Hvilken suround amp til: B&W(S3) DM603 & DM601 & LCR 600??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken suround amp til: B&W(S3) DM603 & DM601 & LCR 600??

Hei.
    Kva treng eg for å drive 2 stk B&W DM 603 S3, 2 stk B&W DM601 S3 og B&W LCR600 s3 i eit 5 kanals surround-anlegg?

Eg er usikker på om eg kjem til å kjøre surround anlegg no fordi vi bur i leiligheit der surround er upraktisk, men det eg lurer på er kva som faktisk tregns for å blåse liv i det eg har og utnytte potensialet. Så blir det kjøp enten no eller til sommaren. Med tanke på dollarkurs/tilbud hso emotiva er det vel greit å kjøpe no, men med tanke på utdatering av receiverar så er det jo lurast å vente lengst mulig...

Per idag har eg B&W DM603 S3 i stereooppsett dreve av NAD C352 2x80 watt @ 8 ohm kontinuerlig

Dette fungerar bra, men vil gjerne ha meir guffe for eg føler ikkje eg utnyttar dei fullt ut(eller gjer eg det?)

Så forslag til kor mykje effekt eg må ha her, eventuelt kombinasjonar surroundreceiver og effektforsterkar mottas med takk. Det er jo så mange måtar å måle effekt på at det er vanskelig å sammenligne f.eks Denon, pioneer, onky og yamaha basert på spesifikasjonane.

NAD C352, kan forsåvidt inngå i systemet som effektforsterkar(den har jo muligheit for det), men spørsmålet er vel om det er noko poeng i det.

Forresten er dette ein stovekino, men det sa seg vel sjølv med tanke på utstyret kanskje

Takk for alle svar!

EDIT:
    Glømt å nevne pris: Lavast mulig
    Og resten av utstyret er HTPC med BD-rom og HDMI ut(Hovedkort er Asus p5n7a-vm), Samsung UE55B7070 og NAD C521BEE cd-spiller

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ihvertfall ha rimelig stor receiver for å få 80watt pr kanal. De som er oppgitt til det har som regel ikke det halve en gang når alle kanaler drives. Harman Kardon er av få som faktisk oppgir ekte effekt og ikke tegneserie-effekt. Men skal du opp i såpass effekt så blir det dyrt. Da er de, i mine øyne, bedre med en liten receiver og separat effektforsterker i tillegg.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja eg har sett at det er rimelig tynt i forsterkerdelen på dei lfeste surroundreceiverar.
    Eg kan jo alltids benytte NAD C352'en min til effekt, men var liksom tenkt å gå eit steg opp...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du å legge i av kronasjer da? HK AVR760 er på 7x85 watt og koster 23.000kr. For å få effekt så er det liksom i denne prisklassen du må legge deg. Både Pioneer og Onkyo oppgir det dobbelte og mer i effekt i samme prisklasse, men det er i 6ohm og mest sannsynlig med bare 2 kanaler drevet. Men uansett så er en skikkelig effektforsterker kraftigere. Jeg har Yamaha 663 som ren prosessor og bruker effektforsterker i tillegg og det sparker bra liv i selv mine pygmé-høyttalere.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    23 000 er langt over det eg kan tenke meg å legge i dete. Nærmare det halve :P Eg legg i det det det fortjener, sjølv om det er eit forferdelig dårlig svar..

Eg har jo allereie ein 2x80 som eg evt kunne kobla til ein receiver til 7 tusen og då hadde jo hatt tilnærma samme effekt på frontane (5 watt mindre) til den nette sum av 7 tusen og ikkje 23.

Då er det nok bedre å kjøpe prosessor/liten forsterkar som du seier
    Emotiva xp5 til effekt kanskje? Eller er det overkill? Til forntane er jo 200 watt greit, men til bakhøgtalarane er det jo kanskje ikkje nødvendig. Bedre med xpa3 då kanskje?, nei eg veit ikkje eg.

Men så må eg vel ja noko som kan prosessere og. Går vel ikkje an å kjøre direkte frå htpc til effektforsterkar gjennom phono eller hdmi?

Og då er spørsmålet, er det lurt å kjøpe dyrt, eller vil den billegaste receiveren som har hdmi'ar og støtte for deep color og alt dette vere god nok. F.eks Onkyo TX-SR806 eller Harman/Kardon AVR355

Men eg veit ikkje kva effekt som trengs for å blåse sprut i dette anlegget. Det einaste eg veit er at eg ikkje skal gå ned på effekt til frontante, heller kanskje opp. Samtidig er eg ikkje interessert i å kjøpe noko som eg må selge etter eit par år fpordi eg skulle spare 2 tusenlappar, då er det bedre å kjøpe litt no og meir seinare.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur kanskje Onkyo 807 kan funke, og så kan eg jo sjekke om kva som gir best lyd av å biampe den eller å bruke C352'en til effekt. Så kan eg jo berre kjøpe meg effektforsterkar seinare.

Eg kan ikkje ødelegge noko med å bruke Onkyo 807 på B&W 603?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest at DM'ene trenger litt pulver for å yte skikkelig.

Jeg har 7.2 oppsett og jeg har en effektforsterker på 5x250watt der 2 av kanalene driver bakhøyttalerne som aldri er i bruk siden det jo nesten ikke finnes filmer med 7.1 lydspor, men det er jo kjekt å ha skulle det dukke opp en film med 7.1. Så mitt svar blir: Du trenger selvfølgelig 200watt til bakhøyttalerne hvis du har råd til det. Det er jo kjipt at frontrekka skal holdes igjen pga at receiveren som driver bakhøyttalerne er mye slappere og ikke klarer å henge med frontrekka.

EDIT: Jeg driver og vurderer å flytte de aktive sidehøyttalerne bak og de andre til siden så jeg får utnyttet effektforsterkeren da. Det er for galt å ha 500watt til ingen nytte.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er sant det du seier.

Har veldig lyst på ein XPA5 egentlig så spørs om det ikkje blir ein slik til jul
    Men då må eg ha ein forforsterkar evt. rimelig surroundreceiver. Får kikke litt rundt og sjå kva folk har i lag med Emotiva.

Kanskje nokon har ein ide om kva som kan vere ei rimelig og god løysinga som forforsterkar evt. rimelig surroundreceiver???

Skulle ønske nokon med erfaring med denne serien(B&W) i surround kunne bidra litt med synspunkt med tanke på kva effekt eg burde ha, men takk for dine Gurba, sett pris på det

Hehe, 500 watt til ingen nytte ja. Litt anna verden enn eg lev i for her sitt eg med 2x80

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde sånn omtrent samme oppsett som deg før, og det låt helt greit med en Denon 7x110w (ca 10.000krs reciver), men de ble også prøvd med en H/K reciver som var oppgitt til noe lavere effekt på "papiret" - men i virkeligheten fikk disse til å låte langt bedre. Så det å parre dine høyttalere med en H/K reciver til 10.000kr ++ er ikke dumt.

Men som det nevnes, du kan kjøpe et Emotiva effekttrinn og en mye billigere reciver som bare brukes som forforsterker og få mer ut av høyttalerne dine enn reciver til samme pris. Tror til og med den UPA-5 modellen som "bare" er på 5x125w skal klare drive dine B&W bedre enn recivere til 20.000.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns Harman Kardon passer ypperlig til B&W... får dem til å våkne mer enn de andre reciverene.. 600 serien er litt late, så dem trenger en livat krabat .

EDIT: HAr selv 603s3, og har hatt HK 970 stereoforsteker på den. Vannvittig bra. Måtte desverre kjøpe reciver pga lipsync problemer med den nye Panasonic TV'en jeg kjøpte. Ble da NAD T747, som også fungerer veldig bra, men syns nok Harman sound'en passer bedre til 603'a mine.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har ein onkyo 807 og oppsett med DM603 s1, 601 s2 og htm61. Synest dette fungerer utmerket. Nå skal det nevnes at eg er ganske ny når det gjeld lyd og bilde, og mine s1 høytalere har eit passivt element. Men alt i alt meget bra trykk i surround og stereo. Eg kjører ikkje med bi-amp så skulle ikkje tru det skulle bli noe problem å drive dine høytalere.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Litt motstridande svar her.

Eg lenar meg mest mot å kjøpe effekttrinn og surroundforsterkar. Trur det vil lønne seg i lengda, men ser det er enkelte som meiner at det er undøvendig. Hmm vanskelig valg.

Men for sei det slik då: Vil ein surroundforsterkar til rundt 10-12 tusen frå f.eks H/K gi meir eller mindre effekt til frontane enn eg har no?
    Eg vil egentlig ikkje gå NED i effekt på frontane og då ser det ut til at effektforsterkar er einaste løysinga foruten å kjøpe surroundreceiver til 20 tusen.

Ser også at H/K er anbefalt match til B&W 600 serien, og Emotiva er anbefalt og eg er sjølv ein liten "avstandsfanboy" men kva med emotiva og ein liten onkyo? Er det fin match til desse høgtalarane? Får vel ein xpa5 til 8 tusen(?) og ein rimelig onkyo surroundreciever til 5, og då så har eg jo effekt til å drive det meste til 13 tusen...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er det best med separat effektforsterker. Om du velger 2-kanals så får du jo mer kraft til frontene og strømforsyningen i receiveren som skal dra de andre høyttalerne får en mye lettere jobb. 3-kanals er en mellomting som er nokså kurrant. Det er tross alt front og senter som krever mest kraft. De som sier at det er nok med receiver har aldri prøvd effektforsterker så de vet ikke hva de snakker om.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, point taken. Trur eg går for effekt og ein mindre receiver.

Men er det receiveren med dac eller er det effekttrinnet som gir "signatur" til lyden? Tenker på at folk snakkar om var/kald/skarp lyd osv....

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Skulle ønske nokon med erfaring med denne serien(B&W) i surround kunne bidra litt med synspunkt med tanke på kva effekt eg burde ha, ...
    Jeg har nøyaktig samme høyttaleroppsett som deg :-)

Jeg kjører et diverse-oppsett fra Rotel. Dvs.

RSP-1066 prosessor/forforsterker. Denne er selvfølgelig utdatert med tanke på de nye lydformatene med låter fortsatt bra og kan ta 7.1 analog inn fra en Blu-ray-spiller som kan levere det. Ingen HDMI-støtte.

Til DM603 S3 bruker jeg en Rotel RB-981 som leverer 2x130 Watt og 80 Ampere peakstrøm. Dette holder i massevis og jeg har aldri savnet mer effekt. Har også kjørt de samme høyttalerne på Primare A31.2 med tilsvarende effekt (2x120 Watt). Ikke noe mer trøkk men en del bedre lyd. Den siste forsterkeren jeg har testet disse på er den jeg bruker på bakhøyttalerne, Rotel RB-970BX. Denne leverer kun 2x60 Watt og 30 Ampere, noe som ble alt for veikt for DM603. Det låt tamt og trøkket ikke i det hele tatt. Hadde ikke sjangs til å få opp volum med denne.

Så til DM601 S3 som bakhøyttalere bruker jeg Rotel RB970BX som nevnt over (2x60 Watt). Det fungerer utmerket. Har ikke testet å kjøre på skikkelig trøkk bak.

Til LCR600 S3 bruker jeg en Rotel RB930AX i bridge mono og den leverer da 90 Watt. Dette fungerer også utmerket.

Grunnen til denne brokete samling forsterkere er at jeg startet med stereo, og har kjøpt til litt etterhvert. Jeg ville nok gått for en eller annen 5x120 Watt eller større i dag. Men jeg tviler på at disse er like strømsterke som en tilsvarende stereoforsterker så det er mulig selv det er for veikt for frontene.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Hmmm... Litt motstridande svar her.

Eg lenar meg mest mot å kjøpe effekttrinn og surroundforsterkar. Trur det vil lønne seg i lengda, men ser det er enkelte som meiner at det er undøvendig. Hmm vanskelig valg.

Men for sei det slik då: Vil ein surroundforsterkar til rundt 10-12 tusen frå f.eks H/K gi meir eller mindre effekt til frontane enn eg har no?
    Eg vil egentlig ikkje gå NED i effekt på frontane og då ser det ut til at effektforsterkar er einaste løysinga foruten å kjøpe surroundreceiver til 20 tusen.

Ser også at H/K er anbefalt match til B&W 600 serien, og Emotiva er anbefalt og eg er sjølv ein liten "avstandsfanboy" men kva med emotiva og ein liten onkyo? Er det fin match til desse høgtalarane? Får vel ein xpa5 til 8 tusen(?) og ein rimelig onkyo surroundreciever til 5, og då så har eg jo effekt til å drive det meste til 13 tusen...
    Onkyo 807 får du til ca 7000,- det er et røverkjøp!

Om du ikke skal spille latterlig høyt så holder dette i massevis!

Om nødvendig så kan du finne et effektrinn til frontene!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv B&W 600-serie (s2) bruker h/k 8500... fugerer greit, bør vurderes...
    5x110 og 85 amp. godt under 10000kr...:wink:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rapp
    Snip
    Samme opp sett ja, men då høyrer eg litt på deg og bestem meg for at det blir nok effektforsterkar. Sjølv om eg ser at blan anna Private Ryan meiner det er undøvendig :P

Må berre bestemme meg for kva slags oppsett det blir.
    1. XPA3 til front og center og bakhøgtalarar dreve av receiver,
    2. XPA5 alt dreve av effekt
    3. UPA5 alt dreve av effekt

Argumentet for xpa5 må vel vere om eg utvidar seinare, har jo ikkje behov for 200 watt på DM601 S3 liksom

Når eg har bestemt meg for kva effektforsterkarar det blir, så kan eg avgjere om det blir prosessor som f.eks UMC-1 eller ein forsterkar som f.eks 807

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av at_kald
    Har selv B&W 600-serie (s2) bruker h/k 8500... fugerer greit, bør vurderes...
    5x110 og 85 amp. godt under 10000kr...:wink:
    Greit? eller greit som i jævlig bra? Hmmm.... har jo større muligheit for utvide/oppgradere seinare ved kjøp av effektforsterkar med ein gang.

Er vel ikkje noko poeng i å kjøpe ein dyr 7.1 vs ein rimelig 7.1(når eg brukar effektforsterkar) så lenge den har inngangar og utgangar som eg treng? Eller vil denne forsterkaren påvirke lyden en del og? Marantz skal vel ha ein ganske oppløst topp, kanskje det hadde vore noko???

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit...hehe

Skal du ha 7.1? Lyden i avr8500 er bra, at det blir bedre lyd enn det du har nå er ikke umulig... (Definisjonen av lyd er vel individuel?) 8500 er mer enn kraftig nok for anlegge ditt og har mange muligheter som du sikkert vet. Har sett disse nede i 7000kr...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •