Rørforsterkere vs. Rørforsterkere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 39 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 766
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rørforsterkere vs. Rørforsterkere.

Som et resultat av "stadige" avsporinger i både Music Angel tråden og High End rør vs. transistor tråden starter jeg denne, der det kan diskuteres ulike rørforsterkere seg i mellom.

Fortrinnsvis begrenset til "Push-Pull" konstruksjoner, eksempelvis m/effektrør type 6550, EL34, KT88 mv. da dette stort sett er forsterkere som kan benyttes mot et bredt spekter av høyttalere, og nok således "favner" flertallet.

Utelater dermed i utgangspunktet laveffekt SE-forsterkere ol. da det ellers vil bli litt for mange "ingredienser i gryta".

Håper at tråden kan holdes på et saklig, informativt og inspirerende nivå, da noe av misjonen er å kunne formidle ERFARINGER om ulike fabrikater, konstruksjoner, tweaks, modifiseringer, høyttalervalg mv. Dvs Pros & Cons om ulike fabrikat og typer.
    Mao. et "bidrag" til de som ønsker å prøve seg i "rørmagiens" verden - og antakeligvis har behov for litt hjelp på veien - og til andre som har prøvd seg litt, men kan behøve innspill om alternativer.

SAKLIGHET er et ønske.
    Apekatter er dermed oppfordret til å finne et annet tre (tråd) å klatre i

Men, for all del.... selvfølgelig er det lov å være uenig - og ha egne meninger og oppfatninger, såfremt det i utgangspunktet er erfaringsbasert - og IKKE synsingfranoensommeneråhahørtogtrorutenselvåhaprøv d
    Enige?
    OK fint:

Rørforsterkere har gjennom de siste årene virkelig hatt sin "rennesanse" over hele verden - og det er nok ikke uten grunn. Min første opplevelse var med et "pådyttet" lån av et Papworth EL34 50W "hamsterbur". Dette som et resultat av at jeg indikerte savn av sånnogsånn med mitt da transistorbaserte oppsett.
    Det tok under 2 min. før jeg bokstavlig talt "så lyset" i rørene, selvom "hamsterburet" ikke var helt innertier - men rør måtte det bli i fremtiden - det var ikkeno å lure på!

Rørforsterkernes popularitetsøkning skyldes ikke minst østens inntog som produsenter. Prisnivået ble "brått" redusert til et nivå som de fleste har råd til. Ikke fordi det på noen måte er lavere kvalitet på disse enn det som er produsert i den vestlige del av verden. En hardwired rørforsterker krever fortsatt "manpower" for å kunne produseres (i motsetning til transistorbaserte, som kan samlebåndproduseres i hopetall). Som kjent er det en vesentlig forskjell mellom lønnsnivået i østen kontra den vestlige verden - og det er nok i all hovedsak her prisforskjellen ligger.
    Vil "råtippe" at en østenprodusert forsterker ville kostet ca. 3-4X (i hvertfall) mer ut fra produsenten, om den skulle blitt produsert i vesten.

Kanskje en McIntosh, Cary, Copland og gudveithvadeheterallesammen som er produsert i vesten egentlig er alt for dyre - sett opp mot hva man får igjen for "surt" tjente penger?

Er det faktisk slik at man får vesentlig bedre lydkvalitet og en vesentlig bedre forsterker om man beveger seg oppover i prisklassene - la oss runde av på +/- 50K for å sette en "begrensing". Og hvilke er da virkelig gode?

Tipper det er en grei avslutning for å forhåpentligvis få i gang tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.manleylabs.com/images/hifi99/stingblue.jpg

Har fått meg en slik Manley Stingray. Den er bestykket med 8stk el 84 og den er bygd med en monoblokk på hver side. Kan spille cd i den ene høytaleren og vinyl i den andre samtidig. 4 linjeinnganger og balanse og volum. Den er på 2x40w. Egen subutgang.
    Byggekvaliteten virker meget bra og disse er nok laget for vare lenge.

Den spiller som en drøm og jeg synes den spiller med en varm lydsignatur. Her får en med allt av detaljer har jeg inntrykk av. Kan spille sinnsykt høyt med denne og den mister ikke kontrollen. En av de bedre rørforsterker jeg har hørt.Den er bare nydlig og se på og røra lyser pent borti racket.

Har orginalrøra på denne. 1280kr for 8stk Haltron Nos. Disse er laget av Siemens eller Mullard. 200kr for 2stk 6414 nos,200kr for ecc81 2 stk.

Prisen på denne i Norge vet jeg ikke,er ikke sikker på om den importeres til landet heller.

Mvh Roar

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Som et resultat av "stadige" avsporinger i både Music Angel tråden og High End rør vs. transistor tråden starter jeg denne, der det kan diskuteres ulike rørforsterkere seg i mellom.

Fortrinnsvis begrenset til "Push-Pull" konstruksjoner, eksempelvis m/effektrør type 6550, EL34, KT88 mv. da dette stort sett er forsterkere som kan benyttes mot et bredt spekter av høyttalere, og nok således "favner" flertallet.

Utelater dermed i utgangspunktet laveffekt SE-forsterkere ol. da det ellers vil bli litt for mange "ingredienser i gryta".

Håper at tråden kan holdes på et saklig, informativt og inspirerende nivå, da noe av misjonen er å kunne formidle ERFARINGER om ulike fabrikater, konstruksjoner, tweaks, modifiseringer, høyttalervalg mv. Dvs Pros & Cons om ulike fabrikat og typer.
    Mao. et "bidrag" til de som ønsker å prøve seg i "rørmagiens" verden - og antakeligvis har behov for litt hjelp på veien - og til andre som har prøvd seg litt, men kan behøve innspill om alternativer.

SAKLIGHET er et ønske.
    Apekatter er dermed oppfordret til å finne et annet tre (tråd) å klatre i

Men, for all del.... selvfølgelig er det lov å være uenig - og ha egne meninger og oppfatninger, såfremt det i utgangspunktet er erfaringsbasert - og IKKE synsingfranoensommeneråhahørtogtrorutenselvåhaprøv d
    Enige?
    OK fint:

Rørforsterkere har gjennom de siste årene virkelig hatt sin "rennesanse" over hele verden - og det er nok ikke uten grunn. Min første opplevelse var med et "pådyttet" lån av et Papworth EL34 50W "hamsterbur". Dette som et resultat av at jeg indikerte savn av sånnogsånn med mitt da transistorbaserte oppsett.
    Det tok under 2 min. før jeg bokstavlig talt "så lyset" i rørene, selvom "hamsterburet" ikke var helt innertier - men rør måtte det bli i fremtiden - det var ikkeno å lure på!

Rørforsterkernes popularitetsøkning skyldes ikke minst østens inntog som produsenter. Prisnivået ble "brått" redusert til et nivå som de fleste har råd til. Ikke fordi det på noen måte er lavere kvalitet på disse enn det som er produsert i den vestlige del av verden. En hardwired rørforsterker krever fortsatt "manpower" for å kunne produseres (i motsetning til transistorbaserte, som samlebåndproduseres i hopetall). Som kjent er det en vesentlig forskjell mellom lønnsnivået i østen kontra den vestlige verden - og det er nok i all hovedsak her prisforskjellen ligger.
    Vil "råtippe" at en østenprodusert forsterker ville kostet ca. 3-4X (i hvertfall) mer om den skulle blitt produsert i vesten.

Kanskje en McIntosh, Cary, Copland og gudveithvadeheterallesammen som er produsert i vesten egentlig er alt for dyre - sett opp mot hva man får igjen for "surt" tjente penger?
    Tipper det er en grei avslutning for å forhåpentligvis få i gang tråden.
    da må jeg med en gang starte med og si det at etter min mening og smak så er min egen copland cta 405 langt bedre en de Ma som jeg har hørt og testet men også til en annen pris,copland går vel også for å være mye for pengene og den koster vel rundt 29000.-
    har også hørt Mcintosh og de ligger etter min mening langt foran Ma men som sagt det er min smak
    NB! copland er produsert i kina
    Ma er meget bra til prisen det skal jeg være helt enig i

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Det er et par stk her inne som mener at ma er på høyde med forsterkere til 50000.- og mer,da er det vel på tide og starte et firma og tjene store penger! sett en pris på rundt 30000.- for en ma som da fortsatt er langt billigere enn sine konkurenter!!!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    http://www.manleylabs.com/images/hifi99/stingblue.jpg

Har fått meg en slik Manley Stingray. Den er bestykket med 8stk el 84 og den er bygd med en monoblokk på hver side. Kan spille cd i den ene høytaleren og vinyl i den andre samtidig. 4 linjeinnganger og balanse og volum. Den er på 2x40w. Egen subutgang.
    Byggekvaliteten virker meget bra og disse er nok laget for vare lenge.

Den spiller som en drøm og jeg synes den spiller med en varm lydsignatur. Her får en med allt av detaljer har jeg inntrykk av. Kan spille sinnsykt høyt med denne og den mister ikke kontrollen. En av de bedre rørforsterker jeg har hørt.Den er bare nydlig og se på og røra lyser pent borti racket.

Har orginalrøra på denne. 1280kr for 8stk Haltron Nos. Disse er laget av Siemens eller Mullard. 200kr for 2stk 6414 nos,200kr for ecc81 2 stk.

Prisen på denne i Norge vet jeg ikke,er ikke sikker på om den importeres til landet heller.

Mvh Roar
    Hva snakker vi om i pris? den så ikke akkurat billig ut...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Audiofreaks er norsk importør, og prisen er 28.000,-.

Frode
    Var ikke sikker på prisen,men den spiller i allfall meget bra. Utsende skjemmer heller ikke.
    Oser kvalitet av denne. Røra som blir levert med skal være og meget god kvalitet og blir anbefalt av Manley.

Det er vist en kvinnfolk som står bak konstruksjon av Manley.

Trur ikke denne er laget i Kina.

Mvh Roar

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Copland er produsert i Danmark. Rettere sagt utenfor København.
    Dette er absolutt ikke produsert i Kina. :-D

mvh

Akustisk Bureau.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.hifi-studio.de/hifi-klass...8Signature.jpg

Dette er en Luxman SQ 38 sign. El 34 rør i denne. Dette er jubeleumsmodelen til Luxman fra 1995. Denne er laget i begrenset antall og er sjelden og se tilsalgs.

Lyden er varm og meget god mellomtone,en av de bedre jeg har hørt. Lyttetrethet kan en bare glemme. Den skal være ganske lik de gamle 38 i lydsignatur. 2x30w. Tonekontroller og en meget god riaa. Den er helt tyst og trafoene er av meget god kvalitet. Blir hevdet at dette er den beste rørforsterker som er laget noengang med el 34 rør. Ikke vet jeg.

Den er koblet opp på et par Doxa høytalere og en Thorens 150 gjør jobben på vinylsiden.

Den er i allfall ikke laget i Kina.

Mvh Roar

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akustisk Bureau
    Copland er produsert i Danmark. Rettere sagt utenfor København.
    Dette er absolutt ikke produsert i Kina. :-D

mvh

Akustisk Bureau.

forhandler av Copland
    ok takk for opplysningen,vet det er et dansk merke men mente og ha lest at de ble satt sammen i kina

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Det er et par stk her inne som mener at ma er på høyde med forsterkere til 50000.- og mer,da er det vel på tide og starte et firma og tjene store penger! sett en pris på rundt 30000.- for en ma som da fortsatt er langt billigere enn sine konkurenter!!!
    Og da var vi igang igjen..er merkelig at en ikke kan slutte å krangle.
    Vis du mener den ikke er så bra så skjønner eg ikke at du gidder å mase på det. Eg hadde ikkje gidda å mast om at f.eks Lada er sssså dårlig.
    Les mitt siste innlegg i MA tråden, så ser du min meining.

Så håper eg og at denne tråden blir til hjelp for "nyfrelste" og ferske folk men også for dere mer erfarne.

Grattis med ny tråd 8)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde ma i mitt system, og det var absolutt ikke godt nok. Lyden var grei (orginal rør), litt for dårlig diskant, men forsterkerem var alt for liten, når volumet var under kvart på gikk det greit, men litt over det så slet forsterkeren voldsomt.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg hadde i utgangspunktet surround oppsett, men etter jeg fikk de nye høytalerene (Gemme Audio Tanto) ble jeg hektet på musikk i stereo og solgte hele det "gamle anlegget" mitt til en kamerat.

Grunnen til at jeg valgte å prøve rør var at designet til Ayon, det er i mine øyne ren kunst. Fikk til en grei deal på en "Spirit" og koplet opp. Jeg har aldri før vært så målløs som når jeg fikk prøvd den forsterkeren på anlegget mitt. Har hatt store oppgraderinger før (Byttet ut en H/K med Primare P30,5 og A30,5 samt samtidig med at jeg byttet fra Audiovector M3 Super til M3 Signatur, senere byttet til Audiovector S6 Avantgarde) men har aldri opplevd maken til lytteopplevelse og totalforandring av anlegget.

Skal ikke gå i noen diskusjon om hvilke rørprodukter som er best, men Ayon ga ihvertfall meg en opplevelse som er helt fantastisk.

Nå sier jeg som morfaren min sitt firma, Morten Aarsland & Co, "berre rør" (rørhandler, slike vann og kloakk renner gjennom..) :grin:

Når jeg kommer hjem fra Afrika om en uke skal det handles CD-spiller fra Ayon!!
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

aaa. rør;)

Skal bli spennende å følge med i denne tråden... Har i løpet av de 3 siste månedene blitt stor forelsket i rør Etter å ha invister i EAR yoshino 509, som er en "push pull" konstruksjon, med totalt 5 rør på kvar blokk.. 2 stk ECC83, 1 stk ECC85 og 2 stk PL519 (orginalt PL509) rør... Desse er på 100W, og kan vill eg si, brukes på en god del forskjellige høytalere!!!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Og da var vi igang igjen..er merkelig at en ikke kan slutte å krangle.
    Vis du mener den ikke er så bra så skjønner eg ikke at du gidder å mase på det. Eg hadde ikkje gidda å mast om at f.eks Lada er sssså dårlig.
    Les mitt siste innlegg i MA tråden, så ser du min meining.

Så håper eg og at denne tråden blir til hjelp for "nyfrelste" og ferske folk men også for dere mer erfarne.

Grattis med ny tråd 8)
    nå må du begynne og lese hva jeg skriver ! jeg skryter faktisk av ma til prisen men når enkelte påstår at alt annet innen rør er bare dritt hvis du da ikke beveger deg over 50000.- så blir jeg provosert,da burde vel du og kjell starte en butikk og bli millionærer over natten...som jeg sa så kan dere da selge ma for rundt 30000 pr forsterker!!! kjøper sparer da 20000.- og det må vel være en grei investering.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Jeg prøvde ma i mitt system, og det var absolutt ikke godt nok. Lyden var grei (orginal rør), litt for dårlig diskantfirkant, men forsterkerem var alt for liten, når volumet var under kvart på gikk det greit, men litt over det så slet forsterkeren voldsomt.
    Ja hadde vel en mistanke om det

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå må du begynne og lese hva jeg skriver ! jeg skryter faktisk av ma til prisen men når enkelte påstår at alt annet innen rør er bare dritt hvis du da ikke beveger deg over 50000.- så blir jeg provosert,da burde vel du og kjell starte en butikk og bli millionærer over natten...som jeg sa så kan dere da selge ma for rundt 30000 pr forsterker!!! kjøper sparer da 20000.- og det må vel være en grei investering.
    Nå skal vi holde kjell utenfor da det var eg som sa dette.
    I tillegg så sier eg at eg har ikke funnet transistor forsterkere under 50.000 som spiller like bra. Rør forsterkere har eg ikke samenlignet med, da min erfaring med dei er veldig begrenset. Tviler ikke på dei andre er bra og.
    Om å selge den MA til 20-30 for stå for din uttalelse, men eg er glad ikke kjell eller andre som oppdaget denne ikke gjorde sånn ved å selge den dyrt her i landet, men forteller om den og hva den koster og at det er en nydelig og billig inngangs billett til hi-end, riktignok må du skifte til dei beste røra, da dei orginale gjør forsterkaren dårlig, men rimelig vil den bli uansett.

Dette er min meining og så skal eg se om eg får meg en av dei andre på sikt.
    :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 58260
    Ett museumsobjekt som jeg (fikk) pussa opp for over 1 år siden.
    Originalt kom den med 9111(?) rør men en oppgradering krevde at disse ble forkasta siden MAD-kortet ikke er tilpasset disse.
    Lydmessig? Låter kreeeeem!

ST-70 eksisterer fortsatt etter over 40år, men i forskjellige nyere forpakninger. Vet iallefall at det finnes 2-3kit som er basert på denne.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Vedlegg 58260
    Ett museumsobjekt som jeg (fikk) pussa opp for over 1 år siden.
    Originalt kom den med 9111(?) rør men en oppgradering krevde at disse ble forkasta siden MAD-kortet ikke er tilpasset disse.
    Lydmessig? Låter kreeeeem!

ST-70 eksisterer fortsatt etter over 40år, men i forskjellige nyere forpakninger. Vet iallefall at det finnes 2-3kit som er basert på denne.
    den så jo skikkelig tøff ut,hvor gammel er den?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den så jo skikkelig tøff ut,hvor gammel er den?
    Med originale trafoer og printkort var den sånn ca 40år??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken MA er det som er 'den store', og hvor kan disse anbefalte rørene bestilles fra, og hvilke rør?

Side 1 av 39 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •