er HDMI inngang nødvendig på receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

er HDMI inngang nødvendig på receiver?

1. når jeg bytter ut DVD spilleren med en blue ray spiller bør jeg bytte til forsterker med HDMI inngang også?

2. Hvilke fordeler er det med å ha en HDMI inngang på en forsterker når jeg allerede har digital inngang via coaks og optisk?

3. Gir HDMI inngang på forsterker bedre lyd?

4. hva gir best lyd av DTS og dolby digital?

setter pris på alle svar.

Jeg har en Yamaha rvx 657 receiver, og den har ikke HDMI inngang for lyd, den har derimot coaksial digital inngang og optisk digital inngang. Den kan behandle dolby digital og DTS (blant annet).

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av madsbjo
    1. når jeg bytter ut DVD spilleren med en blue ray spiller bør jeg bytte til forsterker med HDMI inngang også?

2. Hvilke fordeler er det med å ha en HDMI inngang på en forsterker når jeg allerede har digital inngang via coaks og optisk?

3. Gir HDMI inngang på forsterker bedre lyd?

4. hva gir best lyd av DTS og dolby digital?

setter pris på alle svar.

Jeg har en Yamaha rvx 657 receiver, og den har ikke HDMI inngang for lyd, den har derimot coaksial digital inngang og optisk digital inngang. Den kan behandle dolby digital og DTS (blant annet).
    Svar på spørsmål 1 JA

Svar på spørsmål 2 du trenger bare 1 kabel for lyd og bilde. Du kan da legge mer penger i forsterker og litt mindre i kabler. optisk og coax er greit nok for å få dts og DD men skal du ha HD lyd er HDMI et must om det skal være enkelt.

svar på spørsmål 3 JA

svar på spørsmål 4 Det avhenger faktisk av utgivelse fra distributør.Noen har knall gode lydspor i begge formater. andre ikke. DTS skal jo i teorien være endel bedre enn DD. Men det er nok litt smakssak og.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis receiveren din har analog 5.1/6.1/7.1 inngang så trenger du ikke å bytte receiver. Da kjøper du en BD-spiller som har analoge utganger og som dekoder alle lydsporene inkludert HD-lyd. En slik spiller koster litt mer enn en uten disse utgangene, men du slipper å bytte receiver samtidig. Merkbar forskjell på dette og receiver med HD-dekoding er nok liten hvis receiverene ellers er like.

Som oftest så har DTS bedre lyd og dynamikk og er spillt inn høyere enn DD, men det er ingen absolutt sannhet. På Pirates of the Carribean 1 og 2 så er DD-sporet best hos meg. DTS var flatt og kjedelig uten noe liv i LFE.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er nok en fordel å bytte alt da du kan risikere lipsync feil hvis lyd og bilde går hver for seg...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris.Conix
    er nok en fordel å bytte alt da du kan risikere lipsync feil hvis lyd og bilde går hver for seg...
    Beklager, men det er rett og slett ikke korrekt.

Det finnes vel nesten ikke en receiver fra de siste 5 årene som ikke har lips sync funksjon (mulighet for å forsinke lyden, slik at den kan tilpasses bildet). Mange spillere kan også dette på analog-utgangen.

En må selvfølgelig sjekke om utstyret man har/kjøper har denne funksjonaliten.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelene med HDMI på Forsterkeren er flere...

Færre kabler, mindre rot.. HDMI er pr i dag en øverste standard... For beste overføring av DTS-Master Audio, 1080 bilde osv...

En forsterker med Flere HDMI inn, og En ut til Fremviser. Gir deg med det samme HDMI switching, som gjør hverdagen enklere...:-D

Men NEI, du MÅ ikke ha ny forsterker.. HDMI til TVn og en optisk eller coax til din nåværende forsterker er på ingen måte noen nedtur... Men du må trykke mer på fjernkontroller, og du vil ikke få PCM/DTSMA/DDHD
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du MÅ ikke, men det er en fordel.

Som nevnt over så er det bare fordeler med å ha HDMI.
    Man slipper jo også unna en god del kroner i analoge/digitale lydkabler. Og det blir totalt mindre rot

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •