Ny forsterker, lavere lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny forsterker, lavere lyd

Jeg har akkurat byttet ut min Sony STR-DB780 ( specs her Sony STR-DB780 5.1 Channels Receiver Specs - DealTime.co.uk ) med en Onkyo 607. Den gamle hadde et power på 290W og den nye 550W. Den gamle hadde 125W og den nye har 90w. Høytalerne er en salig blanning av koda center, front og sub med 6 ohm og de gamle technics brukes bak med 8 ohm. Lyden er mye bedre, klarere, definert etc blabla, men den spiller også VESENTLIG lavere. Med nesten dobbelt så stort power trodde jeg at lyden iallefall ikke ville være veldig lavere selv om de oppgitte verdiene er 125 vs 90. Den gamle forsterkern er jo nesten 10 år gammel også.

Er jeg helt dust som er litt overrasket over at lyden er så møe lavere? Er det noe jeg kan stille på, justere etc for å få litt mere sprut i lyden? Er det helt vilt å ha høytalere med ulik motstand kobla til samme anlegg?

N00b trenger råd. ;-)

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skru volumet høyere opp

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vel ha noe med innstillingene på receiveren. Har du kjørt auto-oppsett?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrmuffin
    Jeg har akkurat byttet ut min Sony STR-DB780 ( specs her Sony STR-DB780 5.1 Channels Receiver Specs - DealTime.co.uk ) med en Onkyo 607. Den gamle hadde et power på 290W og den nye 550W. Den gamle hadde 125W og den nye har 90w. Høytalerne er en salig blanning av koda center, front og sub med 6 ohm og de gamle technics brukes bak med 8 ohm. Lyden er mye bedre, klarere, definert etc blabla, men den spiller også VESENTLIG lavere. Med nesten dobbelt så stort power trodde jeg at lyden iallefall ikke ville være veldig lavere selv om de oppgitte verdiene er 125 vs 90. Den gamle forsterkern er jo nesten 10 år gammel også.

Er jeg helt dust som er litt overrasket over at lyden er så møe lavere? Er det noe jeg kan stille på, justere etc for å få litt mere sprut i lyden? Er det helt vilt å ha høytalere med ulik motstand kobla til samme anlegg?

N00b trenger råd. ;-)
    Er det lavere volum ved samme nivå på volumskalaen,eller klarer du ikke å spille like høyt uansett om du skrur opp volumet mot maks?
    Ikke sikkert skalaen er lik,så du må kanskje skru opp mer!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Er det lavere volum ved samme nivå på volumskalaen,eller klarer du ikke å spille like høyt uansett om du skrur opp volumet mot maks?
    Ikke sikkert skalaen er lik,så du må kanskje skru opp mer!
    Skalaen er ikke lik. Bruker ørene til å høre med ( Duh! ;-) ) så det blir uansett en unøyaktig og høyst subjektiv måling av volum, men det er mye mindre punch og trøkk, det er tydelig. Mye bedre lyd, men jeg likker trøkk i lydbildet, og det er det mindre av nå. Jeg lurte på om det å gå ned fra 125w til 90w ville medføre slik endringer. Når jeg skrur opp volumet kommer det til 76-78 og så står det MAX i displayet på forsterkeren om jeg prøver å skru det høyere.

Har kjørt auto-setup og ikke justert noe etterpå.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrmuffin
    Skalaen er ikke lik. Bruker ørene til å høre med ( Duh! ;-) ) så det blir uansett en unøyaktig og høyst subjektiv måling av volum, men det er mye mindre punch og trøkk, det er tydelig. Mye bedre lyd, men jeg likker trøkk i lydbildet, og det er det mindre av nå. Jeg lurte på om det å gå ned fra 125w til 90w ville medføre slik endringer. Når jeg skrur opp volumet kommer det til 76-78 og så står det MAX i displayet på forsterkeren om jeg prøver å skru det høyere.

Har kjørt auto-setup og ikke justert noe etterpå.
    Noen forsterkere har volum på utgangene i tilegg, kan det være slik på din forsterker. I slik tilfelle må du sette opp volume på utgangen.

Men kort om watt. 125w til 90w kan være så mangt. Noen ganger vil du oppleve det du gjør. fra 125 bra forsynte watt til 90 dårlig forsynte watt er kritisk. På lk lnje som 125 slappe watt spiler dårligere en 90 gode watt. Har ingen formening om ditt bytte og hvordan dette har seg der, men det kan være en årsak. Les deg litt opp på strømforsyning og ikke minst hvor mye db de respektive forsterkerne leverer, så finner du kansje svaret.

Jeg gik fra 2x60 NAD watt i lytterommet mitt til 2x75 Camebridge watt. Helt villt, men 60w spiller fletta av 75w i dette tilfelle. Camebridgen er lav i opplevet volum i sammenligning med min gamle NAD. Bedre lydkvalitet på Camebridgen er ikke å komme unna, men de kan ikke konkurere på leveranse av trøkk.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk uten forvrenging og med kontroll på bass oppleves ofte som lavere og med mindre trykk i forhold til musikk med forvrenging og manglende kontroll på bassen. Jeg sier ikke at det er tilfellet her, men på generell basis.

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Yamaha så er det en innstilling som heter Max Vol eller noe slikt, den sto på +5 eller +10 på min av en eller annen grunn så jeg satte den til fullt som er +16,5 dette forskyver hele skalaen og du får mer lyd ved samme verdi i displayet, var iallefall det jeg opplevde.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, watt betyr egentlig ikke så mye, det er gain der betyr noe. Noen forsterkere spytter virkelig fra seg på lavere innstilling på volumskalaen, andre er har jevn stigning.
    Mange surround receivere holder jo overhodet ikke specs og blir målt til 35 watt per kanal, men det avholder de ikke fra å spille høyt på normale høyttalere. Når man vet hvor mange watt man vanligvis bruker blir det helt trivielt å diskutere 90 vs. 125 watt. En god 50 watter kan oppleves som kraftigere enn mange 100 wattere.
    Jeg hadde veldig veldig tungtdrevne høyttalere før, og en gammel 50 watt Pioneer fra 70 tallet spilte med mye mer trøkk og liv fra bunnen av volumen kontrollen enn min Thule med 350 watt. Med Thule skjedde der ingenting før man kom over 65 på skalen, ut av 80.
    Så, Thule spilte korrekt hifi, Pioneer spilte dynamisk musikk.
    Derfor matcher mange sitt utstyr, det er ikke alltid en oppgradering oppfattes slik fordi lyden nå er en annen enn det man er vant med.
    Du kan heller ikke stole på såkaldte auto-oppsett og kalibrering, du må leke med det inntil du er fornøyd.
    Så jeg anbefaler du blir kjent med utstyret, justerer og prøver igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •