Emotiva forsterkere og støy problemer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror støyproblemet er mye mindre enn det kan virke som hvis man bare leser denne tråden.

På denne tråden har pt. ca 290 stemt (det må vel være flesteparten av Emotiva-eierne her til lands?), og rundt 10% rapporterer om støy. De øvrige 90% opplever kun normal/ingen støy eller forstår ikke problemstillingen.

På Emotivas eget forum er det pt. registrert ca 3660 brukere, og ut av totalt 99.428 poster er det tilsammen kun 86 poster hvor ordene "hum" og/eller "interference" forekommer.

Tror rådene i manualen er gode for å avhjelpe i de aller fleste støytilfeller, men det er jo lite man kan gjøre hvis strømnettet leverer så grumsete strøm at det påvirker lyden. Andre forsterkere kan kanskje være mindre følsomme for den type forstyrrelser?

Uansett, mitt poeng er at man ikke bør dimensjonere sitt inntrykk av et merke basert kun på den støyen som noen ganger blir generert på et nettforum. I dette tilfellet synes de aller, aller fleste Emotiva eiere tross alt å være entusiastisk fornøyde.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    På denne tråden har pt. ca 290 stemt (det må vel være flesteparten av Emotiva-eierne her til lands?), og rundt 10% rapporterer om støy.
    Hvis det er riktig som du sier her så synes jeg faktisk det er et jæ**lig høyt tall!!!
    10%?????
    Da må det være en svært alvorlig feil et eller annet sted i kvalitetskontrollene deres!!!
    Personlig mener jeg at 1% er et altfor høyt tall!!!
    Hvis man tar Parasound til sammenligning kan jeg ikke huske å noen gang ha hørt klager på at noen av deres forsterkere produserer nevneverdige støymengder.
    Det er selvfølgelig ikke umulig at produksjonsfeil forekommer, men i de fleste tilfeller blir feilen funnet og rettet før produktet når forbruker.
    Og dersom det en skjelden gang skjer at en feilvare når forbruker er det vel kanskje 1 av 1000 produtker eller mindre.
    10%???

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er 230V eller 400V har ikke noe å si, men hvor man er plassert i forhold til trafo derimot vil jeg tro er en større kilde til støy å feil.
    Eksempel; Dersom man bor i et byggefelt og er siste mann på linja etter trafo kan en da oppleve større variasjon i spenning på inntak. Normal spenning 230V kan ofte måles ned mot 210V og faktisk mindre.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes lite ut.
    Alle hus skal ha en spenning på mellom 220 og 240.
    Har man mindre må man kontakte everket og få installert trafo.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Det hørtes lite ut.
    Alle hus skal ha en spenning på mellom 220 og 240.
    Har man mindre må man kontakte everket og få installert trafo.
    Det høres lite ut ja, og det vil skape problemer med en del elektronikk. Men man får ikke rettet probelmene ved 210v heller.

Kravet i Norge er 230v +/- 10%, det vil si at så lenge spenningen ligger mellom 207-253 volt så driter E-verket i om TVen eller noe annet ryker.

Sliter selv med en brygge på jobben hvor det under belastning går helt ned i 205v, da skyter amperen i været og sirkingen går. Har målt 49 A på den ene lederen på en 32A kurs.. Det holder ikke lenge, selv med mange minus grader.

Men her skal det bygges ut til nytt 400v anlegg om kort tid.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn var det nok det var ja.
    Pluss minus 10%...tenkte pluss minus 10v jeg nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk nettopp USP-1 og ERC-1 koblet opp mot XPA-1. Skrekk å gru for en støy jeg fikk. Brukte 1 time for å renske i kabelsalaten.
    Nå er det helt tyst. Kan legge øret inntil diskanten og null støy/sus.

Så anbefaler folk og sjekke kablene. Skille godt mellom signal/strøm.

Ha en fin kveld!

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er jævlig undervurdert dette med å separere kablene nøye...vet det er mange som bare hiver store kveiler bak racket for eksempel..det kan neppe være bra.
    Jeg løste også de fleste støyproblemer ved å legge kablene strategisk i forhold til hverandre.
    Når det er sagt så hadde jeg ikke støy før jeg fikk emotiva heller, selv om det da var et salig rot bak racket, så jeg tror at emotiva er noe mer følsomt for forstyrrelser enn andre merker.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Jeg tror det er jævlig undervurdert dette med å separere kablene nøye...vet det er mange som bare hiver store kveiler bak racket for eksempel..det kan neppe være bra.
    Jeg løste også de fleste støyproblemer ved å legge kablene strategisk i forhold til hverandre.
    Når det er sagt så hadde jeg ikke støy før jeg fikk emotiva heller, selv om det da var et salig rot bak racket, så jeg tror at emotiva er noe mer følsomt for forstyrrelser enn andre merker.
    +1

Hadde DP stående på samme plass som XPA-1 før jeg ryddet i kablene. Ingen støy/sus.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mottok XPA-5 i går. Helt tyst selv på superlettdrevne Klipsch RB81.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det høres lite ut ja, og det vil skape problemer med en del elektronikk. Men man får ikke rettet probelmene ved 210v heller.

Kravet i Norge er 230v +/- 10%, det vil si at så lenge spenningen ligger mellom 207-253 volt så driter E-verket i om TVen eller noe annet ryker.

Sliter selv med en brygge på jobben hvor det under belastning går helt ned i 205v, da skyter amperen i været og sirkingen går. Har målt 49 A på den ene lederen på en 32A kurs.. Det holder ikke lenge, selv med mange minus grader.

Men her skal det bygges ut til nytt 400v anlegg om kort tid.
    Hva måler du hos deg?

Ser ikke ut til at spesielt mange opplever dette problemet med TN - sett bort fra deg.

E-verket er heldigvis ikke likgyldige over hele landet. Her rettes det opp selv innenfor de 10% som er satt :smile:

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg ligger det på 233-235, så det er ingen volt problemer.

Men husk også at de aller fleste har IT nett i Norge, og ikke TN.
    Samt det er nok også veldig mange som ikke vet om de har 230v eller 400v. Mange missforstår 400v, og ikke vet at det faktisk gir 230v i stikkontakten.

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyrer i gang denne tråden igjen da jeg har et lite spørsmål ang. emo støy.

Har om dagen litt mer støy en vanlig, pga nytt rack med litt andre plasseringer og mye dårligere plass bak (kabelsalat)

Det er en generell sus i alle høyttalere. Hvis jeg feks tar signalkabelen inntil ht kabelen så blir det betraktelig mye mer støy. Kan jeg konkludere med at mine RCA kabler er for dårlig skjermet?

Har egentlig ikke muligheten til å rydde noe særlig i kabelsalatan da det som sagt er ekstremt dårlig plass...
    Skal også sies at emo forsterkeren er ganske nær en stikk-kontakt (vegg-kontakt)..har dette noe innvirkning?
    - Roter jeg litt i rca kabelene så går også emo'en i protect..

Mvh,
    H

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hustlin
    Fyrer i gang denne tråden igjen da jeg har et lite spørsmål ang. emo støy.

Har om dagen litt mer støy en vanlig, pga nytt rack med litt andre plasseringer og mye dårligere plass bak (kabelsalat)

Det er en generell sus i alle høyttalere. Hvis jeg feks tar signalkabelen inntil ht kabelen så blir det betraktelig mye mer støy. Kan jeg konkludere med at mine RCA kabler er for dårlig skjermet?

Har egentlig ikke muligheten til å rydde noe særlig i kabelsalatan da det som sagt er ekstremt dårlig plass...
    Skal også sies at emo forsterkeren er ganske nær en stikk-kontakt (vegg-kontakt)..har dette noe innvirkning?
    - Roter jeg litt i rca kabelene så går også emo'en i protect..

Mvh,
    H
    hvis du ikke får veldig mye svar her så forsøk deg på tekniske tråden til emo eller emotivas venner.
    jeg ville forsøkt å isolere de kablene som eventuellt lager støyen og kanskje byttet de, man kan jo kjøpe en målepenn som viser hvem kabel som er verste synderen jeg testet dette på 4 forskjellige nett kabler før jeg handlet
    audioquest,kimber,vincent og supra, audioquest var den med minst støy

lykke til

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    hvis du ikke får veldig mye svar her så forsøk deg på tekniske tråden til emo eller emotivas venner.
    jeg ville forsøkt å isolere de kablene som eventuellt lager støyen og kanskje byttet de, man kan jo kjøpe en målepenn som viser hvem kabel som er verste synderen jeg testet dette på 4 forskjellige nett kabler før jeg handlet
    audioquest,kimber,vincent og supra, audioquest var den med minst støy

lykke til
    Ja jeg tenkte egentlig å fyre det i den tekniske, men denne tråden er jo dedikert til støy. så det ble her..

Isolere de kablene jeg allerede har mener du? hvilket materiale?

- irriterende med støy ass, det er det værste jeg veit... å legge masse penger i kabler pga det er enda værre!

Jeg vet sånn circa hvilken kabelen som er den "værste" synderen.. men det er som sagt generelt alle.. Kablene er foressten emotiva Ultra cables..

Men jeg har en følelse av at nye kabler ikke vil gjøre susen.. jeg ser egentlig for meg at veggkontakten og en haug med kabelrot som problemet, uansett kabel? eller har du tro på at en godt skjermet kabel vil fikse alt?
    hadde jo vært genialt, meen har mine tvil..

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt logisk fredag-tankegang. så blir dette fremgangsmåten for å fikse problemet.

1) Ta forsterker ut av racket (au ryggen) - teste uten kabelrot
    2) om 1) blir suksè, finne på noe smart slik emo'en kan stå en annen plass med mindre rot.
    3) om ikke 2)+1) teste en og en rca kabel..

mtp. at det har vært bra før. så bør dette være en plassering-issue (kabelrot,strøm,osv) så siste utvei blir jo å flytte emoen.

Men issuen blir da; kjøpe nye kabler (om det vil fungere med dagens plassering) eller kjøpe nytt rack..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg tenkte egentlig å fyre det i den tekniske, men denne tråden er jo dedikert til støy. så det ble her..

Isolere de kablene jeg allerede har mener du? hvilket materiale?

- irriterende med støy ass, det er det værste jeg veit... å legge masse penger i kabler pga det er enda værre!

Jeg vet sånn circa hvilken kabelen som er den "værste" synderen.. men det er som sagt generelt alle.. Kablene er foressten emotiva Ultra cables..

Men jeg har en følelse av at nye kabler ikke vil gjøre susen.. jeg ser egentlig for meg at veggkontakten og en haug med kabelrot som problemet, uansett kabel? eller har du tro på at en godt skjermet kabel vil fikse alt?
    hadde jo vært genialt, meen har mine tvil..

jeg har lest noe om at emotiva sine kabler ikke er de beste hvis man sliter pga støy, med isolere mente jeg å prøve å få de litt unna de andre kablene hvis mulig, føler med deg for dette er ett irriterende problem, pleide å kalle det å ha en gremlin i anlegget der jeg kommer fra men deet er dessto mer gøy når du får løst det. ett godt skjermet kabel kan være med å løse problemet

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har lest noe om at emotiva sine kabler ikke er de beste hvis man sliter pga støy.
    Jasså, det sku jeg visst før jeg kjøpte dem, hehe.. får teste litt å se hva jeg gjør. Vil helst slippe å shoppe nye ass :P men som du sier, er en lettelse å få vekk støy. Det irritererer meg til og med på jobb, enda det er milevis vekke :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså, det sku jeg visst før jeg kjøpte dem, hehe.. får teste litt å se hva jeg gjør. Vil helst slippe å shoppe nye ass :P men som du sier, er en lettelse å få vekk støy. Det irritererer meg til og med på jobb, enda det er milevis vekke :twisted:

understreker at jeg kun har lest om dette på ett av forum, ikke testet selv.
    behøver ikke legger mye kroner, mye bra på bruktmarkedet når det gjelder kabler også

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    understreker at jeg kun har lest om dette på ett av forum, ikke testet selv.
    behøver ikke legger mye kroner, mye bra på bruktmarkedet når det gjelder kabler også
    nei sant nok, men irriterende å bruke penger på kabler når jeg allerede har. Det burde vært påbudt med god skjerming, uansett pris..
    men en kan jo drømme..

Edit:
    - ang. ultra kablene, ser det skrives litt om det nå jeg og... kabelen i seg selv er veldig jalla egentlig, pluggene er skjeive å vanskelige å få på plass.. men mulig det er et mandagsprodukt..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •