radionette fra 1964

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

radionette fra 1964

radionette fra 1964 rør forsterker. har akkurat kommet over en og måtte få smugla den in i hus, forløb har jeg tatt ut selve rør modulen som var veldig rett fram, men veldig liten erfaring med rør vell og kan tenke meg at i og med den er fra 1964 så er det vell en del og tenke på? mangel på kunnskap vil vell i korte og ganske enkle ord være det som er problemet.

noen som har noen tips, råd elle erfAringer som dem har lyst tl dele med meg ?

mvh jokke

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jaha, bare det som skal til .....

Omtrent alle sider ved analog elektronikk kan være aktuelt å kontrollere/feilsøke på en slik forsterker - og det er nok en god sak det der.

Den gode nyheten er at å sjekke/feilsøke en slik forsterker ikke er særlig mye vanskeligere enn å feilsøke lys og tenning på en vanlig (eldre) bil. Men man må vite litt om tingene - hvordan de virker.

Radionette på den tiden brukte meget gode komponenter, så er du heldig så virker den når du slår strømmen på. Prøv gjerne å starte ved halv nettspenning (110V) og se om det ser fornuftig ut - ingenting som blir farlig varmt o.lign.
    Etter noen timer slik kan man så gå opp på full spenning. Koble om til 240V (fra 220V) hvis mulig.

Alle kontakter og brytere behandles med elektronikk rensespray (ikke kontaktspray). Trekk rørene opp og ned i soklene for å skrape av belegg og få god kontakt. Det finnes spesialmidler for rør-sokler/pinner.

De vanlige feilenee eer defekte kondensatorer i strømforsyning og de som overfører signal fra et rørtrinn til neste.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •