Mcintosh,hegel,primare..hva skal man velge ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mcintosh,hegel,primare..hva skal man velge ?

Har endelig bestemt meg for hva jeg skal gjøre. Vurderte klipsch RF63 i en annen post tidligere her, men har bestemt meg for å legge de store grunkene i en integrert forsterker, og kjøre på en patos lyric 402 MKII.

Hvilken integrert forsterker skal man da gå for. (brukes da mest til film)

Pris: fra 15 til 25000kr !Nytt!

mcintosh: sprenge budsjettet og leve på havregrøt og være småfattig i 2010 ? Mcintosh blir vurdert.. Men spørsmålet er om det er verdt prisen ? jeg har blitt litt oppslukt av mcintosh sitt utseendet og storhet .. hehe ville følt jeg hadde fått det ultimate på plass.

Ellers er dette forsterkere jeg har funnet rundt omkring. si gjerne ifra om andre forsterkere hvis det er andre gode jeg ikke har fått med meg,som burde vurderes..

paste fra hifisentralen:

Hegel H200

Primare I30

Marantz PM15

NAD M3

Mcintosh MA6300 (det frister å sprenge budsjettet totalt pågrunn av denne, alltid sikla etter Mcintosh produkt. hehe)

Harman Kardon HK990

Vincent SV-238 MK

Bladelius Tyr

Bladelius thor II (litt på grensa den også)

tidligere erfaringer: EC ECI 3, NAD C372, Marantz PM7001... Marantzen helt overlegent best uten tvil.
    Var god og varm, og klarte å trøkke MYE mer enn hva ECI 3 klarte, med god kontroll og ble ikke skarp i toppen som NAd`en gjorde.

Vil ikke ha det veldig metalisk, kaldt,skarpt.. kan bli veldig slitsomt når man har høyt volum på under Film og det skjer mye action. Må klare å runde av litt på toppen, men fortsatt ha et enormt trøkk som gir deg MYE morro!
    Bassen må være stram og god!

Skal selvfølgelig få hørt litt mer på dette selv, men setter pris på om dere kan komme med erfaringer og tips
    Si gjerne noen ord om de forsterkerne som er aktuelle for meg.

Shoi!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått tips om T+A også.

Eneste modellen jeg fant var T+A PA 1230.

Også Krell må vel på lista.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound, Rotel, Emotiva.

Emotiva pluss RF 63 er vel godt under budsjettet ditt på 25 k

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

forsterkere

Nå skal jeg bare gjøre ting litt vanskeligere for deg. Ramser opp flere merker i din prisklasse:

Cayin.
    Maranz Pm 11 S1 den får du brukt for rindt 13-15K
    AVI
    Audionet feks: Sam
    S.A.T
    Musical Fidelity.
    Roksan
    Copland
    Lyngdorf
    Moon (husker ikke navnet på merket, men de har en serie som heter Moon, og er kanadisk.)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir den løsninga som forklart i 1 post pågrunn av diverse Alltid vært fornøyd med patos uansett Må bare finne ut hvilken forsterker jeg vil ha på patosene.

Vanskelig å velge.

Hvem trur dere ville egnet seg best til film ? Krever jo at forsterkeren har krefter.

Som sagt, vil ikke ha noe ny EC forsterker som ble aaaltfor laidback.

Må være 1 som kan spe på med morrofaktor under film. Være dynamisk og kontant og ikke skeie ut i skrik når man virklig guffer på, vil kunne trøkke på med høyt volum uten at trommehinnene knuses.

Vil ha masse krefter å leke med!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Nå skal jeg bare gjøre ting litt vanskeligere for deg. Ramser opp flere merker i din prisklasse:

Cayin.
    Maranz Pm 11 S1 den får du brukt for rindt 13-15K
    AVI
    Audionet feks: Sam
    S.A.T
    Musical Fidelity.
    Roksan
    Copland
    Lyngdorf
    Moon (husker ikke navnet på merket, men de har en serie som heter Moon, og er kanadisk.)

Hehe, du klarer det ja.

Kan faktisk vurdere Marantz PM 11, siden jeg vurderer mcintosh MA6300. Ble forelska den gangen jeg hørte Marantz PM7001 som er en del billigere.

Vil sprenge budsjettet mitt, men havregrøt er god mat.

Copland har jeg vært nysgjerrig på i lang tid. Hvilken butikk selger det ?
    Aldri vært borti Roksan, MF,audionet,AVI.

Cayin kan jo være noe..

uff...

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hegel h200 er det beste kjøpet med tanke på lyd kvalitet og effekt iforhold til pris. bladelius og primare er også greie kandidater. mcintosh er en del dyrere, men synes ikke den spiller bedre bare annerledes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst kan jeg jo stryke forsterkere etter hvor de er enn..

Jeg har veien fra skien til oslo, de butikkene som er innenfor der er aktuelle.

Skal handles i butikk. ikke på nettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelig svar dette, men har du en butikk i nærheten så lån med hjem, eneste som gir et klart svar. Virker som du er gira på McIntosh, da skylder du deg selv å lytte på den, så slipper du å tenke på den i etterkant. Om du faller for den, hva er vel de ekstra kronene om du sprer dem over noen år med musikalsk glede og følelsen av å eie noe du virkelig har lyst på...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audionet er vel AudioAktøren i horten som har.
    AVI er det vel Maxwell som har. ( Tidligere Norsk Hificenter)
    Copland: Audiocompaniet
    Cayin: NAT ( Norskaudioteknikk som også har Bladelius)

Søk litt på Audionet SAM,,,,, KVALITET

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cayin H-80A koster 22k ser jeg.. var pent design på den også. Er litt opptatt av design i tillegg, så jeg kaster bort noen her nå.

Cayin H-80A
    Marantz PM15
    Marantz 11 (hvis jeg går over)
    Hegel H200
    Mcintosh MA6300 (hvis jeg går over)
    NAD M3
    Vincent 238

Trur jeg står mellom disse.

Designmessig synes jeg Marantzen står sterkt, og litt snasene Mcintosh og Cayin.

Cayin sin var jo ganske tung og virker som den har en del krefter. Spørsmålet er hvilken lydsignatur den har, hva vil den pumpe ut.

De største marantzene går vel i ca samme spor som lillebrødrene, bare mer krefter og finesse ?

noen som har erfaring med mcintoshen ? er den veldig overprisa ?

Hegel H200 har jeg jo hørt mye godt om og den har vel også mye krefter for kronene. hva pumper den ut ? er det en varmere forsterker ?

NAD M3 og Vincent 238.. noen med erfaring ?

Edit: Ja, skal få gått i noen butikker og lytte også.. bare hører litt rundt her nå om hvilken erfaringer folk har med de forskjellige.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SIM Audio det var det det het de som har serien Moon..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel er enten elsk eller hat. Den bør du f¨låne med deg hjem før kjøp. Jeg liker den ikke. Synes den ble for tøff i toppen, den stikker seg litt ut, men det er mitt syn. Kontroll i bassen, DET har den. Og den er kraftig. Nad M3 bør vere en kandidat også, ser ut som om jeg kommer til å gå for den selv. Jeg skal over på integrert igjenn etter en stund med pre og 2 effekttrinn.

Uansett, lån med deg hjem og test selv, iike bry deg om hva andre liker eller sier.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke helt det jeg går etter heller. Spør ikke direkte hvem liker den og den.

Det jeg er mest ute etter er mer info om forsterkerne,fks..

*Hvordan er de iforhold til hverandre med tanke på pris/ytelse
    *Hvordan er lydsignaturen demmes.. mørk,lys, skarp, sterke og svake sider ?

Har jo poengtert ganske greit at jeg kommer til å bruke dette mest til film.

Det som da er viktig for meg at forsterkeren leverer,
    * er mye krefter å leke med (også med tanke på høytaler oppgradering i fremtiden)
    * liker godt at mye detaljer kommer frem,
    *bassen liker jeg stram og hard - ikke pløsete
    * klarer å runde av på toppen uten å miste edgen - mange forsterkere blir veldig lyse i toppen og gjør det veldig slitsomt å høre på i lengden - misforstå meg rett, jeg liker at det er futt i det! absolutt! men ikke for mye av det gode, men heller ikke electrocompaniet eci3 laidback som er helt forferdelig.
    klare å åpne alt annet, men ta det med ro med diskanten - den skal holde seg myk men kraftig!

Må da finne ut av hvilken forsterker som gir meg dette.

Er ikke noe flink til å forklare, får beklage det Men håper dere ser litt av tegninga

Og kanskje har en god erfaring med noen av disse forsterkerene, og kan guide meg litt til hvem jeg burde sette bakerst i køen.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de som er fremme i Lyset nå, så hadde jeg fallt på enten Nad M3, Audionet SAM eller Marantz Pm 11.

Nad er mes rocka, morrofaktor, men forsatt en forsterker med detakjer og med mye krefter.

Audionet SAM er nok den som er mest korrekt, og den har mye krefter.

Marantz Pm11 s1 som jeg har hørt, er noe rundere i toppen, litt bløtere i bassen enn de to andre, men med en magisk mellomtone. Vær obs på at denne har nå kommet i en S2 utgave, slik at om du kommer over en S1 i butikk, så burde du få en del tusenlapper av prisen.

Beklageligvis så kjenner jeg ikke Patos slik at det er vanskelig for meg si noe om hvorden desse låter sammen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glad å høre det om Marantzen, er den jeg egentlig sikler mest på atm (i tillegg til da macintoshen, men føler jo da at den er en del overprisa)

Takk for tipset angående S1 og S2, skal huske på den

Funderer på om jeg skal bare sprenge litt budsjettet og går for marantzen. har hatt god erfaring med lillebrødrene til pm11 på patosene, følte jeg da bare mangla enda mer krefter og finesse, ellers satt lydsignaturen spikra!

Burde vel ha nok krefter vil jeg tru.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel H200 er en nydelig forsterker!

Kan lett anbefale den, men har hørt folk betegne den som nøytral og det er jeg vel forsåvidt enig i. Synonymt med nøytral er jo ofte litt kald og utifra dine preferanser er det mulig at den ikke er det riktige valget, men jeg vet jo ikke noe om rommet ditt eller om Hegel matcher høyttalerene dine og resten av utstyret.

Hos meg passer ihvertfall den veldig bra, men kan bli litt skarpt i toppen ved enkelte innspillinger og HØYT volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel H200 skal høres også. Har drevet nå og lest litt igjennom tester osv også, så ingenting er sikkert.

Etter de testen jeg har lest litt igjennom, så virker det som om marantzen kan være litt mer pløsete i bassen og være litt overprisa, men får dog toppkarakterer pågrunn av alt annet.

Får mer inntrykk av at du tjener mer på å kjøpe en forsterker til rundt 20k, bare det å finne en som kan besitte de samme kvalitetene og har et greit utseendet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Hegel H200 er en nydelig forsterker!

Kan lett anbefale den, men har hørt folk betegne den som nøytral og det er jeg vel forsåvidt enig i.

Liker ikke nøytral. Hvis det er i samme kategori som lyngdorf. Hørte lyngdorf på dali mentor og diverse og hørte klart den nøytrale fargeløse lyden, og det falt overhode ikke i smak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korta det ned til 5 forsterkere nå.

Marantz PM11
    Mcintosh MA6300
    NAD M3
    Hegel H200
    Bladelius Thor 2

Skal prøve å få til en lytteprøve med marantzen på strandberg i skien. Hegel,mcintosh har de på soundgarden i porsgrunn. NAD på hifiklubben i porsgrunn.
    Også håper jeg på at Norskaudioteknikk i oslo har bladelius.. Noen andre butikker eventuelt som har den ?

Snakka forøvrig med folket på stereofil idag, og de sa de hadde den nye serien til marantz - Perl et eller annet ?
    Noen som har noe mer informasjon rundt den ? De hadde visst kjøpt inn alle som kom til norge.. 10-11stk. lå på ca 27 000kr

Er det forøvrig noen av dem 5 som IKKE kan brukes som effektforsterker i en hjemmekino ?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •