Lav lyd i senter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lav lyd i senter

Jeg har en Onkyo TX-SR606. Når lydformatet er Dolby Digital 5.1 får jeg for lav lyd i senter. Grunnen til at jeg kun merker dette da er at ved Dolby Digital sendes bakgrunnssnakkingen til senter. Selv om jeg setter lyden på full innstilling i forhold til de andre høyttalerne (+12), blir det for lavt. Ville kunne kompensert for dette ved å øke diskanten, men diskant- og bassinnstillinger får jeg bare til å virke på fronthøyttalerne. Er det noe feil med forsterkeren, eller er det noe med instillingene jeg har oversett. Har prøvd det meste. Problemet er der for øvrig uavheng av lydkilde (DVD eller Canal Digital HD PRV).

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk om DRC står på når du ser film med D.D formatene...

Center skal stå på likt nivå med front/center/surround, eventuelt kan man legge på 1-1,5 dB.

Med dB måler: Finn referansen 85dB når master volum står på -20dB.

Ellers så er det greit og skrive hva man har av høytalere også...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lav lyd i center (Onkyo TX-SR606)

Høyttalere: Dynavoice M-65 høyttalerpakke.
    Hvis jeg legger på bare 1 - 1,5 dB vil jeg knapt høre noe som helst i center.
    "Sjekk om DRC står på når du ser film med D.D formatene..." Forstår ikke hva DRC er?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DRC står for "Dynamic Range Control". Hva bruker du til å spille av filmer med? Det er ofte i avspiller man kan sette på/av DRC.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lav lyd i center (Onkyo TX-SR606)

Har en Sony DVD-spiller av litt eldre type. Tror den heter NS730 eller noe sånt. Men lyden er som jeg har nevnt tidligere lav uavhengig av kilde. Det er det samme om jeg kjører film fra DVD eller om jeg ser på HD PVR satelittmottaker.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Akk

Siden du ikke sier så mye om oppsettet ditt ut over receiver, så kan kanskje noen spørsmål hjelpe deg på vei:

Hva slags høyttalere har du?

Hvordan har du koblet lyden fra PVR og DVD til surroundreceiveren (type kabling)?

Har du sjekket at innstillingene i DVD-spiller og PVR er satt til multikanal, og ikke til stereo, 2 ch pcm eller noe slikt?

Har du sjekket at senterhøyttaleren er koblet til riktig høyttalerutgang på surroundreceiveren?

Er du sikker på at du har skrudd på senterhøyttaleren i surroundreceiverens oppsett?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange tips. Mener å ha dobbelsjekket at alle innstillinger er satt korrekt. Har fått det bedre nå, men er fortsatt ikke helt fornøyd. Økte differansen mellom frontene og center til 9 dB. Mulig at forsterkeren gir for lite volum til center og at dette er mulig å kalibrere? Så for øvrig i brukermanualen at diskanten kun kan justeres på frontene. Det er ikke mulig å justere opp diskanten i center. Har følgende utstyr. Receiver: Onkyo TX-SR606. Satelittmottaker: HD PVR 101-ST. DVD-spiller: Sony NS730?. Fronter: Dynavoice M65. Center: Dynavoice C-5. Bakhøyttalere: Dynavoice S-5. Sat.mottaker er koplet til receiveren med HDMI-kabel. Denne er igjen koplet til TV-en med HDMI-kabel. DVD-spillieren er koplet til receiveren med koax. dig. lydkabel. Mulig jeg skulle ha kjøpt en bedre center?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er frontene dobbelt så følsomme som senteren, men det burde recceiveren ordne med.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akk
    Takk for mange tips. Mener å ha dobbelsjekket at alle innstillinger er satt korrekt. Har fått det bedre nå, men er fortsatt ikke helt fornøyd. Økte differansen mellom frontene og center til 9 dB. Mulig at forsterkeren gir for lite volum til center og at dette er mulig å kalibrere? Så for øvrig i brukermanualen at diskanten kun kan justeres på frontene. Det er ikke mulig å justere opp diskanten i center. Har følgende utstyr. Receiver: Onkyo TX-SR606. Satelittmottaker: HD PVR 101-ST. DVD-spiller: Sony NS730?. Fronter: Dynavoice M65. Center: Dynavoice C-5. Bakhøyttalere: Dynavoice S-5. Sat.mottaker er koplet til receiveren med HDMI-kabel. Denne er igjen koplet til TV-en med HDMI-kabel. DVD-spillieren er koplet til receiveren med koax. dig. lydkabel. Mulig jeg skulle ha kjøpt en bedre center?
    Kanskje noe er i veien med senteren. Dette kan du sjekke ved å koble senterhøyttaleren på venstre eller høyre kanal (koble fra motsatt høyttaler) og deretter spille musikk i mono. Om lyden høres rar ut er det mest sannsynlig senterhøyttaleren som er ødelagt, eller har noen løse kabler til/fra delefilteret f.eks.

Hva skjer dersom du kjører audyssey setup?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det lurer jeg også på. hvis du kjører romkorreksjonen til forsterkeren, hvilket nivå setter den senteren til da?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har sjekket at alle front/center høytalere er i fase? At bruene på senter til kobling har sikkelig kontakt. Står det Dolby Digital i display på 606? Har du satt signal sel til last valid? Er spennende hva du får etter rom korreksjon er kjørt ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lav lyd i senter

Audyssey satte høyttalernivåene slik:
    Venstre front: -8 (-12 til +12)
    Senter: -7 (-12 til +12)
    Høyre front: -8 (-12 til +12)
    Høyre surrond: -11 (-12 til +12)
    Venstre surrond: -12 (-12 til +12)
    Sub: -15 (-15 til +12)

På frontene er de to øvre bassportene lukket med de medfølgende skumplast-proppene.

Sub er av type XTZ 99 W12.16. Volume og Frequency står i midtre posisjon.

Har ikke hatt tid til å teste senter slik Pug-Nose anbefaler, men lyden virker nå ok.

Ellers er svaret 'ja' på alle spørsmål fra rs_banditt.

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter også med det. Har denon avr-3802 med dali ikon 2 senter.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når audyssey setter senteren til -7 så er det nok ingen koblingsfeil til senteren hvertfall. Virker rart at du på +12 (19dB over det audyssey mener er riktig) fortsatt synes det er for lavt. Hvor er senteren plassert høydemessig, og er den vinklet mot lytteposisjon? Står den fritt eller i en hylle eller lignende?

Er det generelt på forskjellige filmer?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lav lyd i senter

En liten presisering: Da jeg opprinnelig skrev at senter var satt til +12, sto frontene til +9, altså +3 i forhold til frontene. Nå når Audyssey har satt frontene til -8, ser jeg at jeg må legge til ca 9 i forhold, dvs. +1, for at det ikke skal virke veldig lavt. Så det blir ok hvis jeg bare setter senter høyt nok. Ellers synes jeg det er litt rart at Audyssey setter alle verdiene så lavt. Det burde vel bli det samme hvis jeg bare legger til likt på alle? Ellers står senteren inne i en sterebenk, samt at den står litt lavt. Tror kanskje det hadde hjulpet med en bedre senter. Ser at surround.no har en av type "Dynavoice Def. DC-5" med doble diskanter. Noen som har noen bedre forslag som passer i prisen i forhold til resten av anlegget mitt?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten presisering: Da jeg opprinnelig skrev at senter var satt til +12, sto frontene til +9, altså +3 i forhold til frontene. Nå når Audyssey har satt frontene til -8, ser jeg at jeg må legge til ca 9 i forhold, dvs. +1, for at det ikke skal virke veldig lavt. Så det blir ok hvis jeg bare setter senter høyt nok. Ellers synes jeg det er litt rart at Audyssey setter alle verdiene så lavt. Det burde vel bli det samme hvis jeg bare legger til likt på alle? Ellers står senteren inne i en sterebenk, samt at den står litt lavt. Tror kanskje det hadde hjulpet med en bedre senter. Ser at surround.no har en av type "Dynavoice Def. DC-5" med doble diskanter. Noen som har noen bedre forslag som passer i prisen i forhold til resten av anlegget mitt?
    Foreslår at du setter frequency til maks på subben din (helt til høyre), og skrur volumet en god del ned (til ca kvart styrke) og kjører audyssey på nytt.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå gjort som Hybris foreslo: Satte Frequency til max og Volume til kvart på sub'en. Audyssey satte samme verdier med unntak av sub'en, som den satte til -10 istedenfor -15. Synes lyden fra sub'en er vel så bra nå. Kanskje jeg bare skal la den stå slik?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde senter liggende på rack'et under TV før, men da jeg bytta til større TV fikk den ikke plass. Senteren ble derfor montert over TV og lyden ble merkbart bedre av det. Den peker rett ut fra veggen. Burde kanskje ha vinkla den litt ned, men den henger på keyhole...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå gjort som Hybris foreslo: Satte Frequency til max og Volume til kvart på sub'en. Audyssey satte samme verdier med unntak av sub'en, som den satte til -10 istedenfor -15. Synes lyden fra sub'en er vel så bra nå. Kanskje jeg bare skal la den stå slik?
    At audyssey setter subben din til masse minus antyder jo egentlig at du har satt volumet på subben for høyt, slik at output fra den er høyere enn øvrige høyttalere. Nå er det hvertfall bedre enn det var

og frekvensen er det viktig å sette på maks da dette styres av forsterkeren.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0