Receiver som multimediasenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver som multimediasenter

Hei,

Det er mulig dette har vært diskutert før og i såfall burde svaret være enkelt og tråden kort.

Jeg har en Yamaha RX-V663 i dag og ser at den har noen mangler i forhold til å være "hjertet" i et multimediasenter.

Det jeg ønnsker meg, er å kunne legge alle mine snart 1400 CD'er på en eller flere USB harddisker i ukomprimert format (f.eks..VAW), koble USB disken til receiveren og ved hjelp av meny på TV'n kunne bla igjennom CD'er. kataloger, gjerne se coveret slik man gjør på f.eks. Itunes, sette opp spillelister og kunne spille random.
    Den burde kunne takle både audio og video på denne måten.
    Skulle også gjerne være i et nettverk slik at andre brukere på nettet her kan dra nytte av samme musikk databasen. Gjerne trådløst.

Øvrige prestanda som omtrent i dag når det gjelder formater, HDMI osv.

Er dette for mye å be om ?
    Bør jeg heller satse på en mini-PC som er tilkoblet receiver via HDMI eller noe slikt ??

Noen som har noen erfaringer med dette ?

Hilsen Petter

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen receiver så vidt meg bekjent som har slike omfattende muligheter. Noen begynner å få litt ekstra funksjoner, men det er stort sett tragiske greier ift. dedikerte løsninger. Dette klarer du fint med et mediasenter, men en PC kun til musikkavspilling kan virke noe overkill.

En lekker løsning kan være Sonos med iPod og/eller Sonos orginal fjernkontroll. Da kan du utvide (trådløst) til flere steder (soner) i huset. Mulighetene er mange, og prisen er ikke gal multirom til å være. Sonos ZP-90 kan du koble til receiveren din med coax eller optisk S/PDIF. Musikken din lagrer du på en NAS ("vanlig" harddisk med nettverkstøtte). Du vil få album-art og sanginformasjon (så fremt musikken er tagget) på fjernkontrollen i et veldig brukervennlig grensesnitt. Ligger også inne nettradioer fra hele verden. Og du trenger naturligvis ikke å ha på TV`en for å spille musikk.

Sonos - Home

Anbefaler FLAC til ripping når du kommer så langt. Samme kvalitet som WAV (lossless), men halve størrelsen og det støtter tag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om noen receivere som gjør noe slikt, men skal du gå for en htpc/mediacenter løsning vil jeg sterkt anbefale xbmc mediacenter.

Kjøper du f.eks en asrock ion 330 til ca 2500 kr på multicom og laster ned xbmc Live har du ett mediecenter oppe og gå på ca 20 min. Skal du ha fylt utbytte krever det dog at du "gidder" å sette deg litt inn i det.

Her er en youtube video som viser hvordan det fungerer med AEON skinnet. Fordelen med dette er at det er open source og under konstant utvikling.

YouTube - Aeon "Stark" - Release Trailer

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare holde med i at det bare er å styre unna slikt i receiveren.

De fleste produsentene av slikt utstyr har overhodet ikke peiling på dette, de kjøper inn mer eller mindre ferdige systemer som de dytter inn i boksene sine, hiver på et klistremerke og satser på at du som forbruker aldri vil benytte det.

Dessverre er også de fleste produsentene av slikt utstyr lite villige til å oppdatere produktene sine etter salg, noe som er viktig for slike løsninger.

På sikt kan en jo håpe at noen leverandører vil vise vei her, men ikke hold pusten.

Kjøp heller en dedikert boks for dette fra en leverandør som har god support og oppdaterer programvaren sin.

Et godt tegn er om leverandøren har et levende forum på sine nettsider med support og informasjon og brukere som virker relativt entusiastiske.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke skal ha mulighet for at andre trådløse klienter på nettverket skal kunne streame musikken så er det jo bare å kjøpe en WD HD TV boks og koble til en 2.5" WD Passport HDD til receiver og TV. Billig og funksjonelt.

eller

Skal andre trådløse klienter på nettverket derimot kunne spille det som ligger lagret på en plass, pluss at de trådløse klientene skal kunne spille av video, så kan du glemme Sonos. Kjøp da AppleTV, som spiller av musikk og video (streamer begge fra en medieserver, som er enten Mac OSX eller Windows). Bruker samme opplegg selv og det fungrerer knirkefritt på 802.11n draft nettverk. Du kan via f.eks. iPod Touch / iPhone velge til hvilken trådløs klient lyden skal streames til. Du kan også velge om lyden skal streames til flere trådløse klienter samtidig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare oppklare litt...hadde ikke tenkt at andre skulle kunne streame musikk men heller laste ned WAV eller MP3 filer til sin egen PC. Altså mappe seg opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke ut de forslagene jeg får men savner litt svar fra de som har testet ut receivere med USB og nettverkes tilkobling, Slike finnes jo men ser at de er ganske kostbare noen av de....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har funnet en boks her:

QNAP Systems, Inc. ( NMP-1000 ) - Quality Network Appliance Provider

NMP 1000 fra QNAP.
    Den selges hos komplett.no for rundt 2.500 og takler HDD opp til 2 TB
    Kobler også opp mot NAS.

Pratet med en kompis som bruker en laptop med HDMI utgang og eksterne USB harddisker. Har trådløst tastatur og mus tilkoblet.
    Han er fornøyd med denne løsningen.

Hva er fordelen og ulempen med den ene eller andre løsningen ?
    Ser ihvertfall en fordel med å bruke laptop og HDMI og det er at man kan velge programvare selv utifra de funksjonene man ønsker. Men vil en slik løsning støtte de samme standarder i lyd og bilde format som en dedikert boks? Tenkte på DTS og Blueray bl.a.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Penge58
    Skal sjekke ut de forslagene jeg får men savner litt svar fra de som har testet ut receivere med USB og nettverkes tilkobling, Slike finnes jo men ser at de er ganske kostbare noen av de....
    jeg har kjøpt en usb-til-coax adapter og streamer da via bærbar PC...
    som igjen henter over nettverket fra en ekstern disk på min stasjonære..

gadd ikke begynne med mediasenterløsning, når jeg mer eller mindre hadde det som trengtes fra før..

har den bærbare i tillegg dvi/hdmi ut, så er du jo et stykke på dei...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Penge58
    Jeg solgte nettopp en Yamaha RX-V2700 som hadde Ethernet og USB. Disse virket til å spille av musikk koblet til lokalt (USB) og også musikk fra mediaserver på nettverket. Hadde den i 3 år. Beste receiver jeg har hatt. Så dersom du finner en slik...go for it. Skal du ha en ny og rimelig, så finnes det mange med USB.

eller

Kjøp en Airport Express. Koble den til en receiver via TOS-link, og du streamer musikk fra hvorsomhelst i huset trådløst til receiveren. Pris = "noen hundrelapper".

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Amunds....

Du sier at dersom du har en laptop med DVI/HDMI så er man et stykke på vei-

1)
    Men er det slik at bare laptopen har HDMI så støtter den automatisk alle formater, bl.a. DTS når jeg ønsker spille en DVD som er lagt på harddisken ?

2)
    Og hva med hensynet til BlueRay ?
    Om jeg legger inn en BlueRay DVD på Harddisken til laptoppen og kjører signalet ut via HDMI til min receiver og TV....vil den da støtte de ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, for all del...

den konverteren jeg kjøpte støtter bare 2 kanals pcm.. men..
    med eksternt usb-lydkort tror jeg man får alt man er ute etter. :-)

DVI støtter jo ikke overføring av lyd, og det er vel heller ikke lyd ut over HDMI på de fleste maskiner...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI transporterer da lyd i tillegg til bilde ??????

Du nevner usb-lydkort men tanken var å kjøre lyden via en receiver. Altså koble PC til receiver via HDMI og få lyden ut på receiveren og bilde på TV'n.
    Men er usikker på om man får alle lyd og bildeformatene sånn uten videre bare man har en HDMI utgang på PC'en og kobler den til en receiver som takler alle formater....noen som vet dette ?
    Er det kun receiveren det står på om man skal få f-eks. DTS lyd ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI kan trasportere lyd ja... Men såvidt meg bekjent er det først i senere tid HDMI på datamaskiner faktisk gjør det... :-)

Nei.. Jeg tror du benytte S/PDIF for å få surround hvis maskinen støtter dette. Eller må du vel over på et eksternt lydkort for denne jobben.

Dog er dette diskutert i det vide og brede under denne delen av forumet.. HTPC og etc...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksternt lydkort er vel også litt dumt i og med at jeg ønsker å bruke receiveren som lydkilde.
    Nei det blir vel kanskje ekstern multimediaboks tenker jeg,
    Ulempen er at man er avhengig av produsentens software og brukegrensesnitt mens man på en PC fritt kan velge software selv....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •