Forsterker jakt til Tannoy TD12....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker jakt til Tannoy TD12....

Jeg er en heldig eier av et par TD 12... Kjører de nå på en Adcom GFP-750 forforsterker med Carver A-500x Effekttrinn.. Er på jakt etter nytt effekttrinn Effekttrinnet er det svakeste leddet i oppsettet mitt. Om noen har noen gode forslag til effekttrinn, er jeg meget takknemlig..

Liker godt musikk fra Dream theater til MJ og JJ Cale.. Med andre ord en veldig variert musikksmak. Bruker vinyl og cd.

Er åpen for å teste det meste..

Kjøper helst brukt.. Budskjett rundt 20.000,-

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke komme på noe i den prisklassen som rettferdigjør høyttaleren.

Den er litt kinkig å drive skikkelig. Bassen kan fort skli ut, dersom forsterkeren ikke har tilstrekkelig kontroll.

Beste opplevelsen jeg har hatt er med McIntosh MC-402. kanskje en brukt ML 334 kan være noe?

-Tim

Edit: Parasound JC1 fungerte også glimrende, om enn ikke like oppløst.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også en del utstyr jeg skal selge evt bytte inn.. Så pris er litt relativt.. Hadde håpet å snuble over et bra kjøpt brukt...

Det er jo sånn med denne hobbyen at om en finner noe som spiller utrolig bra så er det ikke alltid at prisen er kjempeviktig Men jeg er ikke akkuratt lotto millionær... Så litt begrenset budskjett må jeg regne med..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Kan ikke komme på noe i den prisklassen som rettferdigjør høyttaleren.

Den er litt kinkig å drive skikkelig. Bassen kan fort skli ut, dersom forsterkeren ikke har tilstrekkelig kontroll.

Beste opplevelsen jeg har hatt er med McIntosh MC-402. kanskje en brukt ML 334 kan være noe?

-Tim

Edit: Parasound JC1 fungerte også glimrende, om enn ikke like oppløst.

Mcintosh må nok taes inn i stuen å testes en tur.. Om jeg får muligheten til det.. Det har på mange måter vært en drømmeforsterker i mange år..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av armaniak
    Mcintosh må nok taes inn i stuen å testes en tur.. Om jeg får muligheten til det.. Det har på mange måter vært en drømmeforsterker i mange år..
    Vurdert rør?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør ja...

Jepphar vært inne på tanken.. Det er meget fristende.. Kunne godt tenke meg et kvalitets rør monoblokk sett.. Men er desverre veldig uerfaren på dette området.. :/ Men det er jo det som er morro.. Liker å prøve nye ting..

Noen forslag??

Eneste er at jeg må ha stålkontroll på bassen.. Bryr meg ikke om watt bare det er nok strømreserver..

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepphar vært inne på tanken.. Det er meget fristende.. Kunne godt tenke meg et kvalitets rør monoblokk sett.. Men er desverre veldig uerfaren på dette området.. :/ Men det er jo det som er morro.. Liker å prøve nye ting..

Noen forslag??

Eneste er at jeg må ha stålkontroll på bassen.. Bryr meg ikke om watt bare det er nok strømreserver..

Ser at Maddie har Tannoy høyttalere, dog Glenair 15, med Mcintosh MC275.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonic Frontiers Power II Stereo Power Amplifier*-*AVRev.com
    Stereophile: Sonic Frontiers Power 2 power amplifier
    Sonic Frontiers Power II Rörslutsteg 2x110W Nytt pris
    Ingen Monoblokk, men hvis du leser testene så vil du forstå

Edit: MC275 (som nevnt over) og Rogue 90 kan også være verdt å sjekke! ...ingen monoblokk, men det koster!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Sonic Frontiers Power II Stereo Power Amplifier*-*AVRev.com
    Stereophile: Sonic Frontiers Power 2 power amplifier
    Sonic Frontiers Power II Rörslutsteg 2x110W Nytt pris
    Ingen Monoblokk, men hvis du leser testene så vil du forstå

Edit: MC275 (som nevnt over) og Rogue 90 kan også være verdt å sjekke! ...ingen monoblokk, men det koster!
    Sonic frontiers så veldig spennede ut... Hadde håpt å kanskje få lyttet til forsterkeren på mitt oppsett før jeg kjøpte den.. Er kanskje litt optimistisk når jeg sier det... Men har lyst til å prøve litt forskjellige ting før jeg bestemmer meg..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med denne?

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=56615&cat=fav

Den har fristet meg litt.. Kanskje en kjedelig løsning.?. Men har troen på at det kan bli godlyd ut av det...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=56615&cat=fav

Den har fristet meg litt.. Kanskje en kjedelig løsning.?. Men har troen på at det kan bli godlyd ut av det...
    Huff.. Nei...
    Sliter litt med å se det "monsteret" sammen med de smykkene av noen høyttalere du har

Lån deg en rørslede, koble den til, slå på den og kom tilbake 20min senere, sett på din favorittplate.... Nei.. er hellig overbevist om at rør er tingen for deg. Anlegget rett og slett skriker ut etter det

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror den Studio Ref'en kan gi godt resultat jeg.

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en heldig eier av et par TD 12... Kjører de nå på en Adcom GFP-750 forforsterker med Carver A-500x Effekttrinn.. Er på jakt etter nytt effekttrinn Effekttrinnet er det svakeste leddet i oppsettet mitt. Om noen har noen gode forslag til effekttrinn, er jeg meget takknemlig..

Liker godt musikk fra Dream theater til MJ og JJ Cale.. Med andre ord en veldig variert musikksmak. Bruker vinyl og cd.

Er åpen for å teste det meste..

Kjøper helst brukt.. Budskjett rundt 20.000,-

Siden du ønsker å bytte ut Carver'en antar jeg den ikke er stram nok i bunnen.

Jeg har en del erfaring med Tannoy Turnberry, som er vanskelige å drive - de er ikke som de mer vanlige bass-reflex fra Tannoy (som Glenair). Turnberry stiller krav til at forsterkeren kan levere strøm. Jeg ville vært forsiktig med å benytte varme high-end forsterkere på Tannoy - de vil ikke ha nok stramhet i bassen. Istedet fant jeg at en helt ordinær Rotel forsterker klarer jobben greit nok, men naturligvis alt for lys klang. Dette kureres så med en god rør forforsterker - og det blir hos meg noe av det beste jeg har hørt.

Så min anbefaling er en varm rør pre pluss en stram transistor power amp. Det tror jeg er oppskriften for de mer krevende Tannoy. Hvis du ønsker det kan du sikkert finne en dyrere power amp, men jeg ville heller brukt pengene på en riktig god rør pre - og da mener jeg en rørpre med mer enn et stakkars lite rør i lydkjeden.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Siden du ønsker å bytte ut Carver'en antar jeg den ikke er stram nok i bunnen.

Jeg har en del erfaring med Tannoy Turnberry, som er vanskelige å drive - de er ikke som de mer vanlige bass-reflex fra Tannoy (som Glenair). Turnberry stiller krav til at forsterkeren kan levere strøm. Jeg ville vært forsiktig med å benytte varme high-end forsterkere på Tannoy - de vil ikke ha nok stramhet i bassen. Istedet fant jeg at en helt ordinær Rotel forsterker klarer jobben greit nok, men naturligvis alt for lys klang. Dette kureres så med en god rør forforsterker - og det blir hos meg noe av det beste jeg har hørt.

Så min anbefaling er en varm rør pre pluss en stram transistor power amp. Det tror jeg er oppskriften for de mer krevende Tannoy. Hvis du ønsker det kan du sikkert finne en dyrere power amp, men jeg ville heller brukt pengene på en riktig god rør pre - og da mener jeg en rørpre med mer enn et stakkars lite rør i lydkjeden.

Ingen problemer med stramhet i bassen å kontroll.. Det jeg savner er større lydbilde.. En bredere scene.. Tror jeg kan få det med en kvalitetes røramp.. Men det har seg slik at jeg har både rør cd spiller og rør riia.. + at jeg har en lidenskapelig trang til å finne ut av hvor bra jeg kan få annlegget til å spille sammen med GFP-750 min.. Den er veldig veldig bra! Må nok experimentere litt med rør effekt. Tør ikke bytte ut for mye av gangen..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff.. Nei...
    Sliter litt med å se det "monsteret" sammen med de smykkene av noen høyttalere du har

Lån deg en rørslede, koble den til, slå på den og kom tilbake 20min senere, sett på din favorittplate.... Nei.. er hellig overbevist om at rør er tingen for deg. Anlegget rett og slett skriker ut etter det

Heller mere å mere mot rør.. Skal ta en telefonrunde på mandag å få lånt hjem noen rørsleder :P

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enn kompis som bruker mcintosh rør til Tannoy å det fungerer svært bra . Kansje verdt å se litt nermere på ? Jeg personligt ville nok valgt enn transistor effekt fra Mcintosh og rør pre .

Ellers har jeg hørt at Ayon skal være bra match til spesielt Heritage serien . Vet ikke hvordan denne er i forhold til dine TD12

Har også enn god opplevelse med Burmester og MBL elektronikk på de støre Tannoy modelene .

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mc275r kan brokobles

Dermed kan man først kjøpe inn et stereotrinn (2x75w, ca 20k på brukt'n) og når man får råd kan man supplere med enda et stereotrinn, brokobla så man får 2x150w og leve rimelig lykkelig
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med 2stk Emotiva XPA-1? Disse burde ha kraftreserver nok..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsterker til Tannoy TD12

Hei!

Fikk du tak i forsterker til Tannoy TD12??

Jeg hørte Tannoy TD10 på en Musical Fidelity 750k & Musical Fidelity A1FBP-kombo.
    Dette var HEELT rått med tanke på stålkontroll i bass og en herlig mellomtone.
    Eieren av disse har prøvd utallige kombinasjoner, men har altså endt opp med disse.

Har selv samme forsterker kombo på Audiovector MI3 Avantgarde.

Hvis du noen gang blir lei dine Tannoy så tips meg gjerne

Henning

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •