Rørforsterkere vs. Rørforsterkere. - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 39 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 766
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    [QUOTE=Linus

Tenk på at en kan forandre lyden ganske mye ved og prøve en annen cd spiller eller bytte ut en pickup. Kan gå fra varmt til en kald spiss lyd. På andre forsterkere kan det være mottsatt. Samme gjelder høytalere.

Matching er det viktigste for meg. Nå har jeg litt gammelt og nytt i hovedanlegget.

Mvh Roar[/QUOTE]

Jeg har aldri klart å ved utskifting av signalkilde (CD-spiller) til å få en "analytisk", kald, hardtlydende forsterker til å låte "varmt" og "mykt". Kun redusering av karakteristikken. Har i så måte prøvd CD-spillere som vel kan betegnes som "ytterpunkter".

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Jeg har aldri klart å ved utskifting av signalkilde (CD-spiller) til å få en "analytisk", kald, hardtlydende forsterker til å låte "varmt" og "mykt". Kun redusering av karakteristikken. Har i så måte prøvd CD-spillere som vel kan betegnes som "ytterpunkter".

Pioner pd 06 på rørforsterker kontra Abe cd spiller. Dette ble prøvd på et par Forte. Var en helt annen verden med Abe. Pioneren ble prøvd også på Heresy og det spilte så dårlig at en lurte på om det var noe galt med cd spilleren.
    Den havnet i Fredrikstad og han som har den er kjempefornøyd.At det kunne være så stor forskjell på cd spillere hadde jeg ikke trudd. Nå var dette det værste tilfellet jeg har opplevd. Nå var vel ikke fortene så snille heller.

Samme med vinyl,her kan virklig gå fra den ene ytterkant til den andre hvis en vil. Men dette blir noe helt annet da.

Uansett er rør morro og en får kose seg med musikken,det er jo det som er det viktigste.

Mvh Roar

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Har bare hørt de er meget gode. Hørte Audion premier riaa og bestilte en på flekken. Beste riaa jeg har hørt. Hvis de andre produktene holder den kvaliteten så er det vel verdt en lytt.

Mvh Roar

Audion er solide saker ja!!! Hadde vore kjekt å få hørt Silver Night PP blokkene en gang, vist de låter i noe lunne likt som PSE, så låter det iallefall bra.. PSE = Beste 300B forsterkeren eg har hørt iallefall!!!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk på at en kan forandre lyden ganske mye ved og prøve en annen cd spiller eller bytte ut en pickup.

Mvh Roar[/QUOTE]

Yo bet!!! Enorm forskjell ved pu bytte iallefall... Helt sjukt!!!
    Det er det som er så gøyt, du kan endre så å si hele lydsignaturen med "enkle" grep som å skifte pu!!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Pioner pd 06 på rørforsterker kontra Abe cd spiller. Dette ble prøvd på et par Forte. Var en helt annen verden med Abe. Pioneren ble prøvd også på Heresy og det spilte så dårlig at en lurte på om det var noe galt med cd spilleren.
    Den havnet i Fredrikstad og han som har den er kjempefornøyd.At det kunne være så stor forskjell på cd spillere hadde jeg ikke trudd. Nå var dette det værste tilfellet jeg har opplevd. Nå var vel ikke fortene så snille heller.
    Mvh Roar

Et helt vanlig impedans problem, et produkt som fungerer kjempebra et sted, kan låte helt tragisk et annet sted.

Hadde med meg min gamle Talk-cdspiller til en fyr i Stavanger, hos han så låt den ekstremt dårlig, en skulle tro noen hadde satt soveposer over høyttalerne, mens hos jeg låt spilleren meget detaljert og fint.

Derfor IGJEN.. Det å si at et produkt (generelt) låter bra eller dårlig, har lite eller ingen hensikt. Det må prøves hos den som skal bruke produktet, med hans (eller hennes) anlegg, i det rommet det skal være i..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Det å si at et produkt (generelt) låter bra eller dårlig, har lite eller ingen hensikt. Det må prøves hos den som skal bruke produktet, med hans (eller hennes) anlegg, i det rommet det skal være i..

Høres ut som du er en klok man hoj

Kunne ikkje sakt meg mer enig i det du sier her...!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    MA er mindre detaljert,mer støy i lydbildet,skiller ikke på instrumenter på samme måte,feitere mer pløsete bass som mange andre kina forsterkere er kjent for,rett og slett mer slørete akkurat som det er et filter over.ikke lett og skrive ned hva jeg mener men som sagt for 100 gang ma er bra til prisen.
    Kameraten min ga vel 3500.- for sin ene ma ikke mye du får for det
    NB! det er min mening

Huff og huff. Hadde du byttet små-rør hadde alle disse negative effektene forduftet. Men to av dere skriver disse eventyrene om og om igjen - dere som aldri fulgte den "norske bruksanvisningen" til MA. Skal tro om dere tror dette gir en slags balanse til diskusjonen ?

Og til billige skarpe høyttalere er nettopp MA løsningen med sin originale klangkarakteristikk, mens andre rørforsterkere spiller tynt og bassfattig. Så setter man MA justert til kraftig bass på en høyttaler med pløsete bass, og hva skjer ?

"Kina-forsterkere" er svært varierende i spillestil, de fleste er mye tynnere i lyden enn MA. Der er du også på vidvanke. Sammenligning av MA og visse kinaforsterkere er rapportert i MA-tråden for ganske lenge siden. Ellers merkelig med uttrykket "kinaforsterkere" - siden alle forsterkere idag er bygget i Kina eller er satt sammen med deler produsert i Kina, så da er det bare kassen og logoen som eventuelt er laget i hjemlandet.

Da vi testet MC-275 var det mest påfallende at bassen var så stram at den var uhørlig på velkjente nøytrale high-end høyttalere i topp-klasse. Så der er vel Klipsch passende med pløsete bass ???

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Huff og huff. Hadde du byttet små-rør hadde alle disse negative effektene forduftet. Men to av dere skriver disse eventyrene om og om igjen - dere som aldri fulgte den "norske bruksanvisningen" til MA. Skal tro om dere tror dette gir en slags balanse til diskusjonen ?

Og til billige skarpe høyttalere er nettopp MA løsningen med sin originale klangkarakteristikk, mens andre rørforsterkere spiller tynt og bassfattig. Så setter man MA justert til kraftig bass på en høyttaler med pløsete bass, og hva skjer ?

"Kina-forsterkere" er svært varierende i spillestil, de fleste er mye tynnere i lyden enn MA. Der er du også på vidvanke. Sammenligning av MA og visse kinaforsterkere er rapportert i MA-tråden for ganske lenge siden. Ellers merkelig med uttrykket "kinaforsterkere" - siden alle forsterkere idag er bygget i Kina eller er satt sammen med deler produsert i Kina, så da er det bare kassen og logoen som eventuelt er laget i hjemlandet.

Da vi testet MC-275 var det mest påfallende at bassen var så stram at den var uhørlig på velkjente nøytrale high-end høyttalere i topp-klasse. Så der er vel Klipsch passende med pløsete bass ???

ja la scala er jo kjent for pløsete bass!!! ja vi kunne ta så feil alle sammen da jeg hadde ma på besøk!!! ja de høytalerne jeg har er jo billige høytalere!!!
    begge forsterkerne skal ha blitt modernisert etter din egen tråd her inne men det hjelper vel ikke det heller!!! nei skal slutte og diskutere vs her inne da du har alle svar!!!
    hvilke 2 anlegg er det du besitter,kan du svare på det?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner eg får litt lyst til å teste ut MA no... Bare for å teste det opp mot det eg har sjølv... Noken i Bergen som har lyst å låne vekk en for en ett par dager???

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

1 Er jo alltid rørene som er problemet når folk ikke liker MA.

2 Kinaforsterkere er vel kanskje et begrep på hifi som er produsert på noname fabrikker og selges uten distributører, forhandlere osv. De som har litt anelse om hvordan forholdene på de fabrikkene for arbeidere og selve elektronikken tenker seg faktisk om et par ganger før man stikker inn stikkontakten.

Men å si at alle rørforsterkere er produsert i Kina er feil. Ja all elektronikk har vel sansynligvis komponenter fra Asia men å trekke sluttningen av at det er selve produksjonsleddet er feil

Så må jeg gratulere deg nå fikk du sagt MC 275 og Klipsch i samme negative setning. Forøvrig 20 gang jeg har hørt deg referere til den lytteseansen.8) 8)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må vel være mulig å få denne tråden her LITT bedre - Tråden kunne jo blitt meget god..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei har selv en cayin A 88-Tsamt en Copland cta 405,disse har meget positive omtaler rundt blandt rør folket og går jo å få tak i brukt,etter min og andres mening som har hvert hos meg så spiller disse ganske så mye bedre enn ma på mine div høytalere så kanskje hvert en lytt,sender deg et par linker på pm
    Takk Takk..
    Dette satte eg utrolig pris på, spes siste linken :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Ja du kan bruke andre rør, men det er ikke så mye å hente, som ved skifte av signalrør.
    Ja ok, da har eg fått det svaret fra to stk, ivertfall lest det, så da lar eg det vere :-D

Takk for svar.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Bytte av både signalrør og effektrør vil gi den største forandringen.
    Stiller meg fortsatt litt tvilende til det du sier om stikkende diskant....
    Hva signalkilde hadde/har du?
    Offa, no er ikkje eg helt med..mente du med stikkende diskant? :???:
    Har eg skrevet noe som eg ikke husker i farten?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    1 Er jo alltid rørene som er problemet når folk ikke liker MA.

2 Kinaforsterkere er vel kanskje et begrep på hifi som er produsert på noname fabrikker og selges uten distributører, forhandlere osv. De som har litt anelse om hvordan forholdene på de fabrikkene for arbeidere og selve elektronikken tenker seg faktisk om et par ganger før man stikker inn stikkontakten.

Men å si at alle rørforsterkere er produsert i Kina er feil. Ja all elektronikk har vel sansynligvis komponenter fra Asia men å trekke sluttningen av at det er selve produksjonsleddet er feil

Så må jeg gratulere deg nå fikk du sagt MC 275 og Klipsch i samme negative setning. Forøvrig 20 gang jeg har hørt deg referere til den lytteseansen.8) 8)

ja la scala er jo kjent for pløsete bass!!! ja vi kunne ta så feil alle sammen da jeg hadde ma på besøk!!! ja de høytalerne jeg har er jo billige høytalere!!!
    begge forsterkerne skal ha blitt modernisert etter din egen tråd her inne men det hjelper vel ikke det heller!!! nei skal slutte og diskutere vs her inne da du har alle svar!!!
    hvilke 2 anlegg er det du besitter,kan du svare på det?

I MA er det fire rørtrinn fordelt på to dobbeltrioder av klassisk type - før signalet når utgangsrørene. Dette i hver kanal. Derfor vil egenskapene til disse fire rørtrinnene være helt avgjørende for hvilken lydtype MA spiller med.

Jeg sitter selv på et lager av nesten alle NOS-rør som finnes - og MA skifter fullstendig lyd og klangbalanse alt etter hva man putter inn. Dette var forutsetningen for hele MA-tråden. Dette er en forsterker som ikke leveres ferdig satt opp av en high-end leverandør. Man må selv gjøre denne jobben. Og mulighetene er enorme, siden denne forsterkeren i motsetning til det meste på markedet, passer så flott til NOS-rør. Og NOS-rør finnes i alle klang-varianter, mens moderne rør stort sett enten er ullne russiske eller tynne skarpe kinesiske - to varianter. Jeg betakker meg for begge.

MA-tråden gjelder IKKE en MA som mottas fra HongKong, brukes enten som den er eller forsøksvis satt opp med et tilfeldig sett rør (og så ev. lånt ut).

Tror leserne har fått med seg at dere ikke har forstått dette. Rett og slett mangler kunnskaper.

Det er jo velkjent fra gamle dager hvordan store gulvhorn som Klipsch La Scala lyder. De er alt annet enn lineære - og som alle slike horn, så vil det være en fremhevet øvre bass som høres tørr og fin ut, mens dypbassen "blafrer", er langt fra så tørr og aperiodisk som et lukket kabinett, som f.ø. er det jeg spiller på med min egen MA. Som du kan lese i MA-tråden, så går de fleste høyttalere fint til MA.

Man blir ikke high-end ekspert bare fordi man tar seg råd til et par slike høyttalere - som jeg f,ø, gjerne skulle ha hatt selv - ikke noe problem å få matchet MA til de, men det vil kreve spesielle rør-kombier pga de spesielle ikke-lineære egenskapene til slike horn.

Foreslår at dere leser mer om tingene - om horn, rør-teknologi, etc. Det finnes masse info på nettet og i eldre hifi-presse (bibliotek).

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Kjenner eg får litt lyst til å teste ut MA no... Bare for å teste det opp mot det eg har sjølv... Noken i Bergen som har lyst å låne vekk en for en ett par dager???
    Ja kan få låne min :-D
    Har du noke å låne meg da?

Bur i knarvik, men turen er ikke så lang inn der, men tviler eg får tid før neste torsdag eller fredag..10-11 desember.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Det må vel være mulig å få denne tråden her LITT bedre - Tråden kunne jo blitt meget god..
    Skal gjøre et nytt forsøk i morgen. Det vil nok i "værste" fall gå et par PM, så får vi se:-?

Ellers så kan jeg OPPFORDRE alle til å evt. lese startinnlegget EN GANG til.
    Kanskje det er nok

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Offa, no er ikkje eg helt med..mente du med stikkende diskant? :???:
    Har eg skrevet noe som eg ikke husker i farten?
    Kan det være at jeg har adressert/huska feil?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Kan det være at jeg har adressert/huska feil?
    Veit ikkje helt eg.. 8) Mulig.. kan ikkje hugse at eg skrev det men alt er mulig men da må eg nesten ha en link til det så eg hugser

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Veit ikkje helt eg.. 8) Mulig.. kan ikkje hugse at eg skrev det men alt er mulig men da må eg nesten ha en link til det så eg hugser
    Med 5800 innlegg av både seriøs (og mindre seriøs) art... Er det rart at det begynner å gå i surr?

Side 9 av 39 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •