"Varm" forsterker til Dali Mentor 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question "Varm" forsterker til Dali Mentor 5

Jeg leter etter en god forsterker med "varm" lyd, dvs fokus på mellomtone og gjerne litt rund i de høyere frekvensene. I to år har jeg nå brukt en Thule Spirit IA100 sammen med Dali Mentor 5, noe som har vært en god kombinasjon. Mentor 5 er jeg meget godt fornøyd med, både lyden og størrelsen, men de kan fort bli litt skarpe i toppen ved valg av feil forsterker. Thulen utfyller dem derimot godt med en varm og behagelig lyd. Planen har imidlertid hele tiden vært å skaffe en bedre forsterker i samme prisklasse som høyttalerne.

Da jeg kjøpte dette oppsettet på HiFi-klubben bestemte jeg meg for høyttalere først og måtte deretter finne en passende forsterker. Cambridge, Denon og NAD var raskt utelukket (inkludert NAD M3) da disse er for aggressive i toppen. Lyngdorf ble også for tynn i lyden. Det som låt klart best var Thule, selv om den også stjal litt av energien i lyden. Jeg bruker forøvrig en Stello DA100 DAC som åpner opp det noe mørke lydbildet til Thule. Fordi jeg ikke hørte noen forskjell på IA100 og den dyrere IA150B (jeg kjører ikke balansert) så ble det IA100. Nå som HiFi-klubben ikke lenger fører Thule har de, etter min mening, ikke lenger noen forsterkere som passer deres eget Dali-merke, paradoksalt nok.

Jeg leter nå etter noen anbefalninger på forsterker i prisklassen opp til rundt 20k slik at jeg kan begynne å lytte på noen aktuelle kandidater. Forsterkeren bør dele noen karakteristikker med Thule. Lyse og analytiske forsterkere er altså utelukket. Det må være fylde og varme. Presist og behagelig er også viktigere enn energi og trykk.

Foreløpig liste over aktuelle forsterkere (oppdatert):
    Electrocompaniet ECI
    Abrahamsen
    Parasound Halo/NC
    Marantz PM-15 S1
    Bladelius Tyr
    Primare I30
    Thule 252B (brukt)

Er det noen som har hørt noen av disse på Dali Mentor-serien? Fins det flere kandidater som bør nevnes?

Merk at jeg ikke er interessert i kabler og er skeptisk til rør av praktiske årsaker. Utbytte av høyttalere er heller ikke aktuelt i denne omgang.

Newcomer Tristania sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en integrert fra McIntosh?
    Disse er varme i lyd signaturen.
    Har ikke testet Mc på Dali, men på Usher og System Audio
    med kjempe resultat.
    Kanskje ikke de mest analytiske forsterkerene, men en musikkformidler utenlike.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha!?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med parasound p3 preamp og parasound a23 effekt?
    Dali og parasound passer som hånd i hanske. Fet lyd og masse dynamikk!
    Blir tett oppunder 20K for settet nytt, men det finnes titt og ofte røverkjøp på brukten :-D

Her er en test av p3 med "storebror" a21 som effekt:
    Parasound Halo stereosett - Audiophile

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Parasound NC2100 med NC2250? Disse er jo kjent for å være sinnsyke til prisen i tillegg til at det er et behagelig lydbilde!

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv syns jeg mine Mentor 6 låt for lyst sammen med min tidligere Arcam A90 (som for øvrig var knall sammen med B&W). Jeg byttet derfor til Thule IA252B, og fikk da en mye bedre match! Denne låter best balansert. Prøvde også en Electrocompaniet ECI4 på dem. Den graver kanskje enda dypere i bassen, men er ikke like rolig som Thule i toppen.

Av de du nevner, ser jeg ikke bort fra at Primare kan være bra. Har ellers sett mange anbefale Parasound til Dail.

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som rør kan være tingen for deg.

En hybrid kan og være en god løsning. Finnes flere gode produkter her. Copland for eksempel, mener det ligger noe brukte ut på finn, ellers så ligger vel en integrert copland på rett over 20 lapper ny. Unico SE/Secondo/Primo er og produkter med god fyldig lyd.

Av tranistor så kan jeg vel tenke meg at electrocompaniet ECI-5 kan være en god løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje kan Abrahamsen sin V5.0(25K) være noe? Går litt over butsjettet men en har en behagelig klang. Evt 2*V4.0 i bro koblet+V3.0 preamp på brukten.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Jeg har etpar Dali mentor 2,og har slitt med skarp og slitsom lyd.
    Jeg har brukt Nad c372 som forsterker,og det er IKKE å anbefale (i mine ører)
    Ble fort trett og sliten i øra.
    Jeg kjøpte en brukt Primare a30.1 på grunnlag av hva jeg har lest om lydsignaturen til Primare.
    Jeg fikk den igår,og kan bare uttale meg på 1 dags erfaring,men jeg er kjempefornøyd.
    Den skarpe toppen er borte,og jeg koser meg med musikken igjen,uten å sitte å irritere meg over den skarpe toppen.
    Jeg opplever ihvertfall at lyden ble mye mer samlet og behagelig,fortsatt som det spiller engasjerende.
    Parasound,ec og marantz har jeg også hørt at skal være en god match,men jeg har ikke hørt dette sammen selv.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimsnarf
    Jeg leter etter en god forsterker med "varm" lyd, dvs fokus på mellomtone og gjerne litt rund i de høyere frekvensene. I to år har jeg nå brukt en Thule Spirit IA100 sammen med Dali Mentor 5, noe som har vært en god kombinasjon. Mentor 5 er jeg meget godt fornøyd med, både lyden og størrelsen, men de kan fort bli litt skarpe i toppen ved valg av feil forsterker. Thulen utfyller dem derimot godt med en varm og behagelig lyd. Planen har imidlertid hele tiden vært å skaffe en bedre forsterker i samme prisklasse som høyttalerne.

Da jeg kjøpte dette oppsettet på HiFi-klubben bestemte jeg meg for høyttalere først og måtte deretter finne en passende forsterker. Cambridge, Denon og NAD var raskt utelukket (inkludert NAD M3) da disse er for aggressive i toppen. Lyngdorf ble også for tynn i lyden. Det som låt klart best var Thule, selv om den også stjal litt av energien i lyden. Jeg bruker forøvrig en Stello DA100 DAC som åpner opp det noe mørke lydbildet til Thule. Fordi jeg ikke hørte noen forskjell på IA100 og den dyrere IA150B (jeg kjører ikke balansert) så ble det IA100. Nå som HiFi-klubben ikke lenger fører Thule har de, etter min mening, ikke lenger noen forsterkere som passer deres eget Dali-merke, paradoksalt nok.

Jeg leter nå etter noen anbefalninger på forsterker i prisklassen opp til rundt 20k slik at jeg kan begynne å lytte på noen aktuelle kandidater. Forsterkeren bør dele noen karakteristikker med Thule. Lyse og analytiske forsterkere er altså utelukket. Det må være fylde og varme. Presist og behagelig er også viktigere enn energi og trykk.

Basert på det jeg har lest er følgende forsterkere aktuelle kandidater:
    Electrocompaniet Prelude PI-2
    Bladelius Tyr
    Arcam FMJ A38
    Primare I30
    Marantz PM-15 S1

Er det noen som har hørt noen av disse på Dali Mentor-serien? Fins det flere kandidater som bør nevnes?

Merk at jeg ikke er interessert i kabler og er skeptisk til rør av praktiske årsaker. Utbytte av høyttalere er heller ikke aktuelt i denne omgang.

Lest Dalis Entusiaster? Står mye om matching og sånt der

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musical Fidelity. Du trenger ikke lete lenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tilbakemeldinger!

Rør og dedikerte for- og effektforsterkere høres lydmessig lovende ut, men i første omgang ser jeg etter en integrert forsterker som er enkel å plassere og som ikke tar for mye plass.

Jeg var nylig en tur innom Soundgarden og hørte på Electrocompaniet Prelude 2 og ECI 3 samt Primare I21 (de hadde ikke I30 inne). Dette var ikke med Dali-høyttalere, men med et par som også var ganske markante i toppen. Jeg syntes den eldre ECI 3 låt klart best. Den hadde varmere og samtidig bredere lyd. Prelude og Primare låt likere hverandre og var begge mer direkte og med et mer kompakt lydbilde. De låt ikke like sofistikert.

Uheldigvis hadde jeg lite til overs for volumkontrollen på ECI 3, som er analog (motor) men styrt med knapper (opp/ned). Den var rett og slett slitsom å bruke og vanskelig å finne et godt volum på. Ikke minst fordi den ikke viser noen verdi for volumet. Forsterkeren var også i største laget rent fysisk.

Det hadde imidlertid vært interessant å sammenliknet en ECI med Thule. Evt. også med en Abrahamsen. Ikke usannsynlig at jeg prøver meg på noe slikt i nær fremtid.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er rommet ditt i forhold til demping og refleksjoner? Gardiner, tepper, størrelse, mye gjenklang når du klapper? bilder på veggene?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvordan er rommet ditt i forhold til demping og refleksjoner? Gardiner, tepper, størrelse, mye gjenklang når du klapper? bilder på veggene?
    Stua er temmelig åpen og minimalistisk innredet, men jeg opplever ikke gjenklang eller stående lydbølger. Mener du rommet bør påvirke valg av forsterker? Dvs at forsterkerens lydsignatur bør kompensere for manglende interiør eller overdreven sådan? "Varm" lyd i "kalde" rom og omvendt? Det viktigste er vel at forsterkeren utfyller høyttalerne.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimsnarf
    Stua er temmelig åpen og minimalistisk innredet, men jeg opplever ikke gjenklang eller stående lydbølger. Mener du rommet bør påvirke valg av forsterker? Dvs at forsterkerens lydsignatur bør kompensere for manglende interiør eller overdreven sådan? "Varm" lyd i "kalde" rom og omvendt? Det viktigste er vel at forsterkeren utfyller høyttalerne.
    Det jeg mener er at det kan være rommet og ikke forsterkeren som gjør at du synes høyttalerne dine er skarpe. Rommet påvirker lyden din langt mer enn forsterkeren. Så når du bytter forsterker så løser ikke det problemet ditt, for det var ikke den som var kilden til problemet.

En åpen og minimalistisk innredet stue vil jo typisk gi endel refleksjoner høyere opp i frekvensene som vil gjøre at du får for mye informasjon i toppen = skarp lyd.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det jeg mener er at det kan være rommet og ikke forsterkeren som gjør at du synes høyttalerne dine er skarpe. Rommet påvirker lyden din langt mer enn forsterkeren. Så når du bytter forsterker så løser ikke det problemet ditt, for det var ikke den som var kilden til problemet.

En åpen og minimalistisk innredet stue vil jo typisk gi endel refleksjoner høyere opp i frekvensene som vil gjøre at du får for mye informasjon i toppen = skarp lyd.
    Enig! Men det er forskjell på forsterkere også, og Dali bør helst ha en som ikke låter for lyst.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har brukt classe på de som spiller meget bra ellers fungerer mark levinson, primare og bladelius bra,regner med att parasound er bra match, du trenger faktisk ikke så veldig mørkt forsterker på de bare kvaliteten er god nok, ofte skyldes kald spiss lyd spesielt i topp for dårlig forsterker.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker nå:
    Lyngdorf DPA-1, PS audio DAtalink III (DAC), samt en Dynamic Precision 6.12HP (10 år gammel effektsak). Spiller fortryllende . Dette på Mentor 6(som jeg har på hjemlån) .

Men tror kanskje Krell KAV400 vil fungere bra på disse også! Er ofte på brukten til 14000kr +/-...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eltek hadde parasound new classic 2100 og 2250 på tibud for 13000 før nyttår hvertfall.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    har brukt classe på de som spiller meget bra ellers fungerer mark levinson, primare og bladelius bra,regner med att parasound er bra match, du trenger faktisk ikke så veldig mørkt forsterker på de bare kvaliteten er god nok, ofte skyldes kald spiss lyd spesielt i topp for dårlig forsterker.
    Om Bladelius ikke låter skarpt på dem.. så da er det iallefall håp

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •