Bytte av forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte av forsterker

Hei,

For noen måneder siden bestemte jeg meg for å kjøpe meg et alright anlegg. Leste litt rundt på å nettet og har hørt på B&W høyttalere tidligere så bestemte meg for å kjøpe et par brukt. Endte opp med å kjøpe et par B&W 603 s2. Han jeg kjøpte de av sa han også hadde en forsterker som passa fint til de. Fikk testa forsterkeren en uka, men hadde ikke noe ordentlig å spille musikken fra. Var liksom ikke helt fornøyd med lyden, men tenkte siden jeg hadde lest så mye bra om den osv så ville den låte bedre når jeg fikk meg en cd spiller eller no.

Det gjorde det, men savner fortsatt litt trøkk. Så nå har jeg lest litt mer. Kan som dere skjønner ganske lite om detta. Roltelen er da en stero reciver? Det jeg burde ha er en integrert forsterker? Burde jeg da selge rotelen og kjøpe en integrert forsterker? Hva ville dere gjort? Ga 3500 for rotelen, noe jeg tenkte var en ganske god pris med tanke på at den er strøken. Men har ikke bruk for annet enn noe som kan spille med trøkk fra to kanaler. Så den er litt for "fancy" for mitt bruk. Det låter bra når jeg spiller lavt, men når jeg guffer opp er det som om høyttalerne er for tunge å dra. Høres liksom litt anstregt ut.

Uff, impulskjøp, grrr.....

http://www.rotel.com/content/leaflet...52-leaflet.pdf

Vil gjerne legge til at jeg bruker platespiller, det er phono inngang på rotelen. Må jeg da kjøpte en sånn phono forsterker hvis jeg skal bytte forsterker? Eller kunne jeg kanskje koble en preamp til rotelen, ville jeg fått mer trøkk da? Hvis noen kunne forklare meg det her med stero recicer - integrert reciver - preamp hadde jeg satt veldig pris på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kan hjelpe?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din Rotel, er en stereo receiver > dvs. 2-kanalers (h+v) integrert forsterker m/tuner (radio).
    En integrert forsterker er en pre.amp (forforsterker) og power.amp (effektforsterker) i samme enhet.
    En pre.amp er altså kun en forforsterker, som må kobles til en effektforsterker.

Dersom forsterkeren, om det er en receiver, integrert eller separat pre- og power ikke har phono-inngang, så må man ha separat phono-forsterker i tillegg. Dette for å for-forsterke signalet fra platespilleren.
    De fleste forsterkere i dag har ikke phono-inngang.

Det at du savner "trøkk" tror jeg i utgangspunktet skyldes 2 ting. Skal prøve å forklare dette, uten å bli for teknisk.
    a):
    B&W 603 trenger en del forsterker-effekt (konstruksjonsmessige årsaker) for å holde "kontroll og ro". Dvs. de er "tung last" og kan "suge" forsterkeren "tom" for strøm. Resultatet av dette blir "anstrengt" lyd i retning av tynt, hardt, skarpt lydbilde. Forsterkeren "orker ikke" å dra med seg bassen - og man får en "overfokus" på mellomtone og diskant. Som om bassen blir "borte".
    Ikke heng deg opp i at Rotelen er oppgitt til 100w. Det sier i utgangspunktet "ingen" ting.

b):
    Rotelen og B&W 603 er antakeligvis ingen god match til hverandre. Dvs. at begge enheter har en karakteristikk som går i samme retning. I steden for å "utfylle" hverandre, så "drar" de i samme retning. Om du i tillegg har et rom med "skarp" klang, så bidrar også dette (prøv å klapp hardt med hendene i rommet - og hør om du hører "ekko/synging" av dette).

For å komme i "mål" kan det se ut til at enten Rotelen eller B&W´ne må ut.
    Om du ikke har behov for tuner (radio), kan du med fordel kjøpe en integrert forsterker med nok effekt til å kontrollere B&W´ne.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Erys sier så trenger de litt krefter.
    603'en er oppdelt i 2 seksjoner: topp og bunn. Som er delt av terminalene.
    Det vil si at du har mulighet for å bi-ampe. Ville ha kjøpt en effekt med egen volumkontroll og brukt pre-out på Rotelen. Så tar Rotel'en fra mellomtone og oppover mens effekten tar seg av bassen. Tyder også på at rommet trenger litt demping hvis det låter spisst og tynt når du drar på. Tror noen "bilder" på veggene vil hjelpe her

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lettere å finne gode ht som matcher Rotelen enn å finne en god forsterker som matcher ht, hvis du da ikke vil legge mer penger i det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Det er lettere å finne gode ht som matcher Rotelen enn å finne en god forsterker som matcher ht, hvis du da ikke vil legge mer penger i det.
    Enig i det. Skulle jeg "kaste ut" et rå-tips om høyttaler, så ville jeg kanskje prøvd med en Monitor Audio GS20.
    Sikkert noe over evt. budsjett, men da får man en viss formening om "retningen". Bor man i østlandsregionen, så er det jo "enkelt" å få testet disse uforpliktende, hjemme også

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monitor Audio er et godt alternativ. Jeg vil også nevne System Audio, det er forresten flere modeller på tilbud hos Soundgarden i disse dager. Audio Pro Black Vektor V2 er også god match til Rotel. V3 er på vei, så det er sikkert muligheter for tilbud på V2 også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar =)

Rommet høyttalerne står i er veldig stort og åpent. Langt fra optimalt. Enkelte album som Raising Sand høres utrolig bra ut. Men andre album med litt hardere produksjon høres fort anstrengt ut på høyt volum.

Får besøk av bror min i jula. Han skal ta med Creek 6060 forsterkeren sin, den er intergrert. Skal teste den på 603, kanskje vi kan byttelåne forsterker. Han har Proac studio 125 høyttalere. Regner med at Rotelen fint skal kunne dra de da Proac virker langt mindre tunge.

Har kjøpt meg platespiller, gleda meg til å teste om den kunne fjerne den harde diskanten ved høyt volum. Men kjøpte brukt så må skifte stift. Venter på en Shure n97xe pickup nå.

Klappa i rommet, var en veldig skarp ekkolyd. Vurderer nesen å flytta anlegget, men har ikke noe annet sted å plassere det, vil helst ha det i stua.

Bi-ampe? Hvor stress er det å fikse? Hvor mye penger må jeg ut med for en grei brukt effektforsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, lest litt om bi-amping. Kobler jeg da de nederste pluggene på 603 til en annen forsterker?De er ikke i bruk nå, bruker kun de øverste. Kan jeg bruke en annen "vanlig" forsterker til de to nederste pluggene for å få de til å drive bassen, eller må jeg ha en pre-amp? Sorry for at jeg spør da jeg ser det er mye info om det, men tekniske saker ække min sterke side.

Vil jeg kunne oppnå en like god lyd ved å gjøre det sånn som å investere i en integrert forsterker med tanke på veldig begrensa økonomi?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av isis
    Ok, lest litt om bi-amping. Kobler jeg da de nederste pluggene på 603 til en annen forsterker?De er ikke i bruk nå, bruker kun de øverste. Kan jeg bruke en annen "vanlig" forsterker til de to nederste pluggene for å få de til å drive bassen, eller må jeg ha en pre-amp? Sorry for at jeg spør da jeg ser det er mye info om det, men tekniske saker ække min sterke side.

Vil jeg kunne oppnå en like god lyd ved å gjøre det sånn som å investere i en integrert forsterker med tanke på veldig begrensa økonomi?
    Vel, du kabler fra pre-out på Rotelen og inn på en ren effektforsterker. Så ht-kabler fra denne og inn på hhv h og v kanal på de nedre (bass) terminalene - og ht-utgangen fra Rotel inn på de øvre. Da må du fjerne "jumper"-platene som sitter i mellom disse. Eeehh... Håper det sitter "jumper" mellom terminalene på høyttalerne?!?
    Det er litt delte meninger om dette med både bi-amping og bi-wiring.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar =)

Rommet høyttalerne står i er veldig stort og åpent. Langt fra optimalt.

Han har Proac studio 125 høyttalere. Regner med at Rotelen fint skal kunne dra de da Proac virker langt mindre tunge

Klappa i rommet, var en veldig skarp ekkolyd. Vurderer nesen å flytta anlegget, men har ikke noe annet sted å plassere det, vil helst ha det i stua.
    Dette med rom-størrelsen din - og ekko fra klappingen er "roten" til myyye av problemene dine.
    ProAc er vel også "tung" last - der enkelte modeller vel har litt ulinjære imperdansekurver (det som "suger" forsterkeren tom).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys

B&W 603 trenger en del forsterker-effekt (konstruksjonsmessige årsaker) for å holde "kontroll og ro". Dvs. de er "tung last" og kan "suge" forsterkeren "tom" for strøm. Resultatet av dette blir "anstrengt" lyd i retning av tynt, hardt, skarpt lydbilde. Forsterkeren "orker ikke" å dra med seg bassen - og man får en "overfokus" på mellomtone og diskant. Som om bassen blir "borte".
    Ikke heng deg opp i at Rotelen er oppgitt til 100w. Det sier i utgangspunktet "ingen" ting.

I virkeligheten er det vel mer komplisert - dette da strømsterke forsterkere ofte har en analytisk over-kontrollert lyd ("stålkontroll") som ikke uten videre vil passe en slik B&W høyttaler. Folk kjøper disse høyttalerne fordi hifi-pressen er full av lovord over de gode detaljeringsegenskapene uten at det legges vekt på å forklare at man har benyttet en eller annen eksotisk og veldig dyr forsterker for å få det resultatet. Kjenner flere med slike feilkjøp. Det blir da en helt gyselig steril lyd.

Uten at jeg har særlig erfaringer selv med den modellen vil jeg tro at en mørk klangbalanse er like viktig som strøm-egenskapene. Av forsterkere jeg selv har hatt ville jeg tro en av de store McIntosh transistor med utgangstrafo kunne gi det nødvendige trykk i bassen. Andre forslag kunne være mer rimelig Marantz elektronikk - der ville det være en mørk klangfarge mer enn strømkapasiteten som kunne hjelpe tilstrekkelig.

Jeg er litt nysgjerrig siden jeg har hørt disse høyttalerne hos andre med dårlig resultat - hva skal til for å få godlyd av disse ? De store B&W 801 har jeg derimot gode erfaringer med - ikke minst de eldre Matrix. Meget gode også med KT88 push-pull rørforsterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker jeg blir litt frustrert. Kjipt å sitte med komponenter som hver for seg skal være bra, men sammen er det liksom ikke helt der jeg vil ha det. Skal flytte alt inn på soverommet bare for å teste i et mindre rom. Kan jo være at den dealen med brodern kan være en ide. Hvis rorelen min liker proac høyttalerne hans og creek 6060 liker mine 603.

Vil ikke si det låter sterilt, eller jo, når jeg spiller høyt blir det en mer steril lyd. Men ved middels høyt låter det bra. Mellomtona er veldig fin.

Hvis jeg må punge ut med en formue for å få 603 til å låte ordenlig så selger jeg de heller. Så kjøper jeg noen høyttalere brukt som ikke krever så mye. Forslag da? Liker varm og koselig lyd =)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis jeg må punge ut med en formue for å få 603 til å låte ordenlig så selger jeg de heller. Så kjøper jeg noen høyttalere brukt som ikke krever så mye. Forslag da? Liker varm og koselig lyd =)
    Som jeg nevnte - Monitor Audio GS20, eller Vienna Acoustics Mozart Grand. I utgangspunktet høyttalere som er av litt dyrere karakter. Mozart Grand ligger på ca. 20 K nye. Begge karakteriseres som litt mørke/varme i lyden, og finnes fra tid til annen på bruktmarkedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    I virkeligheten er det vel mer komplisert - dette da strømsterke forsterkere ofte har en analytisk over-kontrollert lyd ("stålkontroll") som ikke uten videre vil passe en slik B&W høyttaler.

Av forsterkere jeg selv har hatt ville jeg tro en av de store McIntosh transistor med utgangstrafo kunne gi det nødvendige trykk i bassen.

Jeg er litt nysgjerrig siden jeg har hørt disse høyttalerne hos andre med dårlig resultat - hva skal til for å få godlyd av disse ? De store B&W 801 har jeg derimot gode erfaringer med - ikke minst de eldre Matrix. Meget gode også med KT88 push-pull rørforsterkere.

Mer komplisert - ja, men ville prøve å "forenkle" forklaringen for trådstarter.

Enig at en McIntosh (f.eks. MA6900) ville håndtere disse B&W, og "utfylle" karakteristikken. Dog, sikkert over prisnivået til trådstarter (fra 25K og oppover på bruktmarkedet).

6-serien er/var vel B&W´s "innstegsmodeller", og skiller seg vesentlig fra både 7- og 8-serien. Selvfølgelig også i pris. B&W 801 og 802 er faktisk de som er mest "letthåndterlig" mht. forsterkerkraft.

Anbefaler ISIS å bytte høyttalerne, da B&W er populære (som du også skriver), og således burde være greie å få en ok pris for på bruktmarkedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

6-serien er/var vel B&W´s "innstegsmodeller", og skiller seg vesentlig fra både 7- og 8-serien. Selvfølgelig også i pris. B&W 801 og 802 er faktisk de som er mest "letthåndterlig" mht. forsterkerkraft.

Ja enig - de største B&W er noe helt annet - de jeg har hørt i forskjellige anlegg har spilt tilfredsstillende til eksepsjonelt bra. Og er ganske lette å drive.

Også enig i at trådstarter bør bytte ut høyttalerne med en annen type/fabrikat.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja enig - de største B&W er noe helt annet - de jeg har hørt i forskjellige anlegg har spilt tilfredsstillende til eksepsjonelt bra. Og er ganske lette å drive.

Også enig i at trådstarter bør bytte ut høyttalerne med en annen type/fabrikat.

Må bare opplyse til trådstarter, at dette ikke kun gjelder B&W, men også flere andre fabrikat.
    Veldig forenklet (for "typiske" 2, 2,5 og 3-veis bassreflexkonstruksjoner): Jo større kabinetter- og større elementer, desto mindre kompromiss. Resulterer i høyere følsomhet, og ofte mer linjær frekvensgang = lettere å drive > mindre behov for forsterkereffekt.

Litt off-topic, men testet B&W 803N på min rørforsterker (2x58w KT88 - push-pull). Måtte bare, for jeg synes det er "griselekre" høyttalere.
    På rolig blues, jazz og akustisk låt det utrolig bra - og jeg var helt i "kjøpsmodus" . Men da vi la noe mer "kompleks" rock´n´roll med mer "trøkk", så ble det noe "grøtete" i bunnen. Det som "overrasket" meg, var at det ikke strammet seg til og ble hardt, skarpt eller komprimert (som jeg har opplevd med samme forsterker på noen andre "vanskelige" høyttalere - bl.a. ProAc D25 og D28). Det var kun mangel av kontroll i de nedre frekvensområdene som var det "negative". 8 - 10 rørwatt til, så tror jeg det hadde vært "goal"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må bare opplyse til trådstarter, at dette ikke kun gjelder B&W, men også flere andre fabrikat.
    Veldig forenklet (for "typiske" 2, 2,5 og 3-veis bassreflexkonstruksjoner): Jo større kabinetter- og større elementer, desto mindre kompromiss. Resulterer i høyere følsomhet, og ofte mer linjær frekvensgang = lettere å drive > mindre behov for forsterkereffekt.

Fint at du tar opp denne problematikken. Tror mange svever i den misforståelse at store 12-15 " bass-elementer er tyngre å drive enn de små 6-8 " i mange kompakte "mellomklasse-modeller", mens man i praksis faktisk opplever det motsatte - de store er ofte ideelle på f.eks. rørforsterkere som ikke er glade for vanskelige belastninger.

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint at du tar opp denne problematikken. Tror mange svever i den misforståelse at store 12-15 " bass-elementer er tyngre å drive enn de små 6-8 " i mange kompakte "mellomklasse-modeller", mens man i praksis faktisk opplever det motsatte - de store er ofte ideelle på f.eks. rørforsterkere som ikke er glade for vanskelige belastninger.

Har man blitt vant med bassen fra noen solide 12-15" , f.eks i et lukket kabinett ,er veien tilbake vanskelig. Det "trøkket"mange etterlyser krever litt membranareale.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig.
    Jeg har Pioneer CS-77A som er et lukket kabinett med 12" bass og 96 dB følsomhet - de spiller kontrollert, men med en herlig bass. Og drives lett av rør.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •