Høy lyd på hjemmekinoanlegg i action scener i film.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høy lyd på hjemmekinoanlegg i action scener i film.

Hei, kjøpte for kort tid siden dette hjemmekinoanlegget

Sony DAV-DZ880 hjemmekino

LINK

Jeg bruker optisk digital (toslink?) til en

Panasonic DMP-BD60 bluray-spiller

LINK

Jeg bor i blokk, og det jeg sliter med er for eksempel at spesielt i Transformers 2 filmen (ekstremt tilfelle) actionscener blir helt vanvittig høye, når det er rene dialog scener har jeg på la oss si rundt 20 på anlegget, men når det kommer en action scene må jeg senke til 14-16 av frykt for å forstyrre naboen, det rister jo i gulvet selv på det nivået, er dette bare dårlig lydmiksing på filmen eller er det noen som vet om noe kan gjøres teknisk for å dempe nivået i action scenene men samtidig ha en høy nok dialog så det går an å høre hva som blir sagt uten å skru opp og ned hele tiden, jeg har skrudd av dynamisk bass uten hjelp.....helt utrolig at det skal være så stor forskjell på en dialog scene og en action scene i enkelte filmer.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror tilfelle er omvendt av det du beskriver.
    Lyden i senterkanalen din, altså ved dialoger, er litt pinglete i forhold til resten av kanaler. Derfor skrur du opp til du synes dialoger har greit volum, mens resten blir grisehøyt...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel også mulighet for å justere ned volum på subben direkte? Og sjekk som nevnt over på innstillinger om du har mulighet for å justere centerkanalen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er som MindWaste sier, men jeg opplever akkurat det samme, og spesielt med Transformers 2. Det er greit at senter kanskje en litt lav, men det går også på den generelle opplevelsen av at lydnivået er for lavt "til vanlig" i filmen. Når action-scenene kommer (noe jeg faktisk syns var for stor overvekt av i filmen) så blir lyden for høy. Forsåvidt digg når det er ok, men når du har naboer som ikke liker høy lyd så blir det et problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at på dette anlegget så må man innstille antall meter man sitter fra høytalerene for å justere lydstyrken på hver enkelt høytaler, følger med sånn autokonfigurerings mikrofon jeg har prøvd, men jeg har selv også stilt denne senterhøytaleren til at jeg sitter lenger unna, men problemet er at den ikke lar meg stille den høyere enn de to fronthøytalerene står stilt, som nå står 3 meter unna og alle 3 står innstilt på 3 meter....kan det hjelpe å innstille desibel? På desibel innstillingene har jeg fritt spillerom tror jeg, men er desibel bare bass....? For alle 5 høytalerene står innstilt på 0,0 db mens subwooferen står på 2.0 db....jeg har ikke begitt meg utpå desibel innstillingene av frykt for å sprenge noen høytalere...

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja stemmer, det er desibel som du kan justere opp kanskje 3 på center. Tror nok du vil gjøre mye da, men skulle ikke dette holde kan du ta ned to på sub.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke være redd for å justere dB-nivået for høyttalerne!
    I ditt tilfelle, og som allerede foreslått, bør du prøve å heve nivået for centerkanalen med 4-5dB, kanskje mer også.
    Strengt tatt er dette ikke bestandig heldig mtp selve lydbildet, men for å avhjelpe problemet, kan det være en løsning.
    Forøvrig er "dynamikk" et nøkkelord her, i den forstand som at produsentene av slike filmer, legger opp til å fremheve nivåforskjeller mellom dialog og action.
    Noe de fleste fryder seg over, men neppe naboen. ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SexyBuddy
    Problemet er at på dette anlegget så må man innstille antall meter man sitter fra høytalerene for å justere lydstyrken på hver enkelt høytaler, følger med sånn autokonfigurerings mikrofon jeg har prøvd, men jeg har selv også stilt denne senterhøytaleren til at jeg sitter lenger unna, men problemet er at den ikke lar meg stille den høyere enn de to fronthøytalerene står stilt, som nå står 3 meter unna og alle 3 står innstilt på 3 meter....kan det hjelpe å innstille desibel? På desibel innstillingene har jeg fritt spillerom tror jeg, men er desibel bare bass....? For alle 5 høytalerene står innstilt på 0,0 db mens subwooferen står på 2.0 db....jeg har ikke begitt meg utpå desibel innstillingene av frykt for å sprenge noen høytalere...
    Jeg lurer på om du har misforstått litt SexyBuddy (litt usikker på det nicket... ) Avstanden stilles ikke pga. lydstyrken, men for å få lyden fra center frem til lytteren samtidig som fra frontene, dvs. at den skal komme frem i riktig fase. Styrken stiller du, som du og Scrooge nevner, med dB-innstillingene. Målemicen vil hjelpe deg å stille inn riktige avstander og nivåer, men du kan gå inn i menyen etterpå og justere opp center-nivået.

Men en del receivere har en dialogue boost-liknende funksjon, som justerer opp dialognivået. Sjekk i manualen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satta opp senterhøytaleren til +4.0 db og senket front og bakhøytalerne til -2,0 db, dette funka glimrende!!! Nå går det an å se på filmen og få med seg bra dialog og attpåtil passe (for meg) med effekter helt nede i 12-14 på lydnivået.

:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner problemet! Bor selv i en 4 mannsbolig, å naboene er ikke så veldig fornøyd når det er no eksplosjon e.l i filmen...

Men på min Onkyo 875 har jeg en knapp som heter "Night listening". Setter jeg på den vil den dempe de høye smellene i filmen uten at jeg må skru ned/av sub`n. Har du en sånn en, anbefaler jeg at du prøver den.

Lykke til:lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er egentlig en litt artig tråd. Det klages her over god dynamikk som om det skulle være en feil med filmen he he.

God dynamikk, dvs stor forskjell mellom de rolige og de bråkete scenene, er et av kjennetegnene på god lyd. Dynamikk skaper liv! Nå må en selvsagt ha utstyr som takler de dynamiske svingningene uten hørbar forvrengning. Har en ikke det er det selvsagt ikke lydteknikkerens feil eller noe feil med miksen...

De fleste receivere har en natt modus e.l. som dreper dynamikken, dvs lar alt høres like høyt ut. Ufattelig kjedelig, men til nytte for de som har andre å ta hensyn til.

Avslutter med et rungende ja til dynamikk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problem da jeg skulle se filmen i går, og jeg bor og i blokk...
    Måtte skru ned både bass og lyden sånn at det ikke skulle riste i hele leiligheten. Da gikk det omtrent ikke ann å få med seg dialogen, mens actionsekvensene hørte man fortsatt godt nok for å si det sånn... Har heller ikke sub, så ble litt overrasket over at det var så mye "dypbass" til tider..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •