Nytt AV-anlegg - rimelige og gode valg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt AV-anlegg - rimelige og gode valg?

Hei - Min første post, men først takk for mange gode og nyttige innlegg jeg har kommet over her opp igjennom tidene

Denne gangen fant jeg ikke noen direkte relaterte og oppdaterte innlegg, så jeg får spørre selv: Jeg trenger litt hjelp til å finne et fornuftig AV-oppsett til min mor som for første gang ønsker å spandere på seg selv både god lyd og godt bilde -- dog ikke for enhver pris.

Anlegget skal brukes som primæranlegg for både lyd (CD, radio), film (DVD, blyray på sikt) og TV (Getbox HD-pvr). Skal brukes som et rent 2.0 stereo-oppsett.

Av de aller viktigste kravene til anlegget som helhet er enkelhet og brukervennlighet ("Så selv mor kan forstå"). En fjernkontroll som styrer det aller meste er blant annet å foretrekke, men det får man kanskje uansett i disse dager?

AV-reciever:
    Jeg har sett på Denon sine AVR-1910 og AVR-2310, samt NAD-T737 og NAD-T747. T737 må jeg innrømme ikke ser helt passende ut siden den synes å mangle en hel del, bl.a analog-hdmi konvertering som jo øker kompleksiteten for brukeren. (Det er fortsatt noen analoge videokilder som skal brukes.) T747 ser fin ut, men koster litt mye. Jeg er svært usikker på hva som vil være gode valg her ifht pris. Hva får man for eksempel for å legge i det ekstra til en 2310 eller sågar T747? Andre alternativer?

Lyd er viktig for mor. Hun er ikke noen hardcore lyd-entusiast, men hun setter pris på rik dybde og detaljer. Trykk betyr svært lite. Først og fremst er det klassisk (både vokal og instrumental) og jazz som spilles. Hun har sett på Dali Ikon 5 som hun liker veldig godt. Særlig det kompakte designet og den detaljerte lyden fra bånddiskantene, men prisen skremmer jo litt.

Dagens billige DVD- og Bluray-spillere har som jeg skjønner ikke akkurat lagt vekt på god lyd fra CD, så hva anbefales? Jeg forstår at HIFI-entusiasten vil ha en dedikert CD spiller, men hvor mye dårligere er egentlig en rimelig dvd- eller blurayspiller fra denon/nad/andre på CD?

(Vi har sett på 46" LED-tvene til Samsung, og ender nok der)

Jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med noen tanker rundt dette. Prisnivå er ikke bestemt, men jag har vel antydet hvor vi gjerne ønsker å holde oss med produktene jeg har nevnt. Vi er ikke låst til HIFI-klubben, ei heller de produktene jeg nevnte så tar i mot anbefalinger med takk!

Mvh
    -Steffan

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis hun aldri skal ha surround så får hun veldig mye mer for pengene med en stereoforsterker. XTZ Class A100 D 3 + XTZ 99.36 Pianolakk XTZ | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min blu-ray spiller (panasonic dmp bd35) er ihvertfall ikke dårligere enn min cd-spiller (h/k hd970). Begge kostet ca 2500 kroner for ca 20 måneder siden. sistnevnte har også fått gode kritikker både i norge og i europa, så det er ikke en dårlig cd-spiller.

Ellers ville jeg gått for mediespiller med nettleser og harddisk, f.eks popcorn-hour og gå for aktive høytalere? Da får morra di det lettere og mer behagelig:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror hvertfall at denons 1910 skal klare å få godt med liv i ikon 5, du har også mulighet til å biampe disse med denne forsterkeren. Det du får i 2310 og t747 er mer kraft for hvert pristrinn. I tillegg har de større forsterkerne mer påkostede menyer. (Men hvis du setter opp anlegget for henne skal hun jo teoretisk sett ikke trenge å rote rundt for mye i dem uansett). 2310 og t747 har også preout, som muliggjør utbygging på et senere tidspunkt. Men som sagt, når du legger til begrenset budsjett i likningen tror jeg 1910 kan gjøre en mer enn god jobb med ikon 5. Rent forsterkermessig er nok T737 en hakket bedre match til disse høyttalerne, men som du nevner har den noen irriterende begrensninger som går på brukervennligheten løs.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger inn et forslag her. Kompakt, flott design, ypperlig kvalitet, supert bilde/lyd, gode tilkoblingsmuligheter. Og her til en ok pris.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=56876&cat=13

Test av Arcam Solo Movie 2.1 DVD-receiver - Tester - Lyd og Bilde

På ht-siden er Ikon 5 og XTZ 99.36 nevnt som gode alternativer. Jeg vil anbefale en tur til Soundgarden hvis mulig. De har mange bra tilbud nå, feks System Audio SA1550 eller Electrocompaniet Prelude. Dynaudio DM 2/7 er et godt alternativ hvis stativ-ht er aktuelt.

Gulvhøyttaler | Høyttaler | Soundgarden

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver at det skal brukes som et rent stereo-oppsett. Hvis det er planen også for fremtiden, ville jeg droppet tanken om en flerkanals AV-receiver i dette oppsettet. Det vll være bedre å legge pengene i de to kanalene du skal bruke. I tillegg er Denon sine budsjett-receivere kjent for å være vanskelig i bruk og meget vanskelige å sette opp.

Jeg synes forsåvidt de overnevnte forslagene er gode. Med deres preferanser vil jeg anbefale å ta en lytt og titt på System Audio sine produkter på Soundgarden, hvis mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i alle dager skal du med en surroundreciever, når du skal ha et to-kanals oppsett? Legg heller penger i en god integrert stereo amp, som matcher HT godt. Har ikke noe for seg å betale for masse elektronikk i en reciever, som du ikke får bruk for uansett. Som nevnt over, bruk heller penger på de to kanalene som faktisk er av betydning.

Hvis dere er villig til å kjøpe brukt, vil dette stort sett gi mer for pengene.

ABRAHAMSEN V2 OPPGRADERT
    Denne syntes jeg er en god match med Ikon-serien.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar, jeg skal ta en titt på alternativene.

Når hun sier hun ønsker en "hjemmekinoløsning som også kan spille CDer" (hennes ord), så er det fordi hun ønsker å ha kun ett senter for lyd og bilde, og på en enhetlig og enkel måte. Derfor tror jeg ikke det er aktuelt å gå for en stereoreceiver selv om jeg forstår det gir bedre lyd for pengene.
    (Også er det jo alltids et argument at hun kan utvide med noen bakhøyttalere om hun får plass og ønsker det ved en senere anledning)

Hvis jeg forstår dere rett så er det kun kraft og bedre menyoppsett man får ved å velge 2310/T747 over 1910? Er det noen som har erfart hvor mye enklere de litt dyrere recieverene er å operere enn 1910en?

Jeg ser også at Soudgarden har rimelige valg i Onkyo og Harman Kardon. Noen som har erfaringer med disse i forhold til denon og nad?

Takker for hjelp så langt!

-Steffan

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steffan-
    Anlegget skal brukes som primæranlegg for både lyd (CD, radio), film (DVD, blyray på sikt) og TV (Getbox HD-pvr). Skal brukes som et rent 2.0 stereo-oppsett.
    Du åpnet jo med å fortelle at dette skulle være en rent 2.0 oppsett, tilbakemeldinger deretter.

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde satset på kvalitet og enkelhet "Så selv mor kan forstå"! For eksempel Audio Pro Stereo Two

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mor skjønner seg ikke helt på Harman / Kardon recieveren hun har (vha meg)
    Alt for mange knapper, spesielt på fjernkontrollen. (Kanskje en universalfjernkontroll hadde gjort susen?)

Onkyo gir etter min mening mer for pengene i billige nettbutikker (f.eks Komplett og Netshop), enn produkter f.eks HFK er alene om å selge i Norge (NAD, Denon). NAD og H/K er jo kjent for rå kraft, og det er vel ikke det mødre ønsker seg mest. Ville satset på Onkyo eller Denon (eller Pioneer?) til reciever.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •