Audessey - Dårlig lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audessey - Dårlig lyd

Jeg har prøvd noen titalt ganger å få god lyd ved bruk av audessey romkorreksjon i mitt system på Denon 3806.
    Lyden blir alltid skarpere, mere grovkornet og slitsom ved bruk av Audessey enn uten RK aktivert.

Jeg prøvde her om dagen å koble en elendig DAC i systemet for å se hvordan det ble. Jeg fikk samme opplevelsen som jeg fikk ved bruk av Audessey RK.

Da tenkte jeg som så:
    Når jeg kjører lyden digitalt fra Squeezebox til Xindac DACen min, videre til reciver uten RK så blir lyden relativt bra, men jeg får ALT for mye bass.

Når jeg kjører lyden på samme måte med Audessey aktivert,så må vell signalet konverteres til digitalt i reciveren for så og konverteres til analogt igjen? For audessey jobber vell i det digitale domenet?
    Er altså DACen i receiveren så dårlig at den kan rasere lydbildet?

Det skal sies at når jeg måler frekvenskurven så ser den MYE bedre ut med Audessey aktivert en uten, så i teorien så burde det spille bedre. Men det gjør det ikke.

Noen som har noen tanker rundt dette?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Jeg har prøvd noen titalt ganger å få god lyd ved bruk av audessey romkorreksjon i mitt system på Denon 3806.
    Lyden blir alltid skarpere, mere grovkornet og slitsom ved bruk av Audessey enn uten RK aktivert.

Jeg prøvde her om dagen å koble en elendig DAC i systemet for å se hvordan det ble. Jeg fikk samme opplevelsen som jeg fikk ved bruk av Audessey RK.

Da tenkte jeg som så:
    Når jeg kjører lyden digitalt fra Squeezebox til Xindac DACen min, videre til reciver uten RK så blir lyden relativt bra, men jeg får ALT for mye bass.

Når jeg kjører lyden på samme måte med Audessey aktivert,så må vell signalet konverteres til digitalt i reciveren for så og konverteres til analogt igjen? For audessey jobber vell i det digitale domenet?
    Er altså DACen i receiveren så dårlig at den kan rasere lydbildet?

Det skal sies at når jeg måler frekvenskurven så ser den MYE bedre ut med Audessey aktivert en uten, så i teorien så burde det spille bedre. Men det gjør det ikke.

Noen som har noen tanker rundt dette?
    Så lenge du kjører med noen som helst form for DSP-prosessering/romkorreksjon påslått i surroundreceiveren din så konverterer den ganske riktig lyden til digitalt og tilbake igjen, og det er meningsløst å ha en ekstern DAC, da er det bedre å koble squeezeboxen direkte på receiveren med coax eller optisk.

Audessey og lignende romkorreksjonssystemer korrigerer rommet i et forsøk på å få en flat frekvenskurve, jeg har til gode å høre et slikt system som låter bra på musikk, dessverre. Nå vet jeg ikke hvilken forsterker du har, men har du en med audessey + eller hva det heter så har vel denne bra bass management. Så det du kan gjøre hvis mulig er å ha dette påslått, men sette den i "front" mode (eller hva det måtte hete på din forsterker), som gjør at den ikke romkorrigerer frontene dine, mens du fortsatt vil ha glede av korreksjon av subben din. (hvis du har sub da) Gjør du dette så kan du selge DACen din.

Alternativt kan du kjøre med dacen din men med pure direct og alt avslått på forsterkeren for å unngå at den konverterer signalet til digitalt underveis. så da sitter du igjen med bassproblemet ditt.
    --
    Thorbjørn

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Audessey og lignende romkorreksjonssystemer korrigerer rommet i et forsøk på å få en flat frekvenskurve, jeg har til gode å høre et slikt system som låter bra på musikk, dessverre.
    Audyssey "korrigerer" ikke rommet, men lyden...

Og etter min oppfatning er "korreksjon" ikke riktig, da "korrekt" ikke er definert, så endring av lyden for å forsøke å overkomme utfordringer skapt av rommet er nok en mer presis beskrivelse av hva digitale romkorrigeringsløsninger gjør.

Ellers er min erfaring også at Audyssey ikke gjør endringer som er bra for musikkgjengivelsenen - og heller ikke for filmlyd.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Audyssey "korrigerer" ikke rommet, men lyden...

Og etter min oppfatning er "korreksjon" ikke riktig, da "korrekt" ikke er definert, så endring av lyden for å forsøke å overkomme utfordringer skapt av rommet er nok en mer presis beskrivelse av hva digitale romkorrigeringsløsninger gjør.

Ellers er min erfaring også at Audyssey ikke gjør endringer som er bra for musikkgjengivelsenen - og heller ikke for filmlyd.
    Ja, jeg forstår at audyssey ikke flytter på vegger i rommet. Den korrigerer ikke rommet, den forsøker å korrigere / eliminere rommets påvirkning på lyden.

Korrekt er definert, det er nærmest mulig frekvensresponsen til kilden.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •