Bi amping med to forskjellige effektforsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi amping med to forskjellige effektforsterkere

Har en parsound NC-250 som driver et sett med infinity kappa 90. Lurer litt på om det hadde gitt meg noe ekstra, hvis jeg tok frem min gode gamle og vellydende Acurus a-150 som jeg står på loftet.

Planen ville da være å bi-ampe acurusen i sammen med parasounden. Parasound til bassenen og acurus til mellomtone/diskant.

Vet ikke om det har noe for seg?? Mulig at parasounden er plenty og mer nok for disse kappaene, og at det i praksis ikke vil gi noe "mer". Mellomtone/diskant er heller ikke veldig strømkrevende, så det suger vel da også lite ut av totaleffekten på forsterkeren.

Noen som har noe erfaringer her, så hadde det vært hyggelig med tilbakemeldinger. :-D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Har en parsound NC-250 som driver et sett med infinity kappa 90. Lurer litt på om det hadde gitt meg noe ekstra, hvis jeg tok frem min gode gamle og vellydende Acurus a-150 som jeg står på loftet.

Planen ville da være å bi-ampe acurusen i sammen med parasounden. Parasound til bassenen og acurus til mellomtone/diskant.

Vet ikke om det har noe for seg?? Mulig at parasounden er plenty og mer nok for disse kappaene, og at det i praksis ikke vil gi noe "mer". Mellomtone/diskant er heller ikke veldig strømkrevende, så det suger vel da også lite ut av totaleffekten på forsterkeren.

Noen som har noe erfaringer her, så hadde det vært hyggelig med tilbakemeldinger. :-D
    de to forsterkerne har garantert ikke samme utgangssignal, dermed vil du ikke få korrekt forhold (volum) mellom bass og mellomtone/diskant.
    --
    Thorbjørn

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    de to forsterkerne har garantert ikke samme utgangssignal, dermed vil du ikke få korrekt forhold (volum) mellom bass og mellomtone/diskant.
    Nå har jo NC-250 gainkontroll, så tror ikke det skal være noe problem!
    ...iallefall lov å prøve! Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt det argumentet tidligere, men da erfarte jeg noe annet. Jeg ser jo at det ut i fra spec ser ut til å være missforhold, men hvorfor fungerte det fint når jeg testet det sist? Ikke vet jeg:???:

Det fungerte perfekt når jeg kjørte det på et høyttaler sett med 2x6,5" elementer, men i de høyttalerne jeg har nå sitter det 2x10" basser + mellomtone og diskant. Lurte vel på om saken stiller seg annerledes da i fht med 6,5".

Det er jo bare prøve, men det er ikke bare, i den sterobenken jeg har nå er alt så trangt bake reciveren og noen kablene er så korte at jeg må koble det opp med inspeksjons speil så det vil i så fall være en dags jobb å koble til og fra.

Er det flere synspunkter og kanskje noen rene tekniske forklaringer om det kan være en ide eller helt på jordet.. Gain kontorll er desverre ikke noe tema..

Men takk for tilbakemeldinger iallefall:-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa

Er det flere synspunkter og kanskje noen rene tekniske forklaringer om det kan være en ide eller helt på jordet.. Gain kontorll er desverre ikke noe tema..
    Vedlegg 58314
    Det er veldig greit siden du da kan justere nivået på NC2250 så volumet passer acurusen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den ene har gain control får man hvertfall justert da, men man har jo ingen garanti for at det blir korrekt justert. Men hvis man er fornøyd når man mener det selv låter bra så er det jo bare å kjøre på.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Vedlegg 58314
    Det er veldig greit siden du da kan justere nivået på NC2250 så volumet passer acurusen.
    Denne var nyttig:-D :-D

Det visste jeg vel egentlig men hadde det ikke i tankene.. Det er derfor dette forumet er genialt! Man får tips og får hjelp til å komme på rett spor.

Takker så mye Bugarden. Nå er det bare å koble i fra hverandre.... igjen.... puh..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg prøvde litt forskjellige slike komboer på HiFi-klubben en gang for moro skyld... Var slettes ikke så ille en del av kombinasjonene.. :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den ene har gain control får man hvertfall justert da, men man har jo ingen garanti for at det blir korrekt justert. Men hvis man er fornøyd når man mener det selv låter bra så er det jo bare å kjøre på.
    Nå er jo Para'en kraftigere enn Acur'en, så det skal øke sjansen for en god match betraktelig

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja er det ikke nettopp det som er "korrekt justert"?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Hehe, ja er det ikke nettopp det som er "korrekt justert"?
    Tja, kanskje det. Jeg tenker jo at det er litt viktig at det blir korrekt signalforhold mellom elementene i samme høyttaler, men det er kanskje ikke så viktig / komplisert som jeg tror
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men uansett om man justerer gain på den ene så de matcher på et bestemt volum så vil det vel være forskjell på økningen i volum hvis forsterkerne har forskjellig inngangsfølsomhet. Eller er jeg på feil jorde?

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Men uansett om man justerer gain på den ene så de matcher på et bestemt volum så vil det vel være forskjell på økningen i volum hvis forsterkerne har forskjellig inngangsfølsomhet. Eller er jeg på feil jorde?
    ja, feil forhold skjer som regel... spiller en lavt å justerer det inn så spiller det feil forhold på høyt volum. men en kan være heldig da..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain er et fast mål på forsterkning i forhold til inngangssignal, så om gain er justert likt i 2 ulike forsterkere så skal de gi samme amplitude ut uansett signalstyrke inn.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var begge forsterkerene koblet til høyttalerne og jeg trengte ikke å justere noe som helst på gainkontrollen. Det virker balansert. Vet ikke helt om jeg kan høre noe stor forskjell på kontroll av elementene. Innbiller meg vel at mellomtonen/diskanten suger så lite av totaleffekten som konsumeres at det knapt blir hørbart.. Har ikke fått gitt noe skikkelig gass ennå, da hele familien har vært i huset i dag. Forsøkte å lure dem ut på tur uten hell

Kan vel hende det hjelper noe når jeg spiller litt mer krevende "bass musikk" og når vulumet nærmer seg kl 12.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •