Yamaha RX-V3900 som 2 kanals forsterker, matchende høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-V3900 som 2 kanals forsterker, matchende høyttalere

Hei

vi har solgt vårt stereoanlegg, siden vi har en stue på ca 23 kvm, og da blir litt for mye med 2 anlegg i stuen.

Så nå bruker vi en Yamaha RX-V3900 som surround og forsterker, men vi har kun 2 ht pga plassmangel. (idag er det Patos Lyric 302).

Siden vi er på vei til å kvitte oss med stereoanlegget, skal vi oppgradere skikkelig med nye ht, Vinyl og kanskje cd spiller.

Vinyl er bestilt i dag (Rega P5, Ortofon blue og Pro-ject tube box se,riaa)

Men så var det disse ht da. Har vært å hørt på Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand i dag( Solberg Hifi i S.borg) og det var flotte ht å både se og høre på. De brukte et nytt Rotel oppsett (15 serien,2 x60 w).

Det jeg konkret lurer på, er om det er nok krefter i min Yamaha til å drive disse skikkelig. ( Jeg hadde en NAD M3 tidligere)

Når det gjelder cd spiller, er jeg veldig usikker, og det er pga av at vi bruker en Logitech Transporter, og har i tillegg en Denon BD 3800, som det visstnok skal være et bra cd drev i.

Håper noen har noen innspill ang forsterkeren og ht, jeg vurderer

mvh

Tom

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dessverre ikke helt samme oppsett, men nesten hvis det er til noe hjelp. Jeg har VA Mozart Grand og RX-V1900, men gikk etter hvert til innkjøp av Emotiva XPA-5 som har mye krefter.
    Jeg er ganske fersk, men jeg merket at 1900 hadde litt pusteproblemer i filmer med en del bass. XPA-5 har mye mer kontroll, men ikke bare i bassen, også det øvre er litt klarere for meg i både film og musikk.
    Det kan likevel hende du blir fornøyd med din 3900, men jeg ville nok bytta over til stereo-oppsett med en gang hvis du uansett ikke har tenkt å ha mer enn to fronter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

tusen takk for tilbakemelding.

Som sagt, så har vi solgt stereoanlegget, fordi vi måtte ta et valg mht til str på stuen, og utstyr.

Min samboer er veldig glad i suorround systemet, og da valgte vi (dessverre) å fortsette med det.

vi har dessverre ikke plass til mer enn de 2 frontene.

Derfor er det veldig greit å få tilbakemelding fra dere her inne, siden det er en stor kostnad.

mvh

Tom

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan virke som om at du motsier deg selv her. Du sier at dere beholder surroundutstyret, men har plass til bare frontene? Da blir det strengt tatt ikke surround. Mener du at du dessverre ikke har plass til et par fronter til, eller hva er det du mener?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei.

Det jeg prøver å si, er at vi uansett har bare 2 ht, og bruker de, enten vi spiller musikk eller ser på film

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jammen då er det vel per definisjon eit stereoanlegg???

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere kun skal bruke rx-v3900en til BCGene og ikke er fan av dub eller house på 120 dB eller burde det holde. Receiveren skal jo greie å hoste opp 200w i 4 ohm med alle høyttalerne i drift så da burde den greie BCGene selv om Yamaha kanskje har juksa litt med tallene. Hvis du har mulighet til å prøve høyttalerne sammen med forsterkeren ville jeg gjort det så du vet om det er en god match før et eventuelt kjøp.
    Mitt freidige forslag er at du selger receiveren og investere i en ren stereoforsterker samt en BD-spiller som dekoder hd-lyd så du kan få det beste fra begge verdene. Å bruke en 7-kanals receiver til stereo er litt overkill. Bruktverdien på receivere faller også fortere enn på rene stereoforsterkere siden nye formater o.l. dukker opp som paddehatter og de fleste vil ha siste skrik. Hvis du selger receiveren nå vil du forsatt få en god del penger for den, men venter du i et år har verdien falt betraktelig.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Å bruke en 7-kanals receiver til stereo er litt overkill. Bruktverdien på receivere faller også fortere enn på rene stereoforsterkere siden nye formater o.l. dukker opp som paddehatter og de fleste vil ha siste skrik. Hvis du selger receiveren nå vil du forsatt få en god del penger for den, men venter du i et år har verdien falt betraktelig.
    Enig i det. Godt tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

takk for innspill

Jeg kjøpte denne reiciveren brukt for 8K i sommer( 2 mnd gml), så tapet blir uansett ikke så stort.

Grunnen til at vi har denne nå, er at vi kjører alt mht til lyd og bilde gjennom denne forsterkeren. HDboks fra Get, blue rayspiller, og tv lyd, og alt dette kan vel ikke kjøres gjennom en ren forsterker.

Jeg nærmer meg 50 med stormskrittt, og er ikke inne alt dette med innganger, lyd , koblinger etc, så kom med råd, om det er noe jeg trenger å høre c,")

Hvordan vil denne forsterkeren være med f.eks Mentor 6. Har tidligere eid denne, og den blir endel billigere, men den er ikke like lekker

mvh

Tom

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis stereo er det som er aktuelt og surround er ute så hadde jeg uansett ville ha bytte receiveren i en god stereoforsterker. Ihvertfall hvis du spiller mye musikk. Det finnes stereoforsterkere med digitale innganger hvis du har mulighet for å legge i litt kroner. HK990 til 16000 har det meste du har bruk for i et stereo-oppsett + litt til. Hvis du ikke vil bytte ut receiveren så er jo 3900'en kraftig nok til å spille mer enn bra på moderate høyttelere. Men tenker på på Mentor 6 så ville jeg ha bytta til stereo-forsterker bare for å få ut det som bor i høyttalerne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •