Bruke budsjett-receiver som prosessor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke budsjett-receiver som prosessor?

Jeg har behov for en ny prosessor som tar hd-lyd digitalt og som har god romkorreksjon, pre ut på alle kanaler og helst to+ uavhengige sub-utganger.

Men - så er det slik at utvalget av hd-prosessorer er noe begrenset :???: Det er vel omtrent 0 stk pr i dag.

I diskusjonene rundt valg av receiver har jeg inntrykk at det ofte er effektdelen som blir diskutert. Eller i alle fall kombinasjonen prosessor+effekt. Jeg har aldri sett noen som har testet kvaliteten på prosessor+preamp isolert (kombinert med ekstern og velkjent effekt f.eks.). Hva om man svelger en kamel og godtar at man kjøper en receiver og bare skal bruke digital-delen?

Hva kan jeg forvente dersom jeg kjøper en receiver i (overkant av?) budsjettklasse, f.eks. Onkyo TX-NR807 eller Yamaha RX-V2065, og kjører pre ut på samtlige kanaler? Ville resultatet blitt noe bedre med en vesentlig dyrere receiver, sånn som Yamaha DSP Z-11, fortsatt med pre ut på samtlige kanaler?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går ut fra at du allerede har effektforsterkere og ønsker å spare penger på å gjøre det på denne måten? Eller hva er argumentet for å ikke kjøpe en dyrere surroundforsterker og droppe effektforsterkerne?
    --
    Thorbjørn

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Men - så er det slik at utvalget av hd-prosessorer er noe begrenset :???: Det er vel omtrent 0 stk pr i dag.
    Joda. Sjekk ut Cary, Theta, Meridian, Krell, Classe, Halcro, Denon, Tact, Marantz, Nad, Mark Levinson, Emotiva, Anthem, Lexicon.... for å nevne noen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg går ut fra at du allerede har effektforsterkere og ønsker å spare penger på å gjøre det på denne måten? Eller hva er argumentet for å ikke kjøpe en dyrere surroundforsterker og droppe effektforsterkerne?
    Synes selv jeg har et bra effekt-batteri - Dynamic Precision til fronter og senter, og nå en Emotiva XPA-5 til effektkanalene. Jeg ønsker i utgangspunktet å spare penger.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Joda. Sjekk ut Cary, Theta, Meridian, Krell, Classe, Halcro, Denon, Tact, Marantz, Nad, Mark Levinson, Emotiva, Anthem, Lexicon.... for å nevne noen.
    Jeg visste om Emotiva, men den finnes vel pr i dag ikke i praksis? Snart kanskje...

Skal sjekke ut de andre, men jeg er redd de fleste du lister opp er i overkant av mitt egentlig ikke-eksisterende budsjett. Interessant likevel! Jeg trodde fraktisk at slike hi-end-merker som Classé, Meridian, ML og Lexicon ikke hadde tatt skrittet inn i hd-verdenen ennå?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes selv jeg har et bra effekt-batteri - Dynamic Precision til fronter og senter, og nå en Emotiva XPA-5 til effektkanalene. Jeg ønsker i utgangspunktet å spare penger.
    Da burde det fungere greit å kjøpe en receiver som har de funksjonalitet du er ute etter og bruke som pre/prosessor.
    --
    Thorbjørn

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg visste om Emotiva, men den finnes vel pr i dag ikke i praksis? Snart kanskje...

Skal sjekke ut de andre, men jeg er redd de fleste du lister opp er i overkant av mitt egentlig ikke-eksisterende budsjett. Interessant likevel! Jeg trodde fraktisk at slike hi-end-merker som Classé, Meridian, ML og Lexicon ikke hadde tatt skrittet inn i hd-verdenen ennå?
    Har du budsjett til en Z11, så er det faktisk noen av disse produsentene som kan bli aktuelle. Desverre er det lite utvalg av virkelig "billige" prosessorer av en eller annen grunn.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var derfor jeg opprettet denne tråden - mangelen på "billige" prosessorer. Jeg har på ingen måte budsjett til en Z11 (eller Z7 for den del). Derfor undersøker jeg muligheten til å kjøpe en rimelig receiver og bruke halvparten av den.

Men Emotiva sin kommende prosessor er veldig interessant. Skal sjekke ut de andre også.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da burde det fungere greit å kjøpe en receiver som har de funksjonalitet du er ute etter og bruke som pre/prosessor.
    Det er jo flere ledd her. Gitt at en rimelig variant har ønsket funksjonalitet. Kan jeg gå ut i fra at dekoderen, DSP og ikke minst DAC er av like god kvalitet som i en dyrerere receiver? Ligger forskjellene i disse komponentene, eller er det effekttrinnene, antall kanaler, presenskanaler o.l., videoprosessering som utgjør prisforskjellen?

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo PR-SC5507 er jo en av de mer spennende. Med komplette XLR utganger.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo flere ledd her. Gitt at en rimelig variant har ønsket funksjonalitet. Kan jeg gå ut i fra at dekoderen, DSP og ikke minst DAC er av like god kvalitet som i en dyrerere receiver? Ligger forskjellene i disse komponentene, eller er det effekttrinnene, antall kanaler, presenskanaler o.l., videoprosessering som utgjør prisforskjellen?
    Du vil få like mange svar som antall personer du spør, men hverken DSPer eller DACer er noe magisk i dag, så svaret er i utgangspunktet ja. Du må sjekke at den støtter de lydformater du ønsker og har en romkorreksjonsvariant som du finner tilfredsstillende - så er du i utgangspunktet i mål.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få like mange svar som antall personer du spør, men hverken DSPer eller DACer er noe magisk i dag, så svaret er i utgangspunktet ja. Du må sjekke at den støtter de lydformater du ønsker og har en romkorreksjonsvariant som du finner tilfredsstillende - så er du i utgangspunktet i mål.
    Jeg er redd for det, ja. Enig at det ikke er noe magisk med dacer, men jeg synes det er temmelig store kvalitetsforskjeller. Det er i alle fall min erfaring i musikk-oppsettet mitt.

Det jeg ønsket aller helst var en pc-basert filmavspiller der jeg kan bruke Audiolense til å korrigere for nivå, fase/avstander og ikke minst tid/rom. Funker veldig bra på musikk, og jeg vil tro et slikt system går Audessey og andre ferdig-systemer en høy gang. Spesielt med de fantastiske dacene som står i Lynx-kortet mitt. Problemet er å få til et stabilt avspillersystem av multikanals lyd. Jeg er på randen av å gi opp, og derfor undersøker jeg muligheten for ekstern prosessor.

Hvor selges den Onkyo-prosessoren?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resonans i stavanger har en onkyo 886 prosessor, den er demobrukt og selges for 10k. Vet ikke om de sender med post, men er jo verd å ringe å høre. Har den selv og er kjempefornøyd med den. Hadde Parasound Halo C2 tidligere og onkyoen er mye bedre, ivertfall på mitt utstyr/rom.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre hvordan?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre hvordan?
    Bedre lyd.

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er å få til et stabilt avspillersystem av multikanals lyd. Jeg er på randen av å gi opp, og derfor undersøker jeg muligheten for ekstern prosessor.

Jeg har oppskrift på vanlig film-dvd og Audiolense korreksjon til John River Media Center liggende. Der går det i alle fall med korreksjon i 6 kanaler. Kanskje flere. Send mail hvis du er interessert.

(Hmm var noe kjent med problembeskrivelsen. Du har kanskje sendt mail allerede?)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •