Forsterker til Vienna Haydn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til Vienna Haydn

Hei! Jeg har akkurat fått meg et par Vienna Haydn. For øyeblikket er de koblet til en STR-DA1500ES. Den spiller bra synes jeg, desverre er jeg helt blottet for referanser da dette er mitt første anlegg siden mine 2.1 creative pc-høytalere til 299 på clas. Desverre låner jeg denne bare, og skal derfor kjøpe meg en selv. På dette tv-bordet er det bare rundt 14 cm plass til forsterker, på STR-DA1500ES så er det akkurat plass til forsterkeren uten føttene som er på undersiden. Så den er akkurat for stor, den er 15,7 cm høy. Jeg kan forsåvidt sette forsterkeren til siden inni et skap, men det blir ikke pent. Eventuellt på golvet. Men i nyeste Lyd og Bilde, så jeg en forsterker som kostet rundt 4,9 k, som var liten og ville passet inn av det spennende merket Onkyo. Denne var veldig aktuell (hvordan sammenlignet med 1500es?).

Heldig som jeg er får jeg gode dealer fra Mono.no, og på sony forsterkere. Så jeg ser meg for at det blir enten Onkyo eller Sony, muligens HarmanKardon. Jeg ønsker også muligheten for å docke enten en Ipod eller en Sony Walkman, (lydkvaliteten er vel helt lik på docking da det kun sendes digitale kilder sant og forsterkeren koder sant?)

Hvor stor forskjell er det egentlig på surround til stereoforsterkere til rundt 5-6k i utsalgspris på lydkvalitet? Bør jeg gå for stereo eller taper jeg mye lydkvalitet når jeg ser film og hører musikk pga at jeg har en surroundforsterker? Glemte å nevne at det nok blir mye film på dette.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet
    Gratulerer med knallhøyttalere! Haydn Grand spiller rett og slett utrolig bra når de er matchet med rett forsterker. De er litt mørke i klangen og liker mye juice, så en forsterker som heller mot det lyse og kan levere en del strøm er et godt tips. Jeg har dessverre hverken hørt Sony- eller Onkyoforsterkere i kombinasjon med Haydn så der kan jeg ikke komme med mye fornuftig. Når det gjelder lydkvaliteten på en stereoforsterker vs en surroundforsterker får du mest godlyd for pengene hvis du velger en stereoforsterker. Hvis du har en blu ray- eller dvd-spiller med analoge utganger kan du la spilleren ta seg av dekodingen av lyden og dermed er behovet for en surroundamp borte.
    Jeg har hørt Haydn på komboen Primare pre og Vincent effekt og det låt rett og slett utrolig bra, så Primare er kanskje noe å satse på. Soundgarden har tilbud på Primare I20 som yter 2x125w i 4 ohm, noe som burde holde. Ampen er også bare 10 cm høy
    Her er en link til forsterkeren. Den koster for øyeblikket 6995,-
    Hvis du kjøper brukt har du en god del forsterkere til rundt 5k, så det kan være en mulighet. Hvis du skal overføre musikk fra iPod eller Walkman digialt blir det straks færre valg. Den Onkyoen du refererte til ser fin ut, men den er kanskje litt for blodfattig til å kunne sparke ordentlig liv i høyttalerne dine. Hvis du har mulighet til hjemlån er det absolutt å anbefale, det gjelder uansett hvilken forsterker du går for.
    Lykke til med letingen! Utgangspunktet er hvertfall meget bra med høyttalerne du har
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen og kapre denne tråden, men vil Pioneer PDX-Z9 holde i hele tatt sammen med Haydn? Står oppgitt 2 x 50 W ved 4 ohm. En enkel og flott boks som har alt man trenger, men dessverre litt lite kraft kanskje..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker at jeg hørte VA sammen med engelske Talk en gang, Utrolig bra kombo! Så vil tro at en match sammen med feks. Naim eller Rotel kan være interessant? Disse er ganske så crispe og dynamiske i klangen så her er det ett smaksspørsmål. LINN SETT NÃ… 3.500.-

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Hei og velkommen til forumet
    Gratulerer med knallhøyttalere! Haydn Grand spiller rett og slett utrolig bra når de er matchet med rett forsterker. De er litt mørke i klangen og liker mye juice, så en forsterker som heller mot det lyse og kan levere en del strøm er et godt tips. Jeg har dessverre hverken hørt Sony- eller Onkyoforsterkere i kombinasjon med Haydn så der kan jeg ikke komme med mye fornuftig. Når det gjelder lydkvaliteten på en stereoforsterker vs en surroundforsterker får du mest godlyd for pengene hvis du velger en stereoforsterker. Hvis du har en blu ray- eller dvd-spiller med analoge utganger kan du la spilleren ta seg av dekodingen av lyden og dermed er behovet for en surroundamp borte.
    Jeg har hørt Haydn på komboen Primare pre og Vincent effekt og det låt rett og slett utrolig bra, så Primare er kanskje noe å satse på. Soundgarden har tilbud på Primare I20 som yter 2x125w i 4 ohm, noe som burde holde. Ampen er også bare 10 cm høy
    Her er en link til forsterkeren. Den koster for øyeblikket 6995,-
    Hvis du kjøper brukt har du en god del forsterkere til rundt 5k, så det kan være en mulighet. Hvis du skal overføre musikk fra iPod eller Walkman digialt blir det straks færre valg. Den Onkyoen du refererte til ser fin ut, men den er kanskje litt for blodfattig til å kunne sparke ordentlig liv i høyttalerne dine. Hvis du har mulighet til hjemlån er det absolutt å anbefale, det gjelder uansett hvilken forsterker du går for.
    Lykke til med letingen! Utgangspunktet er hvertfall meget bra med høyttalerne du har
    Jo takk for en god post! Men jeg må da ha en forsterker med optisk for å få HD-lyd (24 bit 246 khz) vel? Det funker jo ikke med vanlig komponent/phono inngangene? Iallefall ikke på min PS3 slim som er min bluray spiller. Ville jeg tapt mye lydkvalitet på å koble en mp3'spiller, som min walkman, med jackkabel? Å bruke en forsterker som har phono, og da gå glipp av HD-lyd er vel ikke akkurat noe vits når jeg gjerne vil ha maks kvalitet på filmtittingen min. Da er kanskje nyere surroundforsterkere like greit hvis man beveger seg litt oppover i pris? Sånn ut 7-9 k kanskje?

Jeg skal nok få lånt med meg onkyoen hjem. Den har optisk, så da blir det HD-lyd om jeg har skjønt det rett.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B£NNY
    Jo takk for en god post! Men jeg må da ha en forsterker med optisk for å få HD-lyd (24 bit 246 khz) vel? Det funker jo ikke med vanlig komponent/phono inngangene? Iallefall ikke på min PS3 slim som er min bluray spiller. Ville jeg tapt mye lydkvalitet på å koble en mp3'spiller, som min walkman, med jackkabel? Å bruke en forsterker som har phono, og da gå glipp av HD-lyd er vel ikke akkurat noe vits når jeg gjerne vil ha maks kvalitet på filmtittingen min. Da er kanskje nyere surroundforsterkere like greit hvis man beveger seg litt oppover i pris? Sånn ut 7-9 k kanskje?

Jeg skal nok få lånt med meg onkyoen hjem. Den har optisk, så da blir det HD-lyd om jeg har skjønt det rett.
    Bare hyggelig å kunne hjelpe
    Hvis blu ray-spillerens dac kan dekode hd-lyd vil du kunne få hd-lyd via phonoutgangene. Om ps3 støtter hd-lyd ut analogt vet jeg ikke, det regner jeg med står i instruksjonsboken. Du vil derimot ikke få hd-lyd via den optiske utgangen grunnet for liten båndbredde. I det digitale domenet er det kun hdmi som gjelder når det kommer til hd-lyd.
    DACen og forsterkerdelen i de fleste mp3spillere er ikke så mye å rope hurra for, så du vil nok merke at kilden ikke er helt topp. Du kan kjøpe dockingstasjon men da må du være sikker på at den ikke tar en snarvei og bruker den interne DACen i mp3-spilleren likevel. Såvidt jeg har forstått gjøre flere dockingstasjoner det. Et annet alternativ er å spille av fra pc og kjøre lyden via spdif eller optisk utgang til en ekstern DAC.
    Hvis du går litt opp i pris på receivere vil du straks få bedre lyd og mer kraft. Jeg vet at Scrooge her på forumet skryter veldig av DACen i sin Onkyoreceiver, noe som burde passe deg brillefint siden du har snille priser på Onkyo Jeg tror han har en receiver i **6-serien. Hvis du sjekker ut tråden hans finner du info om burken. Jeg vil fortsatt påstå at du får mer for pengene hvis du investerer 8k i en ren stereoforsterker, men da må du ha bd-spiller med god dac i tillegg, så tusenlappene flyr fort. Hvis du har mulighet til å låne med deg hjem en Onkyoreceiver med litt futt i ville jeg gjort det. Husk at pre ut er et must i tilfelle du vil supplere med effektforsterkere senere. Oppgraderingsspøkelset er aldri langt unna
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iceball
    Ikke meningen og kapre denne tråden, men vil Pioneer PDX-Z9 holde i hele tatt sammen med Haydn? Står oppgitt 2 x 50 W ved 4 ohm. En enkel og flott boks som har alt man trenger, men dessverre litt lite kraft kanskje..
    Hvis du har mulighet for å prøve forsterkeren hjemme før kjøp ville jeg gjort det. Mitt inntrykk er at Haydn Grand er mer tungdreven enn både Beethoven Concert Grand og Mahler, så de liker kraft. BGuardens forslag er ikke dumt i så måte. Pioneeren er oppgitt til 2x40w i 4 ohm med 1% forvrengning, noe som på langt nær er nok etter min mening. Du vil få mer for pengene hvis du investerer i en separat integrert forsterker og cd-spiller.
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp ordnet med ett sett VA Haydn Grand til noen venner. Vi satser på en DIY Pass Labs Aleph 3. Pris rundt 5k.

-Tim

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Husker at jeg hørte VA sammen med engelske Talk en gang, Utrolig bra kombo! Så vil tro at en match sammen med feks. Naim eller Rotel kan være interessant? Disse er ganske så crispe og dynamiske i klangen så her er det ett smaksspørsmål. LINN SETT NÃ… 3.500.-
    Kan ikke si meg noe annet en engi.. Det er jo en som skal selge Talk'n sin (nei ikke meg) her på forumet.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Hvis du har mulighet for å prøve forsterkeren hjemme før kjøp ville jeg gjort det. Mitt inntrykk er at Haydn Grand er mer tungdreven enn både Beethoven Concert Grand og Mahler, så de liker kraft. BGuardens forslag er ikke dumt i så måte. Pioneeren er oppgitt til 2x40w i 4 ohm med 1% forvrengning, noe som på langt nær er nok etter min mening. Du vil få mer for pengene hvis du investerer i en separat integrert forsterker og cd-spiller.
    Glemte kanskje å nevne det, men det er tenkt til foreldrene mine, som i dag har et 15 år gammelt (jalla) anlegg fra Panasonic. De trenger noe som ikke bare høres bedre ut, men ser utrolig mye bedre ut også det var derfor jeg tenkte på Haydn og PDX-Z9. Er det noen andre tips som er ca samme type som PDX-Z9, bare med mer kraft? De trenger cd, ipod og radio, og om det ikke matcher 100 % bryr de seg nok lite siden de ikke hører det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Kan ikke si meg noe annet en engi.. Det er jo en som skal selge Talk'n sin (nei ikke meg) her på forumet.
    Kan du linke til det? Fant den ikke selv

Tenker på denne: Onkyo Europe - A-5VL

Da får jeg 192hz/24bit fra BD, når jeg ser på film, samt at den skal iallefall ikke være dårligere enn min nåværende STR-DA1500es som for all del høres bra ut. Høres det bedre ut på vanlig CD og lydfiler så er jo det positivt. Noe jeg vil anta det gjør da jeg kan kjøre optisk kabel, og la ps3'en slippe å kjøre digital-analog konverteringen og heller la forsterkeren gjøre dette da det er nok noe den kan langt bedre.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du linke til det? Fant den ikke selv
    Fant ikke selve salgs-linken, men vet han skal selge. Du kan gi han en pm ang. hva han selger..

Søk på medlemsliten - han kaller seg for JD.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ikke selve salgs-linken, men vet han skal selge. Du kan gi han en pm ang. hva han selger..

Søk på medlemsliten - han kaller seg for JD.
    Da er Onkyoen bestillt, men importøren sa at den ikke støtter 24 bit 192 khz, men "bare" 24 bit og 92 khz, selv om den har en DAC, der det står at den har en "Burr-Brown (PCM1796) 192 kHz/24-Bit D/A Converters". Dette er jo litt forvirrende. Men det blir sikkert bra uansett, og den passer inn i tv-bordet. Så jeg slipper å kjøpe nytt.

Blir bra dette!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Onkyoen bestillt, men importøren sa at den ikke støtter 24 bit 192 khz, men "bare" 24 bit og 92 khz, selv om den har en DAC, der det står at den har en "Burr-Brown (PCM1796) 192 kHz/24-Bit D/A Converters". Dette er jo litt forvirrende. Men det blir sikkert bra uansett, og den passer inn i tv-bordet. Så jeg slipper å kjøpe nytt.

Blir bra dette!
    Mulig impotøren ikke vet bedre, har lest litt på nettet - og alle steder står det at den bruker 1796 chip..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig impotøren ikke vet bedre, har lest litt på nettet - og alle steder står det at den bruker 1796 chip..

Iportøren har helt rett.

Att chipen er 24/192 betyr ikke at du faktisk kan bruke 24/192.

Maks input på inngangen er 24/96.

-Tim

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Onkyoen i hus, og iallefall på filmen Taken og No Country for Old Men hørtes den svært bra ut. Har ikke fått testet skikkelig på musikk enda, men det lille jeg hørte hørtes ikke noe særlig bedre ut enn sonyen, men det er for tidlig å si. Bør kanskje la det gå litt tid før jeg konkluderer.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Onkyoen i hus, og iallefall på filmen Taken og No Country for Old Men hørtes den svært bra ut. Har ikke fått testet skikkelig på musikk enda, men det lille jeg hørte hørtes ikke noe særlig bedre ut enn sonyen, men det er for tidlig å si. Bør kanskje la det gå litt tid før jeg konkluderer.
    Takk for en hyggelig handel B£NNY!
    Tror Onkyoen finner seg vel til rette hos foreldrene mine. Konklusjonen må vel være at Onkyoen ble litt for svak for Haydnene?
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk for handelen! Den ble litt for svak, spesielt på bassdelen. Forskjellen på Onkyoen og Sony 2400ES er enorm når det kommer til bass spesielt. Jeg så Baraka, scenen med "homeless children" der Lisa Gerrard har en sang, og da var lyden fin på Onkyoen, når bassen kom på så kjente man det. På Sonyen så kunne man nesten poppe popcorn på den bassen der Nesten så man fikk dotter i ørene av en bass som fyllte rommet!

Takk for handelen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •