Et par praktiske spørsmål om rørforsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et par praktiske spørsmål om rørforsterkere

Vil bare begynne med å fortelle at jeg har lest gjennom noe som føles som et uendelig antall tråder for å finne svar på dette, uten hell. De fleste som begynner med lignende spørsmål forsvinner i produktanbefalinger i stedet for svar på spørsmålene.

Vurderer å gå til innkjøp av en Kora Explorer 90SII csc reference. KORA - WORLD CLASS TUBES AMPLIFIERS
    Dette er en integrert forsterker med rør (6922?) på forforsterkerdelen og MOSFET på effektforsterkerdelen. Dette kalles vel en hybrid integrert forsterker.

I denne forbindelse har jeg noen praktiske spørsmål hva gjelder rør, da jeg må innrømme at jeg er rimelig blank på området.

Hva kreves av vedlikehold, og er dette vanskelig?

Hørt at rør har begrenset holdbarhet og at disse må byttes fra tid til annen - hvor lenge varer et rør?

Er det slik at rørenes varighet livstid beregnes ut fra antall timer forsterkeren står på?

I så fall betyr vel dette at forsterkeren bør skrus av når den ikke er i bruk. Er "oppvarming" av en rørforsterker annerledes enn ved en transistorforsterker?

Og sist, men ikke minst;
    Er det forskjell på en hybrid og en ren rørforsterker når det gjelder disse spørsmålene`?

Evt. annen praktisk informasjon om temaet tas i mot med stor takknemmelighet.

Mvh Mr.Message

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Message

.
    Hva kreves av vedlikehold, og er dette vanskelig?
    Vanlig vedlikehold. Men vanlige rørforsterkere trengs å få justert bias nå og da.
    Hørt at rør har begrenset holdbarhet og at disse må byttes fra tid til annen - hvor lenge varer et rør?
    signalrør har en levetid fra 10000-30000t mens enkelte med militære spesifikasjoner har oppimot 100000 og gjerne over det.
    Effektrør har noe kortere levetid. Man regner vel en 3000 til 10000?
    Er det slik at rørenes varighet livstid beregnes ut fra antall timer forsterkeren står på?
    Stemmer det ja
    I så fall betyr vel dette at forsterkeren bør skrus av når den ikke er i bruk.
    Om natten iallefall. ...og mens man er på jobb el.
    Er "oppvarming" av en rørforsterker annerledes enn ved en transistorforsterker?
    Sånn ca den samme, bare det at lyden forandrer seg dramatisk fra kald til varm
    Og sist, men ikke minst;
    Er det forskjell på en hybrid og en ren rørforsterker når det gjelder disse spørsmålene`?
    Er atskellig rimeligere å holde en hybridforsterker med rør siden de som regel kun har 2 rør i signaldelen. Trenger mindre vedlikehold. Litt kortere tid mtp oppvarming.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden dette er en s.k. hybrid forsterker, er det normalt ingen justeringer som skal gjøres (ikke bias).

De rør som er der er "små rør" i spenningsforsterker-delen.

De små rørenes varighet bestemmes helt av det design som er anvendt - så rørenes varighet kan da variere fra 1-2 år til 20 år eller mer. Noen design kjører rørene på full strøm, og da holder de kort tid - andre kanskje kun 5-10 % av max og da blir det en helt annen sak. Også den enkelte rørtype/fabrikat kan være helt avgjørende.

I Music Angel KT88 kjøres eksempelvis små-rørene meget forsiktig - så der trenger man ikke bekymre seg for rørskift med det første.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Siden dette er en s.k. hybrid forsterker, er det normalt ingen justeringer som skal gjøres (ikke bias).

De rør som er der er "små rør" i spenningsforsterker-delen.

De små rørenes varighet bestemmes helt av det design som er anvendt - så rørenes varighet kan da variere fra 1-2 år til 20 år eller mer. Noen design kjører rørene på full strøm, og da holder de kort tid - andre kanskje kun 5-10 % av max og da blir det en helt annen sak. Også den enkelte rørtype/fabrikat kan være helt avgjørende.

I Music Angel KT88 kjøres eksempelvis små-rørene meget forsiktig - så der trenger man ikke bekymre seg for rørskift med det første.

Jeg ville byttet ut kt88 med vanlige 40 watts lyspærer fra Osram, meget bedre lydmessig og til en brøkdel av prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Jeg ville byttet ut kt88 med vanlige 40 watts lyspærer fra Osram, meget bedre lydmessig og til en brøkdel av prisen.

Interessant at du nevner det - Osram laget verdens beste KT88-rør (sammen med Marconi - Marconi-Osram, det senere GEC).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt det ikke er lenge igjen til julaften - for da skal du vel på jobb igjen:-?

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    På låven sitter nissen med sin julegrøt, så god å søt, bla bla bla bla....

Sier meg forøvrig enig med deg Kjell B sier her, og også BGuarden...
    Vist du først skal høre på noen, så hør på dei

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Bare til info. Midt tidligere innlegg var lagt inn av en kødd på jobben min som så sitt snitt til å ha det litt morsomt på min maskin. Har en dårlig vane med å ikke logge meg ut.

Dette var ihvertfall langt bedre enn forrige gang det skjedde, for å si det sånn.

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare til info. Midt tidligere innlegg var lagt inn av en kødd på jobben min som så sitt snitt til å ha det litt morsomt på min maskin. Har en dårlig vane med å ikke logge meg ut.

Dette var ihvertfall langt bedre enn forrige gang det skjedde, for å si det sånn.
    Hehe...... **** for en K*k....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit for meg. Har uansett fått svar på det vesentlige av i et par av de første innleggene. Takk for disse svarene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •