Rørforsterkere vs. Rørforsterkere. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 39 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 766
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ingenting er viktigere enn det! Og jeg må si meg enig med Anfield.
    Jeg kunne levd godt med transistor etter å ha hørt noen riktig gode (Talk, Mcintosh, DP, Doxa, EC+++)... Men det koster en pris. Mitt mål er å få mest mulig lyd for minst mulig "kroner", og mener nå på lang vei har lykkes med det ...dessuten så synes jeg det er så mye mere eieglede i en (gammel) rørforsterker "Det er lysene, mann.. lysene"
    Ja alle som kommer her syns det er stilig med røra som lyser

Kan en bruke andre rør enn KT-88-98 som står på mine, og vil det vere noe å hente og miste?

Tenker da generelt uansett merke..

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har hørt Audion sine Silver Night Push Pull monoblokker???

I såfall, noen kommentarer??

Har sjølv bare hørt Silver Night Parallel Single Ended, noe som virkelig låter knall!!! (Sier ikkje noe mer ang de, ettersom tråden skal ta for seg push pull konstruksjoner)

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Trur eg er litt enig med begge sider her, men det er uten å ha hørt dei dyrare rør merka.
    Vis eg skal kjøpe en ny rør forsterker til 20.000+ må det vere stor nok forskjell til MA for å forsvare prisen.
    Men eg gleder meg til å sjekke ut dei merka som ligger i "øvre" prisklasse, det gjer eg virkelig
    Hei har selv en cayin A 88-Tsamt en Copland cta 405,disse har meget positive omtaler rundt blandt rør folket og går jo å få tak i brukt,etter min og andres mening som har hvert hos meg så spiller disse ganske så mye bedre enn ma på mine div høytalere så kanskje hvert en lytt,sender deg et par linker på pm

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Slettes. Denne tråden fortjener bedre og jeg er ferdig i denne tråden.
    Forferdelig dumt/synd. Aner ikke hva som stor i innlegget før det ble slettet, men forferdelig dumt/synd om man ikke ønsker å delta videre i en tråd fordi den DESSVERRE ser ut til å dra i en annen retning enn det som var intensjonen.
    Ser helst at man heller forsøker å bidra til å "holde tråden".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan en bruke andre rør enn KT-88-98 som står på mine, og vil det vere noe å hente og miste?

Ja du kan bruke andre rør, men det er ikke så mye å hente, som ved skifte av signalrør.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

til lovemusic

hørte på denne i sverige i sommer-
    almarro 318B
    hørte denne på et par avantgarde duo,en nydelig forsterker som låt fantastisk men usikker på pris,tror ikke den var så kraftig

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja der kom det !

Både transistorer og rør er bra.

Det sier en eier av Ayon-utstyr, og det er vel noe av det samme de som har MC-275 sier.

Det bekrefter mitt utsagn at mange moderne rørforsterkere spiller som en transistor amp (og kanskje t.o.m. en dårlig sådan). De som liker visse moderne rørforsterkere liker dem fordi de spiller med transistor-egenskaper.

KjellB!
    Med positivt fortegn!

Hva "pokker" er problemet ved at noen liker "transistor-lydende" rørforsterkere?
    Hva "pokker" er problemet med at noen liker lydkarakteristikken til MC275R, og er villig til å betale det den koster?
    Hva "pokker" er problemet med at noen bruker (for) mye penger på å stadig skifte utstyr - kanskje det er litt av "greia" for mange?
    Hva "pokker" er problemet med at andre er uenig med deg når det gjelder lydpreferanser.

Det er ikke kun MA som endrer karakter ved rør-skifte. Nå har du forsåvidt ikke påstått akkurat det, men måten du fremstiller det på kan "lett" tydes slik.

Du HAR fått frem budskapet ditt om MA, vintage-lyd osv. (flere ganger). Jeg tror de fleste har fått det med seg nå. Mao - det er IKKE nødvendig å "repetere" det flere ganger.

Kan du ikke bidra med noe "mer konstruktivt" og "annet", utover dette, av den kunnskapen du besitter i steden?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja alle som kommer her syns det er stilig med røra som lyser

Bytte av både signalrør og effektrør vil gi den største forandringen.
    Stiller meg fortsatt litt tvilende til det du sier om stikkende diskant....
    Hva signalkilde hadde/har du?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hei har selv en cayin A 88-Tsamt en Copland cta 405,disse har meget positive omtaler rundt blandt rør folket og går jo å få tak i brukt,etter min og andres mening som har hvert hos meg så spiller disse ganske så mye bedre enn ma på mine div høytalere så kanskje hvert en lytt,sender deg et par linker på pm
    Prøver en gang til . Du har flere ganger, også i andre tråder nevnt at A88T og C405 spiller mye bedre enn MA på dine forskjellige høyttalere.

Jeg betviler overhodet ikke at du og de som har lyttet hos deg mener det.

Men... det er av stor interesse for både meg og andre å få vite HVA de gjør bedre. Så om du kan klare å formidle det, så ville det være fint

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Prøver en gang til . Du har flere ganger, også i andre tråder nevnt at A88T og C405 spiller mye bedre enn MA på dine forskjellige høyttalere.

Jeg betviler overhodet ikke at du og de som har lyttet hos deg mener det.

Men... det er av stor interesse for både meg og andre å få vite HVA de gjør bedre. Så om du kan klare å formidle det, så ville det være fint
    luftigere topp, mer info i mellomtone,strammere/fastere bass
    eks.bremnes,melua osv fremstår mer detaljert i toppen"hører pusten,leppene bevege seg" kassegitar med de lillos,klapping på strengene kommer mer ut i rommet,mer dynamik og rom følelse.
    MA er mindre detaljert,mer støy i lydbildet,skiller ikke på instrumenter på samme måte,feitere mer pløsete bass som mange andre kina forsterkere er kjent for,rett og slett mer slørete akkurat som det er et filter over.ikke lett og skrive ned hva jeg mener men som sagt for 100 gang ma er bra til prisen.
    Kameraten min ga vel 3500.- for sin ene ma ikke mye du får for det
    NB! det er min mening

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    luftigere topp, mer info i mellomtone,strammere/fastere bass
    eks.bremnes,melua osv fremstår mer detaljert i toppen"hører pusten,leppene bevege seg" kassegitar med de lillos,klapping på strengene kommer mer ut i rommet,mer dynamik og rom følelse.
    MA er mindre detaljert,mer støy i lydbildet,skiller ikke på instrumenter på samme måte,feitere mer pløsete bass som mange andre kina forsterkere er kjent for,rett og slett mer slørete akkurat som det er et filter over.ikke lett og skrive ned hva jeg mener men som sagt for 100 gang ma er bra til prisen.
    Kameraten min ga vel 3500.- for sin ene ma ikke mye du får for det
    NB! det er min mening
    Ja, nå gir det litt mer "sense" , og blir litt mer informativt for andre. Enig at det er vanskelig å sette "de rette" ordene på hva man mener. Såvidt jeg forstår, så var MA´n(e) rør-tweaket også?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Ja, nå gir det litt mer "sense" , og blir litt mer informativt for andre. Enig at det er vanskelig å sette "de rette" ordene på hva man mener. Såvidt jeg forstår, så var MA´n(e) rør-tweaket også?
    vet ikke hvilke rør det var byttet til,det som irriterte meg spesielt var bakgrunnstøy på mine la scala og hyperion,mye av lyden jeg beskriver kan selvfølgelig også sitte i hodet,du vet du tester et annet billigere produkt!er jo mange som har tabbet seg ut i blindtester osv der de påstår det ene og det andre

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Er det noen her som har hørt Audion sine Silver Night Push Pull monoblokker???

I såfall, noen kommentarer??

Har sjølv bare hørt Silver Night Parallel Single Ended, noe som virkelig låter knall!!! (Sier ikkje noe mer ang de, ettersom tråden skal ta for seg push pull konstruksjoner)

Har bare hørt de er meget gode. Hørte Audion premier riaa og bestilte en på flekken. Beste riaa jeg har hørt. Hvis de andre produktene holder den kvaliteten så er det vel verdt en lytt.

Mvh Roar

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får se hvor lang tid det går før Necroth dukker opp
    ..den mannen har prøvd mye!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Det må være tale om enorme forskjeller i musikk- og lydpreferanser blant folk her - tror ikke det dreier seg om matching av komponenter.

Det skal jeg love deg det er Kjell. Det tar en stund og venne seg til det en hører av nytt utstyr og her er det mange som drar konklusjoner litt for raskt.

Når det gjelder matching av komponenter bør jo du vite at dette må være noe av det viktigste som er. Når jeg hadde disse Klipsch så slet jeg med cd lyden,skarp og grusom og høre på. Har ikke peil på hvor mange cd spillere jeg prøvde. Fant en som spilte bra etterhvert og den er her enda. Samme gjelder vinyl,en må finne noe som matcher den lyden en er ute etter. Prøvde mange rørforsterkere også. Disse Klipsch gikk ut av døra og det er bare og innse at den lyden passer ikke meg. Men morsomme var de og for et trøkk.
    Nå har jeg et par svensker her som elsker rør.

Mvh Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Det skal jeg love deg det er Kjell. Det tar en stund og venne seg til det en hører av nytt utstyr og her er det mange som drar konklusjoner litt for raskt.

Når det gjelder matching av komponenter bør jo du vite at dette må være noe av det viktigste som er.
    Mvh Roar
    Jeg er enig i at dette med "matching" er viktig, men kanskje utfra et litt annet "synspunkt" enn det jeg har inntrykk i at enkelte andre legger i ordet "matching".

En hver komponent (signalkilde, forsterker og ht) har sin egenkarakter og egenkarakteristikk. Disse egenskaper og karakteristikker endrer seg ikke om de kobles "sammen" med forskjellige andre komponenter. Ser da bort fra evt. effektbegrensninger og ht med "vanskelig" last.

En signalkilde med klangbalanse (i mangel av bedre uttrykk) "x" som kobles mot en forsterker med klangbalanse "x" vil gi mer "x". Kobles den mot en forsterker med klangbalanse "y", så får man noe et sted i mellom "x" og "y".

På denne måten kan man "balansere" (matche) komponenter med ulike klangbalanser mot hverandre, til man får det i mer retning mot det man ønsker.

Men, matching i seg selv er jo ikke noe "fasitsvar" - det er subjektivt. Den matchingen som én liker, er jo nødvendigvis ikke den matchingen som andre liker

En komponent man i utgangspunktet ikke liker klangbalansen eller karakteristikken til vil nok i mange tilfeller ikke kunne matches slik at det blir "tilfredsstillende".

Eksempelvis (for å dra det litt i ytterkant) så vil ikke allverdens matching av andre komponenter, romkorreksjonssystemer eller eq´r få meg til å å bli fornøyd med et par Cerwin Vega.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er gode høytalere og for et trøkk de har. Men de ble vel litt voldsomme nede i en kjellerstue.Beste jeg har hørt til nå er K horn med en 2a3 amp på 2x2,5w. Hadde en hatt plass så hadde jeg tatt meg råd til et par slike.

Mvh Roar

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=erys]Jeg er enig i at dette med "matching" er viktig, men kanskje utfra et litt annet "synspunkt" enn det jeg har inntrykk i at enkelte andre legger i ordet "matching".

QUOTE]

Tenk på at en kan forandre lyden ganske mye ved og prøve en annen cd spiller eller bytte ut en pickup. Kan gå fra varmt til en kald spiss lyd. På andre forsterkere kan det være mottsatt. Samme gjelder høytalere.

Matching er det viktigste for meg. Nå har jeg litt gammelt og nytt i hovedanlegget.

Mvh Roar

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Får se hvor lang tid det går før Necroth dukker opp
    ..den mannen har prøvd mye!
    Det skal være sikkert!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne ikke fatte at folk kjøpte seg Klipsch - helt til jeg hørte de med rør. Da forstod jeg de en del mer..

Rør, transistor, merke, system. Alt kommer ann på den som hører, hva slags system enkeltleddene "er med i" - og rommet det står i. Så enkelt er det.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 8 av 39 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •