Forsterker til XTZ (ja, enda en tråd)...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til XTZ (ja, enda en tråd)...

Jeg har et par XTZ 99.21 høyttalere i stuen min. Lyden er noe "spinklere" enn 99.25/26, da de er bestykket med en annen mellomtone og diskant. Kunne tenkt meg litt mer pondus i mellomtonen og en noe mer tightere bass. Lyden er jeg ganske fornøyd med egentlig, men om mulig, ønsker jeg å løfte lyden et lite hakk opp. Pris jeg ser for meg å bruke, er 10.000 +/-.
    De jeg har i kikkerten pr. i dag, er basert på omtale i presse og på forum. Det gjelder følgende produkter:
    - Rotel RB 1572/1582
    - Lyngdorf SDA2175
    - Parasound NC 2250
    - Vincent SP331
    Pr. i dag har jeg en Pioneer VSX-1016 som forsterkeri, men denne vil nok bli byttet ut om ikke så alt for lenge.
    Yamaha 1900 er nok et hett tips for mulig erstatter.

Hvilke erfaringer har dere med disse alternativene?

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen, men hvis spinkle lyd er feilen, så klem til med en NAD med litt watt. Lyngdorf kan ev. bare gjøre det verre, da den er nøytral (men kraftig).

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hi-jacker tråden din et lite øyeblikk. Jeg har en NAD 317, og vurderer XTC 93 WMT. Har hørt at disse trenger endel kraft, men vil NADen være tilstrekkelig?

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar så langt.
    Et merke som har fanget min oppmerksom her nå, er Emotiva.
    Jeg ser der brukes navn som Parasound, McIntosh når der snakkes om lydsignatur. Selvfølgelig ikke så oppløst som de vesentlig dyrere merkene, men alikevel trekkes de fram i sammenligningen. Noen som har erfaring med Emotiva XPA2/XPA3 gjerne i forbindelse med XTZ produkter som vil uttale seg, så setter jeg stor pris på dette. Jeg har hørt litt på McIntosh hos Musikk Magasinet her i Bergen, og liker svært godt lyde fra forsterkerne(MA7000) herfra.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ærlige men kanskje ikke så morsomme svaret er vel at du sannsynligvis har kjøpt feil høyttaler til ditt rom og / eller din smak.

At VSX-1016 ikke skal klare å drive disse høyttalerne virker lite trolig. Du trenger nok rett og slett større høyttalere. Ser at 99.21 ikke er verdens mest lettdrevne høyttalere, men vurderer du å invester 10,000 i forsterker for å rette på det du opplever som problemer med lyden ville jeg heller byttet de ut enn å bytte forsterker.

Regner med at du har testet alle varianter av "room tuningen" ? (med og uten bassrefleks-plugg)
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •