Volumendring Klipsch/Onkyo TX-NR906. Fra rått til kjedelig.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Volumendring Klipsch/Onkyo TX-NR906. Fra rått til kjedelig.

Hei, jeg har følgende hjemmekino oppsett:
    Klipsch RF83 - RC64 - RS52 - Onkyo TX-NR906 - SVS PCi 25-31 x 2 - Epson EPM-TW5000 - Sony S550

La meg si det med en gang at jeg var strålende fornøyd med dette oppsettet. I grunnen skjønner ikke hvorfor jeg i det hele tatt gadd å forsøke meg på romkorreksjon men jeg falt altså for fristelsen for et par uker siden i håp om å få et mer balansert lydbilde på lavere volum. Tidligere var det smertefullt høyt å spille på -15db. Vanlig volum under film har vært -25/-28db og det har vært høyt.

Etter romkorreksjon så oppleves lyden som lav. Jeg må opp i -10db for å oppleve litt trykk og fremdeles er det slik at vi kan prate sammen under film. Jeg har sjekket høytaler avstand i oppsettet og de eneste endringene som romkorreksjon har gjort, som jeg kan se, er å endre litt på avstand på venstre front og venstre surround i forhold til høyre side. I volum har hver høytaler endret seg til mellom-10db og -9db, men dette har jeg justert til -7db for å øke volumet dog kan jeg ikke huske helt hva jeg hadde før romkorreksjon.

Er det noen som har forslag på hva som kan ha skjedd? Tidligere så jeg film med volum -25db og det var høyt og når jeg var alene hjemme kunne jeg finne på å kjøre noen filmer med heftig lydspor helt opp til -18db men da var det slik at ting begynte å falle ned fra hyllene i etasjen over.

I går så jeg Iron Man på BD og hadde volumet på -10db og opplevde det ikke som høyt i det hele tatt, selv ikke under de heftigste scenene.

Dynamikken har også flatet helt ut i forhold til tidligere.

DynamicEQ er valgt i oppsett og for høytalerne så er de THX delt (80hz) og kjøres som full range.

Burde så klart skrevet opp innstillingene før jeg kjørte rom korreksjon men gjorde det altså ikke - dessverre.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den har dempet alle kanalene til 9-10,så er det vil ikke rart lyden er blitt lavere!
    Er vel bare å skru tilsvarende opp volum det?
    Hvis du i ikke har kjørt RK før,så sto nok alle kanalene til 0 db
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen med samme receiver som kan bekrefte at 0db er default?

Volumet er en ting, men dynamikken er også flat i forhold til tidligere. Jeg kompenserer for lavere volum pr høytaler i oppsettet med å skru opp volumet på receiver men nå tar bassen for mye overhånd og det blir mye romling i forhold til lyd. Har dratt ned volumet på sub men alikevel..

Dialog i center er mye lavere enn tidligere selv om jeg har kompensert med å skru opp center med 3db i forhold til resten.

Overskriften sier vel det meste: fra rått til kjedelig

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det kan hende du ikke liker en flat frekvenskurve. Desto mere Audessey korrigerer, jo mer feil har man kanskje i utgangspunktet. Hvis du er vant til en festpukkel på f.eks 100 hz og romkorreksjonen drar ned denne vil det jo høres flatt ut. Hvis rommet ditt reflekterer mye mellomtone vil den jo korrigere for dette også.

Jo mindre Audessey må korrigere jo bedre. Men det kan jo også være mikrofonen som er defekt.. Får du samme resultatet om du tar flere målinger? tenker da å kjøre igjennom hele smørja på nytt. Jeg har opplevd forskjeller ved flere målinger. Noen hevder det blir bedre å fjerne stuebord, puter osv også under korrigering. Jo mindre korrigering - bedre dynamikk og kraftreserver.

Selv kjører jeg alle høyttalere til Large for øyeblikket på min 906 uten noen korrigering, da vi har ommøblert nylig. Nå låter det mye bedre enn det gjorde med korrigering før, og jeg flytter fortsatt front høyttalerne litt fram/tilbake og sideveis avhengig av musikk for å finne det beste kompromisset før jeg gidder å ta ny måling. Jeg begynnte med høyttalerne ganske nærme bakvegg, og for hver 10cm jeg dro de fram så kunne jeg høre en basspukkel gå lavere og lavere i frekvens, helt til alle låt likt.

En annen ting jeg tenkte på er at om du justerer avstand og nivå etter korrigering, så blir vel korreksjonen feil?

Edit: Jeg er ganske sikker på at 0dB er default, derfor må du opp i volum for å få samme lydtrykk. Synes alikevel det er rart du synes -10 er lavt.. Har du veldig stort rom? Jeg har aldri sett film med volumet på 0db/82dB, da hadde vel høyttalerne mine tatt kvelden

Dynamic EQ kan oppleves som buldrete og fett, men det blir mindre og mindre av det jo nærmere du kommer 0db, da er Dynamic EQ innaktiv. Men det Dynamic EQ gjør er å skru opp dypbassen osv når du har det lavt, og dersom Audessey allerede har korrigert mye i bunnen kan det hende elementene dine har så stor vandring at det blir upresist av den grunn...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for svar.

-10db før romkorrigering hadde tatt rotta på hørselen min, men etter korrigeringen er -10db slik at vi kan prate mens filmen holder på. Natt og dag i forskjell med andre ord.

Jeg får prøve og feile litt mer før jeg evt. setter receiver tilbake til factory default. Slik oppsettet er nå så tar subbene helt overhånd når jeg skal spille høyt og kjører på -10db. Altfor mye romling som drukner detaljene i lydbildet.

Receiver stod på dynamicEQ også før korrigering og dynamikken i oppsettet var som en drøm når jeg spilte høyt. Det var ved lave volumer jeg savnet litt jevnere lydbilde og det var utgangspunktet for at jeg prøvde korrigeringen.

Korrigeringen tok jeg på 3 sitteplasser og det at jeg måtte inn og justere litt kommer av at 2 av høytalerne ble satt opp til å stå 2 meter lengre borte enn det de egentlig gjør og det ble veldig ujevnt.

Det er mulig mikrofonen ikke fungerer optimalt. Jeg holdt den i ørehøyde med mikrofonen pekende opp og ikke mot front eller side. Vet ikke om det er riktig utført?

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel en fordel og sette mikrofonen på et slags stativ eventuelt henge den akkurat der du sitter slik at den er helt rolig under romkoreksjonen, og gå ut av rommet mens det pågår.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tchortsky
    Hei, takk for svar.

-10db før romkorrigering hadde tatt rotta på hørselen min, men etter korrigeringen er -10db slik at vi kan prate mens filmen holder på. Natt og dag i forskjell med andre ord.

Jeg får prøve og feile litt mer før jeg evt. setter receiver tilbake til factory default. Slik oppsettet er nå så tar subbene helt overhånd når jeg skal spille høyt og kjører på -10db. Altfor mye romling som drukner detaljene i lydbildet.

Receiver stod på dynamicEQ også før korrigering og dynamikken i oppsettet var som en drøm når jeg spilte høyt. Det var ved lave volumer jeg savnet litt jevnere lydbilde og det var utgangspunktet for at jeg prøvde korrigeringen.

Korrigeringen tok jeg på 3 sitteplasser og det at jeg måtte inn og justere litt kommer av at 2 av høytalerne ble satt opp til å stå 2 meter lengre borte enn det de egentlig gjør og det ble veldig ujevnt.

Det er mulig mikrofonen ikke fungerer optimalt. Jeg holdt den i ørehøyde med mikrofonen pekende opp og ikke mot front eller side. Vet ikke om det er riktig utført?
    Var hos en kompis,og hjalp han litt med å sette opp en Onlyo 876,og to XTZ 12.16 suber,og etter romkorreksjonen på 876'en,så var subnivået ALT for høyt,så det måtte justeres manuelt etterpå!
    Syns forøvrig RK fungerer mye bedre på min Pioneer lx51 , enn på både Onkyo og H/K (876 og 355)
    Den beholder mye mer av "trøkket"
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en lignende onkyo reciver. var ikke fornøyd med hva romkoreksjonen fikk til, brukte heller en DB måler og justerte alle kanalene så de spilte tilsvarende høyt, satte avstanden manuelt og rettet litt på manuell EQ for å flate ut respons.

Masse bedre en Audyssey.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, høres merkelig ut at målingen setter ene front høyttaleren 2 meter for langt unna. Det har aldri skjedd her. I tillegg til mikrofonen kan det være rommet ditt som gir rare målinger. Pass på at skinnsofa, vegger, bord osv som ligger nærme direktelyden fra høyttaleren kan gi upresise målinger. Hvis du f.eks har sofaen inntil bakvegg og det blir mindre enn 30cm til bakveggen fra mikrofon, kan det blir feil i målingene pga refleksjon. Da er det bedre å ta målingen litt lenger fram. Og når du endrer 2 meter etter korreksjon blir målingene feil tror jeg...

Du skriver at forsterkeren sto på dynamic eq også før du tok måling.. var dette første målingen du har tatt noengang? Kjøpte du den brukt?

Hvordan har du delt høyttalerne dine? Jeg ser du driver alt på 906`en, og hvis korrigeringen må skru opp noen frekvenser i bassen og du kjører fullrange kan den kanskje få pusteproblemer... Det går jo hardt utover dynamikken...

Mikrofonen må stå dønn stille under målingene, og hvis du sitter der er jo også du en reflektor/absorbent. Hvis du ikke har kamerastativ eller lignende har jeg brukt støvsuger-rør med godt hell mellom sofaputene... Det er jo justerbart i høyden... mikrofonen skal peke oppover.

Du trenger ikke resette fabrikkinnstillinger pga dette, du kan gå inn og skru eq til off, sette ønsket delefrekvens og måle opp høyttalerne selv. Subben(e) stiller du avstand til til slutt mens du hører på musikk, og setter den der det låter best. -Hvis man ikke har måleutstyr osv.. Du trenger jo ikke bruke romkorreksjonen hvis du ikke liker den. Men det høres ut som det blir noe feil i målingene...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min onkyo (886) skrur også db ned så langt det går på alle kanaler (-12db) når jeg bruker audyssey. Må bruke db måler for å justere etterpå. vet ikke hvorfor den gjør det, men kan være fordi jeg kjører så store effekttrinn på høyttalerene.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Min onkyo (886) skrur også db ned så langt det går på alle kanaler (-12db) når jeg bruker audyssey. Må bruke db måler for å justere etterpå. vet ikke hvorfor den gjør det, men kan være fordi jeg kjører så store effekttrinn på høyttalerene.
    prøv å skru ned gain på effektforsterkerne. skal være en knapp på dem. audyssey bruker en referanse på 75db. har du mye gain så får du justerer den ned volumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    prøv å skru ned gain på effektforsterkerne. skal være en knapp på dem. audyssey bruker en referanse på 75db. har du mye gain så får du justerer den ned volumet.
    Det går ikke å justere gain på mine effekttrinn. Er det noen effekttrinn utenom PA som man kan justere gain på?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Det går ikke å justere gain på mine effekttrinn. Er det noen effekttrinn utenom PA som man kan justere gain på?
    pÅ NAD M25 kan man justere gain for hver kanal (potmeter på baksiden)

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er bare å justere gain i manuelt for hver kanal, men juster de like mye på alle for at det ikke blir ubalansert..
    har en Denon forsterker selv og de har samme romkorreksjon og jeg opplever den ikke som flat og udramatisk under film, tvert imot.
    Nå har 3808a noen tilleggsfunksjoner som din forsterker ikke har, blandt annet dynamic EQ som spriter opp dynamikken litt.

Edit: din fotsterker og også dynamic eq. sjekk at den er på

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

jeg kjøpte receiver ny. DynamicEQ er det den har stått på hele tiden også før RK når det låt panser på høyt volum. I oppsettet står venstre og høyre front til full range og THX delefrekvens, er ikke det 80HZ om jeg husker riktig?

Leste i Klipsch forumet at disse kunne med fordel settes til full range, men med 2 sub`er fra SVS kan jeg kanskje dele de annerledes enn 80hz?

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, enten står fronthøyttalerne dine til Full Range, eller delt på THX setting som er 80hz. Gå inn i meny og se. Fullrange betyr uten deling.

Audessey setter alle høyttalere den klarer å korrigere langt ned i frekvens til Full Range. Du må gå å dele høyere etter ditt ønske. Den setter også dynamic eq på etter målingene.

Jeg syns det er rart at romkorreksjon og dynamic eq var på når du kjøpte den. Var det forskjell når du trykket "direct" ? Høres jo ut som det lå en korrigering inne fra før, som du synes låt fett.... Kan ikke huske at det var sånn når jeg kjøpte min.. Jeg testet den lenge uten å måle, og satt opp alt manuellt som man gjorde med de gamle receiverene. Mener ganske bestemt at eq var off...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men jeg har opplevd noe jeg synes er litt rart med min Onkyo 876.
    Ved filmetitting og bruk av Dolby True HD elled vanlig Dolby Digital har jeg kjørt vanlig Dynamic EQ. Men da jeg bare for forskningens skyld testet å skru av EQ til OFF, og satte på en film med en scene jeg kjenner godt. Vart lyden høyere ved samme dB\volum som tidligere med Dynamic EQ, samt at lyden vart litt mer dempet og behagelig i henhold til diskant og ellers skarpe lyder. Så nå kjører jeg allti EQ på OFF når jeg ser film, for dette funker desidert best hos meg. Må sies at jeg kjører ned mot -0 dB på forsterker nå jeg guffer på en del Rå, rå dynamikk!
    Synes også at det er rart at dere synes det er faretruende høyt både når du skrudde opp til -20dB med forrige korrigering. Har du effektforsterker? HT mine er ikke så langt unna default 0 dB i nivåregulering, og vil da si at de ikke er så veldig dempet, likevel må jeg spille til rundt -5 til -0dB for å komme på et nivå der jeg synes det nesten blir ubehagelig.

Har også Klipsch RF-83, RS-64 og RC-62.

Noen som synes dette høres rimelig ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tchortsky prøv dette:

1. Resett receiver

2. Sett høyttalerene dine symetrisk, bruk målebånd prøv og få lik avstand til vegger, da vil romkorrigeringen foreta mindre justeringer med et mye bedere resultat.

3. juster inn subber, HER er en guide

4. Kjør en full Audessey med 8 målepunkter, også her er det viktig å plassere mic`n rett, første målepunkt skal være i sweetspot. Definer deretter ytterpunktene for lytte/sitteplassene ( men ha hovedfokus på sweetspot ), plasser dog ikke mic`n nærmere enn 0,5-1 meter fra vegg.

5. Etter korrigeringen er ferdig setter du delefrekvensene til 80, og setter på MulitEQ XT.

Hvis du følger dette så har du forhåpentligvis fått ett bra resultat.
    Ikke heng deg opp i at det spillte høyere før, Audessey har referansepunkt og forholde seg til, 0dB tilsvarer opp til 105dB på front og 115 på sub ( hvis jeg husker rett ).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •