpt, som klarer å ta imot lyd som WD TV live og dreambox dm800 sender ut via optisk?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ps50b855
    Jeg har et sony hjemmekino anlegg, som rett og slett ikke holder lenger. Jeg har gått over til BD og WDTV live. Og jeg har også lyst til å få ut 5.1 lyd fra dreamboxen. Til alt dette trenger jeg digitale innganger, noe dette anlegget ikke har. Det eneste som er tilgjengelig er en 2 kanals line in. Jeg har derfor lyst til å kjøpe en receiver, men beholde høyttalerne for å kjøpe nye senere. Det jeg ser som problemet, er at alle receiverne jeg har sett på har en RCA lignende subwoofer ut. På sony subwooferen min har jeg de klassiske 2 tynne ledningene som settes inn i klypene.

Spørsmål nr 1:
    Er det mulig å få tak i denne typen ledninger til suben? Og vil det funke?

Spørsmål nr 2:
    Hva er den "mest for pengene" receiveren jeg kan få kjøpt, som klarer å ta imot lyd som WD TV live og dreambox dm800 sender ut via optisk?
    Hei:-o
    1. Nei,den suben drives av sonyen,(tror jeg) mens den sub utgangen på vanlige recivere har,er beregnet på aktive suber (med innebygd forsterker)
    2.Hvor mye skal du bruke på forsterker?
    Er det aktuelt å kjøpe brukt? Kan få mye for pengene der
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker max 3000kr for forsterker. Men hvis jeg må ha en ny sub til noen tusen også så blir det uaktuelt. Da tenker jeg heller på å kjøpe et logitech z-5500, hvis det ikke er noe bedre alternativ.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med stor sannsynlighet (jeg gidder ikke skjekke), så er suben i sony systemet ditt passiv, dvs den drives av sony forsterkeren din. Men du sier denne har line in, da kan du bruke sony forsterkeren din til å drive subben ved å benytte deg av sub-utgangen på din eventuelt nye reciever/forsterker og bruke den nye reciever/forsterkeren som forsterker på resten av høyttalerene dine. Det blir mye kabelsalat, men sånn er livet

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har maks budsjett på 3k så villle jeg i første omgang kjøpt en HD klar reciver f.eks Onkyo 507, Yamaha 465 og koblet på de høytalerne du får til å bruke. Så når du har penger ville jeg kjøpt nye høytalere når en har penger igjen. Subben kan kobles på front utgang i splitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte å kjøpe denne her, som er på romjulssalg til 2500kr.
    Onkyo Europe - TX-SR577

Jeg tenker å kjøre 5.1 oppsett nå, men senere kjøpe en 7.1 pakke når jeg får bedre råd.
    Vil jeg kunne få kjørt subwooferen med disse sånn som rs_banditt skriver ovenfor? Og kan jeg da velge ett eller annet som gjør at bassen da blir sendt der hvor jeg har plugget denne inn?

Edit:
    Kom på en liten tanke nå, Hvis jeg setter en kabel fra recieverens sub out inn til sonyens line in. og da bare har suben tilkoblet. Vil det funke?

edit 2: Hvis det du sier stemmer Christianrr, så er jo den saken grei. Da trenger jeg bare en bekreftelse fra noen om at alt vil gå, før jeg kjøper. Jeg regner med at det ikke vil bli noe problem å kjøpe kabel fra vanlig spikerwire til bananplugg?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •