Hva kan gå galt med feil ohm på høytalere koblet til en forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva kan gå galt med feil ohm på høytalere koblet til en forsterker?

Jeg har en Sony STR-DN1000 receiver som jeg har koblet til noen høytalere som det står 3ohm på, og på receiveren står det at man skal bruke 8-16ohm.

Blir receiveren ødelagt ved å bruke for "liten" ohm enn det som er oppgitt?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det står 3 ohm på høyttalerne dine, betyr det at den "nominelle" impedansen er 3 ohm. I praksis varierer impedansen med frekvensen - slik at den kan ligge både over og under 3 ohm på forskjellige frekvenser.

Når det står 8-16 ohm på receiveren din - betyr det også "nominelle" ohm - d.v.s. at den som lager receiveren regner med at en 8 ohms høyttaler som kobles på, ikke nødvendigvis er akkurat 8 ohm hele veien - men at det ikke så rent sjelden kan gå ned til en 3-4 ohm, i enkelte tilfelle enda litt lavere. M.a.o.: hvis 3 ohms høyttalerne dine er "snille" - d.v.s. at de ikke går veldig mye lavere enn 3 ohm, kan dette gå greit. I hvert fall hvis du ikke spiller høyt. Men generelt kan du regne med at receiveren din blir litt stresset av dette.

Men å finne ut av slikt, er en helt annen sak. Dette er ikke noe som hvermannsen kan måle seg frem til - kanskje tryggest å sende en mail høyttalerprodusenten og spørre? Og til Sony også?
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

jeg har lest et sted at jo lavere ohm, des mindre er det nødvendig for en forsterker (eller aplifier) men dett gjalt headset, gjelder det også for høytalere?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pedith
    jeg har lest et sted at jo lavere ohm, des mindre er det nødvendig for en forsterker (eller aplifier) men dett gjalt headset, gjelder det også for høytalere?
    Lavere ohm (= lavere impedans) i høyttaleren betyr at forsterkeren må levere mer strøm for å spille like høyt. Det er det å levere strøm som stresser forsterkeren. Blir ohm'en veldig lav, kan strømstyrken som forsterken må levere, bli så høy at forsterkeren kneler. Det er ikke uvanlig at høyttalere er på 4 ohm, nominelt. Men 3 ohm - som trådstarter har - er uvanlig. Det er ganske lavt i utgangspunktet for det fleste forsterkere - så han bør sjekke ut litt nærmere rundt dette.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

jeg har lest et sted at jo lavere ohm, des mindre er det nødvendig for en forsterker (eller aplifier) men dette gjalt headset, gjelder det også for høytalere? Min forsterker driver 5 høytalere (front:6 ohm, rear 8 ohm og center 4-8, og en aktiv sub som jeg tror fungerer som ett 2. sett med forsterker på front, men jeg vet ikke.) På min forsterker (Denon avc2800) står det 6-16 ohm viss jeg bruker kun A eller B og 12-16 viss jeg bruker begge, og det har ikke virket som om den sliter vis jeg bruker A+B. jeg sjlnner ikke helt det jeg

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har lest et sted at jo lavere ohm, des mindre er det nødvendig for en forsterker (eller aplifier) men dette gjalt headset, gjelder det også for høytalere? Min forsterker driver 5 høytalere (front:6 ohm, rear 8 ohm og center 4-8, og en aktiv sub som jeg tror fungerer som ett 2. sett med forsterker på front, men jeg vet ikke.) På min forsterker (Denon avc2800) står det 6-16 ohm viss jeg bruker kun A eller B og 12-16 viss jeg bruker begge, og det har ikke virket som om den sliter vis jeg bruker A+B. jeg sjlnner ikke helt det jeg
    Når det gjelder A og B høyttalertilkoblinger, er det slik at de 6-16 ohmene som Denon spesifiserer, gjelder for ett sett høyttalere. De høyttalerne du lister opp, høres greie ut m.h.t. ohm. Har du bare disse høyttalerne, er det i og for seg ett fett om du kobler alle til A eller til B.

Problemet kan oppstå dersom du kobler enda ett sett høyttalere til en av A eller B utgangene. Hvis du følger bruksanvisningen og bruker bare A ELLER B - men ikke begge samtidig - gjelder fortsatt minimum 6 ohm på alle høyttalerne - enten de er koblet til A eller B.

Men skulle du finne på å bruke A og B SAMTIDIG, blir impedansen som forsterkeren må jobbe mot lavere. Har du to like høyttalere, halveres impedansen. 2 x 6 ohm blir plutselig til 3 ohm. Derfor sier Denon at skal du bruke to sett høyttalere samtidig, må de være 12 ohm. 2 x 12 ohm på A+B-utgangene blir halvparten av 12 ohm, altså 6 ohm - og da holder du deg på den sikre siden.

Det finnes formler for dette - min fremstilling er litt forenklet, basert på at høyttalersettene er like.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk, det hjalp meg mye
    dette kan jeg få bruk for mye senere

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Lavere ohm (= lavere impedans) i høyttaleren betyr at forsterkeren må levere mer strøm for å spille like høyt. Det er det å levere strøm som stresser forsterkeren. Blir ohm'en veldig lav, kan strømstyrken som forsterken må levere, bli så høy at forsterkeren kneler. Det er ikke uvanlig at høyttalere er på 4 ohm, nominelt. Men 3 ohm - som trådstarter har - er uvanlig. Det er ganske lavt i utgangspunktet for det fleste forsterkere - så han bør sjekke ut litt nærmere rundt dette.
    Hvis min forsterker skulle bli stresset av at impedansen er lav, slik at forsterkeren må levere mer strøm, da burde den også bli varm. Slik jeg har brukt den til nå så er den knapt lunken, og da begynner jeg å lure på om det virkelig er 3ohm impedanse på høytalerene. Skal prøve å sende en mail til Sony for å høre. Høytalerene som jeg bruker idag er bare midlertidig, men så lenge forsterkeren ikke blir varm burde dette ikke være et problem.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren din har sikringskretser som kobler ut hvis impedansen blir for lav. Du behøver med andre ord ikke bekymre deg.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av King Canute
    Hvis min forsterker skulle bli stresset av at impedansen er lav, slik at forsterkeren må levere mer strøm, da burde den også bli varm. Slik jeg har brukt den til nå så er den knapt lunken, og da begynner jeg å lure på om det virkelig er 3ohm impedanse på høytalerene. Skal prøve å sende en mail til Sony for å høre. Høytalerene som jeg bruker idag er bare midlertidig, men så lenge forsterkeren ikke blir varm burde dette ikke være et problem.
    Har det noe si vis forsterkeren blir varm da? det betyr jo egentlig at den jobber. pcen din blir jo også varm når du har jobbet på den en stund.:neutral:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det noe si vis forsterkeren blir varm da? det betyr jo egentlig at den jobber. pcen din blir jo også varm når du har jobbet på den en stund.:neutral:
    Helt normalt at den blir varm.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var det jeg trodde

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Helt normalt at den blir varm.
    Ja selvsagt, jeg mente ikke at den aldri ville bli varm, men at varmen bør stige ved høyt volum bruk over tid, og kjøle seg ned ved lavt volum over tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Kan jeg spørre om du er fornøyd med Receiveren ?
    Ulemper som du har oppdaget etter litt bruk ?
    Blir den lett varme, egner seg ikke i en stereo benk osv .. ?

Mvh
    Stig T

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stigZ1
    Hei

Kan jeg spørre om du er fornøyd med Receiveren ?
    Ulemper som du har oppdaget etter litt bruk ?
    Blir den lett varme, egner seg ikke i en stereo benk osv .. ?

Mvh
    Stig T
    Til mitt bruk er den heilt grei, jeg tenkte først på å kjøpe Onkyo, men jeg ville heller ha Sony, da også kjøpte Sony kdl46w5500 tv, og Sony bluray spiller, siden man da kan styre alt på 1 fjernkontroll.
    Min forsterker står i en stereo benk som er lukket, og den blir middels varm over lengre tid, men ikke slik at jeg føler den er veldig varm.
    Etter noen dagers bruk er enda ikke vandt til hvordan instillingene er, da jeg føler det mangler noe, foreks, det er 4 hdmi innganger og 3stk optisk lydinngang, disse kunne jeg tenkt meg å sette opp mot hdmi inngangene, men det går ikke, du må sette de opp mot foreks video, BD, DVD, SAT etc innganger. Det er det minuset jeg har funnet til nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok

Takk for svar, Mye det samme som jeg har hjemm så da er den bestilt fra Komplet

Stig T

Newcomer latino99 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Status på Receiver.

Sitat Opprinnelig postet av stigZ1
    Ok

Takk for svar, Mye det samme som jeg har hjemm så da er den bestilt fra Komplet

Stig T

Hei er nysgjerrig på denne receiveren, og lurte på hva du syns om den.

har du noen negative/positive opplevelser, hvilke høyttalere brukes til dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •