Mcintosh,hegel,primare..hva skal man velge ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Av de som er fremme i Lyset nå, så hadde jeg fallt på enten Nad M3, Audionet SAM eller Marantz Pm 11.

Nad er mes rocka, morrofaktor, men forsatt en forsterker med detakjer og med mye krefter.

Audionet SAM er nok den som er mest korrekt, og den har mye krefter.

Marantz Pm11 s1 som jeg har hørt, er noe rundere i toppen, litt bløtere i bassen enn de to andre, men med en magisk mellomtone. Vær obs på at denne har nå kommet i en S2 utgave, slik at om du kommer over en S1 i butikk, så burde du få en del tusenlapper av prisen.

Beklageligvis så kjenner jeg ikke Patos slik at det er vanskelig for meg si noe om hvorden desse låter sammen.
    Svært gode råd du gir her. Jeg er helt på linje med hva du skriver, både når det gjelder NAD M3 og Marantz Pm 11 S1. Heller ikke jeg kjenner Patos, så jeg har de samme forbeholdene vedrørende match som du har. Jeg er dessuten lite interessert i film, og jeg har derfor i mine vurderinger og prioriteringer utelukkende lagt vekt på forsterkerens evner til å formidle musikk.

Jeg oppgraderte fra Marantz 7001 KI til Marantz Pm 11 S1, men jeg har kun inngående erfaring med disse forsterkerne i bruk sammen med Dali høyttalere (Grand Diva, Ikon 6 og Mentor 6). Spranget fra 7001 KI til Pm 11 S1 er stort i pris, men forskjellene er ikke slående. Signatur er klart gjenkjennelig, så hvis du liker 7001 KI, så vil du kunne komme til å stortrives med Pm 11 S1, som er bedre enn lillebroren på alle måter, selv om forskjellene er subtile hver for seg. Hvis jeg skal trekke fram noe spesielt, så må det bli at Pm 11 S1 oppfyller nettopp det som trådstarter forventer, nemlig at den spiller med større autoritet og finesse. Større grad av homogenitet og glidende overganger mellom frekvensspektrene gjør at den virker mer "musikalsk" og "korrekt" enn lillebroren. Det er lettere å identifisere bass, mellomtone og diskant hos lillebroren, med andre ord. Pm 11 S1 er en god allrounder mht. genre, men den er ikke spesielt hard i bassen. Siden trådstarter trekker fram hard bass som ønskverdig, så bør han tenke seg om minst to ganger før han vurderer om Pm 11 S1 er noe for ham. 7001 KI er i bassen både tøffere og tydeligere enn Pm 11 S1, selv om storebroren har bedre kontroll og virker mer lettflytende, hurtig og troverdig. Bassen er ikke pløsete, men diskrét. Liker du at bassen stikker seg ut, og setter større pris på rå egenstyrke enn veltilpasset og diskrét støtte for mellomtone og diskant, så finnes det bedre alternativer. Tenk i så fall først og fremst amerikansk.

Jeg syns absolutt ikke Pm 11 S1 virker overprisa i forhold til konkurrenter fra for eksempel Hegel, Lyngdorf og NAD, men vær oppmerksom på at et fremragende RIAA-trinn er inkludert i prisen. Jeg selv vet å sette stor pris på denne delen av forsterkeren, da vinyl for meg er en selvfølgelig og nødvendig del av det å være interessert i musikk, men for andre vil denne kunne være overflødig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 av de du vurderer har jeg lyttet på.
    MA6300 og Thor.
    Det er vesentlige karakteristikkforskjeller på disse to.
    McIntosh´n har en mye mørkere og tyngre lydkarakteristikk enn Bladelius. Litt i retning av "røraktig" karakteristikk.
    Selv i den gamle lytterommet til NAT - som var veldig "dempet", så syntes jeg Thor var i overkant lys/stram for min smak og i retning "analytisk".

Men... på den annen side MA6300 er (selvom prisen er høy) "innstegsmodellen" til MC - og den har ikke helt "ordentlig" McIntosh lyd. Den har en helt annen oppbygging enn f.eks MA6900, som Neby ikke tar inn lengre (Gud veit hvorfor). Og det er stor forskjell mellom MA6300 og MA6900. Neby tar nå inn MA7000 - som er vesentlig dyrere enn MA6900. MA6600 (med samme forsterkertrinn som MA6900) tar de heller ikke inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret ditt, trur jeg har litt mer oversikt nå.

Ja, det blir jo et valg.. Er vel der jeg sliter, skal jeg velge noe hardere eller noe mer elegant.
    Er jo en slags mellomting jeg leter etter da jeg trenger mye kraft og råhet under film, men setter pris på elegansen også, ikke bare til film, men også til musikken.
    Mange forsterkere går alt for langt med råheten og gjør det metalisk og litt fargeløst, på den andre siden gjør mange forsterkere som EC det altfor elegant slik at det blir enormt kjedelig og uinspirerende.
    Jeg følte jo tidligere at Marantz PM7001 var helt kurant som sagt, bare manglet enda mer kraft og finessen, men jeg skal prøve å få Snorre på strandberg til å skaffe PM11, slik at jeg få hørt den på patosene, enkelt og greit.

Jeg er jo også litt ute etter en forsterker som er litt allround også, fordi patosene blir nok ikke værende i all tid og forsterkeren jeg kjøper nå skal være flaggskipet i annlegget og bli værende en ganske god stund, dette er mye penger for vanlig lille meg.. hehe.
    1 dag senere blir det oppgradering til en tungdreven høytaler kanskje noe oppe i 30 000kr klassen, og da må forsterkeren være sterk nok til å klare det med glans og itillegg ikke være utprega på 1 ting, den må være litt allround.

Forøvrig når det kommer til den bassen, så betyr ikke den mest. Jeg skal anskaffe en svs sub etterhvert, så bass egenskapene ligger bakerst i køen.

Og utifra hvordan jeg selv forklarer ting, så ser jeg egentlig bare marantzen som et alternativ.

Men skal selvsagt få hørt alle de andre først.

Men den marantzen kan brukes som effektforsterker også den i en hjemmekino ? Er det noen av de 5 som ikke kan brukes som det ? Fordi det kommer til å bety litt for meg.. hvem vet..

RIAA-trinn har jeg aldri hørt om, jeg er ikke desverre så kjent med alle utrykk og ting enda, men som du sier, man kan da koble til en vinyl spiller ?

Og det er et stort + for meg faktisk.. Jeg setter mye pris på musikk, fordi om jeg trekker frem film veldig. Vinyl spiller er noe jeg kunne tenkt meg å kjøpe etterhvert og få skaffet noen gode plater.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    2 av de du vurderer har jeg lyttet på.
    MA6300 og Thor.
    Det er vesentlige karakteristikkforskjeller på disse to.
    McIntosh´n har en mye mørkere og tyngre lydkarakteristikk enn Bladelius. Litt i retning av "røraktig" karakteristikk.
    Selv i den gamle lytterommet til NAT - som var veldig "dempet", så syntes jeg Thor var i overkant lys/stram for min smak og i retning "analytisk".

Men... på den annen side MA6300 er (selvom prisen er høy) "innstegsmodellen" til MC - og den har ikke helt "ordentlig" McIntosh lyd. Den har en helt annen oppbygging enn f.eks MA6900, som Neby ikke tar inn lengre (Gud veit hvorfor). Og det er stor forskjell mellom MA6300 og MA6900. Neby tar nå inn MA7000 - som er vesentlig dyrere enn MA6900. MA6600 (med samme forsterkertrinn som MA6900) tar de heller ikke inn.
    Kan den sammenlignes med parasound ? Jeg har hørt parasound A21 effekt, husker dog ikke hvilken parasound som ble brukt som forforsterker.
    Der hørte jeg at den var veldig tjukk og tung, typisk amerikansk som folk sier ? hvis jeg ikke husker feil.

Det likte jeg ikke overhode, må ha noe som er litt mer lettvekter, som gjør lyden litt mindre markant og snerten.

edit: Husker jeg hørte på noe JBL og primare ? (dyrere modeller i 20k klassen) var det vel tidligere en gang.. kikka på film og det ble helt forferdelig for meg. Lyden var veldig tjukk og pondus bass, detaljer kom ikke frem og følte alt ble oppslukt.. Må ha noe som åpner lyden på en varm måte og har litt snert i seg og krefter. hadde vel kanskje mye med høytalerne å gjøre også.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Barliman
    Korta det ned til 5 forsterkere nå.

Marantz PM11
    Mcintosh MA6300
    NAD M3
    Hegel H200
    Bladelius Thor 2

Skal prøve å få til en lytteprøve med marantzen på strandberg i skien. Hegel,mcintosh har de på soundgarden i porsgrunn. NAD på hifiklubben i porsgrunn.
    Også håper jeg på at Norskaudioteknikk i oslo har bladelius.. Noen andre butikker eventuelt som har den ?

Snakka forøvrig med folket på stereofil idag, og de sa de hadde den nye serien til marantz - Perl et eller annet ?
    Noen som har noe mer informasjon rundt den ? De hadde visst kjøpt inn alle som kom til norge.. 10-11stk. lå på ca 27 000kr

Er det forøvrig noen av dem 5 som IKKE kan brukes som effektforsterker i en hjemmekino ?
    hva med Naim Supernait? Innebygd dac. I følge tyske blader er denne medre enn de integrerte macintoshene men med langt lavere pris.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for " drømmen " du med enn gang :-D

Mcintosh er eit merke jeg etter hvert har lært meg å bli veldigt glad i . Etter min mening enn "allround" forsterker som du også uttrykker du vill ha .

Jeg har desverre aldri hørt noen av de itegrerte forsterkerene til Mcintosh , men jeg har både eid og hørt enn del av deres rene effekttrinn å de er veldigt like i lyden . Så jeg rekner ikke med denne 6300 er så veldigt langt i fra heler .

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal noteres. Men har de resonans i oslo ? ser det er de som selger Naim supernait. Stavanger blir jo et stykke ... hehe

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen

Mcintosh er eit merke jeg etter hvert har lært meg å bli veldigt glad i . Etter min mening enn "allround" forsterker som du også uttrykker du vill ha .

Jeg har desverre aldri hørt noen av de itegrerte forsterkerene til Mcintosh , men jeg har både eid og hørt enn del av deres rene effekttrinn å de er veldigt like i lyden . Så jeg rekner ikke med denne 6300 er så veldigt langt i fra heler .
    Hva slags høytalere bruker du på den ?

Sånn som jeg ser det nå, står jeg imellom 2 giganter.. Marantz PM11 og Mcintosh MA6300.
    Etter det som ble sagt lenger opp her, om at mcintosh er veldig mørk og tung, skremmer meg litt.. da ser jeg for meg parasound og slikt, men eiergleden er jo der.. hehe. Mcintosh på benken.. sikle *
    Men Marantzen er jo ikke akkurat en støgging det heller og har mye eierglede den også.

Jeg vurderer jo de andre også, men de 2 skiller seg ut på flere punkter nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, tusen hjertelig. Da skal jeg inn der og få hørt den

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    hva med Naim Supernait? Innebygd dac. I følge tyske blader er denne medre enn de integrerte macintoshene men med langt lavere pris.
    Jeg må nesten spørre litt dumt, hva brukes Dac til ?

Må nesten få oversikt over alle de funksjonene.. hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger på 1 annet spørsmål også til dere som kan dette fult ut.

Av alle de forsterkerne jeg har kikka igjennom, så er det veldig forskjellig på hvor mange watt som er oppgitt.

Naim supernait 2x80w
    Hegel H200 2x200w
    fks...

Hva bestemmer hvor mye lydtrøkk du får ? er det power consumption ? Marantzen hadde ca 3 ganger mer enn ECi3 der, og lydtrøkket var noe helt annet.. eci3 var enormt tam

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dac

Klippet ut fra Wikipedia ;:

"Dei fleste moderne lydsignal er lagra på eit digitalt format (til dømes MP3 eller CD). For at signala skal kunne høyrast i ein høgtalar må dei gjerast om til eit fysisk analogt signal. DA-omformarar finn ein difor i CD-spelarar, digitale musikkavspelarar, og lydkort i datamaskiner "

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da skjønner jeg den Fin funksjon det. takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser marantzen veier nesten 10kg mer enn mcintosh(16,8kg). Det må vel ha noe å si ?

Av alle de jeg har kikka på, så er marantzen tyngst med sine 26kg.

Får litt følelsen av at Mcintoshen er overprisa.. hehe.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Barliman
    Hva slags høytalere bruker du på den ?

Sånn som jeg ser det nå, står jeg imellom 2 giganter.. Marantz PM11 og Mcintosh MA6300.
    Etter det som ble sagt lenger opp her, om at mcintosh er veldig mørk og tung, skremmer meg litt.. da ser jeg for meg parasound og slikt, men eiergleden er jo der.. hehe. Mcintosh på benken.. sikle *
    Men Marantzen er jo ikke akkurat en støgging det heller og har mye eierglede den også.

Jeg vurderer jo de andre også, men de 2 skiller seg ut på flere punkter nå.
    OBS! Les meg dit hen at jeg med "mørk/tung" tilskriver dette på en "positiv" måte.
    Det meste jeg har lyttet til, og testet av transistorbaserte løsningen, synes jeg i utgangspunktet blir litt for hardt/skarpt (i retning det som du vel selv nevner for EC). Da blir jeg sittende å lytte med skuldra litt for høyt.
    McIntosh har en "varmere" klangbalanse, ute på noen måte å bli "tung i rompa", om du skjønner?
    Parasound er det leeeenge siden jeg hørte på, men minnes at den hadde litt vel mye "loudness-preg".
    Et annet alternativ som ikke er nevnt (sånn grovt sagt noe i samme karakteristikk retning som McInthosh) er Accuphase integrerte. De er ikke helt "gratis" de heller - selvom Tor (Lyric Hi Fi) på en god dag "plutselig" kan finne på å gi et tilbud det nesten er "umulig" å takke nei til .

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MA6300 er nok "noe" unna, da den er konstruert på en helt annen måte (kretser, trafokoblinger mv), mens eks. MA6900 er mer lik i både oppbygging og lydmesig.
    Ser enkelte hevder at MA6900 låter "bedre" enn McIntosh pre+power. Årsak visstnok at de ikke er like "imponert" over pre-trinnene, mens effekttrinnene er ++8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, den er oppfattet

Hva ligger Accuphase E-250 på i pris ? var en stilig forsterker

fant en pris fra usa på 4000 dollar. er kanskje ca på 35 000kr i norge ?

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du ser er det mange veier til målet. Lytt til det du får lyttet til og så velger du det du har mest lyst på! Ikke velg noe som på papiret er fornuftig hvis det ikke gir deg den rette følelsen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, som sagt, skal gjøre det kjøper ikke noe så dyrt uten å høre på det først.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •